March 23, 2017

51 Kementerian Pendidikan Tinggi Sedia Berbincang Dengan Dong Zhong Isu UEC

Menteri di Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT), DS Idris Jusoh bersedia untuk mengadakan perbincangan dengan pihak jawatankuasa pertubuhan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia atau Dong Zhong bagi mencari jalan penyelesaian berhubung pengiktirafan sijil Unified Examination Certificate (UEC).

Ini ekoran kurikulum UEC yang masih tidak selari dengan kurikulum kebangsaaan seperti dinyatakan di dalam Akta Pendidikan 1996 serta tidak selaras dengan dengan Falsafah Pendidikan Negara. DS Idris Jusoh mengulas demikian ketika menggulung titah Yang di Pertuan Agong bagi kementeriannya di Parlimen dua hari lepas. bahawa KPT sedia berbincang agar sistem penilaian UEC perlu dibuat oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) dan bukan oleh badan penilai sijil tersebut. Ia juga perlu selaras dengan Dasar Pendidikan Negara.

Kerajaan sebelum inipun telah bersedia mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu, UEC jika pihak berkepentingan sanggup mengikut syarat-syarat Kerajaan. Antaranya, sijil tersebut harus seiring dengan dasar dan falsafah pendidikan nasional dan penyelarasan kertas Bahasa Malaysia dan Sejarah dalam peperiksaan tersebut.

Tambahnya, subjek Bahasa Melayu yang ditawarkan di dalam sijil UEC perlu setara dengan mata pelajaran Bahasa Malaysia kod 1103 diperingkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) termasuk subjek Sejarah yang juga perlu selari dengan Sejarah negara.

UEC diperkenalkan oleh pertubuhan Dong Zhong, sebagai sebahagian syarat kemasukan Universiti Selangor, UNISEL. Ia mencetus kontroversi apabila Dong Zhong meminta UEC diiktiraf sebagai syarat kemasukan ke universiti awam menggantikan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi penuntut-penuntutnya.

Sijil UEC sebelum ini telahpun diiktiraf sebagai sijil kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dan Maktab Perguruan dalam sekular bertulis kerajaan. Bagaimanapun sijil UEC tidak diiktiraf secara spesifik sebagai sijil kelayakan untuk masuk ke Institut Pengajian Awam Swasta (IPTA) dan sebagai sijil untuk memohon jawatan dalam Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

51 comments:

Anonymous said...

Kalo kurrikulum uec tidak selari dengan ketetapan kementerian, nak bicang ape lagi...

Biarkan uec belajar di obersee..

Masih nak raih undi cina?

Anonymous said...

Anuar Muso kena gantung kerana UEC..
Deris Jusoh pon bak kena tendang jugak?

Universiti swasta terima uec kerana oerniagaan...universiti awam ditanggong dari hasil cukai...universiti awam tidak boleh di oerniagakan...

Anonymous said...

Najib buat taik, rakyat kena GST. Najib buat taik, kerajaan terpaksa jual, berhutang & pajak milik negara pada sykt china. Najib buat taik, demi menagih undi cina, terpaksa ketepikan bantahan NGO melayu & terima UEC. Apa fungsi umno? Melindungi kepentingan melayu? Hahahaha...Lepas pru 14, kemungkinan lidah utama umno, utusan tanya lagi soalan..apa lagi yang cina mahu?

Anonymous said...

Gimik nak bekerjasama dgn pas, gimik nak bentang ruu 355, gimik nak terima UEC. Lebai kena tipu, cina kena tipu. Melayu dah lama kena tipu. Ni semua taktik parti penipu, UMNO. Janji nak buat jambatan pun payah nak tunaikan..sampai 2x upacara pecah tanah tak buat2, inikan pulak nak rancang benda lain. Nak dekat pilihanraya ni, ramai menteri mabuk ketum.

Anonymous said...

GAPENA bantah UEC dibawa ke ParlimenISNIN, 13 MAC 2017 @ 8:27 PM

KUALA LUMPUR: Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA) berkata keputusan membawa isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) ke Parlimen akan merosakkan aspirasi pembentukan negara dan sistem pendidikan kebangsaan.

Ketua Satu GAPENA, Datuk Zainal Abidin Datuk Wira Borhan, berkata sijil UEC untuk sekolah aliran Cina tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan.

"UEC tidak harus diiktiraf kerana negara kita sudah mempunyai sistem pendidikan yang mantap dan diiktiraf di dalam negara serta di peringkat antarabangsa.

"Justeru, GAPENA berpendirian tegas membantah tindakan Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Anuar Musa untuk membawa usul perseorangan dalam isu pengiktirafan UEC ke Parlimen," katanya dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

Beliau merujuk kepada kenyataan Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Anuar Musa yang disiarkan beberapa akhbar tempatan berbahasa Inggeris pada 11 Mac.

Sebelum ini, Kementerian Pendidikan menegaskan menolak untuk mengiktiraf UEC kerana tidak selaras dengan kehendak Dasar Pendidikan Kebangsaan seperti diperuntukkan Akta Pendidikan 1996.

Bagaimanapun, Annuar yang juga Pengerusi MARA pada Januari lalu menyarankan pelajar lulusan UEC memohon masuk ke Universiti Kuala Lumpur (UniKL) kerana universiti swasta itu mengiktiraf mereka sebagai pelajar antarabangsa.

Selain itu, Annuar dilaporkan berkata, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) diterima baik dalam sistem pendidikan di negara ini sejak sekian lama.

Bagaimanapun, tindakan beliau disanggah Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menyatakan UniKL tidak mengiktiraf UEC kerana bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dilaporkan berkata, kerajaan komited menyelesaikan isu pengiktirafan sijil berkenaan dan Kementerian Pendidikan akan menjalankan kajian mengenainya.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Gerakan Sistem Sekolah Satu Aliran Demi Perpaduan (SERAP) membangkang sekeras-kerasnya sebarang usaha bagi mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) yang sukatan pendidikannya tidak menggunakan kurikulum kebangsaan. Sehubungan itu, Pengerusinya, Shahril Hamdan meminta Timbalan Menteri Pendidikan II, Senator Chong Sin Woon memberi penjelasan berhubung kenyataannya yang disiarkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris pada 9 Mei lalu bahawa UEC bakal diiktiraf kerajaan dalam masa terdekat. “Implikasi kenyataan itu adalah sijil UEC akan terpaksa diterima untuk kemasukan ke universiti tempatan, khususnya institusi pengajian tinggi awam (IPTA). “Kami membangkang sekeras-kerasnya usaha ini dan mendesak beliau memberi penjelasan sama ada kenyataan itu hanya harapan peribadi atau telah dipersetujui di peringkat tertinggi kerajaan?,” katanya yang juga EXCO Pemuda UMNO dalam satu kenyataan, hari ini. Katanya, SERAP juga musykil kerana kenyataan Sin Woon bercanggah dengan kedudukan kerajaan bahawa UEC tidak diiktiraf sebagai sijil yang boleh digunakan untuk menyambung pengajian tinggi setaraf Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). “Pendirian SERAP sejak awal, kewujudan beberapa aliran persekolahan di Malaysia bukan aset kekuatan negara, sebaliknya memecahkan rakyat mengikut strata dan kaum dari peringkat awal lagi. Apatah lagi dengan UEC yang membabitkan lebih 80,000 pelajar sekolah menengah persendirian Cina,” katanya. Beliau berkata, Sin Woon perlu akur dengan realiti bahawa UEC tidak menggunakan kurikulum kebangsaan, sebaliknya diambil dari Taiwan dan dikelolakan oleh pertubuhan Dong Zong, bukan kerajaan. “Apakah kita mahu membenarkan sijil pelajaran yang tidak mengikuti kurikulum kebangsaan, jauh sekali mencerminkan budaya nasional diletak setaraf SPM? Jika UEC diiktiraf, apakah kita juga akan iktiraf sijil seperti O Levels dari United Kingdom dan International Baccalaureate dari Switzerland?,” katanya. Beliau berkata, SERAP tetap komited terhadap penyelesaian jangka panjang, iaitu sistem persekolahan satu aliran seperti diperjuangkan tokoh akademik seperti Prof Datuk Dr Teo Kok Seong walaupun ia mungkin mengambil masa lama. “Dalam konteks itu, sebarang langkah mengiktiraf UEC adalah langkah ke belakang yang mengeruhkan keadaan dan meletakkan kita lebih jauh dari penyelesaian jangka panjang terbabit,” katanya.

Anonymous said...

Menteri umno sendiri bercanggah pendapat..kahkahkah

Anonymous said...

Umno ade angan2 nak terima uec di IPTA tapi kos ditanggong sepenuhnye oleh pemohon uec sebagaimana pelajar asing..

Ini akan menimbulkan konflik bagi pelajar malaysia jika uec tanggong penuh....lama2 kos bagi pelajar sukatan peperiksaan malaysia pun dinaikkan....kerajaan boleh lepas tangan..

Hasil cukai boleh songlap banyak lagi..

Anonymous said...

Macai umno tak berani nak bagi komen...umno ade cita2 nak rompak lagi duit cukai...sekarang najib dah potong bajet pendidikan..IPTA kena naikkan kis yuran...

Anonymous said...

Alhamdulillah, dengan izin Allah dasar2 pelajaran/pendidikan yg diperjuangkan oleh Umno sebagi parti tunjang Barisan Nasional telah banyak membantu org2 Melayu dan bumiputera Sabah Sarawak hingga berjaya menikmati kehidupan yg selesa pada hari ini. Terima kasih dulu, kini dan selamanya Umno. Syukran.

Anonymous said...

suara Dapig adalah lebih dominan berbanding suara Pan/PKR/Bersatu yang digabungkan.

makanya kalau UEC nakkan sesuatu, mereka tahu siapa yang mampu dan dengan itu siapa yang akan mendapat pangkahan mereka.

Anonymous said...

Apa klas semua kerajaan nak tanggung. Allah dah beri akal dan tulang empat kerat. Usahalah bersungguh2 utk tanggung diri sendiri, dan keluarga. Nak harap kerajaan tanggung semua? Sadis betul korang.

Anonymous said...

Lepas kastam pun nak diperbadankan..ni semua otak penyamun punya kerja. Dulu imigresen..sampai pemilik myeg wong thean soon masuk list 40 terkaya di malaysia. Setiap bahagian diakikahkan..melayu tukang lobby, cina kaya sekelip mata. Berkenaan yuran ipta tu memang betul, kenaikan berkali ganda dalam masa terdekat. Mampus generasi akan datang..yuran tinggi, kadar pengangguran pun tinggi. Menteri jugak sedap..gaji & elaun naik.

Anonymous said...

Alibaba ngan 40 penyamun dh terdesak sangat , tu berebut nak puterjaya ,alamat lingkople Msia.Semua jadi ISA ikut suka aku.Alibaba kena cepat, kalo tidak taik berulat alamat kena bongkar...dh kata dh jgn berak merata-rata.

Anonymous said...

Sektor pendidikan dan kesihatan sepatutnya perkara terakhir kerajaan potong peruntukan. Kecilkan struktur pentadbiran..kabinet sampai 30 lbh menteri nak buat apa? Tu belum masuk timbalan menteri dan macai2 yg lain. Dahlah banyak tugas dan bidang kuasa bertindih antara jabatan. Nak buat penjimatan, najib kena tunjuk contoh dulu.

Anonymous said...

UEC nakkan sesuatu? Kau tau ke apa kau taip ni? Kahkahkah..lembu berak merata pun kau salahkan dap.

Anonymous said...

Idris jusoh nak cari fund taman ilmu yg terbengkalai..haha.

Anonymous said...

Suara pemuda umno ibarat sampah kepada menteri.

Anonymous said...

Itu tanggong jawab kerajaan yg memerintah....kalo orang lain perintah pon kena laksanakan tanggongjawab jugak...

Tak usah berlagak laa.....rakyat bayar cukai

Anonymous said...

Pemoda umno untuk buat demo depan kedutaan amerika jer bila israel serang Gaza...

Anonymous said...

Rakyat yg tanggong kerajaan melalui kutipan cukai...ngook betul macai umno...sekolah mana?

Anonymous said...

Teori orang akal lembam 9.54

Anonymous said...

Dlm umno ade semua pangkat dlm alibaba yg merompak...hi3

Anonymous said...

Taman ilmu entah kemana idea deris jusoh...buat masjid kristal beratus juta...buat piala monsoon habis billion...ape hasil kod rakyat terenggganu?....duduk rumah buruk jugak hingga je mati...Deris jusoh dan konco yg newah...

Anonymous said...

usah berkeras atau tegas sesangatnya kerana bilamana "ballot box" jadi penentu, apa saja boleh berlaku dan berubah. benda yang tiada boleh diadakan dan benda yang ada boleh ditiadakan. bukan saja landskap sudah berubah malah ekosistem juga sudah banyak berubah.

Anonymous said...

Tak usah berlagak lah. Kutipan cukai yg kerajaan kutip dr rakyat brp byk kalau dibandingkan dgn cukai yg dikutip dr MNC dan Petronas?

Anonymous said...

"Ali baba' sekarang adalah perkataan yang paling menarik. Semua orang mahu jadi rakan kongsi kamu, tapi kami dapat dulu,"kata Najib.
Umno dah lama guna perkataan alibaba..kahkahkah

Anonymous said...

Sdr 10.31am, it takes a thief to catch a thief.

Anonymous said...

Pemimpin umno berlakon marahkan DAP...rasis anti islam dlll...sekarang pemimpin umno yg buat baik dengan cina plak..

Anonymous said...

bila sesuatu ketetapan itu tidak dipahat atas batu, ia boleh berubah. dalam konteks berubah, usia bukan penghalang. malah lebihan usia mendorong musuh jadi kawan, si ultra jadi kiasu; legasi jadi lelucon.

Anonymous said...

Ko ingat petronas tu milik umno..milik rakyat laah...cukai gst,cukai pendapatan dan cukai perniagaan lebih 100 billion setahun...hasil petronas pun tak sampai 30 billio yg masuk kerajaan...tak masuk road tax dan lain2 cukai lagi...kerana songlap dan rompak kerajaan tak cukup duit...

Ko tengok singapork ape hasil bumi yg ade?...berlagak lebih tapi bodooh..

Anonymous said...

Ilmu politik tiada kawan dan musuh selamanye...

Anonymous said...

Hello..kalau tak kerana akal cerdik pemimpin Umno..petronas boleh ditubuhkan ke...boleh berjaya ke....cer jawab...sikit..nak bandingkan dgn singapork buat apa..mereka tu tali barut Israel..so jgn heran lah kalau..semua peniaga Israel bertumpu di situ...weii banyak baca lah weii

Anonymous said...

Ki tengok plak brunei ape cukai kerajaan brunei kutip?malaysia ade minyak dan gas same dengan brunei...malah minyak dibrunei jauh lebih murah dari malaysia...orang bodoooh saje mempertahan ketua prompak perintah negara....

Anonymous said...

Pemimpin singapork bijak dan tak merompak..sebab tu singapork lebih maju...pakai otak sikit pikir...

Anonymous said...

Aduh kau orang ni...belum lagi bincang dah sangka buruk...itulah..Rasulullah dah pesan sentiasa bersangka baik...nanti tak pasal pasal jadi fitnah..lantaklah..lain kali dgar dulu..apa nak dibincangkan... pasal apa...ni belum pape dah... Tuduh sana.... Cakap sini...entah apape ntah

Anonymous said...

Sekarang kerana akal cedik najib arab salman boleh tipu najib....beli saham rapid separuh tapi bayar suku aje...

Akal cedik najib peter sondakh boleh tipu najib beli 40% saham st regis dengan syarikat 2 ringgit...

Najib cedik beli ladang peter sondakh di sulawesi dengan harga 2 billion duit felda 3 kali lebih tinggi dari harga pasaran...menang akal najib dan umno cedik...cedik nak songlap monglap...ahli umno yg bodooo

Anonymous said...

Kenapa ketua penerangan umno, annuar musa dan menteri pendidikan tinggi idris jusoh pulak yang terlebih sibuk pasal UEC??..padahal mereka patut pentingkan kebajikan & pendidikan bumiputera terlebih dahulu? Memang pelik pemimpin umno hari ini..tak ada jatidiri. zahid hamidi mengaku lebih bangga dengan etnik jawanya ketika buat lawatan ke indonesia, najib dengan bugisnya, ku nan pertahankan acehnya (patut bersepah kedai runcit aceh di kl), azeez rahim dengan indianya. Hancur umno..

ted manoff said...

Huhhh...dekat2 pilihanraya mcm2 plk diminta..ujung2 kerajaan akur demi undi cina..patut tkyah dilayan saja..nii tidak siap bawa keparlimen pula..kalau kt indonesia cina2 nii dh dihumban kelaut...

Anonymous said...

Kalo merompak tak ikut pesan nabi...nak sangka baik macam maner ...nabi pesan hukum perompak bukan di bela..

Anonymous said...

Umno masih ade semangat melayu?

Semnagat duit yg berkobar?

Anonymous said...

Dah baca Blog Captain M... Hebat cerita pasal asmin jamban...dan lagi satu...kita bangsa Melayu mmg banyak suku dan bangsa...dah Allah jadikan so apa nak dimalukan..ada jawa.. Banjar..bugis..acheh...tak dosa pun..asal kita hidup sebagai seorang Islam...yng berhati mulia... Ikhlas dan amanah...tu jer...

Anonymous said...

Taraf universiti singapor jauh lebih tinggi dari taraf universiti malaysia...

Anonymous said...

WEI CINA...KENAPA KAT THAILAND DAN INDONESIA TIADA SEKOLAH VANERKULAR? BERANI CINA BISING2.
KAT MALAYSIA BANYAK BISING. MAU PIJAK KEPALA. ADAKAH MELAYU MALAYSIA MUDAH KENA SCREW? LEMBEK. SAMA JER MELAYU BN DAN MELAYU PEMBANGKANG. NAK KUASA DAN TEMBOLOK SANGGUP BERTOLAK ANSUR DENGAN CINA KAFIR. SAMA JUGAK DENGAN ATOK TERLAJAK TUA 22 TAHUN BERKUASA. CUMA 22 TAHUN JER ULTRA MELAYU. LEPAS TU LEMBEK LONGLAI KERANA DEDAK KRONI DAH KENA SEKAT. MAMPOSLAH MELAYU MACAM NI...DAH TAK BOLIH NAK HARAP SAPE DAH....

Anonymous said...

11.14am. 11.16am dan 11.50am.
Sudah2 lah asyik nak banding Malaysia dgn Spore dan Brunei.
Perbelanjaan mengurus antara 3 ngr tsebut tak sama.
Menurut UN estimate 2017, Penduduk Msia 31 juta org
Spore 5.7 juta org
Land area: Msia 328.000 sq km
Spore 700 sq km
Spore: univ awam 6
Msia: univ awam 20, politeknik 33
So kalau nak banding pun be fair lah.kalau Spore itu bagus, Kenapa awak semua masih tinggal d Msia?

Anonymous said...

Yer.. Tu rba bangang namanya nak bandingkan Malaysia ngn Singapork lah Bruneilah..dah k sana blum....satu hari pusing naik kereta dah hbis keliling..Singapore dab Brunei..Malaysia boleh ke..nak hbis keliling Sarawak dan sabah dah jenuh berapa hari..kesian rba nampak sangat biol dan bangangnya

Anonymous said...

Perompak...sapa yang kena rompak dan sapa yang merompak...cer beri keterangan jelas..kalau asyik sebut rompak.perompak tapi tak cakap sapa..heran cerita tu datang dari mana yer..oh. Kalau atok terlajak tua tu..tok sah percaya..sbb dia tu lagi pperompak besar..hbis dirompaknya duit...MAs. Petronas..DRB hicom..maklumlah dia mgn Daim suka main forex..tak caya.. Pergi tgok..kat goggle...Bank negara main..forex..sapa yang suruh agaknya..tentu atok terlajak tua...

Anonymous said...

Macm gini lah kita tahu Allah jafikan manusia tu bersuku suku dan berbangsa bangsa utk saling kenal mengenal..so tak salah..adanya sek cina k tamil k..tapi yang silap bila ahli politik masuk campur..cucuk jarum..fitnah sana fitnah sini..jadi mereka termakan hasutan..sedangkan..kita tahu sek cina ramai juga pelajar Melayu.. Tak salah..itulah..lagi bahaya klau cina k india k..kita asimilasikan..yerlah mcm kat thai dan Indon..nama semua sama tak tahu mereka ni agama apa...senang kena tipu contoh terbaik AHOK..kalau kita orang Malaysia mesti ingat dia tu Melayu indon sbb ckp pun indon..rupanya..cina indon..sbb tu perbezaan..tak salah..

Anonymous said...

taik kucing perbezaan tak salah. adakah kat amerika pun ada sek. vanerkular. cuma cina yang duduk cari makan kat malaysia jer melalak nak semua sama. patutnya diorang dapat membezakan langit yang dijunjung. negara orang putih tak berani pulak. memang perangai syaitan hati yahudi. dah tinggal kat negara orang biar pandai ikut adat orang.
habis orang putih ostolia dah sound...duduk negara ini...ikut budaya dan adat kita. tak suka bolih berambos. ada yang berani bantah atau ada yang berambos. duduk kat bumi melayu jer bolih jadi kaduk naik junjung.

Anonymous said...

Tu ostalia.negara kafir...kita Malaysia..negara Islam..Islam tu agama yng sentiasa bersangka baik.. Cina k india kat Malaysia ni ramai dah jadi mualaf kerana..kita Melayu Islam yang baik hati..sentiasa adil pafa semua bangsa..bukan mcmcina dap baru dpt.satu dua negeri dah tunjuk taring tindas tu roboh ni..larang itu... Halang ini..ini menunjukkan..cina dap ni yng selalu jadi jarum cucuk orang cina..benci Melayu Islam sedangkan kita..tak pernah ancam bangsa cina k india..cina dap ni mmg bangsa paling bangsat kat dunia..dah diberi bermacam macam..masih tak puas hati..masih nak laga lagakan Melayu islam dan bangsa cina..kat Malaysia..saya ramai kawan cina..yang bersekolah di sek cina..dulu mereka masih ok..tapi cuba sekarang..berlagak nak mampus

Anonymous said...

Aku cikgu yg ngajaq di sklh menengah cina. Depa jd kurang ajaq maki kerajaan dlm karangan depa. Ni semua pasai melayu pembangkang bodoh yg setuju lks jd timbbalan pm kalau pembangkang bodoh mng. Nasib ada umno satu2nya parti yg gagal dibuli oleh DAP. PKR,PPBM, BERSATU, HARAPAN adalah parti melayu bodoh yg jd tukang lap najis lge dan lks.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates