March 6, 2017

63 Ketua Pembangkang Dan Beberapa Pembangkang Biadap Tidak Memakai First Uniform

Ketua Pembangkang, DS Dr Wan Azizah Wan Ismail dan beberapa orang pembangkang seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Nga Kor Ming, Ngeh Koo Ham, V Sivakumar dan beberapa Ahli Parlimen lagi kelihatan biadap dan tidak menghormati majlis apabila tidak memakai pakaian rasmi 'First Uniform' di Istiadat Pembukaan Penggal Kelima Majlis Parlimen ke-13 yang dirasmikan SPB Yang di-Pertuan Agong.





Namun, beberapa Ahli Parlimen pembangkang tetap menghormati majlis seperti TS Muhyiddin Yassin dan DS Azmin Ali.


Manakala Ahli Parlimen Kerajaan seperti biasa segak dengan pakaian rasmi dan tahu adab dan tata tertib majlis.






Dan gambar paling 'win' hari ini ...

63 comments:

Anonymous said...

"PAKATAN ALIbaba n 40 PENYAMUN"

Kihkuhkih

Nasib baik x dibawakny KIPAS sate...

Huaaaaa

Anonymous said...

Rosak betul la pembangang ni

Anonymous said...

"PAKATAN alibaba berotok BIOL"

93.4% anak muridny juga BIOL n TOLOL sprti ketuany...

Kahkahkah

Anonymous said...

maknanya taik2 tak layak pakai first uniform almaklumlah taik tu busuk dan buruk dipandang mata.

ted manoff said...

Ok..muka2 bakal pembangkang malaysia..πŸ˜πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜…πŸ˜πŸ˜œ

Anonymous said...

Nak tanya..ni ted kentut busuk..sapa layak jadi PIEM klau..pembangkang menang..mula2 atok tua kata muhyiddin..tp yiddin ada kes dgn bini orang..cancel..dah tu atok nak pilih..anwar..tak boleh dln sg buluh lagi..nak pilih asmin..wan jijah tak berkenan..ada kes bini asmin ngn anwar...nak pilih boboi....mcm budak belum matang pulak..so..pilih diri sendiri..hbis cerita...kan..tapi itu semua impian yng tak mungkin tercapai..maklumlah atuk tua ni patutnya duduk kat masjid or pergi Mekah buat amal banyak2 insaf atas kesalahan yang pernah dibuat..kan kan kan

Anonymous said...

sembang ted kentot ke laut. PRK kuala kangsar, sungai beaar, tanjung datu dan PRN Sarawak tetap kalah jugak

Anonymous said...

Elaun ted kentut yang diberi tokong tak termasuk untuk jawab soalan. kalau buat propa serah kat babi sekor tu

Anonymous said...

Hehe.. tu sebab ketua taik asyik berkepit dengan kipas. Tak tahan bau diri sendiri

Anonymous said...

Dress no. 1 mereka hanya pakai bila madey dah mampus kelak

ted manoff said...

Sembang kencang..prk tk sama dgn pru..

Anonymous said...

"Pakatan ALIBABA" ni kata malaysia nk BKRAP,tpi tengok baju masing2 mngalahkn exco TRUMPH..

Segak dgan jaket.HAMJADAH sungguh dorg ni smue

kihkihkih

Cencaluk said...

jom kita lari tajuk sikit.

Isu minyak ditentukan harga secara mingguan.... Apa kata semua?

Kalau aku. Setuju jer tapi kerajaan perlukan penambahbaikan sikit.

Biarkan syarikat minyak menentukan harga pasaran mereka sendiri tapi berasaskan harga kawalan dari kerajaan.

Katakan kerajaan max RM2.30 so syarikat boleh menetapkan harga masing2 so siapa yang menawarkan harga yang win dia lah yang untung tapi siapa yang tamak dialah rugi.

Disini kita boleh lihat apakah PETRONAS akan bersikap seperti dahulu menjadi banker kepada Tu. Menyelesaikan masaalah atau berkhidmat untuk rakyat .

Semua syarikat adalah bertaraf. world so kita lihat perang harga seperti di negara luar.

Yang untungnya rakyat

ted manoff said...

Huh..ada jerr deris haron juling nii..siap berkepit lagii puii..cencalok nii baru keluar gua kerr.."yang untungnya rakyat"..untunglah sgt..dah agak dah keluar jerr brim ada jerr brg naik..klau bkn minyak brg lain naik..macaii jerr untung..dibanding2 plk dgn negara lain puii..😼😾😿

Anonymous said...

Hampir 6,000 pensyarah itu termasuk profesor diberhentikan dan tidak disambung kontrak perkhidmatan mereka sejak tahun lalu disebabkan universiti awam dihimpit masalah kekangan kewangan yang meruncing.


Kini dianggarkan hanya tinggal 29,000 pensyarah universiti awam berbanding jumlah seramai 35,000 orang yang direkodkan sebelum ini - berita harian

Cencaluk said...

Hei budak banggang kau baca atau tak tu ler tengok lebih kurang pastu komen macam banggla baru belajar baca kalau dah harga kawalan RM 2.30 so bila syarikat letak bawah dari harga kawalan bukan ker keuntungan pada pengguna.

Ngapa ted ni mesti kau risau kan PETRON akan bersaing dengan PETRONAS.

Ni semua aku dah agak dah ted akan bermatian kata harga minyak naik dia takut perang minyak merugikan anak TUN kan

PETRON kan milik salah seorang anak TUN

ted manoff said...

Sudahlah.. Sembang kt blog buat apa..elok ko jual idea ni pada pm najib.. Menteri2 yg bijaksana/sini pun xmampu buat apa2..tunggu sajalah pru nanti rakyat akn humban menteri2 bijaksana nii kelaut..🚽🚽🚽

Anonymous said...

Idea raspussy sebelum ni harga minyak turun, harga barang pun turun satu pun tak boleh pakai. last-last dia suruh kerajaan tanggung subsidi petrol pada rakyat semula. ted kentot dengan rapussy sama-sama bahalol....

muahahahahahahahahaha

ted manoff said...

Saya merujuk kepada kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Koperasi (KPDNKK) beberapa hari lalu mengenai tata cara pengumuman harga minya yang baru bermula 1 April 2017 ini. Setakat ini, pengumuman tersebut tidak memberi banyak maklumat kecuali perkara-perkara berikut:
 
1. Harga minyak siling akan ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan setiap minggu
 
2. Stesen minyak di seluruh negara diberi kebebasan menetapkan harga minyak tertakluk kepada harga siling itu
 
3. Persatuan Pengendali Stesen Minyak (PDAM) membuat permohonan untuk menyemak kembali nilai jaminan kos dan keuntungan bagi setiap liter yang ditetapkan Kerajaan Persekutuan
 
Sebelum ini, saya telah menyuarakan kebimbangan bahawa harga petrol dan diesel akan terus meningkat naik dan boleh mencecah RM2.70 seliter menjelang Jun 2017 sekiranya tindakan segera diambil untuk menetapkan harga siling dan mengembalikan subsidi minyak. Dalam tahun 2014, saya juga pernah menyatakan bahawa harga minyak yang ditetapkan setiap minggu adalah lebih baik tertakluk kepada subsidi minyak dikembalikan.
 
Dari pengumuman setakat ini, jelas pentadbiran Dato’ Seri Najib hanya berhasrat untuk memperkenalkan harga siling yang disemak setiap minggu tetapi tidak mengembalikan subsidi. Tidak ada satu kenyataan pun merujuk kepada pengembalian subsidi walaupun dalam suasana harga minyak mentah dunia dijangka akan kekal di antara paras USD55 ke USD60 tahun ini (jika tidak lebih tinggi).
 
Saya telah huraikan minggu lalu bagaimana pada harga minyak mentah dunia USD55 se-tong, Kerajaan Persekutuan mendapat hasil langsung sebanyak RM18 juta sehari dan dijangka mengumpul tambahan hasil RM9 bilion setahun berbanding anggaran pendapatan Kerajaan Persekutuan yang diluluskan di dalam Bajet 2017. Rujuk http://rafiziramli.com/2017/02/harga-ron95-sepatutnya-kekal-rm2-30-seliter-kerajaan-persekutuan-untung-rm18-juta-sehari-dari-kenaikan-harga-minyak-mentah-dalam-januari-dan-februari-2017/

Anonymous said...

yang terlebih sembang kencang tu ko la ted bahalol. Semenjak lepas peliwat haram jadah kena tendang dari umno, beribu pukemak macam ko buat ramalan umno/bn akan tumbang dalam pru. Dah berapa pru kat malaysia ni diadakan sejak peliwat celaka laknatullah tu di buang dari umno??? Berapa kali pembangkang menang dalam pru??? Ade 10 kali ke??? BAHALOL PUNYE TED KENTOT...!!!!

Anonymous said...

Rapussy punye statement... Campak ke laut je...

ted manoff said...

J1. Harga petrol dan diesel tidak ditetapkan oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib tetapi ditetapkan oleh syarikat minyak seperti PETRONAS, Shell, Petron, BHP, Caltex dan pengendali stesen minyak sendiri
 
2. Kenaikan harga petrol dan diesel setiap minggu (jika berlaku) adalah seperti yang dituntut oleh pembangkang sendiri kerana saya pernah menyuarakan perkara ini
 
Mekanisme harga siling dan semakan harga setiap minggu hanya akan berjaya menjaga kebajikan rakyat sekiranya ia dilaksanakan dengan pengembalian subsidi minyak untuk menentukan harga minyak tidak melepasi sesuatu harga yang difikirkan membebankan rakyat. Ia berfungsi begini:
 
i. Dalam suasana harga minyak mentah dunia naik (seperti sekarang), harga yang dikira mengikut formula hanya boleh mencapai harga siling, misalnya RM2 seliter bagi RON95. Sekiranya harga mengikut formula melepasi harga siling, Kerajaan Persekutuan yang mengutip hasil minyak mentah akan memberikan subsidi untuk mengekalkannya di paras harga siling
 
ii. Dalam suasana harga minyak mentah dunia turun (seperti 2014), harga yang disemak setiap minggu memastikan Kerajaan Persekutuan tidak boleh mencukai rakyat secara sembunyi (iaitu apabila harga yang dibayar oleh rakyat lebih tinggi dari harga yang ditetapkan formula kerana formula lambat disemak).

Saya telah secara konsisten mendesak supaya subsidi minyak dikembalikan yang membolehkan mekanisme harga siling dan semakan mingguan boleh dibuat dengan memastikan rakyat tetap mendapat yang terbaik dalam suasana harga minyak dunia naik atau turun. Saya juga telah buktikan bagaimana ini mampu dilaksanakan kerana hasil luar jangka Kerajaan Persekutuan dari harga minyak mentah yang lebih mahal dari yang dianggarkan meningkatkan pendapatan Kerajaan Persekutuan sebanyak RM9 bilion setahun.
 
Cadangan pentadbiran Dato’ Seri Najib untuk memperkenalkan harga siling dan semakan mingguan memberi kesan besar yang meningkatkan beban rakyat seperti berikut:
 
1. Harga minyak akan tetap tinggi kerana harga siling itu tidak berfungsi untuk mengekang kenaikan harga minyak tanpa mekanisme subsidi. Sebaliknya syarikat-syarikat minyak dan pengendali stesen minyak akan menetapkan harga pada harga siling seperti sekarang kerana mereka berkemungkinan menanggung kerugian jika menetapkannya lebih rendah kerana harga siling dikira mengikut formula yang ditetapkan Kerajaan Persekutuan
 
2. Pendapatan pengendali stesen minyak di luar bandar akan berkurangan kerana mereka tidak mampu untuk menurunkan harga yang lebih rendah dari harga siling kerana mereka dibayar mengikut jumlah liter petrol dan diesel yang dijual setiap bulan. Di kawasan luar bandar yang jumlah isipadu jualannya lebih rendah kerana jumlah penduduk yang kurang padat, pengendali stesen minyak mungkin dituduh mengambil untung berlebihan apabila mereka tidak menurunkan harga minyak di bawah harga siling (yang memburukkan lagi pendapatan mereka).

Saya khuatir kesan (2) akan menyebabkan syarikat minyak dan pengendali stesen minyak melihat operasi stesen minyak di luar bandar tidak menguntungkan. Ini menimbulkan risiko syarikat minyak dan pengendali stesen minyak mengelak dari membuka lebih banyak stesen minyak di luar bandar; atau mungkin akan menjalankan rasionalisasi untuk menutup stesen-stesen minyak di luar bandar yang tidak menguntungkan.
 
Oleh yang demikian, cadangan memperkenalkan harga siling dan semakan mingguan tanpa mengembalikan subsidi adalah berbahaya dan akan memburukkan lagi keadaan. Ia tidak boleh dilaksanakan dengan hanya satu kenyataan tanpa perkara yang paling penting; iaitu kesediaan pentadbiran Dato’ Seri Najib untuk mengembalikan subsidi minyak.
 
Saya akan menunggu reaksi dari Dato’ Seri Hamzah Zainuddin, Menteri KPDNKK untuk menjawab perkara-perkara yang saya timbulkan ini. Pada masa yang sama, saya akan memastikan maklumat yang tepat sampai kepada rakyat supaya Dato’ Seri Najib tidak boleh melepaskan tanggungjawabnya memastikan harga minyak yang tidak membebankan rakyat.
 
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Anonymous said...

Sejuling-juling dia pun, masih kenal mana satu jantan, mana satu betina. ni ko punye atok nuar, jantan betina semua dia sebat... Hari ni kita menang pilihanraya, esok kita turun harga petrol... Menang pilihanraya terus cari lubang jubor jantan buat meliwat... Puiii...!!!

Anonymous said...

Pum pam pum pam... Akhirnya... Saya bergurau je... Puiii

Anonymous said...

Ted kentot tetap dengan gaya bahalol dia. Tak pernah kurang...

muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Rapussy pondan belaan Raja Liwat....geli ar nak baca komen pondan kaki fitnah.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR 6 Mac - Penasihat DAP, Lim Kit Siang disifatkan sebagai pendek akal apabila mengkritik kepemimpinan Menteri Besar Johor, berhubung siasatan kes penyelewengan hartanah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di negeri itu.

Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim juga menyifatkan kenyataan Kit Siang supaya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin bercuti disebabkan siasatan tersebut sebagai `tidak sesuai’.

Lebih-lebih lagi kata Tunku Abdul Aziz, kritikan itu dibuat ketika anaknya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berhadapan kes mahkamah berhubung skandal rasuah di negeri tadbirannya.


Berikutan itu, Tunku Abdul Aziz mencadangkan Kit Siang memainkan peranan sebagai bapa dan Penasihat DAP untuk menasihati Guan Eng supaya melepaskan jawatannya terlebih dahulu daripada sibuk mengambil tahu mengenai orang lain.

“Guan Eng telah didakwa di mahkamah, kes di Johor belum didakwa pun, masih peringkat siasatan. Tapi sampai hari ini (Guan Eng) masih tidak mahu letak jawatan, seolah-olah tiada orang lain nak ganti.

“Pembangkang memang dwistandard, bila orang lain buat tidak betul, kerajaan buat perkara baik pun tidak betul. Mereka pendek akal,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

ted manoff said...

Pum pam pum pam..akhirnya..pROoTt πŸ’¨πŸ’¨arghh lega baq hang..

Anonymous said...

Pembangang yg paling suka langgar peraturan dan adap...
Kahak tuiìi

Anonymous said...

Sama la bro, aku skip je apa yang si ted kentot jilake tu copy paste kan..

Anonymous said...

Kah kah kah... Si ted bahalol kentot bau tengik macam taik babi...

ted manoff said...

Kahkahkah.. Idup lagii tongku ajiz nii..ckplah apa pun rakyat takkn diperbodohkn umno lagii..yeHaaa..πŸ™ˆπŸ™‰πŸ˜πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜πŸ˜œ

Anonymous said...

Pum pam pum pam... Akhirnya admin CTS buang je komen copy paste ted kentot laknatullah... Aku gelak je tengokkan nanti...

muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Aku pun sama. Aku skip je semua komen ted.

Anonymous said...

Hehe... Lim kit siang takut nak saman tunku aziz. Dulu bukan main ajak tunku masuk dapig... Rupa-rupanya dapig tu parti kuat rasuah. Bukan kuat rasuah je... spesis kuat rasis lagi... tu bukan tunku yang cakap, tapi u-turn madey yang bagitau kat semua orang....

muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Dia keluar Dap pun sebab tak nak diperbodohkan oleh Dap lagi. Tak mcm kau yg bodoh dulu kini dan selamanya.

Anonymous said...

Kesian ted kentut... Sejak bila tunku aziz masuk umno ni?? kalau bodoh bahalol tu, tolong simpan sorang-sorang tau...

ted manoff said...

Juboq hang..bilamasa aku ckp..? Rakyat tk rela diperbodohkan umno lagii..bila minta buktii disuruh saman buang masa saja..tb3 suku tk plk siar yg ekonomi malaysia meningkat sikit berbanding bangladesh..kikikikikiki..πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ’€πŸ’€

Anonymous said...


tapiiii ... kalo tengok komen2 kat blog CTS ni, yg paling rasis adalah ted kentot prottt.

Anonymous said...

Kepala bana jubor ted kentot. Sebut je nama tunku aziz, terus kaitkan dengan umno. maksud ko tu yang tunku aziz adalah orang umno la... Sendiri tulis, sendiri tak faham... Itulah petanda ko tu memang bodoh bahalol sejak dulu lagi, malah sampai bila-bila pun....

Bila diminta bukti suruh saman ko kata buang masa... Maksudnya boboi botak anak madey koyakutty pun buang masa la saman tunku aziz... Tapi lim kit sial tak buang masa saman media yang buat laporan tunku aziz tu... Dua-dua manusia tu sama bodoh macam ko jugak la ted kentot... Jenis manusia suka buang masa dengan parti munger yang bodoh (seperti kata srikandi salam 4 kali)...

muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Ted, ekonomi negara dah teruk, dah nak bangkrap.
Bila lagi kau nak berambus.
Bawa sekali anak bini mak bapak kerbau lembu
Lebih cepat berambus lagi baik
Lebih cepat mampus lagi baik

Anonymous said...

*DAPig PARTI MOSSAD/IS-rael!

HAPUSkan rejim TERORIS ZIONIS KAFIR HARBI PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD

Duboq
A njing
P anggang

SELAMAnya - sbb depa nak JUAL Negara Islam kita ni pd. rejim2 KANIBAL/NECROPHILIA IS-rael/MOSSAD-NA*O!!!

OI si KEPALA2 BUTIOH tedHOMO/TERORIS2 HOMO JIJIK - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS ZIONIS KAFIR HARBI PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG dpt. RASUAH berBILLION dr. rejim2 KANIBAL/NECROPHILIA Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si BANGKAI2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng HOMO JUBOQ BABI/kok-maria GILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR2 TEPI JLN./gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/tony puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

Jadi, PI MAMPOS lu si ANAK2 HARAM ZIONIS KAFIR HARBI dr. MAK2 PELACUR SUNDAL TEPI JLN. /BAPAK2 HOMO JIJIK si BABI2 HANYIR-penuh NANAH lu yg. diSONDOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI anak beranak KEPARAT lu!

Anonymous said...

Dasar si spesis puak JUBOQ BABI HOMO si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/SOROS-IS(IS)rael-MOSSAD ni!


TAK hormat lansung DYMM DPA & juga PARLIMEN kita!

CELAKA lu si rejim2 TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/LANUN DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP ni - rejim2 ni patut diMAMPOSkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Puak BABI betul!

Tok Landak.

razali said...

AKU NK PIJAK KEPALA BAPAK KAU TEMPOYAK!

Anonymous said...






Berpuluh tahun ditipu Mahathir – Harga minyak tiada subsidi sebaliknya rakyat bayar cukai keatas minyak.
Tahun 80an – 90an tak ada media sosial dan tiada siapa yang nak check harga minyak (tak ada internet atau selepas itu tiada kemampuan nak subscribe internet)
Harga RON 92 (tiada RON95 sehingga Najib menjadi PM) RM1.06 dan harga minyak ketika itu rendah USD23+/barrel.
Dari RM1.06,
Oct 2000 RON92 naik 10sen kpd RM1.16
Oct 2001 naik RM1.26
May 2002 naik lagi RM1.28
Nov 2002 naik RM1.29
Mar 2003 sekali lagi naik RM1.31
Dalam 3 years Mahathir naikkan 30%minyak bermutu rendah RON92 bukan RON95.
Oct 2003 Mahathir pencen PM.
Harga minyak mentah dunia ketika itu adalah seperti berikut (berbanding sekarang USD40/barel)
1999 $16.56
2000 $27.39
2001 $23.00
2002 $22.81
2003 $27.69
Selama lamanya di zaman pemerintahan Mahathir pengguna membayar cukai RON92 bukan menerima subsidi.
Perbandingan harga minyak mentah dunia 2008 – 2014 (yang ini betul RON95 harga susidi)
2008 $91.48
2009 $53.48
2010 $71.21
2011 $87.04
2012 $86.46
2013 $91.17
2014 $85.60


Anonymous said...






Mahathir mengenakan cukai petrol – bukan memberi subsidi

harga-minyak-zaman-mahathir

Berikut adalah satu lagi perkara yang menimbulkan keraguan orang ramai.

Mahathir mengenakan cukai petrol – bukan memberi subsidi.

Harga minyak dunia dalam tempoh itu adalah rendah dan tidak ada keperluan untuk subsidi, sebaliknya beliau mengenakan cukai untuk petrol.

Ya, kita dikenakan cukai ke atas petrol dan TIDAK menerima subsidi seperti yang digambarkan.

Sepanjang tempoh tahun 1990-an, RON92 (bukan RON95) Harganya adalah RM1.06.

Ketika mata wang lemah pada tahun 1998 dan harga minyak dunia mula meningkat pada awal tahun 2000, Mahathir mula menaikkan harga petrol RON92.

Dari RM1.06,
Pada Oktober 2000, beliau menaikkan harga RON92 sebanyak 10sen kepada RM1.16
Pada Oktober 2001, dinaikkan kepada RM1.26
Pada bulan Mei 2002, dinaikkan lagi kepada RM1.28
Dan sekali lagi pada November 2002 kepada RM1.29
Dan kemudian Mac 2003, dinaikkan kepada RM1.31

Dalam tempoh 3 tahun, Tun M menaikkan harga petrol RON92 sebanyak 30%. Hanya Dan ianya bukan pun minyak kualiti yang lebih tinggi sperti sekarang RON95.

Kemudian pada Oktober 2003, Mahathir bersara daripada jawatan Perdana Menteri.

http://blog.galvintan.com/malaysian-fuel-price-history/

http://www.tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil

Pada masa itu, tidak ada media sosial dan tiada siapa yang peduli untuk menyemak internet untuk harga sehingga tidak ada siapa yang tahu apa yang berlaku.

Dan perlu ingat bahawa dalam tempoh Mahathir menjadi Perdana Menteri, pengeluaran minyak Malaysia adalah jauh melebihi daripada penggunaan – tidak seperti sekarang di mana kita lebih banyak mengimport minyak bertapis (tetapi masih pengeksport gas besar).

Semasa Era Mahathir, dia mendapat hasil yang besar daripada minyak dan juga hasil cukai petrol supaya beliau boleh berbelanja dan terus berbelanja.

Dia tidak perlu perlu bimbang tentang subsidi setiap tahun meningkat disebabkan oleh peningkatan jumlah kereta di Malaysia dan juga penurunan pengeluaran minyak.

Apa yang ingin disebut disini bukanlah untuk membuka pekung tetapi sebagai maklumat tambahan mengenai penentuan harga minyak sekarang yang diapungkan secara terkawal mengikut harga pasaran dunia.

Jangan lah kita mencaci maki, menghina apaagi memfitnah pemimpin sekarang yang melakukan transformasi bagi memperbetulkan kesilapan legasi pemimpinan terdahulu.

Anonymous said...

Kalu madey x tipu da tentu ad BERATUS RIBU JUTAWANaire mlayu kt mlysia ni..tpi yg nyata hnya 3 4 ekor bilionare mlyu..

Anak brnak n adik bradik madey sndri pon mmpnyai 400 kompeni..

Kalu stiap kmpeni ad RM1juta,brsamaan rm400juta smpnan kmpeni madey...
TAPI adakah HANYA 1juta??


Nak suruh SOKONG BUNGARAYA???
Pooodahhh..MENTEDARAH duit sorg2..

PROXSI madey nak KENCING smue duit madet yg diSONGLAP...
Hahahaha..DUIT HARAM x berkat..

Anonymous said...

Itu setakat dakwaan Kongres Persatuan Akademik Malaysia (MAAC) yang bermotif politik, bukan realiti berdasarkan statistik

Anonymous said...

informasi beginilah yang terbaik. bukan spin menegak benang basah. harap puak pembangang dan pakaTUN baca.

Anonymous said...

Awat la dok ketegaq sangat nih...nak pakai unifom kaler oren atau unggu yg fiji dok pakai dulu ...siap pakai gelang besi lagi.

Anonymous said...

Aku nak PIJAK atas KEPALA BAPA HOMO JIJIK JUBOQ lu si razaliPENYAMAQ HOMO JIJIK DAPKANGKANG BABI ANAK HARAM JADAH dr. MAK PELACUR SUNDAL TEPI JLN.-si PENJILAT JUBOQ BABI HANYIR!

KURANG AJAQ betul lu nak GERTAK nak PIJAK kepala bapa Nek Tempoyak yg. BEKAS ASKAR apahal?!! Baik lu MAMPOS dlm JAMBAN HANYIR lu si PENJILAT TAIK OI!

Tok Landak.

Anonymous said...

Dasar si spesis puak JUBOQ BABI HOMO si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL-BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/SOROS-IS(IS)rael-MOSSAD ni!

TAK hormat lansung DYMM YDPA & juga PARLIMEN kita!

CELAKA lu si rejim2 TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/LANUN DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP ni - rejim2 ni patut diMAMPOSkan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Puak BABI betul!

Tok Landak.

Anonymous said...

Pakai suit boleh rasa macam hidup kat negara sekular kut. Sila berhijrah dengan kadar segera sebelum kena halau macam anjing. ted kentot tolong sampaikan bos bos pendatang kau tu. Hormat sikit YDPA dan parlimen tu. Citizenship korang dalam tangan dia tau. terima kasih.

ted manoff said...

Pemimpin-pemimpin pembangkang di Perak menyuarakan bantahan mereka terhadap pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) melalui baucar serahan tangan.


Mereka mendakwa terdapat agenda untuk memanipulasi bantuan itu untuk kepentingan politik. 

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sepetang Chua Yee Ling berkata, pusat khidmat beliau menerima sekurang-kurangnya 20 aduan, kebanyakannya melibatkan warga emas.

"Mereka mengikut permintaan kerajaan dan membuka akaun bank untuk menyenangkan mereka ambil bantuan (tahun lalu).

“Tetapi sekarang, kerajaan cakap perlu hadir majlis khas baru boleh ambil baucar bantuan.

"Ini memperbodohkan rakyat," kata wakil PKR itu kepada Malaysiakini.

Sebelum ini, kontroversi sama berlaku di Perlis sehingga terdapat bantahan meluas di Internet.

Bagaimanapun, kerajaan negeri menafikan terdapat penerima yang pengsan ketika pengedaran dibuat. 

Sementara itu, Pengarah Komunikasi Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) Perak Muhammad Faeez Azahar berkata, BN dilihat cuba mengambil kesempatan dengan membuat majlis khas.

"Di Batu Gajah, demi mendapat 'manfaat', satu majlis diadakan untuk menyerahkan baucar bantuan tersebut. Majlis tersebut bertujuan menyerahkan baucar BR1M melalui kepimpinan BN.

"Ribuan penerima BR1M termasuk golongan kurang upaya dan warga emas terpaksa beratur panjang, bersesak-sesak demi mendapatkan baucar tersebut,” katanya.

Selain itu, pembantu khas kepada ADUN Sitiawan Sky Ngo pula berkata, pusat khidmat ADUN Sitiawan DAP menerima 100 aduan dalam masa tiga hari sahaja bermula 1 hingga 3 Mac lalu. 

"Mereka tidak mahu beratur dan kemudian tukar kepada tunai di Bank Simpanan Nasional. Ini membazirkan masa mereka," kata Sky.

Menurut notis pemberitahuan, penerima BR1M dikatakan perlu berkumpul di balai raya atau di pusat khidmat rakyat BN di kawasan masing-masing.

Ketua Pemuda MCA Lumut Ting Tai Fook pula mendakwa pemberian BR1M secara manual itu dibuat atas permintaan setiausaha kerajaan Perak.

"Saya bantah penyampaian baucer kerana ia amat tidak sesuai.

"Kebanyakan negeri lain (bayaran) adalah terus kredit ke dalam akaun. Pemberian baucer menyebabkan penerima perlu beratur, minta cuti, langsung hilang produktiviti," katanya.

Beliau bagaimanapun berkata tidak jelas kenapa permintaan itu dibuat dan berharap Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dapat memasukkan terus ke dalam akaun untuk bayaran selepas itu.

"Saya minta LHDN terus buat pembayaran ke dalam akaun bagi pemohon yang mengisi maklumat akaun bank. Buat kerja yang menyenangkan semua, jangan memudaratkan rakyat," tambahnya.

Exco Perak Datuk Mah Hang Soon enggan mengulas mengenai perkara itu manakala Menteri Besar Perak Dato Seri Zambry Kadir tidak membalas pertanyaan Malaysiakini

Anonymous said...

Umno yg PERINTAH mlysia ni..
Sukahati UMNO ler nk msukkn DLM BANK atau bri tangan...

Xnak DENGAR CERAMAH xpayah ambil..
BERIBU lagi org mnunggu BRIM..

KIhkihkih

Anonymous said...

Bagus pun MB Perak tak jawab pertanyaan Meloyakini, kerja wartawan mereka hanya pandai putar belit kenyataan orang lain je....

Anonymous said...

7 MAC : Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata beliau tidak akan mengambil masa yang lama seperti Datuk Seri Mohamed Azmin Ali untuk membuat keputusan berhubung isu Pengurus Besar Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) yang merupakan seorang muflis sejak 2008.

Ini kerana siasatan telah dibuat selama dua bulan tentang individu tersebut namun tiada keputusan sehingga hari ini.

“Terpulang kepada mereka, kalau saya saya dah buat keputusan,” katanya ketika ditemui di Parlimen, Selasa.

Azmin sebelum ini akhirnya mengakui Pengurus Besar YAWAS adalah seorang yang muflis dan cuba memperbetulkan keadaan.

Bagaimanapun, Menteri Besar Selangor itu menafikan ia dibuat ekoran tindakan Datuk Seri Jamal Md. Yunos yang juga Presiden Gabungan NGO Selangor baru-baru ini.

Mohamed Azmin mendakwa pihaknya cuba memperbetulkan keadaan selepas membuat siasatan dan memanggil mereka yang terlibat untuk membuat penjelasan.

“Sepatutnya bila dah buat perlantikan dia dah ada semakan sebab ada tatacara membuat perlantikan, selepas perlantikan sebab sudah tentu bila buat perlantikan kita ada biodata mereka yang dilantik, lepas tu berdasarkan biodata tu kita dilantik.

“Keputusan mesti dibuat oleh kerajaan negeri atau exco tentukan sama ada maklumat yang diberi itu betul atau tidak,” ujar Khalid.

Pada 16 Februari lalu, Jamal membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan berlaku penyelewengan dana YAWAS.

Ia berhubung keraguan transaksi dana YAWAS berjumlah RM200 juta yang sepatutnya digunakan bagi program kebajikan rakyat Selangor, namun disalah gunakan apabila turut disalurkan kepada Ahli Parlimen PKR dan DAP di Kuala Lumpur.

Jamal turut mendakwa mempunyai bukti transaksi pengeluaran wang menerusi mesin pengeluaran wang automatik bukan sahaja dibuat di sekitar Lembah Klang tetapi juga di Pulau Pinang dan Sabah.

Anonymous said...

Assmin asyik berulang-alik isap aiskrim ke jamban. mana nak sedar apa yang sekeliling dia berlaku...

ted manoff said...

Kikikikikiki.. Kesian mana dtg duit umno..!? Byk mkn dedaq otak pun beku..nk jadii macaii pm najib wajib bodoohhhh...kikikikikikiπŸ‘»πŸ‘»πŸ‘»

Anonymous said...

Asmin mmng BUTA KAYU..
Kalu CELIK dah lame RUMAH URUT n MESIN JUDI online da MUSNAH..
Xder lgi dah dslangor..

din pagoh said...

Pahang pun banyak mesin judi, kenapa takde tindakan

din pagoh said...



Sejak semalam lagi, newsfeed facebook dan mesej dari applikasi WhatsApp menjadi sangat berbahang akibat permohonan BR1M yang TIDAK LULUS. Ramai tidak puashati dan 'marah-marah' apabila kegagalan itu adalah disebabkan SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia). Bermaksud, individu atau pasangan yang mempunyai rekod SSM tidak layak untuk mendapat BR1M. 

Berikut beberapa saranan yang perlu dipatuhi...

1. Yg tidak layak, x kirelah ape sebab boleh kemuka rayuan bermula 3 April - 31 Mei 2017

2. Knp pemohon yg memiliki SSM perlu kemuka dokument perniagaan? Kerana tujuan kerajaan beri BRIM adalah utk golongan pendapatan rendah, ade peniaga yg kaya raya dpt BRIM hanya kerana mereka tidak membuat potongan kwsp dan tidak membayar cukai, kerajaan tidak dpt kesan pendapatan mereka dan mereka masih terima BRIM. Pemilik SSM yg berniaga kecil2 boleh buat rayuan dgn kemukan dokumen berkaitan bermula tarikh spt diatas.

3. Mslh2 lain : 
    Cth 1 : perlu kemuka sijil pengesahan perkahwinan : ade kes pasangan sdh bercerai tp suami masih dpt BRIM RM1050, sepatutnye dpt RM450 shj, ini mengakibatkan bekas isteri gagal dpt BRIM kerana x update dlm sistem ( ini pembelaan kpd hak wanita ) dan kpd yg ade mslh ini boleh kemuka rayuan dan bukti di LHDN sprt tarikh di atas.

    Cth 2 : tiada pengesahan berhenti belajar
        Mahasiswa yg dpt baucer buku RM250 perlu kemuka dokument tamat belajar utk layak dpt Brim org bujang RM450 ( untung RM200 ), pergi ke LHDN bermula tarikh spt diatas.

    Cth 3 : nama anda tersenarai dlm tanggungan pemohon lain
       Yang ni semak sendiri, kalau ayh kite dpt, make sure dlm permohonan ayah kite, kite tiada dlm tanggungan jika kite bekerja sendiri.

Dokument2 yg berkaitan akan dimaklumkan oleh LHDN selepas mendapat taklimat dari MOF, dan bile dh jelas nnt LHDN akan maklum utk kemudahan pemohon.

Stakat ni dlu sy taip, lenguh pnjg2 dan sy rase korg x bace sgt pon. Hahaha.. yg pntg ingat fakta! Rayuan bermula 3 April - 31 Mei 2017 dan bawa dokument berkaitan!.. Bersabarlah semua, rezki rahsia Allah..

CINTA TIGA SEGI SSM, LHDN dan BR1M..
.
Jika pekerja bergaji dibuktikan pendapatannya melalui slip gaji dan EA form.
.
Bagaimana pula bagi individu yang menjalankan perniagaan?
.
Pekerja bergaji tiadalah masalah untuk membuktikan pendapatannya dan sekiranya ianya layak, layaklah ia mendapat imbuhan Brim.
.
Bagi individu yang menjalankan perniagaan pula, perlulah ia mendaftar perniagaannya di SSM dan juga mendaftar fail cukai pendapatannya di LHDN.
.
Mendaftar fail cukai sahaja tidak cukup. Perlulah ia sebagai peniaga untuk mengisytihar pendapatannya bagi tahun taksiran tersebut.
.
Mengisytihar cukai pendapatan dan membayar cukai pendapatan adalah dua perkara yang berbeza.
Isytihar cukai tidak semestinya membayar cukai.
.
Sekiranya tiada pendapatan bagi bisnes, hanya isytihar sebagai tiada pendapatan yakni meletakkan angka 0.00 di ruangan pendapatan di dalam borang cukai pendapatan.
.
Sekiranya pendapatan bisnes bagi tahun tersebut di dalam lingkungan kelayakkan untuk mendapat imbuhan Brim, maka layaklah ia.
.
Adalah sangat penting rekod keluar masuk wang perniagaan di rekodkan..
.
Andai tiada rekod ini tidaklah dapat untuk menyediakan penyata untung rugi perniagaan bagi tahun taksiran tersebut.
.
Tiadanya penyata untung rugi perniagaan, bagaimana pula mahu isytihar cukai pendapatan pada borang cukai?
.
Apa-apa pun status penolakkan Brim yang anda terima, buatlah rayuan sekiranya anda di pihak yang sememangnya layak menerima.
.
Nak buat rayuan pun perlulah bijak dengan menyediakan bukti pendapatan anda kepada LHDN..
.
Fokus kepada penyelesaian adalah lebih utama daripada fokus kepada masalah..

PERSOALANNYA...
KEMASKINI DAN DAFTAR PERMOHONAN BR1M HANYA SECARA ONLINE DAN TIDAK ADA SYARAT YANG DINYATAKAN PERLU MENGEMUKAKAN DOKUMEN KE CAWANGAN LHDN. Namun kenapa sekarang ianya dijadikan sebab sebagai TIDAK LULUS ??? Bukan isu besar sebenarnya jika LHDN memberi syarat dan panduan awal dengan lebih jelas... Kenapa nak susahkan rakyat dan memberi kredit kepada pembangkang untuk 'hentam'

Anonymous said...

Kikiki... Brim tu kan ke 'rasuah'.. tapi ramai juga yang ngok pergi mintak. Bila kene beratur bagai, bising macam anjing

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates