April 16, 2017

108 Saman Retorik Ezam Kotak Tidak Berasas Sama Sekali


Kita amat kecewa dengan apa yang dilakukan oleh Presiden Baru Parti Tanpa Rasuah, Ezam Mohamad Noor yang menyaman Perdana Menteri, DS Mohd Najib Tun Razak. Ini adalah kerana dengan berkotak-kotak bukti rasuah yang dikatakan dimiliki oleh Ezam sejak dulu, dakwaan beliau hanyalah bertumpu kepada salinan fitnah yang diperolehi daripada The Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report sahaja.

Ezam Mohd Noor tidak mempunyai locus standi untuk menyaman Perdana Menteri walaupun sebagai pembayar cukai. Perdana Menteri tidak mempunyai kaitan secara langsung dalam perjalanan operasi dan perniagaan yang dijalankan oleh 1MDB.

Ini disahkan dalam laporan 106 mukasurat Public Accounts Committee (PAC) Parlimen Malaysia. Malah, salah seorang anggota PAC yang merupakan Ahli Parlimen (MP) DAP Kepong, Tan Seng Giaw juga turut menyatakan bahawa tidak ada asas untuk mendakwa atau menuduh Perdana Menteri bersalah dalam isu 1MDB.

Transaksi usahasama perniagaan 1MDB yang disebut dalam saman Ezam Md Noor adalah transaksi yang sama disebut dalam Kes Saman Sivil DOJ Amerika Syarikat. Namun, 1MDB telah berulang kali menyatakan dengan jelas bahawa mereka tidak kehilangan sebarang wang dari transaksi usahasama tersebut.

Sebagai contoh, dalam usahasama bersama Petro Saudi, 1MDB telah mendapatkan kembali wang modal yang dilaburkan berserta keuntungan sebanyak RM1.98 billion. Jadi, jika terdapat kehilangan wang, nyata dan jelas bahawa wang tersebut bukanlah wang 1MDB. 

Tambahan lagi, bebanan yang ditanggung oleh 1MDB sebelum ini adalah berpunca dari masalah pengurusan dan tadbir urus korporat yang lemah oleh pihak pengurusan sebelum ini. Tidak ada sebarang bukti penglibatan, penyalahgunaan kuasa ataupun penyelewengan yang dilakukan oleh Perdana Menteri.

Dalam minit mesyuarat yang dikemukan kepada Jabatan Audit Negara dan PAC, Ahli Lembaga Pengarah 1MDB juga telah bertindak tegas dengan menyoal, memberi teguran dan memberikan arahan kepada pihak pengurusan 1MDB untuk memastikan perjalanan syarikat lebih teratur dan profesional.

Melalui beberapa langkah strategik dan penstrukturan semula, 1MDB telah berjaya membayar kembali kesemua hutang jangka pendeknya. Malah, beberapa hari lalu kita saksikan 8 buah pengkalan udara baru yang lebih moden dan selesa telah hampir siap dibina sepertimana perjanjian 1MDB dengan Kerajaan sebelum ini.

Keseluruhan pembinaan ini menelan belanja hampir RM2.7 billion. Secara logiknya, jika benar 1MDB kehilangan wang sebegitu banyak, ianya tidak akan mampu melaksanakan komitment sebesar ini. Dan tuntutan Ezam Mohd Noor bahawa beliau sebagai pembayar cukai dan seorang rakyat ‘bakal menanggung kerugian’ adalah tidak berasas sama sekali.

Nota Kaki: Inilah kerja Malaysiakini, menipu, sebarkan fitnah, lepas itu mintak maaf. Senang saja menulis, "We apologise for the error in the article ‘Swiss AG says no MLA request from Malaysia over SRC." Damage has been done.


108 comments:

Mat Gunong said...

Assalamualaikum
Lapuran PAC lbh bermakna sekira jho low di panggil utk beri penjelasan serta 2 org kuat SRC yg sehinggam kini tiada dapat dikesan.

Azman Ali said...

Ezam boleh terjun laut dengan 6 kotak kotaknya je

Anonymous said...

EZAM DAN KIDIN BUAT PARTI BARU
BERGABUNG PULAK DENGAN PAKATAN HARAPAN
BERKOTAK KOTAK ZAMAN TOK KADUK DULU
SATU HAPAH PUN TAK KELIHATAN

... KOTAKKK OOO KOTAK.... BUDAK PELIHARAAN ALJUBOORI BANYAY YG TAK SENONOH LA... ADA BUDAK YG MAKAN ASKIM JAMBAN.. BUDAK KOTAK.. BUDAK KENCING SAMPAI LOKOS PENDUDUK KG KERINCI DAN BUAH PALA PAPA KEDANA.. KIKIKIKI..

Anonymous said...

Hilang modal dan maruah utk berpolitik , terpaksa recycle
2 kotak boleh bagi pada assmin dan mak lampir unt sembunyikan diri
Tak cukup boleh buat kotak besar 2" x 7"

Anonymous said...

Blogger dan follower pwnsedak Haram Jadah!!!

Anonymous said...

Jo lok adalah pihak tertuduh yakni tiada lokus standi untuk beri keterangan makanya lebih bermakna kalau Ezam Kotak yang bersih segala itu dipanggil oleh Pac. Betulkan?

Anonymous said...

Standard jebon macai bangang dah 1MBD lapor tak ada wang yang hilang....hearsay atok kau yang hilang angguk2...jangan tak angguk

Anonymous said...

Angguk Che Mat angguk..
Angguk sampai boleh...
Angguk Che Mat angguk..
Angguk angguk sampai terlondeh..

Che Mat angguk Che Minah...
Che Minah angguk Che Mat...
Che Mat Che Minah angguk...
Angguk angguk sampai tersengguk...

Anonymous said...

AZMIN CAKAP ROSELY ADAM BARU DISIASAT
JANGAN PULAK TERUS JAUH HUKUM LAH
SAMA LA DNG 1MDB DAH PUN DISIASAT
TAPI HUKUMAN DAH JATUH OLEH HARAMJADAH

akai ada ka..?

BUDAK BUDAK ALJUBOORI BANYAK HALNYA
ADA YG MAKAN ICE CREAM DALAM JAMBAN
ADA YANG LOKOS PAPA KEDANA DIKERJAKANYA
KG KERINCI DAN BUAH PALA LOKOS DIKERJAKAN
BARUA PENGHASUT MEWAH DALAM ISTANA....


KIKIKIKIKI.... TAK SENONOH BOTO LA PAKATAN PUTUIH HARAPAN NI...

... BERAMBUS SINGAPORK@DAP....

Anonymous said...

Akaun syarikat mana yang si katak kotak ni rujuk??

1mdb dah kata takde duit yang hilang pun dari akaun mereka... Ezam katak salah bukak kotak ke tu..??

Anonymous said...

Ha3...cts kata salinan fitnah waj dan SR......kalo fitnah saman lah...tony pua pon najib takot nak saman...setakat bagi surat warning...tun madey yg buat fitnah hari2 najib songlap pon najib bisu..

Anonymous said...

1 mdb dah dapat untung pelaboran diluar negara?...odit mana yg sahkan penyata kewangan 1mdb?..

Anonymous said...

Pac dah lapor 28 billion duit 1 mdb lesap tak dapat dikesan..

Anonymous said...

1 mdb jata tak de hilang...juruodit tak berani sahkan penyata kewangan..
PAC siasat dan lapor 28 billion lesap tak dapat dikesan..
Najib sorok laporan odit dlm bilik kebal OSA..
Ko ni kuat auta...

Anonymous said...

Khalid kpn berani buat pengumuman laporan siasatan menyeluruh 1 mdb dah selesai dan dah diserahkan kpd peguam negara...khalid buat kenyataan tanpa desakan mana2 pihak...
Peguam negara yg akan tentukan...kes 42 juta dlm akaun najib dan 2.6 billion peguam negara dah jatuh hukum najib bersih..

Anonymous said...

Duit yg di rompak bukan duit dlm negara...duit pelaboran 1 mdb diluar negara yg tidak masuk dlm akaun 1 mdb..ngook

Anonymous said...

Mat singapork putar cerita kg kerinci plak..

Anonymous said...

Saya bukan penyangak...cai angguk2...habis selasa setahun tak saman jugak..
Cai bodoo angguk2 jugak
.

Anonymous said...

Tun madey ajak debar najib bisu..
Nazri nak debat dengan tun madey pon najib sekat..

Kalo najib bersih kenapa najib takut...
Kenapa najib sorok laporan odit 1 mdb oleh ketua odit negara dengan OSA?.....cai yg cedik sikit tolong jelaskan..

Anonymous said...

Cts pon auta jugak..

Anonymous said...

RM28 juta yg dikata hilang tu ada kat Tony Puaka. Si Puaka tu tak cukup kotak nak simpan duit2 tu, jadi dia serahkan lebihan yg melimpah tu pd Ezam si Katak Lompat utk dikotakkan.

Tapi yg pasti, semua kaki fitnah tak kira yg Islam atau kafir akhirnya bergabong dlm satu gabongan yg dikenali sbg Pakatan Haprak.

Anonymous said...

Satu kali penyokong pakatan haprak berbohong atau fitnah, puratanya 1 undi hilang utk Haprak. Ini dari kajian yg dijalankan oleh pakar kentot prottt.

PRu14 Pakatan Haprak akan koyak rabak. Tokey besar ketua pakatan haprak bersama dgn seluruh para pentaksubnya akan lari menyorok dlm terowong dasar laut krn malu dan kecewa pasal semua bohong dah tak laku lagi.

Anonymous said...

Assalamualaikum Tuan Budin,
Kebetulan Pakatan Harapan menganjur program bersama ahli parlimen selayang. Pada Pru 2008 saya diamanahkan oleh Adun N25 untuk menganjur majlis utk memperkenal beliau kepada penduduk taman . Dikalangan penduduk tahu saya adalah totok Umno. Bila Saya menghadiri program itu semalam. Kalangan rakan PH melaungkan " Ini Kali lah". Saya jangka hanya saya yg bertukar bahtera. Kemudian saya melihat rakan- rakan yg bersama saya sebelum ini dalam gerak gempur umno semasa pilihan raya turut senada dgn saya. Maka itu teori Tun lebih dipercayai dan ada benarnya.
# ini kali lah.

Anonymous said...

Kerja ko auta lah...najib suruh serang mcm ni?...alamak mamposs lah najib pakai cytro bodoo...ha4

28 billion laporan PAC...takkan hassan pin pengerusi yg najib lantik buat finah..otak kat lutut..

Anonymous said...

Pembangkang Hilang Arah dan Modal untung menghadapi PRU14. Isu IMDB dikitar semula.


If you follow Mahathir's logic then the Selangor Govt would have lost RM21 billion.

Mahathir had accused the govt of losing RM5 billion when it sold 70 acres of land to 1MDB for RM64.00 psf for the TRX project. He said the land is actually worth RM7,000psf

This is despite the fact that the govt had sold land to itself since 1MDB is 100% govt-owned.

The Selangor Govt had sold 1,172 acres in Canal City (next to Kota Kemuning) to privately-owned Tropicana Corp in April 2013 (less than one month before elections and actually illegal to sign since state govt dissolved).

This land was much sought-after as it is covered by 6 different highways and is immediately viable.

The land was sold for just RM587 million at a value of RM18.50 per sq ft payable in 12-year instalments, with the state govt entitled to 5% GDV share and 3% profit share, amounting to a total of RM1.3 billion payable over 20 years.
-LSS


Mahathir gagal untuk "convince so he confuse people". Masaalahnya dia pun bukan faham isu 1MDB. Asyik tanya soalan, asyik suruh siasat, asyik sila jawab ...

Dah nak erection, mengikut Zam, tunjuklah bukti. Last minute selalu tipu.

Baca Lanjut di http://theunspinners.blogspot.my/2017/04/masa-untuk-serang-madey-tak-faham-1mdb.html?m=1

Anonymous said...

The unspinner is actually the real spinner ...ha4

Salwah Abdat said...

Ini gimmick semata-mata & propaganda.....!!!!

Anonymous said...

Salam CTS

Sepanjang tahun 2010 dan 2011, 1MDB telah melabur lagi sebanyak USD830 juta ke dalam syarikat tersebut (dan digantikan sebagai pinjaman) walaupun usahasama telah ditamatkan di dalam bulan Mac 2010. Walhal, 1MDB bukanlah dicipta dan diberi mandat untuk memberi pinjaman kepada syarikat asing.

Kertas pinjaman (bukan wang tunai) tersebut yang sepatutnya bernilai USD1.83 billion kemudiannya ditukar pula menjadi sijil saham di dalam anak syarikat Petrosaudi yang lain pada 1 Jun, 2012.

Hanya selang empat bulan kemudian iaitu pada 12 September 2012 1MDB menjual pula sijil saham tersebut tetapi 1MDB tidak mendapat balik wang tunai bahkan sijil saham tersebut telah ditukar menjadi ‘unit-unit pelaburan’ di dalam bentuk yang tidak diketahui dan unit tersebut yang dinilai semula menjadi USD2.318 billion telah disimpan di dalam satu lagi anak syarikat 1MDB yang baru ditubuhkan bernama Brazen Sky.

Wang 1MDB melompat lompat dari satu syarikat ke satu syarikat.

Apabila kita bertanya mengapa kita hanya dikembalikan unit dan bukan wang tunai, 1MDB menemplak para penyoal dengan mengatakan jawapan sudah diberi berulangkali. Yang hanya diberi adalah jawapan bagaimana wang USD1.83 billion telah bertukar menjadi unit sebanyak USD2.318 billion.

Unit-unit inilah yang para penipu di atas mengatakan bahawa tiada wang yang lesap. Ini semua taktik untuk mengaburi mata rakyat yang tidak arif dalam hal 1MDB sahaja. Akan tetapi bagi mereka yang tahu, dan tidak tertipu dengan dakyah tersebut, penipuan sebegini dipandang hina sama sekali.

Hakikatnya, wang tunai yang dilaburkan telah lesap, dan di dalam tangan 1MDB hanyalah kertas kertas yang dipanggil unit. Menteri Kewangan II pun mengaku bahawa wang tunai yang sepatutnya menjadi hak kita rupa rupanya sudah berubah menjadi unit. Apabila ditanya apakah bendanya unit itu, beliau menjawab “units, just units” (unit, cuma unit) tanpa memberi jawapan yang lebih komprehensif dan bermakna.
Sedangkan Deloitte, iaitu auditor 1MDB sendiri mencurigai kesahihan jumlah tersebut bilamana di dalam laporan audit 2014 mereka, unit unit ini telah diklasifikasikan sebagai aset kelas ketiga iaitu, kesahihan nilai aset tersebut tidak dapat ditentukan secara jitu.

Dan kini Deloitte telah pun menarik diri sebagai juru audit 1MDB dan memaklumkan auditnya pada tahun 2014 dan sebelumnya ditarik balik..dan sehingga kini tiada mana2 syarikat ingin menjadi juru audit 1MDB.

Inilah masalah yang dihadapi oleh 1MDB. Mereka sudah tidak mempunyai kecairan wang.

Jika inilah tahap kepandaian para penipu tersebut maka tidak hairanlah apabila 1MDB sendiri mengalami kerugian sebanyak RM665 juta pada tahun 2014 dan jumlah hutang sebanyak RM42 billion!

Ini baru jumlah kerugian di tahun 2014. Bagaimanakah agaknya kerugian dan jumlah hutang 1MDB di dalam tahun 2015?2016? Mungkin amat dahsyat sekali. Sebab iu mereka terketar ketar melambatkan proses pengauditan.

Kasihan sungguh dengan rakyat Malaysia kerana terpaksa menebalkan muka menagih simpati dari IPIC untuk membayar hutang RM975 juta pada awal bulan Jun yang lepas.

Dan sekarang pula kita disodokkan lagi dengan rayuan kepada IPIC untuk membayar hutang hutang 1MDB yang lain.

Malulah rakyat Malaysia kerana akibat kealpaan Menteri Kewangan I di dalam menerajui 1MDB, Malaysia terpaksa merayu syarikat dari Tanah Arab untuk mengampunkan hutang-hutang kita (debt forgiveness). Nampak sangat kita orang Malaysia tidak tahu berniaga.

Apa lagi bukti yang juak juak berkulit tebal ini perlukan? Apa lagi bukti yang kita rakyat Malaysia perlu tunjukkan kepada mereka bahawa 1MDB adalah satu syarikat yang telah jauh menyeleweng?

Jika betul 1MDB tidak mempunyai masalah, mengapa perlu Kementerian Kewangan memberi ‘standby credit’ kepada 1MDB sebanyak RM950 juta? Mengapa juga perlu meminta bantuan dari syarikat asing untuk menyelamatkan mereka? Adakah 1MDB tidak mempunyai wang langsung?

Sekian, terima kasih.

Bijan Legend

Anonymous said...

Kajian luar dan ngo dlm negara sampai skrg masih mengesahkan PH akan kalah.

Defactor mereka dikatakan punca dan kecelaruan image Tun Mahathir yg dulu mereka keji keterlaluan dan dianggap penjenayah penyanggak unggul hingga tiada 'reserve' akhirnya memakan kembali PH.

Insys Allah gelombang kekuatan UMNO dn bantuan PAS untuk pecahkan undi PH dijangka akn membawa gelombang besar menjatuhkan PH.

Selangor dijangkat kembali pd UMNO BN bersama semua negeri lain kecuali kelantan dan penang.

#Inikalilah PH Hancur Musnah

Anonymous said...

Gimik dn bohong madey psl imdb tu ker chaii? Gelabah nmpak.. Cuti2 pn kena sign in hahaha.

Anonymous said...

Bongok Ted Salwah Gunong jd Bijan pulak.
Gerun dgn gelombang umno bn.. Pas dh janji akn pecahkan undi PH... xpyh sertai umno bn pn ckupdh nk lanyak parti penyangak PH madey dn kit sial

ha ha ha harr..

Anonymous said...

Hanya dgn bermodalkan 1MDB boleh buat "comeback" dlm politik
Angka2 yg sentisa berubah-ubah 42b...52b...27b...2.6b...90j...40j
Konsep bersetuju untuk tidak bersetuju gamaknya

Anonymous said...

Ada org nk bace ke skrip bohong recycled ni chat salwah ted bongok?

Aku takut jd backfired pd PH ja
Jgn slhkn banga 40 k pulak ye..

Anonymous said...

Ha ha ha harr..

Bro. Mereka gelabah gerun dgn gerakkerja Najib tersusun kaki ini dan lbh awal bergerak dn pas pn jnji nk pecahkan undi 88 kawasan mereka. Klu 30% pas berjaya pecah kn lbh dr simple majority Insya Allah BN dh kuasai.

Salwah Abdat said...

Despite all the relevant countries such as Singapore,Switzerland, America & etc had deal with those involve in the 1MDB scandals, infact in Singapore the government had instructed to close 2 foreign banks and those involved had been imprisonment.DOJ,WSJ & SR had yet to be summoned by our Prime Minister but till today still nothing..!!
Tun M,Tan Sri Muhyiddin & others opposition leaders every night openly criticize and condemn Prime Minister Najib but why our PM still remain silence without any intention to sue them....!!! We are now living in 2017,members of public is no longer fools like before,, come PRU14 we knows how to deal with Umno & BN........!!

Anonymous said...

Najib xauta aku yakin sbb xde satu pun auta Madey berjaya tidak jd auta.

Fbi pn xtngkap Najib,
Sapina Perancis jd bohong bertahun
DoJ tak teruskan Saman pd Jho Lo
Harta Reza bebas di US xbeku

PAC sahkan imdb tiada salah laku Najib
Bank Negara (zmn Zetty k..zetty kn org ksygn Madey)..sahkan dema 2.6 bil dr kel Arab Saudi. Sbb dlm negara i i tiada Akta khas utk dedahkan detail derma politik.. Knpa derma pd Najib shj yg mesti di dedahkan. Nk londeh n fitnah UMNO jg?

Conclusion. Aku sgt yakin Najib mngda dendam jijik busuk keji hati kotor Madey dn kafir laknat DAPig lapiji PGayR.

Insya Allah UMNO BN menang besar Najib n Zahid kekal sbg PM TPM

#Inikalilah PH Hancur

Anonymous said...

4 org BIOL kt mlysia ni..

1)KETUA biol
Rpiji 90jota..

2)SETIAUSAHA biol
Izah RESEDNCE krinci..

3)AJK biol.
Tony puaka
Ezam 6 KOTAK kasut bata..

Kihkihkih

Mmng dorg ni BIOL..

Anonymous said...

Again Hearsays Bekas Bapak Kelentong Negara..aka Penyangak Terhormat.

#Inikalilah PH Hancur

Anonymous said...

Sesetengah orang mahu popular cepat dengan membuat kenyataan atau tindakan yg negatif. Menunjukkan kebebalan diri sendiri. Dan tak sesuai langsung untuk jadi pemimpin.

Salwah Abdat said...

I purposely write my comment in English so that those bunch of idiots don't understand and start to look the dictionary,,i will make them really look like a bloodyfools...!!!!

ted manoff said...

Apa hal nii ryezall..Kecoh2 jerr..insaflah ryezall.. Hentikan politik adu domba..πŸ˜₯😞πŸ˜₯😞

Salwah Abdat said...

Hey boy kamu lupa untuk seletkan 4 nama lagi iaitu ;
1)MO1
2)Jho low
3)Lobai
3)Anak lelaki mat Isa

Anonymous said...

Opppssss LUPE plak..

SALWAH ABDAT adlh macai RUU ternak babi dapig13may n PENGOMEN BIOL...

kihkihkih

Marah nmpkkkk..

Anonymous said...

Semalam Najib Razak menzahirkan keyakinan bahawa UMNO dan BN mampu memenangi pilihanraya umum akan datang dan memperolehi mandat baru daripada rakyat, tidak kira sama pilihanraya diadakan tahun ini atau tahun depan.

Kata beliau, "tahun ini boleh menang, tahun depan pun boleh menang."

Sehubungan itu, Najib turut mengingatkan penggiat media sosial pro kerajaan agar segera berubah daripada sikap bertahan kepada menyerang.

Sudah-sudahlah bertahan, sekarang kita perlu menyerang, katanya di hadapan para penggiat media sosial yang dihadiahkan Samsung A9 setiap seorang.

Sebenarnya tidak sukar menjangka kegusaran Najib menghadapi pilihanraya umum akan datang. Langkah terbaru beliau melantik sepupunya, Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri adalah petanda jelas ketidakyakinan untuk memenangi pilihanraya.

Kiranya beliau benar-benar yakin, tiada keperluan sama-sekali untuk memberi kedudukan istimewa kepada sepupunya, sebaliknya hanya perlu terus berusaha tanpa menyinggung perasaan Zahid Hamidi sebagai timbalannya.

Ketika ini, Najib sedang menjelajah ke seluruh negara untuk meninjau keyakinan rakyat terhadapnya. Meskipun ramai yang menyambut ketibaannya, tetapi Najib juga tentu sedar sebahagian mereka dikerah dan diupah untuk menghadiri program-programnya.

Dengan itu, keaslian sokongan mereka atau atau sama ada kehadiran akan diterjemahkan dalam bentuk undi atau tidak, belum ada kepastiannya lagi.

Shahbudin

Anonymous said...

Njib TURUN SENDRI tinjau rakyat..

Adam rosly TINJAU RAKYAT dri MENARA DISNEYLAND..

kihkihkih

Anonymous said...

Hehehe..dedak yahudi pun lazat gak kan ted...tu yg sondol membabi tu...hehehe
Inikali PH hancur...haha

Anonymous said...

Salwah babi. Ada sekor mp ckp RUU boleh ditentang sbb ini negara majmuk. Dia juga ckp Oktober fest tak boleh ditentang sbb ini negara majmuk. How about you? I'm sure you are happy with this guy because you have the same idea like this. Hehehe...

Mat Gunong said...

Saya setuju dgn pendapat saudara bijan. Sebuah model perniagaan yg konon pada mulanya dicanangkan untuk meningkat pendapatan negara ,akhirnya bertukar kepada punca kepapaan negara. Tak ada model perniagaan sehebat ini yg patut dicontohi.
Beli aset mahal kemudian jual murah.( Edra tergadai )
Membayar komisen & faedah pinjaman yg tinggi ( goldman sach)
Tiada ketelusan dlm pentadbiran syarikat. ( lapuran kewangan dari 2014 meragukan , firma audit antarabangsa angkat kaki)
Pemindahan dana ke syarikat palsu di caymen island ( pusat pengubahan wang haram)
Akhir di letak bawah khazanah negara ( realiti rakyat yg bayar hutang 1MDB )
Yang boleh kita lihat dan nilai,idea penubuhan 1MDB semata mata untuk ...masyuuuuuk poket penyamun.

Anonymous said...

Jebon macai bangang dah buat fitnah suroh orang saman...ibarat berak tengah jalan suroh orang cuci....
Sorry la macai sediri buat taik...sendri main la...
Tak da sapa mau main hang punya taik....kasi makan itu taik..

Salwah Abdat said...

Berabuk kau speak English tak pantas langsung,,tonggang langgang buat malu company saja

Anonymous said...

Amboi salwah..speaking london..konon...kami bukan bodoh atau tak faham tapi kami Melayu Islam..so kami guna bahasa kami..Melayu..kau nak speaking london pg blog Malaysia today k..kat situ masak kau kena hntam..orang Malaysia..yang bangga jadi rakyat Malaysia dan bangga dgn pimpinan Bn..cuma ada sekor dua jer mcm kau...yang tahu erti Bersyukur

ted manoff said...

KahkahkahπŸ˜„πŸ˜…πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜…πŸ˜πŸ˜œ


PEMBANGKANG HANYA MAHU BUNUH KARAKTER PERDANA MENTERI...DAN UMNO KHUSUSNYA

Segala usaha dan percubaan pembangkang memfitnah dan membunuh karakter Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjadikan Najib lebih istiqamah dan bijaksana.

Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa berkata, rakyat kini dapat menilai betapa satu demi satu permasalahan rakyat dan negara yang berjaya diurus dan dibereskan oleh Najib.

“Najib menjadi semakin masak dan bijaksana serta semakin berjaya menguruskan negara.

“Kini dengan petunjuk ekonomi yang semakin positif, Najib kini dalam diam dan penuh kesabaran mempamer kejayaan dan pencapaian lebih baik dari 23 tahun era Tun Dr. Mahathir Mohamad,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Mahathir sejak keluar daripada UMNO bersengkongkol dengan Pakatan Harapan yang diketuai parti sekular DAP bagi menumbangkan parti terbesar kaum Melayu tersebut.

Bekas Perdana Menteri itu bertindak demikian kerana berdendam dengan UMNO gara-gara keengganan kerajaan memenuhi kepentingan peribadinya yang tidak menguntungkan rakyat.

Annuar dalam pada itu menyelar cubaan pembangkang untuk menjadikan pelantikan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai Menteri Dengan Tugas-tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri sebagai satu polemik.

Menurut beliau, kedudukan Najib dan Timbalannya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Hishammuddin sangat akrab dan berada dalam saf yang cukup tersusun.

“Tidak saperti dalam Pakatan Harapan pimpinannya umpama gunting dalam lipatan dan semuanya menjadi lauk politik diktator DAP, Lim Kit Siang,” katanya.

Justeru, katanya, senario politik “order baru” bakal dijelmakan di era Najib dan tidak mustahil Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) bakal menjadi igauan buruk buat Pakatan Pro-DAP.

Salwah Abdat said...

Betul ke ni najib turun untuk tinjau...!!
Atau pun nak tinjau kot-kot ada lagi tanah atau pun harta Negara untuk dikebas lagi...!!! Pepatah ada mengatakan: "Di depan kita sungguh mesra,,di belakang kita dia buat keladak"........

Salwah Abdat said...

Nama najib dah busuk dah........!!
Macam kentang busuk dah........!!

Mat Gunong said...

Umno mengharapkan ehsan pas ( ibarat pengebom berani mati daesh mempertahankan mosul irak) untuk menghalang kemaraan PH untuk menawan Putrajaya.
Kebetulan pula kebebalan puak daesh kononnya untuk menegakkan daulah islamiah, sama seperti Pas dgn Ar YoYo nya.
Sentiasa di perbodohkan Umno.

Salwah Abdat said...

Ini menunjjukan tahap ilmu kamu terhad dan hanya tahap jamban,, so dah bodoh jangan sombong.!! Jangan jadi lembu cocok hidung,, dapat upah Rm30, merepek & merapu 24jam........!!! Hehehehe

Mat Gunong said...

Siapa nak percaya cakap najib. Membohong sudah menjadi kitab rujukan dia. Bila ada 3 ciri ini pada seorang pemimpin
1 Zalim.
2 Berbohong
3 Menyamun
Wajar ke mempercayainya,???

Anonymous said...

DAP adalah butir taik PAP....
Berkawan dengan DAP akan terpalit taik..
Jebon macai bangang adalah air dan lendir taik...
PAS tidak akan bersama pakatan bermain taik...

Anonymous said...

Hehehe..debat dgn org anggok2 bodoo nanti jadi bodo mcm caiharbi237...hehehe

Anonymous said...

Hehehe...
Nama PH dah membusuk dah........!!
Macam kentang busuk dah........!!
Inikalilah PH hancur...hahaha

Anonymous said...

Ini bukan gimik ...hehehe
Salwah caiharbi...isu 1mdb rakyat dah muak dengar bohong fitnah Pakatoon ...hahaha...isu basi pun putar2...hehehe
Inikalilah PH hancur...

Anonymous said...

penubuhan DIEG semata mata untuk ...masyuuuuuk poket penyamun...hehehe
Kompani sehengget telan kompani berbilion...hehehe..ini baru massyukkk poket assamin...hehe

Anonymous said...

ILMU inggeris BIOL mcm SITI KASIM TOLOL nk buat aperrr???

TUHAN trjdi dri AURA +- x ker BIOL nmeny tuuuu..

SALWAH ABDAT merapu dlm CTS ni sbb xdpat DISNEYLAND adam biol...

Kihkihkihkih

Mat Gunong said...

Aiseh bro! Kalau najib baca komen kau , tentu dia naik angin . Bukan ke kamu diarah untuk menyerang hujah pembangkang , bukan main taik!.

Anonymous said...

Jebon macai bangang Pakatan Penyamun Rakyat setakat copy paste tu anak aku kat tadika pun pandai...
Serupa atuk penyamun 22 tahun copy paste SR dan WSJ bila tanya bukti eelek...hearsay...Najib sorok...

Anonymous said...

first he joined reformist and claimed that he had a multi purpose box containing mostly evidence of Old man (OM) corruption. he then stabbed PGayR in the back and ran for cover in the OM back yard. when OM left, he tried to join OM but OM rejected his application for obvious reason: ?

Anonymous said...

1MDB DAH BINA LAPANGAN TERBANG TENTERA UDARA. LENGKAP SEPERTI SEBUAH BANDAR ADA HOSPITAL RUMAH KEDIAMAN.

Mat Gunong said...

Sebab itu perlu kedua duanya berdebat secara gentlemen. Kalau mengikut pihak najib yg Tun tidak memahami isu...dan faktor nyanyuk seperti yg diperkatakan oleh penyokong.tentu mudah untuk memalukan dan menjatuhkan kredebiliti Tun semasa perdebatan itu nanti. Yg kita nampak hakikatnya. ..mengigil nk berhadapan dgn Tun. ..Alahai ku sangka yg tersisip dipinggang itu adalah Keris rupa Dildo.

Anonymous said...

Yg penting kite smue jgn jdi BIOL n TOLOL cm rpiji n Pakatan HARAPAN kit siang...

MEMUDARATKAN negara...

RUU ternak babi bole buat, RUU syariah di TENTANG habis2an..

Mmng HAMJADAH dorg ni smue..

Salwah Abdat said...

Nak buwek macam mano,,doh busuk doh,,doh tok leh nok royak-royak

Anonymous said...

Cybertrooper yang pakai nama sebab nak klim dedak senang yang pakai anon adalah pengomen yang meluat dan menyampah dengan cybertrop pembangang yang bahlol dan tolol....

Anonymous said...

Carilah alasan yg cedik sikit...he3...nak saman pon takot...hantar surat warning jeer..

Anonymous said...

The unspinner is actually the real spinner..he3

Anonymous said...

Akhitnye bank disingapore yg menyalorkan wang 2.6 billion ke akaun najib ditutup oleh kerajaan singapork...jho li disiasat...konco jho lo didakwa..

Salwah Abdat said...

Perkataan dedak hanya "khusus" & "khas" buat macai-macai ameno.....!!

Anonymous said...

Hearsay kepala hotak ko...pendakwaan di singapore boleh reka2 ker?...taj de siapa di malaysia mencabar kesasihan sumber berita dari reuters...ko jer masih duduk dlm gua..

Anonymous said...

Fuckatan haprak memang suka lendir dan lubang taik... Siapa dapat nafikan...

Anonymous said...

He told every man on the streets what wrongs had Mader done. Luckily Mader did not sue him good and proper. Mader could make billions but he let him get off scott free.

Since then he made several U-turns and end up with telling the same people the story about Mader were all merely imagination? So the question that need a sincere response is this: which one to believe:

1. The guy who had many many boxes of evidence.

2. The the old guy who refused to sue the young guy.

3. Or could it be both un - believable.

Rapiji Romli said...

Saya hanya berseloroh

Anonymous said...

Itu ikut tafsiran jubor bapak ko ke wahai albadot??

Anonymous said...

Setakat hearsay baik kau berdebat dengan bini kau...buang masa
Tanya bukti cakap maklumat dari kawan SPRM yang tak boleh didedahkan...atau dari SR atau WSJ...bukti eelek...suruh orang yang dituduh pula buktikan menyangkal tuduhan...
Ini semua belajar spin cara Yahudi la ni...

Cerdik la sikit cara ni dah lama pembangang pakai dah tahu dah..

Anonymous said...

Saya suje bergurau dengan cai bodoo..auta...hik4

Anonymous said...

Kah kah kah kah kah... Albadot satu geng dengan siti kassim.. liwat tu hak peribadi everybody..

Opps... Si ezam katak pun dah terima ex-bos peliwat dia seadanya... Padahal dulu dia la antara yang berjumpa saiful dan kutuk anwar bagai nak rak..

Anonymous said...

Cai bodoo..
Kalo tan sengiaw kata najib tak terlibat dengan 1 mdb suruh najib dedah laporan odit 1 mdb...nsjib ade brani?..
Tan seng giaw dah buat kenyataan beliau hanye merujuk kepada laporan PAC yg siasatannye tidak meliputi aliran wang pelabotan 1 mdb di luar negara...
Ade cai boleh jelaskan kenapa IPIC saman 1 mdb 26 billion...

Anonymous said...

Maharaja Fitnah aku ingat nak letopkan Mesia dengan pendedahan yang kebabom....tapi fitnah dia serupa kentot ted..proot..
Tak da apapun hanya memalukan puak pakatun...mula la melalut kata hakim syarie makan rasuah...
Tapi title Maharaja Fitnah tetap disandang oleh....

SOTONG GENDUT...MP PONDAN

Mat Gunong said...

Ada satu lagi kemungkinan. Guna gantinama anon kerana ingin menunjukkan ramai, sedangkan terdiri dari orang yg sama.

Anonymous said...

Cai bangang bukankah 1MBD ada pengurusan nya pergi la minta sama Aru Kanda....Najib hanya PM Mesia...bukan macam atok penyamun berkuasa dalam Proton dan Petronas habis diangkut nya...punggah..

jalil backer said...

Najib penasihat 1mdb lah bongokk, bkn hanya pm,bangang

Mat Gunong said...

Bukan semua hakim syarie makan rasuah. Hanya sebilangan kecil sahaja. Ada kes hakim syarie yg didakwa kerana rasuah hanya utk beberapa ribu sahaja. Mengapa di highlight kononnya nya itu menghina hakim syarie, sedangkan beliau juga menyarankan,peningkatan kepada fasili mahkamah dan gaji hakim yg setara dgn mahkamah sivil, memandang kan kadar hukuman kedua mahkamah hampir setara. Bukan kah ini baik . Jgn seperti Pas yg kononnya mahu melaksanakan hukum hudud, sedangkan cara dan kaedah dan peralatan untuk memotong tangan pesalah masih lagi belum jelas. Ibarat rumah tak dapat c.f lagi tapi x sabar nak menghuni. Jangan jadikan agama islam itu nampak HODOH dan Islam bukan kosmetik tetapi menuntut disiplin penganutnya.

Salwah Abdat said...

Anon 7:01,, bila dah kalah start maki hamun segala tapi berbual pasal Islam champion,,Inilah jenis orang-orang yang tidak ber akhlak.......!!!!

Mat Gunong said...

Depa lupa baca artikel 117 1MDB. Sebab itu takda rasa diperbodohkan oleh MO1.

Anonymous said...

Walaupun ezam memiliki taik berkotak kotak dia dia tak pernah pun menjubur bontot jantan mcm nuar aljuburi dan tak pernah memburit mcm mat sabu'rit haramjadah.

Anonymous said...

Bukan sedikit GLC yang bankrup dan di seleweng di era dinosaur namun tiada menteri diera itu yang letak jawatan waima ketika BNM rugi 100 bilion, Aura AnWar diperalatkan secara maksima untuk menutup bangkai gajah yang membusuk.

Anonymous said...

salwah al taik, kau memang patut dimaki sbb kau taik haramjadah yg bertopengkan manusia...heee

Salwah Abdat said...

Anon 8:40,, Mak punya puki,,anak haram,,kau anak sundal,,anak haram jaddah,,mak kau punya puki,, anak haram

Anonymous said...

jangan dilayan pembangang ni. memang pun bangang. kalau ko layan..macam lagu bangau oh bangau. meleret2. tak kan habis punya.

Anonymous said...

840 & 913.

Awak berdua ni sama2 buat kerja tak menguntungkan.

Balas tulisan tu mungkin dapat melepaskan geram, tapi tetap masuk dlm 'hansard' Tuhan.

Anonymous said...

Cara respons 913 bukan cara yg feminin tapi nampak lebih kepada respons golongan Lbgt? Atau sememangnya itulah cara wanita PakaTun berikan reaksi balas?

Anonymous said...

Berapa glc yg bankrap?...cuba namakan dlc yg bankrap...bnm rugi 100 billion?...ade kata 30 billion ...79 billion...sekarang 100 billion.....

Bnm rugi cukai tak naik...bajet tak kena potong..
..

Anonymous said...

Nuar dah sondol bontot ko..patut ko sedih sangat...

Anonymous said...

8.49...setan bertopeng manusia...subahat dengan perompak..setan makan taik..ha4

Anonymous said...

Bukan lupe baca artikel tapi bodooh mcm taik..tak tau per2 pon...melalak jer pandai..cai najib bengong..

Anonymous said...

Kalo cai bangang bengong itulah hujjahnye bila tersepit...bodooh mcm taik..auta lebih..

Anonymous said...

Ezam dah samun ketua oerompak 1mdb....sape plak berani saman tun madey? ...ketua prompak takut saman tony pua....

Salwah Abdat said...

Anon 10:04,,kau jangan double standard,,kau baca dulu komen orang-orang kau dulu di atas,,siapa mulakan dulu,,habis dia maki Mak & bapak aku, maka aku bertindak sama.....!!!

Anonymous said...

Kalau LKS pun tak berani saman madey kau tu, tiada siapa lagi yang berani, kan kan.

Anonymous said...

Sentap abis si Salwah nihh... Hehe.

Anonymous said...

bnm rugi 100bil cukai x naik bajet x kena potong....tp interest bank naik mencanak oii...rumah banyak kena lelong...projek terbengkalai berlambak...tq mamak madey....

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates