March 31, 2017

25 Caj Perkhidmatan 8% Untuk Skim Hijrah Selangor? Ini Ceti Ka Ah Long?


EXCO Pembangunan Generasi Muda, Sukan, Kebudayaan dan Pembangunan Usahawan, Amirudin Shari berkata, caj perkhidmatan sebnayak 8% yang dikenakan skim mikrokredit Hijrah Selangor (Hijrah) disifatkan munasabah walaupun ia lebih tinggi berbanding kadar ditawarkan institusi kewangan komersial lain. Baca di sini.

Sebagai sebuah negeri yang mengaku sebagai Negeri Berkebajikan dan mempunyai simpanan rezab berbilion ringgit, adalah tidak wajar mengenakan caj 8% kepada peminjam-peminjam memandangkan Hijrah menawarkan pelaksanaan latihan dan kursus keusahawanan kepada peminjam di Selangor. Kadar faedah yang tinggi sebanyak 8% adalah alasan untuk menampung kos pengurusan termasuk pengubahsuaian pejabat serta bayaran gaji kepada 233 kakitangan.

Adalah tidak masuk akal pengubahsuaian pejabat juga dikenakan ke atas peminjam. Tidak celaka kah alasan ini? Kakitangan Hijrah juga seramai 233 orang. Adakah kesmua mereka ini saudara mara dan kroni yang ditanggung gaji mereka oleh peminjam? Dikatakan ansuran dari peminjam akan dikutip setiap minggu di tempat peminjam berniaga. Ini sudah serupa Ah Long dan Ceti!

Nota Kaki: Kerajaan DS Najib Tun Razak yang dikatakan zalim sekalipun hanya mengenakan caj perkhidmatan sebanyak 4% untuk pinjaman Tekun. Teringat satu iklan di radio, "kami bukan Ah Long. Kami cuma nak tolong".

25 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum cts. sy adalah peminjam hijrah selangor. mmg 6%. tp alhamdulillah, ia membantu sy dlm kemudahan pinjaman. bayaran pun sebenarnya adalah pilihan. namun sy lbh senanf byr d 1 tmpt yg telah dtentukn. contoh kami ramai d dewan kg kami. dan sy juga adalah peminjam amanah ikriar malaysia. sama spti hijrah tp bwh kerajaan. cajnya setinggi 10%. alhamdulillah kedua2 sgt membantu sy dlm perniagaan. bersifat adil lah. dua2 skim l000kali lbh baik dr along. masing2 dh dberi penerangan sblm meminjam. pandai2 la menilai..

din pagoh said...

Woi khairulryezall!! Bila nk buat entry pasal RUU355? Sian hadi mati2 percaya umno ,hidup2 kena tipu,kahkahkah kahkahkah kahkahkah kahkahkah kahkahkah kahkahkah kahkahkah!

Anonymous said...

Kapir laknat dapigs tipu pengundi Islam di Pulau Pinang tak nak ketawa ke?

Anonymous said...

tu hari parti bontot, parti bunga-bunga, parti mat sabun ngn parti babi tolak RUU355 - terus budak kurap macam kau bertukar jadi babi gila menolak RUU355.

Walaupun UMNO tak mampu, tapi kebenaran telah diberikan.RUU355 tetap akan dibentang di parlimen cepat atau lambat.

kepada budak kurap cam kau, nak
tanya sikit ni - best ke jadi babi gila ??

Anonymous said...

budak kurap tu mana ada sivik, yang dia tahu kena sokong parti babi 100 persen sampai kena virus babi gila n gila babi.

Kalau tak caye cuba try usik tokong tua tu Lim Kit Siang, memang kena sondol la ngn budak kurap ni. tokong muda tak lama lagi berehat tapi bukan kat sungai buluh sebab Raja Liwat dah lama gian tu .. silap2 tokong muda kena ceroboh lubang kunyit kalau rehat kat sungai buluh Inn.

note - "budak kurap" nama glamer untuk Din Pagoh n Ted Manoff.

Anonymous said...

Kalau ada kutipan mingguan bermakna tiada ruang buat peminjam untuk culas makanya bunga yang dikenakan harus bernilai rendah yakni serendah moralnya Cop Bungah, kah kah kah.

**skim sama di bangladesh hanya mengenakan bunga 2% saja. Barulah dinamakan kebajikan yakni tidak cekik darah.

Anonymous said...

Bila speaker bagi kebenaran?

Anonymous said...

Dapigs tipu ko?..memang patut...sebab ko kuat klentong..

Anonymous said...

Cts tulis 8%... Peminjam tulis 6 %.... Sape yg betul? Tolong komen ctsikhtiar 10% lagi tinggi

Tekun paling bagus...orang umno paling ramai culas nak bayar...hak bapak dia..

Anonymous said...

Kenapa umno tak buat skim 2% ?...

Anonymous said...

RUU355: Presiden Pas wajar letak jawatan secara en bloc, kata Husam

Keputusan BN untuk tidak membentangkan rang undang-undang meminda akta 355 adalah bukti presiden Pas telah mempermainkan umat Islam.

"Sewajarnya beliau dan seluruh ajk Pas pusat meletak jawatan secara en bloc," kata Penasihat Amanah Kelantan Datuk Husam Musa pada sidang media di majlis menaikkan bendera di Jalan Kebun Sultan Kota Bharu petang tadi.

Keputusan ini yang disifatkan beliau 'jalan mati' dalam episod RUU355 ciptaan ahli parlimen Marang itu dan memberi implikasi buruk kepada agama Islam.


"(Datuk Seri) Hadi (Awang) tidak boleh lari dari tanggungjawab kerosakan ini dan beliau bersama-sama jawatankuasa Pas pusat perlu meletakkan jawatan sebagai pemimpin parti," katanya.

Percubaan Hadi membawa usul persendirian dalam perkara ini bertentangan dengan semua amalan mengikut lunas-lunas demokrasi di negara ini.

"Dalam Pas perkara ini telah kita bincang semasa saya jadi naib presiden lagi.

"Waktu itu kita putuskan pindaan ini hendaklah dibawa oleh pihak kerajaan dan bukannya usul persendirian," katanya.

Husam turut menamakan dua orang menteri BN yang memperdayakan Pas dan umat Islam kononnya pindaan ini akan disokong oleh Umno.

"Datuk Jamil Khir Bahrom dan Datuk Ashraf Wajdi Dasuki juga perlu bertanggungjawab atas penipuan mereka.

"Mereka berdua dilihat begitu kuat menjanjikan untuk menyokong usul ahli parlimen Marang sedangkan dari pihak Umno tidak ada sebarang komitmen," katanya.

Anonymous said...

Ko yg gian nak rasa tusukan raja liwat sebenarnye...malu nak cakap kununnye..

Anonymous said...

AKTA 355 HANYA MAINAN POLITIK?

Kenyataan 1

Keputusan Dato' Seri Najib Tun Razak untuk tidak membentangkan sendiri cadangan pindaan kepada Akta 355 untuk menaikkan had hukuman Mahkamah Syariah adalah pukulan maut ("total knock-out/TKO") kepada sebarang usaha untuk menghidupkan usul itu.

Saya telah menulis dengan panjang lebar tahun lepas menerangkan Peraturan Dewan 49 yang secara jelas menyebut bahawa sebarang rang undang-undang persendirian (rujuk http://rafiziramli.com/2016/10/rang-undang-undang-355-dato-seri-najib-tun-razak-mesti-isytihar-pendirian-pentadbiran-beliau/), jika pun dibenarkan dibaca, dibahas dan menang undian di Dewan Rakyat, tidak akan pergi ke peringkat yang lebih jauh kecualilah Kerajaan bersetuju untuk menerima cadangan RUU itu dan diambil alih untuk dibentangkan semula di Dewan Rakyat bagi bacaan kali kedua.

Ini bermakna, seperti yang saya tegaskan berkali-kali, kuasa sebenar untuk memperkasakan Mahkamah Syariah terletak di tangan Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Dalam keadaan RUU persendirian yang dibawa YB Marang itu dipulangkan kembali kepada beliau, kesemua keputusan bersabit kebenaran pembentangan dan diluluskan terletak di tangan Dato' Seri Najib (seperti berikut):

1) Keputusan untuk menukar aturan mesyuarat supaya semua akta kerajaan yang disenaraikan lebih awal digugurkan untuk memberi laluan kepada pembacaan RUU persendirian YB Marang terletak di tangan Dato' Seri Najib (kerana urusan kerajaan perlu disudahkan terlebih dahulu sebelum RUU persendirian boleh dibaca)

2) Keputusan untuk melangkah giliran untuk mendahulukan pembacaan RUU persendirian YB Marang mengatasi semua urusan kerajaan yang telah disenaraikan lebih awal (seperti yang pernah berlaku sebelum ini) juga keputusan Dato' Seri Najib sebagai ketua kerajaan

3) Jika pun (1) atau (2) dibenarkan untuk membolehkan RUU persendirian YB Marang dibaca, dibahas dan diundi, keputusan untuk mengarahkan ahli parlimen Barisan Nasional menyokong RUU persendirian itu adalah keputusan Dato' Seri Najib

4) Jika pun (1) atau (2) dibenarkan dan Dato' Seri Najib bersetuju mengarahkan ahli parlimen Barisan Nasional menyokong RUU persendirian itu (seperti (3)), keputusan sama ada Kerajaan akan mengambil alih cadangan pindaan itu untuk dibentangkan kembali bagi bacaan kedua adalah keputusan Dato' Seri Najib

Akhirnya, jika pun Dato' Seri Najib boleh bermain politik dengan membenarkan (1), (2) dan (3), saya yakin cadangan RUU persendirian YB Marang itu akan terhenti di peringkat bacaan pertama (setelah pengundian dibuat) kerana Dato' Seri Najib tidak mungkin akan bersetuju mengambil alih cadangan pindaan tersebut untuk dibentangkan kembali sebagai rang undnag-undang kerajaan (seperti kehendak Peraturan Dewan).

Anonymous said...

Kenapa saya begitu pasti?

Kerana jika benar Dato' Seri Najib ikhlas, sudah tentu beliau meneruskan janjinya yang dibuat di Perhimpunan Agung UMNO yang lalu bahawa pihak Umno (dan Kerajaan Persekutuan) sendiri yang akan membentangkan perkara ini dan melalui proses Dewan Rakyat mengikut Peraturan Mesyuarat.

Kalau Kerajaan Persekutuan menolak untuk membentangkannya pada bacaan pertama dan dipulangkan kepada YB Marang yang tertakluk kepada semua keputusan Dato’ Seri Najib bagi kelulusan di peringkat (1), (2) dan (3) di atas, kenapa pula di langkah (4) tiba-tiba Dato’ Seri Najib akan mengambil alih RUU persendirian itu?

RUU355 kekal permainan politik Umno untuk memastikan berlaku pertembungan 3 penjuru dalam PRU14.

Dato’ Seri Najib nampaknya yakin beliau bakal mencipta sejarah sebagai Perdana Menteri yang paling tidak popular tetapi kekal berkuasa melalui adu domba politik yang melaga-lagakan rakyat dengan bermain isu agama dan kaum. Beliau lupa rakyat sedang menonton sandiwara ini dan jangan perkecilkan kecerdikan rakyat membaca yang tersirat di sebalik permainan politik ini.

Sama ada RUU355 dibenarkan dibentang atau tidak, saya telah buat pendirian kerana telah cukup maklumat dengan menilai keikhlasan Dato’ Seri Najib dalam hal ini. Bentanglah secepat mungkin supaya kita boleh kembali kepada isu-isu rakyat yang lebih tinggi keutamaannya untuk diselesaikan berbanding permainan politik Umno ini.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN PKR

Salwah Abdat said...

Takkan si Selampit nak buat article pasal RUU 355,,mustahil dia kan double standard

Salwah Abdat said...

Sebab dah nazak dan tunggu masa saja nak dikafankan ......!!

Anonymous said...

7.41pm..sape yang nak kena kafan tu..? Geng2 hanjing pakaton ke..?? Kahkahkah...
Memang dah tak sabar nak pru.. Tak sabar nak kafankan geng2 hanjing giler macam kau ni..

Anonymous said...

Bole PERCAYA ke rpiji ni punya CAKAP??

lu kaki KENCING n KUAT TIPU punye OLANG...

kihkihkih

Anonymous said...

7.40pm.. Dia punya suka la nak tulis ape pun..dia punya blog.. Yang kau ape hal..? Bawak perangai hanjing giler kau masuk sini ade sape2 jemput ke..?? Haaakkttuuiihh..

Anonymous said...

Itu sotong paling tak boleh pakai dia punya cakap.. Kalau lalu depan aku kompom aku ludah si barua sotong tu...

Anonymous said...

Jgn LUDAH bro...

Kite KENCING kt muke dia..
Kihkihkih

Suke sangat TIPU ORANG..
mmg HAMJADAH punye ORANG..

Anonymous said...


Sebagai otang Islam Kamu akan ditanya apakah sumbangan kamu kepada Islam, TGHH tentu mudah menjawab, Org PAS tentulah dapat menjawab, Org2 dapat menjawabnya kerana mereka menyokong ruu tersebut....

PKR ,Amanah, Ppbm apa nak jawab.. dah la tak sokong Tentang lagi..
Mampus la korang besok...

Anonymous said...


Surat Rapizi adalah seperti Surat daripada orang jahat menyuruh orang lain berbuat baik. Dia sendiri menentang, tetapi dia juga menyuruh orang lain menyokongnya... Dak ke bangang punya budak??


Salwah Abdat said...

Anon 7:55 kau yang besar punya anjing kleptokrasi

Anonymous said...

Anjing anjing dan babi babi DAPigs melalak

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates