March 7, 2017

25 Kenapa Pemohon Berdaftar Dengan SSM Perlu Kemuka Dokumen Perniagaan Untuk Kelulusan BR1M?

Sejak semalam isu BR1M tidak diluluskan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) disebabkan LHDN mengkehendaki mana-mana individu yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk mengemukakan dokumen perniagaan menjadi tular di media-media sosial.

Tujuan Kerajaan memberikan BR1M adalah untuk golongan berpendapatan rendah iaitu pendapatan isi rumah di bawah RM4,000 (subsidi bersasar). Sebelum tahun ini ramai yang menerima BR1M apabila ianya tetap diberikan kepada mereka yg tiada slip gaji atau 'payslip'.

Hakikatnya ada peniaga yang  berpendapatan melebihi RM4,000 sebulan dan tetap menerima BR1M hanya kerana mereka tidak membuat potongan KWSP dan tidak membayar cukai. Kerajaan tidak dapat mengesan pendapatan mereka dan golongan ini terus menerus menerima BR1M.

Sejak pembayaran BR1M tahun lalu, IT sistem di SSM telah menangkap data pendapatan mereka yang berdaftar dengan SSM. LHDN dan SSM sekarang ada jaringan kerjasama untuk 'cross-checking'. Di bawah adalah petikan dari ucapan Bajet 2017:
150. Kerajaan terus komited memampankan (kedudukan) fiskal negara jangka panjang dengan antara lain menubuhkan 'Collection Intelligence Arrangement' atau CIA di bawah Kementerian Kewangan. Ini akan melibatkan LHDN, Kastam dan SSM yang akan berkongsi data bagi menambah kecekapan mengutip cukai dan 'tax compliance'.
Pemilik SSM yg berniaga kecil-kecilan yang menerima pendapatan kurang RM4,000 sebulan dan termasuk dalam golongan sasar boleh buat rayuan dengan mengemukakan dokumen berkaitan ke pihak LHDN:

1. Penyata Bank.
2. Buku Simpanan.

Terdapat juga masalah lain yang menyebabkan penerima tidak menerima BR1M:

- Contoh 1 : Perlu kemuka sijil pengesahan perkahwinan. Ada kes pasangan sudah bercerai tetapi suami masih menikmati BR1M sebanyak RM1,050, di mana sepatutnya dapat RM450 sahaja Ini mengakibatkan bekas isteri gagal mendapat BR1M kerana tidak dikemaskini di dalam sistem (ini pembelaan kepada hak wanita) dan kepada yang ada masalah ini boleh kemuka rayuan dan bukti di LHDN seperti tarikh di bawah.

Contoh 2 : Tiada pengesahan berhenti belajar. Mahasiswa yang nendapat baucer buku RM250 perlu kemuka dokumen tamat belajar untuk layak dapat BR1M untuk orang bujang sebanyak RM450 (untung RM200). Kemaskini di LHDN bermula tarikh seperti di bawah.

Contoh 3 : Nama anda tersenarai di dalam tanggungan pemohon lain. Yang ini kena semak sendiri, kalau ayah dapat, maka pastikan di dalam permohonan ayah, anda tiada dalam tanggungan jika anda bekerja sendiri.

Nota Kaki - Pada yang rasa layak menerima BR1M, tetapi tldak diluluskan oleh LHDN, bolehlah mengemukakan rayuan bermula 3 April 2017 - 31 Mei 2017.

25 comments:

ted manoff said...

Gst..sama rata sama rasa..brim subsidi ditarik rakyat disuruh lakukan dua krja..bila nk berniaga mulalah cukaii itu ini..sekarang miskin bandar gaji 4ribu pun cukup2 mkn jerr..zaman pm najib nii serba serbi cukaii..nk kentot pun kena cukaii..kikikikikiki๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜ž๐Ÿ˜ ๐Ÿ˜ž๐Ÿ˜ 

Anonymous said...

Ramai yg dapat BRIM dgn kaedah yg tak betul

Ramai yg tak dpt BRIM kerana melakukan perkara yang betul.

Tunggulah saat kemusnahan.

Anonymous said...

Pendapatan kerajaan akan bertambah setiap kali kau kentut

Anonymous said...

Bapak anwar berahim nak ngentot dengan chinadoll je tak kena apa-apa cukai... Free of charge...

tapi disebabkan bapak anwar berahim seorang yang baik hati, ditinggalkan jam omega sebagai upah kerana berjaya puaskan nafsu serakahnya...

Anonymous said...

Negeri mana penerima brim terbanyak di malaysia?? Tunggu saat kemusnahannya jugak tu... Terlalu ramai yang miskin, lebih-lebih duduk kat bandar....

din pagoh said...

Lancau,kenapa tk beritahu awal semasa daftar brim? Kenapa baru sekarang ada ssm? Kantong najib semakin tipis?

Anonymous said...

Lancau bapak ko...

Anonymous said...

Din pagoh dah mampus belum?

Anonymous said...

Berminat sungguh ted kentot laknatullah dan din nika gee dengan brim. Kalau dah atok madey madey kata brim tu rasuah, tak payah nak sibuk komen la... Ni komen macam haram jadah...!!!!

Anonymous said...

MAHKAMAH TOLAK PERMOHONAN GUAN ENG, LI KOON


Georgetown - Ketua Menteri Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon hari ini gagal dalam percubaan untuk mengisytiharkan Seksyen 62 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 sebagai tidak berperlembagaan dan tidak sah selepas Mahkamah Tinggi menolak permohonan mereka.

Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail memutuskan bahawa Seksyen 62 Akta SPRM adalah mengikut perlembagaan dan sah kerana seksyen itu tidak menghalang hak tertuduh mendapatkan perbicaraan yang adil dan saksama.

"Beban masih terletak pada pihak pendakwaan untuk membuktikan kes tanpa keraguan yang munasabah," kata beliau.

Hakim menegaskan, kedua-dua tertuduh masih mempunyai hak untuk mendapatkan perbicaraan yang adil dan hak mereka tidak terjejas oleh Seksyen 62 kerana seksyen itu hanya meminta mereka (tertuduh) mengemukakan pembelaan mereka untuk mempercepatkan perbicaraan.

"Jadi, saya tidak nampak mengapa Seksyen 62 bercanggah dengan Perkara 5 (1) dan 8 (1) Perlembagaan Persekutuan," kata beliau dan mengarahkan Guan Eng dan Lihat Khoon untuk memfailkan pembelaan dalam tempoh dua minggu.

Peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili Lim dan Datuk V. Sithambaram mewakili Phang memberitahu mahkamah bahawa mereka akan memfailkan rayuan terhadap keputusan hari ini di Mahkamah Rayuan di Putrajaya.

Hadhariah kemudian mengingatkan kedua-dua pihak bahawa perbicaraan akan bermula pada 27 Mac dan masih berjalan dan beliau tidak mahu perbicaraan ditangguhkan kerana kes itu melibatkan kepentingan awam.

Hakim menetapkan 20 Mac untuk pengurusan kes. Pada 30 Jun tahun lepas, Guan Eng mengaku tidak bersalah atas pertuduhan rasuah berhubung penukaran status tanah daripada pertanian kepada perumahan serta pembelian lot tanah dan banglo di bawah nilai pasaran.

Bagi pertuduhan pertama, Guan Eng dituduh sebagai penjawat awam, iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannnya untuk mendapatkan suapan untuk dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan permohonan penukaran tanah pertanian kepada perumahan awam di daerah baratdaya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn Bhd.

Guan Eng, 56, didakwa melakukan kesalahan itu semasa mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang di Bilik Gerakan, Tingkat 28, Bangunan KOMTAR pada 18 Julai, 2014.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Atas pertuduhan kedua, Lim, sebagai penjawat awam iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, dituduh mendapatkan untuk dirinya satu lot tanah dan banglo di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town, pada harga yang dia tahu tidak sepadan dengan nilainya, daripada Phang pada harga RM2.8 juta sedangkan nilai pasaran ketika itu ialah RM4.27 juta.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di No 25, Jalan Pinhorn, George Town, pada 28 Julai, 2015.

Tuduhan itu, mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan, memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

din pagoh said...

Sahabat-sahabat sekelian, sudahkah anda berdaftar sebagai pengundi? Lebih 4 juta ank muda belom berdaftar,daftar segera sebelom 31mac ni! Anda layak mengundi pru14 ni! Bn tumbang rakyat senang!

din pagoh said...

Sahabat sekelian, brim duit rakyat, jika dibagi ambil tapi undi BERSATU!

Jamal dah mampos belom?

Anonymous said...

Tunggu atok ko kojol dulu

Anonymous said...

BERSATU nak kayer kn madey lagi ker???

Bersatu dgn anak branak n kroni MENTEDARAH duit krajaan sampai BUKAK 400 kmpeni..

Kihkihkih

Org berpndaptan rendah dpt BRIM.
Org berpndaptan tinggi dpt GST..

Huaaaaaa

Anonymous said...

Cau MIMPI disiang hari ker???
Dri pru1 - pru13 masih BN.
PRU 14 BN lagi...

Nak harap pembngjang menang mmg BERJNGGUT..

Kahkahkah

din pagoh said...

Apa ni khairulryezall a/l osman! Delete2 komen,puii

Anonymous said...

Bersatu menang siapa jadi PM? Atok madey ke?

Anonymous said...

Sebarang cubaan untuk 'cut and paste' artikel bloggers ProTun dan minions pembangkang dalam ruangan komen atau menghina admin blog akan dipadam. Ini bukan blog tempat cytro cari makan. Harap maklum.

Terima Kasih. Puii sama ted laknat ramjadah.

Anonymous said...

DSN kato dlm aljazeera... rakyat malaysia semakin kaya dan rakyat miskin tinggal sikit saja lagi...

Nape penerima brimm semngkin ramai?

Bape penipu 1Malaysia...

Anonymous said...

kan brim tu rasuah. tak dapat tu ok la. lepas dosa. tak payah sibuk2. tak dapat brim meroyan. zaman madey dulu...mana duit rakyatnya? gaji ciput. cukup tak cukup...hadap jer sambil melopong. nganga mulut masuk angin kekuar asap.

Anonymous said...

Tokong dah kecut minta mahkamah gugurkan kes rasuah dia pulak..

Anonymous said...

Betul tu... Selangor darul miskin. Paling ramai penerima brim (baca 'rasuah', fatwa dari moptee madey keralala)...

Anonymous said...

Zaman madey semua orang kaya. pakai kereta saga 1985 pun dah megah macam pakai kereta merc..

Anonymous said...

"Persona NON GRATA" utk PAKATAN alibaba n 40 pnyamun"

Hahahaha

Adahati nk MENANG PRU 14..

Anonymous said...

Tak tanya pun..

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates