April 6, 2017

33 Badan Kewangan Swiss Hentikan Siasatan Terhadap 1MDB, Pembohongan Tun Dr Mahathir Terjawab


Terbaru, 4 April 2017, Reuters baca di sini melaporkan Badan kewangan Switzerland FINMA telah menghentikan siasatan terhadap UBS Group AG (UBSG.S) berkaitan dengan dana 1MDB kerana tiada asas pembuktian.

Pada 23 Mac 2017, portal berita antarabangsa 'The Independent' baca di sini melaporkan siasatan Jabatan Kehakiman (DOJ) AS ke atas Jho Low adalah palsu. Laporan berkenaan juga melaporkan bahawa portal Wall Street Journal sengaja mereka cipta dan mensensasikan cerita tersebut.

Dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat pada 30 Mac 2017, Kementerian Kewangan berkata 1MDB telah menyelesaikan sepenuhnya kesemua hutang pada 2015 dan 2016. Kenyataan Kementerian berkata:
"1MDB telah memperoleh tunai sebanyak RM10.97 billion pada tahun 2015 dan 2016 melalui penjualan aset syarikat Edra Global Energy Sdn Bhd, penjualan sebahagian ekuiti syarikat Bandar Malaysia Sdn Bhd dan penjualan lot tanah di projek Tun Razak Exchange."
Tuduhan asal Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir iaitu Perdana Menteri adalah mencuri / melesap RM42 bilion wang 1MDB masuk ke akaun peribadinya sendiri, selepas itu ditukar pula angkanya menjadi sebanyak RM27 bilion turut lesap hasil kononnya hasil perbuatan DS Najib, nyata tidak berasas. Menteri Propaganda Nazi, Joseph Goebbels pernah berkata.
"Jika anda beritahu satu pembohongan yang cukup besar dan terus ulangnya berulang kali, lama kelamaan orang akan percaya pembohongan anda itu."

33 comments:

Anonymous said...

Peguam Negara Switzerland Michael Lauber yakin siasatan pengubahan wang haram melibatkan 1MDB akan membuahkan hasil walaupun pihak berkuasa Malaysia enggan bekerjasama.

“Ia bukan tiada harapan, sebaliknya bertentangan sama sekali,” Lauber dipetik sebagai berkata dalam sidang media, lapor Reuters.

Katanya, siasatannya mencatat kemajuan berdasarkan laporan-laporan pengubahan wang haram, dokumen-dokumen bank diteliti dan kerjasama dengan Singapura dan negara-negara lain.

Lauber juga berkata sangat wajar bagi Malaysia untuk bekerjasama dalam siasatan itu.

Tetapi “kami masih yakin dapat menyimpulkan proses dalam bidang ini, terutamanya dalam kes terbuka terhadap dua buah bank,” katanya merujuk kepada bank swasta Switzerland BSI dan Falcon.

Pejabat Lauber pada November lalu berkata, Malaysia sekali lagi menolak permohonan bantuan undang-undang daripada Switzerland dalam siasatannya terhadap 1MDB.

1MDB, syarikat sarat hutang hasil cetusan ilham Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, sedang berdepan siasatan di sekurang-kurangnya enam negara melibatkan dana berbilion-bilion dolar selepas disyaki terdapat penyelewengan.

Anonymous said...

Siasatan keatas jho lo oleh DOJpalsu..penahanan kapaltetbang jho lo oleh doj di singapor pun palsu laa..
Perbicaraan konco jho lo di mahkamah singapore jugak palsu..

Pengumuman DOJ keseluruh dunia dan saman pon palsu jugak laa pada tahun lepas...

Siasatan keatas reza aziz.. palsu ke tidak?

ted manoff said...

Perghhh..lama betul tk komen siniπŸ˜„πŸ˜…..apa cerita ryezall.. Pembohongan tun m terjawab..? Siapa yg jawap..?hakikat yg sukar utk diterima walauapapun kerajaan buat rakyat sudah hilang kepercayaan..sudahlah ryezall hentikan perbuatan sia2 nii...πŸ™ŒπŸ™ŒπŸ™‹πŸ™

Anonymous said...

SWISS REGULATOR SOUNDS WARNING TO NAJIB & CO: THREE MORE INVESTIGATIONS INTO 1MDB STILL ONGOING

Business, Politics | April 5, 2017 by | 0 Comments


Switzerland’s financial regulator said it’s still investigating three private banks in relation to alleged corruption and money laundering at the Malaysian government fund known as 1MDB. A probe of UBS Group AG in the matter was closed.

“There are still a handful of cases related to 1MDB that have not been concluded,” Mark Branson, chief executive officer of the regulator Finma, told reporters in Bern on Tuesday.

Anonymous said...

Siasatan uBS dah ditutup tapi ade 3 lagi bank persendirian sedang disiasat...
Jangsn cepat melompat...hi3

Salwah Abdat said...

Dalam keadaan DS Najib ‘nyawa-nyawa ikan’ kini pun sudah kelihatan sikap dan perangai rakan-rakannya yang ‘karib’ sudah beransur-ansur merenggangkan diri dengan beliau apatah lagi apabila sudah kelihatan isyarat yang cukup jelas menunjukkan UMNO/ Barisan Nasional akan tewas dalam PRU 14 nanti. DS Najib harus selalu mengingati kata-kata orang tua, ‘ yang ketawa amat ramai tetapi yang menangis akan keseorangan’.

Hilai ketawa ‘rakan dan taulan ‘ hanya akan terdengar sekiranya ‘perut kekenyangan’ tetapi setelah ‘dedak’ tidak dapat dibekalkan lagi segala ‘rakan dan taulan’ akan lari bertempiaran meninggalkan kita.

“Ingat sebelum kena…”

Anonymous said...

Sejak akhir2 ni timbul siasatan palsu dan hutang 1 mdb dah abis diselesaikan termasuk swiiss hentikan siasatan

Najib nak cepat rakyat lupakan songlap 1 mdb kerana pru...maka team media baru kena kerja keras memusing berita 1 mdb...

Doj tak pernah umum siasatan dan saman rompakan 1 mdb dihentikan...
independent plak hampir setahun selepas pengumuman doj baru siarkan siasatan doj palsu...

Dia sendiri takut benarkan nazri debat lawan tun madey..1 mdb masih menghantui kepala najib...terbayang sungai buluh kot..

Anonymous said...

"It is pure hogwash, as the DOJ surely have nothing on Low,” said the source to The Independent."

Indeoendent mendapatkan msklumat dari sumber di malaysia...aku ingat dari DOJ sendiri..

Adekah independent di bayar untuk siarkan berita yg bukan dari DOJ?...ini bukan mustahil...

Saman ipic 26 billion blm selesai najib jawab hutang 1 mdb dah selesai...Arul kanda dah sahkan hutang 1 mdb hanye selesai 2023 tidak termasuk tuntutan IPIC 26 billion...

Anonymous said...

Atok 1/2 india nih kuat berilusi sejak kroni dia meraikan birthday atok gila sasau.Dgn tema Jaqmesbond.Terbawa-bawa dlm kehidupan hariannya.Sian dh patut dihantar kespital sakit otak.Sian boboi punya deddykasi terkena virus biol@akai keling.

Salwah Abdat said...

Confirm lah Najib cekek duit Negara dan Rakyat,,tak payah lah nak spin bagai.....!!

Anonymous said...

Ko lah terkinja2 melompat jaja hutang 1 mdb dah selesai...siasatan doj keatas jho lo pojaan hati ko palsu yg disiarkan independent...rupe2 ko yg bagi maklumat kpd independent...
Ha4... Ilusi pil kode...

Anonymous said...

Salwah Al taik....Betul ke kau ni Bodoh akibat terlebih makan taik haramjadah mad'dey?...tanya jer...tak kan tanya pun tak boleh.

Anonymous said...

http://khairulryezal.blogspot.my/2017/04/badan-kewangan-swiss-hentikan-siasatan.html?m=1

Link

badan kewangan swiss hentikan siasatan dan DOJ tamatkan siasatan tiada bokti..... mamak kutty sentap gila babi macam nak mati... ruu355 DIBENTANG pulak maka tokong DAP punnn sentap gila babi... ari ni boleh dikatakan hari " gila babi" pada barua singapork@DAP babi....

keris berayon said...

6 APRIL: Semua majikan diwajibkan membuat permohonan mendapatkan pekerja asing secara dalam talian mulai 1 April.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata peraturan itu terpakai bagi permohonan pekerja asing dari semua negara sumber kecuali permohonan pembantu rumah asing.

Beliau yang juga Menteri Dalam Negeri berkata langkah itu dilaksanakan bagi memastikan majikan tidak tertipu oleh ejen dan membayar kos berlebihan serta mengelakkan ejen mengambil kesempatan terhadap kesempitan pekerja asing.

“Keputusan mewajibkan permohonan secara dalam talian adalah demi kebaikan semua agar KDN (Kementerian Dalam Negeri) dan Jabatan Imigresen tidak terus dilemparkan dengan pelbagai tuduhan,” katanya kepada pemberita selepas perhimpunan bulanan KDN, di Putrajaya pada Khamis.

Terdahulu dalam ucapannya semasa perhimpunan itu, Ahmad Zahid berkata permohonan sebelum ini boleh dibuat secara manual atau melalui ejen yang mengutip bayaran perkhidmatan tidak munasabah kepada bakal pekerja.

Ahmad Zahid menyelar ejen yang mengambil kesempatan terhadap kesusahan pekerja asing.

“Yang mahu kerja di sini orang susah, mereka bayar puluhan ribu Ringgit, jual rumah, jual hartanah, ambil pinjaman dengan along di negara mereka.

“Bila (mereka) berlambak di sini, tiada majikan ambil mereka bekerja dan akhirnya harta mereka dilelong, anak isteri yang tinggal susah dikejar oleh along,” katanya.

Anonymous said...

Macai bodooh ..dah tersepit makan taik najib dan taik cina jho lo kaa..

Anonymous said...

Komen orang kena sawan babi sejak kena gertak dengan cina mca..

Anonymous said...

Zahid dah kaji keluludan debat nazri lawan tun madey..

Anonymous said...

Kumpulan Anak Jati Selangor (KAJaS) akan saman kerajaan PH kerana beli syarikat air (slpash) berkali ganda dari harga pasaran? Jawab Mint jangan tak jawab, kah kah kah

Anonymous said...

tiada doit yang hilang

tiada tangkapan

dan tiada kes di bawa ke muka pengadilan

hanya si sewel yang akan jadikan ini sebagai bekalan.

Anonymous said...

Lantak pi lah..diaorang ni nak percaya k tak..maklumlah mereka ni semunya MElayu dah kena screw so..kita cakaplah macamana pun buktilah macamana pun..dah mereka mmg benci Ds Najib..nak buat mcamana.kan..so klau cerita yng mengarut walau fitnah mereka tetap recycle..kita pun bukan diaorang ni sayang kat DS Najib tapi sekurang kurangnya buka minda buka hati dan yang penting minta petunjuk dari Allah..bukan apa.takut fitnah yaaiyuhalkafirun
.tu menyebabkan mereka ni muflis kat sana nanti

Anonymous said...

Barry Waine tuduh M22 gelapkan wang 100 bilion. Dapig cabar M22 saman Barry Waine kalau ianya satu fitnah. Sampai sekarang M22 tak saman Barry Waine. Ini bermakna tuduhan Barry Waine adalah benar. Cumanya kenapa Dapig masih terima M22 sebagai bakal ketua adalah satu yang pelik: ada udang di sebalik batu.

Anonymous said...

Bila RUU 355 berjaya dibentang, ramai yang terkedu dan terkunci mulutnya. Tak kurang juga berasa goyang setelah berasa tegap buat seketika. Muahahaha

Anonymous said...

Dulu ada Malaon kata dia pegang 6 kotak bahan bukti tapi sampai sekarang kotak tak muncul2. Apakah janji sama dialami oleh penyiasat Swiss yakni janji 6 kotak yang tak kunjung datang? Takkanlah Swiss tu nak tunggu sampai kucing bertanduk, tak lojik eh.

Anonymous said...

Tak malu ke depa kata kerajaan Malaysia langsung tak beri kerjasama dalam siasatan penyonglapan wang terbesar ini? Kononnya difitnah..tapi tak beri kerjasama....kah kah kah

Nak sembunyikan sampai bila kesalahan tu? Kah kah kah

Anonymous said...

Sold the soul to the devil eh?

Anonymous said...

siapa yang berani angkat tangan tanda sokongan terhadap Hadi akan di nilai secara direk oleh audien. buat tuan punya badan, inilah saat yang akan menguji ketaatan: pada Tokong atau pada siapa? wakakaka

Anonymous said...

Ada parti baru perasan mereka akan jadi kimgmaker kerana ada isu yang ABU tidak ada, rupa-rupanya mereka hanya sekadar matchmaker jer. Muahahaha.

Salwah Abdat said...

Anon 2:27 bonggok,,MO1 kau tak kasi kau jadi kaya raya lah bodoh,,dia kasi Cina Jho Low jadi kaya raya bonggok,, Kecik-Kecik tak nak mampus sudah besar menyusahkan orang.....!!

Anonymous said...

Kenapa khalid samad baruah kapir dapigs terjerit terlolong macam kena rasuk hantu kapir di Dewan Rakyat ptg tadi? Nak tunjuk kpd Tuan kapir yg dia lebih kapir dari kapir dlm isu RUU355 ke?

Anonymous said...

Parti Bebas Songlap

Parti Bebas Sontotan

Parti Bebas Botoks

Parti Bebas Nyondol

**apa ada pada nama? Wakakaka

Anonymous said...

nak kata madey pelupa..tapi memang dia sengaja buat2 lupa. nak kata munafik..nanti teruk sangat bunyinya. tapi...adakah keturunan dari benua keling ni mempunyai perangai yang sama. suka putar belit. yang ramai orang terpedaya. lidah bercabang2. mengalahkan lidah biawak. macai2 tak akan bolih menafikan dulu madey begitu marah dan anti media asing ni. sekarang terhegeh2 meminta bantuan media asing untuk mencapai kehendak hati dalam menyelamatkan keroni dengan menjatuhkan najib.
musuh politik selama 22tahun memerintah yang di katanya ektremis dan rasist..tiba2 menjadi rakan baik. apa makna ini semua? sudah tak ingat kata2 sendiri kerana lupa atau nyanyuk. yang dulu begitu berdegar2 berucap supaya melayu bersatu. rupanya madey masih bernyawa lagi dia buat uturn. apa maknanya itu? tuhan ingin menunjukan segala penipuan dan kebejatan selama dia memerintah
negara. sepatutnya madey dah berada dihujung usia dia bermuhasabah diri bukan sibokan urusan dunia dan harta dunia.

Anonymous said...

Zaman medey ada brim tak......sbb zaman
M22 harga barang sama je dari zaman Tun Husin Onn hingga penghujung zaman M22.Zaman Pak Lah baru naik.hampehhh

Anonymous said...

Apa bezanya Vincent Tan. Ada mana-mana Melayu yang lebih kaya dari Vincent Tan. Mengapa zaman Mamak Madey Vincent Tan lebih kaya dari Syed Mokhtar. Sekarang ni Vincent Tan mana pi.

Kenapa Cina DAP tak pertikaikan kekayaan Vincent Tan yang terbukti cukup istimewa di mata Mamak Kutty.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates