April 3, 2017

47 Terowong Bawah Laut Atau Jambatan Ketiga @cmlimguaneng ?


Untuk selama beberapa tahun kebelakangan ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, Joseph Lim Guan Eng amat tegas dalam rancangan pembinaan terowong dasar laut Pulau Pinang dengan tol selama 30 tahun. Projek yang membabitkan kos RM6.3 bilion yang dijangka siap pada tahun 2025, akan dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri DAP menerusi bayaran dalam bentuk tanah di lokasi strategik seluas 44 hektar, iaitu di tepi laut di Persiaran Gurney yang dinilai mengikut harga tahun 2013.

Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional (BN), Datuk Abdul Rahman Dahlan, pernah mempertikaikan pada bulan Mei tahun lepas bahawa kos kos keseluruhan kajian kebolehlaksanaan projek terowong dasar laut di negeri itu yang mencecah RM305 juta adalah terlalu tinggi kerana ia hanya kertas kerja asas dan laporan kajian berkaitan projek.

DARD mempertikaikan mengapa kerajaan Pulau Pinang menetapkan harga tanah itu mengikut harga pada tahun 2013. Ini bermakna kawasan seluas 44 hektar itu akan bernilai dua atau tiga kali ganda menjelang 2025. Ia juga bermakna projek itu akan menyebabkan rakyat menanggung kos RM20 bilion atau lebih.

DARD juga mempertikaikan sebagai tambahan membiayai sepenuhnya kos RM6.3 bilion itu, kerajaan negeri turut memberi pemaju projek, Consortium Zenith BUCG (CZBUCG) konsesi selama 30 tahun untuk mengutip tol bagi terowong berkenaan, sekali gus membolehkan syarikat itu mengaut keuntungan atas angin.

Ini adalah perjanjian konsesi yang paling luar biasa pernah berlaku dan telah menewaskan semua perjanjian berat sebelah yang dibuat di zaman Tun Dr Mahathir Mohamed. Gagal untuk mempertahankan cerita kartun yang digarapnya, Lim Guan Eng telah cuba untuk 'tai chi' kepada Kerajaan Pusat. Pada Mei 2016, kerajaan Pulau Pinang menghantar surat kepada Kementerian Kerja Raya (KKR) meminta kelulusan bagi jambatan ketiga tanpa mengemukakan apa-apa dokumen sokongan.

Sememangnya Lim Guan Eng tidak ikhlas di dalam permohonannya. Menurut Menteri KKR, DS Fadillah Yusof, kementerian beliau telah lima kali meminta laporan pada bulan-bulan berikut sejak Mei 2016 untuk laporan kajian itu, membabitkan kos RM305 juta yang ditanggung oleh kerajaan Pulau Pinang dengan sekurang-kurangnya RM135 juta telah dibayar setakat tarikh berkenaan. Mungkin permohonan pertukaran daripada terowong dasar laut kepada jambatan ketiga hanyalah satu helah Kerajaan Negeri DAP untuk menghentikan serangan ke atas model perniagaan yang sangat berat sebelah ini.

Mari kita kaji lidah bercabang Ketua Menteri Pulau Pinang. Mulanya Lim Guan Eng berkata beliau tidak mempunyai masalah untuk memberikan kajian. Kemudian beliau bertanya mengapa Kerajaan Pusat perlukan kajian berkenaan. Kemudian beliau meminta Kerajaan Pusat lulus dulu sebelum memberi kajian. Kemudian beliau berkata, kajian masih lagi belum bersedia dan akan memberikan kajian berkenaan pada awal 2017.

Semalam dan terkini, beliau menyatakan bahawa kajian tersebut telahpun siapa sebanyak 87% dan menyalahkan Kerajaan BN di atas kelewatan baki lagi 13% serta memberi harapan kajian berkenaan akan disiapkan menjelang akhir 2017.

47 comments:

Anonymous said...

Sykt china ke yg dapat projek?

Cucu Tok Selampit said...

Yup.

Anonymous said...

DARD TU KE yg kena sekeh kepala dengan siku nazri?..DARD tu ke yg cabar lim guan eng debat tapi lari?
DARD tu ke yg tunjuk dokumen tanah taman manggis sebagai bukti dlm kes lim guan eng tapi loyar negara tak pakai?

Anonymous said...

Wow hebatnye gone end mengalah atok 1/2 india
Cinatong > klingtong

Anonymous said...

Dulu Dapig nak penjarakan Mamaker kerana Mamaker terlalu beri advantej pada syarikat kroni, kini Dapig buat perkara sama. Cumanya siapa yang akan penjarakan Dapig? Wakakaka

ted manoff said...

Huhh...modal 1mdb 1juta tapi boleh buat hutang berbillion ringgit..kalau 1mdb labur buat projek terowong tu mungkin dah siap..siapa untung..china juga untung..

Anonymous said...

buat penat De Fakto berhujan dan berpanas kerana nak jaja politik baru (reforbasi namanya), namun adakah cara terowong ini di anugerahkan adalah mengikut reforbasi yang dimaksudkan? atau dalam pakatan pembangang Dapig sebagai abang besar boleh menyimpang dari reforbasi? huh terlalu banyaknya persoalan da. muahahaha

Anonymous said...

Kajian feasibility tu sebenar tak wujud lagi. Baru tengah dok buat. Nanti depa back dated la. Sabaq2 la no. Apa pon Guan dah kaya dapat komisyen ratusan juta kerana tanah yang diswap untuk bayaran kajian feasibility telah dijual dengan harga RM2.83 Billion atas kelulusan Guan Eng selaku Pengerusi EXCO dan Land Com

Anonymous said...

Eik ini jena repot sprm...tak boleh biarkan salahguna kuasa...

Anonymous said...

Kertas A4 yg BERHARGA 300Juta...

Mmg HAMJADAH...

Huaaaaaaaa

Anonymous said...

Nampaknya PH yang diharap akan bawa perubahan dalam konteks buat projek untuk rakyat, nampaknya tak ke mana jua. Asyik-asyik kroni juga dapat dagingnya.

**Cai dan Abu bangga dapat tulang. kik kik kik

Anonymous said...

Kenyataan Media

03 April 2017

*PULAU PINANG MASIH UTUH EKONOMI, YANG MALANGNYA NAJIB MASIH MEMERINTAH*

Saya mengambil maklum mengenai kenyataan Najib Razak yang dipaparkan dalam blog peribadi, menuduh bahawa pelabur luar lari dari Pulau Pinang. Beliau cuba mempertahankan dirinya dengan mengatakan pelaburan yang dibawanya masuk adalah bagus, malah memperlekeh pembangkang yang dituduh anti-pelaburan asing, anti-patriotik dan menganggap pelaburan asing sebagai cara menjual negara.

Saya menyangkal tuduhan beliau terhadap Pulau Pinang melalui beberapa fakta:

1. Mengikut laporan Malaysia Investment Development Agensi (MIDA) 2016, agensi di bawah Kerajaan Persekutuan ini telah membuktikan bahawa pencapaian ekonomi Pulau Pinang begitu memberangsangkan. Sebanyak 106 pelaburan baru dibawa masuk dengan nilai tambah sebanyak RM4.29 bilion. 71 peratus daripada nilai ini adalah pelaburan asing. Kenyataan ini bercanggah bahawa ramai pelabur luar lari dari Pulau Pinang.

Pencapaian Pulau Pinang kini berada dalam kedudukan nombor empat mengikut nilai pelaburan masuk paling banyak pada tahun lepas. Dengan keluasan yang kecil, prestasi Pulau Pinang lebih mapan dan kompetitif berbanding dengan sebahagian besar negeri-negeri yang diperintah oleh Umno BN seperti Kedah dan Melaka.

2. Dalam masa tempoh lima tahun, pencapaian sumbangan Pulau Pinang terhadap Keluaran Dalam Kasar Negera (KDNK) begitu memberangsangkan. Pada tahun 2015, Pulau Pinang menyumbang 6.6% kepada KDNK, berbanding sekitar 5.5% pada tahun 2010. Tambahan pula, Pulau Pinang menyumbang 12.8 peratus kepada sektor pembuatan negara pada tahun 2015. Statistik ini diiktiraf oleh Jabatan Perangkaan Negara yang beroperasi di bawah Kerajaan Persekutuan.

Adalah suatu yang memalukan apabila seorang Perdana Menteri dan merangkap Menteri Kewangan tidak menilai statistik ini terlebih dahulu sebelum menuduh ekonomi Pulau Pinang teruk di bawah pentadbiran Lim Guan Eng. Jika Najib tuduh pelabur luar lari meninggalkan Pulau Pinang, mengapakah ekonomi negeri ini semakin berkembang pesat? Tidakkah Najib tahu bahawa faktor tarikan pelabur asing adalah bergantung pada kedudukan ekonomi semasa, insentif pelaburan, potensi pulangan, tata kelola yang baik, bebas rasuah dan kestabilan politik?

Najib menyangkal dakwaan pembangkang bahawa Kerajaan Umno BN cuba menjual negara. Najib menggunakan hujah syarikat-syarikat nasional juga terlibat dalam pelaburan di luar negara. Hakikatnya, Najib tidak faham maksud 'jual negara' yang diperkatakan oleh pembangkang. Berikut merupakan penjelasan sebenar:

1. 'Jual negara' bermaksud apabila kerajaan terpaksa melaksanakan sebuah projek berkos tinggi yang bertujuan untuk membayar hutang sesebuah syarikat yang penuh dengan skandal penyelewengan. Kerajaan Umno BN merancang projek East Cost Railway Line (ECRL) dengan kos RM55 bilion untuk tujuan membayar hutang 1MDB seperti didakwa oleh Sarawak Report. Projek ini dibiayai sepenuhnya melalui pinjaman kepada bank pembangunan China. Jika projek ini gagal membiayai kos, sudah tentu Kerajaan Persekutuan yang akan datang terpaksa menanggung kos.

2. Jual negara' bererti apabila kerajaan Najib menyembunyikan status sebenar tanah projek pembangunan Forest City. Beliau memberi jaminan bahawa tanah projek tersebut adalah 'leasehold' dan mempunyai had tempoh pajakan. Tetapi realitinya, kenyataan ini disangkal oleh Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir apabila beliau sendiri melawat kawasan projek berkenaan dan melihat papan tanda yang memaparkan status 'freehold' atau pegangan bebas! Adakah Najib cuba sembunyikan hakikat bahawa sebahagian tanah di Johor akan dikuasai oleh pelabur asing buat selama-lamanya?

Anonymous said...

Macai reti tak apebenda fdi dan kdnk ni?...

Anonymous said...

Butoh lu la Ted Kontot. Kutok China konon. Tengok Amoi Puteh melepak paha gebu ada hati nak buat bini no 2

Anonymous said...

Bangang 522..

22 taun madey mmrintah KELANTAM x bangkrap pon...

Kt penang n shah alam PEGANGAN BEBAS pon berlambak..

Anonymous said...

macai melayu penang mudah kena tipu dengan berita lge masuk islam. kah kah kah.....

Anonymous said...

Org dah tahu dah helah mengapa Atok Tua Otak Merepot membuat keputusan utk tubuh parti bungaraya dan cepat2 jadi ahli PH (Pakatan Hanyut):

1. Nak tutup mulut Dinasor Tua Kerepot berkaitan kes penipuan Forex BNM dan BMF supaya Dinasor Tua tidak berkerjasama dgn pihak yg sedang menyiasat kes2 berkenaan.
2. Nak tutup mulut Raja Liwat ttg punca kekayaan anak2nya.
3. Nak pastikan Dinasor Tua Kerepot tolong naikkan anak Sindron Down nya jadi PM.

Semoga berjaya Atok Tua Otak Merepot dlm misi 'tutup bangkai gajah dgn tudung saji'.

Anonymous said...

Bengong...pegangan bebas milik saper?..kat johor tu ratus ribu milik asing..bebas cukai lagi...boleh mohon warganegara lagi..tipu milik bebas plak...memang macai bodooh bangangang..

Anonymous said...

Dah siasat?...ko tutup tahik najib dan tahik jho lo dengan tangan..

Anonymous said...

ANAK TIRI PERDANA MENTERI BOLEH BELI RUMAH HARGA £23.25 JUTA, TETAPI RAKYAT DISURUH SEWA SAMPAI MATI

Saya mengambil maklum hujah Menteri Kewangan II Datuk Seri Johari Abdul Ghani yang menyeru rakyat negara menukar cara pemikiran berhubung pembelian rumah ketika muda dan menanggung hutang jangka panjang yang besar.

Namun, saya ingin mengingatkan Menteri tersebut bahawa punca fenomena hutang isi rumah yang semakin meningkat adalah kegagalan perlaksanaan dasar kerajaan BN yang menjaminkan keselesaan rakyat jelata,

Jika menteri mempertikaikan cara pemikiran rakyat sendiri yang menyumbangkan hutang isirumah bertambah, kenapa tidak pernah menteri tersebut mempertikaikan perbuatan anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang membeli rumah mewah yang berharga £23.25 juta (USD$33.6 juta) di London pada tahun 2012, dengan menggunakan wang daripada dana pelaburan kerajaan 1 Malaysia Development Berhad (1MDB)? 

Alangkah kelakarnya negara ini, apabila rakyat disuruh sewa rumah sampai mati, sedangkan anak tiri Najib mampu membeli rumah mewah di luar negara.  Sekiranya dana 1MDB itu tidak disalahgunakan, sudah pasti wang sebanyak itu mampu membangunkan puluhan ribu unit rumah Program Perumahan Rakyat di seluruh negara

Anonymous said...

Ko tak tahu ke ko tipu?...kalo disiasat sprm ato RCI sesiapa yg dipanggil kena hadir ngook...

Anonymous said...

Cai TOLOL 919..

Anak madey n cucu cicit madey tinggal kt RUMAH TERES ker??

Kihkihkih

Apa punye TOLOL pmkiran pmbngkang ni..

Rajin usaha tentu brjaya..

Anonymous said...

Berapa harga dan dimanam?...di uk jugak? Ngook

Anonymous said...

Ade bukti anak madey buat rumah dari duit rompak?sape siasat?

Anonymous said...

Ko tahu ke berapa ratus juta dlm ringgit malaysia harga rumah anak semah ni?

Anonymous said...

BUKAN NAJIB YANG TIPU PAS
Selepas solat isya' sekumpulan lebai singgah di kedai kopi untuk sembang politik sambil tengok berita TV. Biasalah. di kedai kopi ni screen-nya besar.

Ketika sedang menghirup teh-tarik, hampir tersembur keluar air dari mulut, apabila dipaparkan berita yang sangat mengecewakan, lebih kurang macam ini:

Maka berhamburanlah maki hamun mereka terhadap Najib. Macam-macam jenis haiwan disebut, termasuk biawak hidup.

LEBAI A: Bukankah Najib dah janji akan sokong RUU355?

LEBAI B: Betul. Siap hantar Jamil Khir join kita di Padang Merbuk lagi.

LEBAI C: Dia pun kirim salam...aku dengar.

LEBAI D: Najib penipu!

LEBAI E: Tak betul tu...Najib tak tipu.

Semua lebai terkejut mendengar kata-kata LEBAI E.

LEBAI A: Kalau bukan dia, kamu bagi tahu aku siapa yang tipu?

LEBAI E: Zahid Hamidi yang tipu. Dia yang sungguh-sungguh bagi tahu sahabat kita di Terengganu BN akan bentang RUU355.

LEBAI B: Huh! Penipu! Jangan undi Zahid Hamidi. Jom kita letak calon yang mantap di Bagan Datoh dan tumbangkan dia.

LEBAI E: Tak boleh.

LEBAI B: Kenapa tak boleh.

LEBAI E: Kat Bagan Datoh tu calon PKR yang bertanding. Kita masih ada tahaluf siyasi dengan PKR.

LEBAI C: Aaahh! Putuskan ajer PKR ni. Diorang bukan ada jentera pun. Biar 3 penjuru.

LEBAI E: Haha...Komer baca ni (sambil menghulur HP-nya):

LEBAI A: Hadoi...! Kesian aku kat sahabat aku di Selangor...

LEBAI D bangun dan start kapcainya.

LEBAI A: Kamu nak pergi mana? Awal lagi ni?

LEBAI D: Aku nak pergi rumah Lebai Nizar. Kot-kot ada lagi borang parti Amanah.

Anonymous said...

Lobai.. bukan najib tipu...najib kincin..ha3...prnipu kena kincin dengan penyangak...padan muka

Anonymous said...

Pelaburan Dalam Saham FGV Sebabkan KWSP Rugi?


Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mencatatkan kerugian sebanyak RM203.18 juta apabila menjual saham-saham miliknya dalam Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) pada bulan Ogos yang lalu.


Kementerian Kewangan, menerusi jawapan bertulis Parlimen Isnin lalu bagaimanapun berkata, KWSP mendapat pendapatan dividen sebanyak RM105.77 juta daripada saham-saham FGV itu.

"KWSP akan mengurang atau menjual sepenuhnya saham-saham syarikat-syarikat yang menunjukkan prestasi kewangan yang menurun secara berterusan serta pengurusan lemah selepas menjalankan analisis," kata kementerian itu dalam menjelaskan mengenai strategi pelaburan agensi itu.

KWSP, di peringkat permulaan memegang 4.5 peratus kepentingan dalam FGV sebelum meningkatkan pemilikan sahamnya kepada 8.49 peratus pada September 2013.

Jawapan bertulis Kementerian Kewangan itu adalah respons kepada pertanyaan dari Ko Chung Sen (DAP-Kampar) mengenai kerugian yang dialami KWSP akibat kejatuhan harga saham FGV.

Anonymous said...

Saya setuju dan simpati dengan beliau. Menang payah bila polis bertindak seolah-olah mereka ada kuasa mutlak.

Selepas polis bagi kebenaran bersyarat benarkan bahas itu diadakan di Shah Alam, tiba-tiba semalam polis hantar surat kata kebenaran asal dibatalkan.

"Pelik, dialog Tun M vs Ds Nazri, semalam kami terima surat lulus permit. Petang ni terima surat batal permit. Payah!! " kata Hassamuddin dalam mesej Tweeter beliau.

Surat polis yang dilampirkan oleh Hussamuddin mengatakan pembatalan dibuat kerana bantahan penduduk di kawasan berkenaan.

"Pihak Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam telah menerima bantahan daripada penduduk sekitar kawasan tersebut.

"Setelah dikaji dan ditimbang dari segi ketenteraman awam, dengan ini kelulusan permit perhimpunan aman bertarikh 31 Mac 2017 adalah dibatalkan," kata surat itu.

Alasan sajalah. Penduduk apa? Ini kawasan perindustrian!

Sebab sebenar adalah melindungi Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak, sahabat beliau Jho Low dan anak Rosmah, Riza Shahriz Abdul Aziz.

Polis tahu yang Najib dan konco-konco pemakan dedak beliau akan dilondehkan sekali lagi jika bahas diteruskan.

Najib serta para pemakan dedak beliau ada terlalu banyak bangkai untuk disembunyikan dan mereka tahu Nazri tidak mampu atau tidak akan pertahankan.

Daripada sudut lain, saya setuju tak perlu bahas sebab semua kemungkaran dan kebejatan Najib serta pemerintahannya sudah diketahui oleh rakyat jelata yang celik dan berakal.

Wallahuaklam.

Anonymous said...

10x untung 1x RUGI ada MASALAH keerr??

Anonymous said...

Mmg CELIK n BERAKAL tpi BIOL TOLOL nk buat pe???

Anonymous said...

Otak kat lutut...

Anonymous said...

lobai lobai....sudahkah lge masuk islam? sudahkah dia potong lancau?
lobai tak bincang kat kedai kopi? tak baik tau lobai. menipu tu berdosa. pru kali ni nak buat citer lge pegi haji?

Anonymous said...

cakap tak melaui otak. sebab diorang cakap dari lutut

Anonymous said...

Lge masuk ialam ke tak masuk ke kopeduli ape...ape tuginye ko..berapa orang dah rugi..

Anonymous said...

Divuden dah kurang ngook..

Anonymous said...

Macai umno cakap dar lutut...otak tersumbat dedak king of cash..najib sembelih pon dia tahan..

Anonymous said...

RUU355 Hadi dijangka dibentang dan tangguh lagi

Usul rang undang-undang (RUU) persendirian yang dibawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka dibentangkan pada hari terakhir persidangan Dewan Rakyat, Khamis ini dan bakal ditangguhkan lagi.

Anggota-anggota parlimen BN juga sudah dimaklumkan mengenai perkara itu dalam taklimat yang disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Perkara itu disahkan oleh seorang anggota parlimen Umno kepada Malaysiakini yang enggan namanya disiarkan, berikutan diminta tidak bercakap kepada pihak media.


"Saya rasa ia pada hari terakhir. Pada Khamis. Dan ia hanya bentangkan rang undang-undang itu, saya rasa tak ada perbahasan," katanya

Ahad lepas, Ahmad Zahid berkata usul rang undang-undang persendirian oleh Abdul Hadi untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, tidak akan diundi pada sidang kali ini.

Bagaimanapun pada masa itu beliau tidak mendedahkan bahawa usul itu akan dibentangkan.

Anggota Parlimen Umno itu berkata, anggota-anggota parlimen daripada parti komponen BN seperti MCA dan MIC juga turut hadir dalam taklimat berkenaan.

Ditanya sama ada MCA dan parti komponen lain membantah pembentangan usul itu, Anggota Parlimen Umno itu berkata Zahid tidak meminta pandangan tetapi hanya memberi taklimat kepada mereka.

"Tidak, sebenarnya timbalan perdana menteri tak tanya kepada mereka. Hanya taklimat," katanya.

Anonymous said...

Ramai jugak 'Aziz Wok' kat Malaysia ni ...

Anonymous said...

Najip Ali masih merempat cari makan kat Malaysia lagi ke skrg ni?

Kalau ye tak heran pun, Astro kroni Mader punye ..

Anonymous said...

Ade brani tutup lah astro...hi
Ramai pengecut....cakap besar..

Anonymous said...

nak buat terowong isu besar; tab buat lagi isu besar. ia sama macam RUU355 yang jadi isu besar dan bertambah besar apabila ianya tak berjaya dibentangkan.

dalam kata lain Mesha berada di puncak demokrezi di mana apa yang pihak lawan buat atau tidak buat atau mengalami U-tun akan terus jadi modal politik.

Anonymous said...

959. Aku tak pernah langgan Astro pun. Bukan ada masa pon nak tengok.

Skrg ni aku rasa dah cukup pun guna pancaran tv percuma, TV1 TV2, TV3, TV AlHijrah, bukannya ibadah pun mengadap tv 24 jam sehari.

Anonymous said...

Aku oeduli ape ko ade ke tak de..ade aku kisah...geng najib makhlok perosak negara..

Anonymous said...

perosak sebenarnya puak2 pembangang. sanggup sabotaj ekonomi negara sendiri. DAP sanggup hantar rombongan ke taiwan untuk menggagalkan pelabor2 taiwan dari melabor kat rapid pengerang. dah berjaya. atok tua sanggup guna media luar untuk menjatuhkan najib. yang dahulu media luar yang amat2 dibenci olih atok tua. nampak sape perosak.

Anonymous said...

Ketua2 pembangang hampir semua jadi PEROSAK NEGARA. Itu kira otak boleh pusing ligat lagilah utk fikir mcm mana nak buat putar alam.

Yg kesian tengok adalah terlalu ramai penyokong yg bangang2 yg OTAK ROSAK KEKAL krn terlalu sayangkan MAKHLUK PEROSAK yg jadi ketua mrk.

Anonymous said...

Din pagoh dah mampus ke belom?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates