February 10, 2017

19 Kerajaan Pertimbang Siling Bagi Harga Minyak, Namun Idea Kembalikan Subsidi Ala @RafiziRamli Tidak Dilayan

Menteri Kewangan II, DS Johari Abdul Ghani, memaklumkan pene­tapan harga siling antara pilihan yang sedang dipertimbangkan oleh Kerajaan untuk menangani isu kenaikan harga minyak. DS Johari yang merupakan Ahli Parlimen Titiwangsa berkata, apabila Kerajaan telah membuat keputusan mengenai harga siling, sama ada penggiat industri minyak dan gas mahu menjual minyak pada harga rendah bagi tujuan promosi, Kerajaan menyerahkannya kepada mereka. Ini antara pilihan yang Kerajaan sedang teliti.

Sementara itu, Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli, sebelum ini telah mendesak supaya Kerajaan memperkenalkan harga siling bagi RON95 pada harga RM2 seliter dan sebarang kenaikan harga mengikut formula yang ditetapkan Kerajaan Persekutuan melepasi RM2 seliter ditanggung melalui kaedah pemberian subsidi minyak.

Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak dipersetujui oleh DS Johari. Menurut beliau Kerajaan sedar mengenai harga minyak dan Kerajaan sedang memantaunya. Jika harga minyak terus meningkat dan jika ada pendapatan tambahan, Kerajaan boleh mempertimbangkan bentuk bantuan kepada kumpulan berpendapatan rendah, tetapi bukan golongan berada. 

Kerajaan akan mengeluarkan satu mekanisme. Walau bagaimanapun, buat masa ini tiada formula lagi, tetapi Kerajaan telah memutuskan bahawa ia tidak boleh mengembalikan dasar subsidi. DS Johari berkata, Kerajaan mengambil kira kos sara hidup dan mengenal pasti tekanan kumpulan isi rumah berpendapatan 40 peratus terendah (B40). Menurut Laporan Ekonomi 2015/2016, kumpulan B40 terdiri daripada isi rumah dengan pendapatan bulanan sehingga RM3,855.

19 comments:

Anonymous said...

Kalu ikutkan idea OTOK rpiji mmng JAHANAM n KUCALANA mlysia ni..

Idea rpiji cam HAMJADAH..

lee mon tee said...

eloklah tu .. ramai ngok pakatoon yg menggila-gila meroyan mengutuk kerajaan tu sbnrnya adalah golongan yg nak isi minyak kapcai RM5 pun kena berikat perut.

yg kaya dan mampu tk sibuk pun nak mengata itu dan ini, sbb tak jadi kudis pun pd mrk.

tak caya tanya ted kentot ...

Anonymous said...

Sedar pun ada rakyat ni isi mnyk rm5 kena ikat perut.

Tp najis sedar x bila dia bila ambil duit 1mdb masuk akaun sendiri.
Ambil duit src utk shopping sakan.
Xcukup jet kerajaan, guna duit 1mdb beli jet lg.

Anonymous said...

Ape ko merepek ni jing327..hehehe

ted manoff said...

Puii...rakyat disuruh berjimat sedangkn mereka joli sakan sana sini..apakejadahnya nii semua..bagi rakyat 1 tapi ambil dari rakyat 10..nk pilihanraya janji itu ini..sudahlah ryezall rakyat takkn bodo utk percayakn umno lagii...💩


Original by

ted manoff🐯

Anonymous said...

Cai 327..

Ko mntak jer MADEY DUIT nak isi mnyak moto..

Duit n harta MADEY tu duit kite jugak caii...

Berpuluh tahu madey buat "MAGIC" forex..
Xde sape pon tau COPERFIELD madey tuuu..

Anonymous said...

1 pon da syukur dri MENTEDARAH sorg2 n anak branak jer yg KAYER RAYER..

Bgi rakyat hnya benda2 yg "MAMPU TENGOK"
yg sedap mentedarah poket sendri..

Anonymous said...

300/343/349.. bahalol bahalol umnonok dulu kini dan selamanya bahalol da masuk syif..bagi komen bahalol

Anonymous said...

Betul tu.
Kalau anak bisnes betul xpe.
Ni amrk duit 1mdb bg anak tiri.
Kantoi lari blk duk bwh ketiak mak badak.

Puaka btul.
Xpsl hutang 1mdb lbh 50B negara kena tanggung

Anonymous said...

itu sebab..dah tau miskin papa kedana nak jugak komen bagai nak rak. padahal dalam poket cuma tinggal rm5. kerja peon belanja ngalah manager. mana perut tak pecah. belum sempat setengah bulan poket kepis. yang salah najib jugak.

Anonymous said...

Pandai la ko blanje lbh manager.
Kalau x xnkn menteri johari sedar ada golongan perlu dibantu.

Korg menulis ntah ape2 asal sokong najib dpt elaun.
Mnyokong pemimpin jahat nk blagak.
Najib bungkus korg pun bungkus

ted manoff said...

Hijabista Ayana Moon, Mualaf Korea Jadi Duta Butik Di M'sia.



BAGI yang mengikuti perkembangan trend fesyen wanita berhijab atau hijabista, instafamous bernama Ayana Moon mungkin sudah tidak asing lagi.

Gadis dari Korea Selatan menjadi sensasi seluruh dunia selepas mendedahkan kisah uniknya memeluk Islam.
Tambahan pula, wajahnya yang manis disempurnakan dengan penampilan dirinya yang lengkap santun berhijab membuatkan dirinya menarik perhatian ramai.
Setelah lebih setahun kisah viralnya berlalu, jelitawan ini menetap di Seoul ini khabarnya telah dipilih sebagai duta di sebuah butik fesyen muslimah di Malaysia, baru-baru ini.
Menurut pemilik butik Leeyana Rahman, Nur Leeyana Abdul Rahman, dia memilih gadis 22 tahun itu kerana mahu mencipta kelainan berbanding duta-duta produk Muslimah lain yang merupakan selebriti atau model.
Selain itu, dia ingin menolong saudara baru Islamnya, kerana mendapat tahu penduduk beragama Islam di Korea Selatan sukar mencari kerja.
“Jadi kami putuskan untuk bawa dia ke Malaysia, sambil kita berniaga, sambil menolong saudara baru Islam kita,” katanya kepada ProjekMMO.
Sementara itu, mengimbas kembali detiknya ingin mengenali Islam, Ayana memberitahu niat itu tercetusnya ketika perang Iraq pada 2003, semasa usianya baru lapan atau sembilan tahun.
“Ketika saya berumur lapan hingga sembilan tahun, perang meletus di Iraq dan pada waktu itu saya yang mula menggunakan Internet mencari Iraq di Internet.
“Pada waktu itu, saya mendapat tahu Islam agama penduduk (Iraq). Saat itu pertama kali saya mendengar Islam dan saya fikir sebutan perkataan ‘Islam’ sangat comel.
“Jadi, saya mula buat kajian mengenai Islam dari Internet dan saya melihat mereka mengenakan pakaian longgar, mereka tutup muka dan mereka memakai hijab macam saya pakai sekarang,” kata Cik Ayana dalam sebuah video bertajuk ‘My Journey to Islam’ di YouTube.
Sampai kemudian, dia menyertai kem Kesatuan Belia Islam Dunia (Wamy), di Korea Selatan selama tiga hari dua malam, dan menyertai program agama di masjid hingga memeluk agama Islam.
Difahamkan, awalnya Ayana tidak selalu mengenakan tudung kerana budaya Korea sendiri memang tidak terlalu ‘akrab’ dengan konsep keagamaan dan cukup menyukarkan bagi Muslim yang ingin mengenakan kostum berbaur agama.
Pun begitu, kini Ayana manis bertudung litup hingga berjaya menambat hati para peminat di serata dunia khususnya negara Malaysia dan Indonesia.
Sumber: ProjekMMO

Anonymous said...

nak tanya sikit macai 93.4% yang suka memekak kat sini.. teori meori rapussy 'harga barangan turun kalau turunkan harga petrol' menjadi ke tidak??

Kalau tak menjadi, lebih baik duduk diam je dari menyalak tak sudah....!!!!

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Jantan tak tau malu...masa madey songlap duit rakyat ada ko bantu dia.

Anonymous said...

Apa?
Madey songlap duit rakyat?

Cepat2.. heret masuk mahkamah. Rakyat xsabar nk tau.
Banyak dh kes. BMF, forex, 488 company.
Tp sembang je. Dh lantik pandir dah kowtim dgn kbab pun masih lembab.

Puaka btul najib ni lepaskan pemimpin yg salah guna kuasa

Anonymous said...

Teori raspussy xle pakai.
Teori ahmad maslan je bleh pakai.
Gst menurunkan harga brg. Kami mahu ahmad maslan jadi perdana menteri

Anonymous said...

kah kah kah kah kah.... rapussy memang baghal.. macai 93.4% mengesahkannya...

Anonymous said...

Kah kah kah kah kah...
Itu bukti 93.4% bukan penyokong raspussy.
Tp anti najis.
Bwk cerita raspussy, atok peliwat, mamak kerala xkn mensucikan najis.
Kah kah kah kah kah...

Itu bukti 93.4% bersatu menentang pemimpin jahanam

Anonymous said...

Harga minyak naik salah Najib harga turun pun salah Najib..aduhai orang yang dah mengong ni..harga getah murah salah Najib harga getah mahal senyap..harga minyak kelapa sawit jatuh salah Najib harga minyak kelapa sawit naik..senyum tersengeh senyap jer...banyak betul pahala yang DS Najib dapatkan..patutlah wajah DS Najib tu berseri jer setiap hari...tak caya si kentut boleh tgok..sendiri..

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates