February 4, 2017

51 Kenapa Geng Bunga Raya Meroyan Salahkan Kerajaan Apabila Proton Ingin Mengadakan Kerjasama Strategik?


Agak pelik apabila geng Parti Cap Bunga Raya meroyan di laman-laman sosial menyalahkan Kerajaan apabila Proton Holdings Berhad ingin mendapatkan rakan strategik untuk syarikat berkenaan. Syarikat Geely (pemilik baru Volvo) dikatakan mendahului pembidaan untuk rakan strategik Proton berbanding pembida lain termasuk syarikat Perancis, PSA Group (menghasilkan kereta Peugeot dan Citreon). Geely adalah sebuah syarikat multinasional pembuatan automotif China yang beribu pejabat di Hangzhou, Zhejiang.

Pertama, Proton bukan lagi dimiliki oleh Kerajaan. Proton Holdings Berhad adalah sebuah syarikat milik DRB-Hicom. DRB-Hicom pula adalah syarikat yang dikuasai oleh TS Syed Mokhtar Al-Bukhari, seorang billionaire dan individu ke 10 terkaya di Malaysia. DRB-HICOM telah mengambilalih pegangan dalam Proton daripada Khazanah setelah mereka berjaya menewaskan bidaan Kumpulan Naza. 

Pengambilalihan oleh kumpulan DRB-HICOM milik Syed Mokhtar itu pada tahun 2011/12 disokong oleh Tun Dr Mahathir Mohamed, pengasas Proton. DRB-HICOM telah melantik Tun Dr Mahathir sebagai Pengerusi Proton sehinggalah beliau meletak jawatan semasa masalah kewangan berada pada kemuncaknya.

Kedua, Proton telah memohon pertolongan kewangan berbentuk geran daripada Kerajaan Malaysia dan telah diluluskan pinjaman sejumlah RM1.5 billion untuk membayar hutang Proton kepada vendor-vendornya. Pinjaman Kerajaan Malaysia kepada Proton adalah bertujuan untuk memastikan vendor-vendor Proton tidak gulung tikar atau muflis akibat dari kegagalan Proton untuk melunaskan hutangnya kepada vendor-vendor terlibat. Salah satu syarat yang dikenakan oleh Kerajaan Malaysia kepada Proton adalah untuk mencari rakan teknikal yang sesuai bagi memulihkan perniagaan Proton.

Oleh itu, tidak sepatutnya timbul sebarang persoalan atau dakwaan bahawa Kerajaan Malaysia menjual pegangan dalam Proton kepada syarikat asing, khasnya dari China. Ini adalah kerana jemputan atau tawaran kepada pihak yang berminat untuk menjadi 'rakan teknikal' Proton dibuat oleh DRB-HICOM, pemilik Proton itu sendiri.

Apa nak buat, bini Geng Bunga Raya mengandung pun disalahkan DS Najib Tun Razak.

51 comments:

ted manoff said...

Juboq ko ryezall... Semuanya nk dilelong byr htg mdb..kerjasama strategi konon puii..sampai bila nk cover pm najib ryezall.. Tak cukup lagii kerr tanah2 mdb yg digadaii kepada china...?yalah..yalah nii semua slh dap...kikikikikiki㊗㊙🈺🈵

Cucu Tok Selampit said...

Kerajaan lelong syarikat milik swasta? Mana kau belajar Ted Manoff Tiruan?

Anonymous said...

janji menyalak. payment masyukkkk.

Anonymous said...

pakatan haramjadah lebih2 lagi PANtaik tak bertanding di tanjong datu sebab mereka dah sedar bhwa mereka memang tak laku di Sarawak...kikikikikiki

Anonymous said...

Puak cap munga selalu gebang jer lebih... klu yg sikit di besooo besoo kan klu tak ada di ada adakan... klu yg betul di fitnah fitnahkan.. klu dan baik sellu di adu dombakan... tu la puak BERSATU Pakatan Putus Harapan.... kikikiki...

Anonymous said...

Hutang mahathir

Anonymous said...

Kalau tak lelong siapa nak bela anak bini pekerja2 proton. Nak jual kereta org tak mau beli. Ko boleh tolong bela mereka?

Anonymous said...

Ted, babi yg kau bela tu dah boleh jual ke belum?

Anonymous said...

kok kok kok kok kok... juboq ted kentot berderai nak jawab..

Anonymous said...

ted babi bukan nak tunggu br1m 18 hb ni ke??? Kata nak beli kereta sorong angkat tulang babi banyak-banyak dari tokong lim guan eng....

Ala, malu pulak nak mengaku ted babi ni.....

Anonymous said...

Pendedahan eksklusif oleh ted monyet.

Kerajaan jual bisnes swasta.

Betul-betul monyet punya pendedahan.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

KHAS UNTUK TED BONGOK

ARKIB : 17/01/2012
Sah, DRB-HICOM pemilik Proton


KUALA LUMPUR 16 Jan. - DRB-HICOM Bhd. hari ini muncul sebagai pemilik baharu Proton Holdings Bhd. (Proton) setelah memeterai perjanjian pembelian dan penjualan 42.74 peratus kesemua saham yang dipegang Khazanah Holdings Bhd. (Khazanah) pada harga RM1.291 bilion atau RM5.50 sesaham.

Pembelian itu menamatkan spekulasi penjualan syarikat nasional itu di dalam pasaran sejak lebih sebulan lalu.
Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar berkata, DRB-HICOM telah dikenal pasti sebagai pihak paling sesuai dan layak untuk menguasai Proton.
Katanya, keputusan itu dibuat selepas perbincangan dan penilaian terperinci melibatkan pelbagai cadangan bagi memastikan prosesnya teliti.
Urus niaga yang masih tertakluk kepada kelulusan para pemegang saham DRB-HICOM tidak membabitkan sebarang liabiliti dan jaminan kerana ia akan diselesaikan melalui proses perniagaan seperti biasa.
Azman berkata, cadangan DRB-HICOM turut memperlihatkan penglibatan menyeluruh Proton dalam sektor automatif dan rangkaian kerjasama strategik di dalam dan luar negara.
Katanya, cadangan strategi dan pelan perniagaan konglomerat automotif itu menyediakan platform yang berkesan bagi memenuhi kemapanan Proton dan memenuhi keperluan pertumbuhan jangka panjang.
Azman menambah, DRB-HICOM juga mengemukakan harga tawaran yang boleh diterima kepada Khazanah.
Sementara itu, DRB-HICOM dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia berkata, harga yang ditawarkan mewakili 6.2 peratus premium pada harga tutup saham proton sebanyak RM5.18 pada hari Jumaat.
Katanya, harga yang ditawarkan itu mengambil kira premium masing-masing sebanyak 2.80 peratus, 12.70 peratus dan 26.73 peratus selama lima hari, sebulan dan tiga bulan kenaikan harga pasaran saham Proton termasuk harga saham pada Jumaat lalu sebanyak RM5.35, RM4.88 dan RM4.34 sesaham.
Ia juga berdasarkan nisbah harga kepada tempahan 0.56 kali berasaskan aset bersih yang diaudit Kumpulan Proton sehingga 31 Mac 2011 kira-kira RM5.406 bilion.
Saham Proton dan DRB-HICOM digantung hari ini sebagai memenuhi keperluan untuk membuat pengumuman tersebut.
Berikutan jumlah penguasaan yang melebihi 33 peratus, DRB-HICOM akan membuat tawaran am mandatori (MGO) untuk memiliki baki saham Proton yang belum dipegangnya.
Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM, Datuk Seri Mohd. Khamil Jamil dalam kenyataan berasingan melahirkan penghargaan kepada Khazanah di atas kepercayaan yang diberikan untuk mengemudikan Proton ke peringkat lebih tinggi.
Beliau berkata, DRB-HICOM telah meletakkan Proton dalam radarnya sejak 2009 dengan melaksanakan pelbagai kajian dan analisis kedudukan syarikat itu yang membawa kepada pembentukan Pelan Perniagaan Bersepadu bagi mewujudkan rantaian nilai automotif.
Mohd. Khamil berkata, MGO bakal menyediakan peluang kepada DRB-HICOM untuk meningkatkan pegangan ke atas syarikat pengeluar kereta nasional sekali gus menjadikannya anak syarikat.
Beliau menambah, pembelian Proton yang akan dibiayai melalui dana dalaman dan pinjaman, dijangka selesai pada suku kedua 2012.

Anonymous said...

Lepas ni klu bini jidin. .. bini kudin pelakon tuh..bini boboi... anak mamak perempuan gereja ku mengandung mungkin depa depa tuh kata ini org umno punya kirja... kikikikiki...

Anonymous said...

Mahataik jadi pengerusi tak berjaya pon pulihkan proton. Dulu tax untuk kereta import tinggi. Baik buruk orang terpaksa beli proton. Kos protectionism yang terpaksa dibayar rakyat ialah RM200 Billion. Sampai bila rakyat hendak diainaya

din pagoh said...

Swasta atau tk janji boleh buat duit kita jual! Brim sekadar nk tutup mulut rakyat! Hayat umno tinggal beberapa bln saja lagi!

Reformasi juboq rizal said...

MELAYU TAKKAN HILANG, YANG HILANG MARUAH..
PROTON ketika di Tun Dr Mahathir menjadi Penasihat,  selori fitnah yang dilemparkan... 
Rupanya si pengkhianat ada hajat... 


Trend menjual, menjual dan menjual kepada China nampaknya berterusan lagi. Setelah sekian banyak diserahkah kepada negara tersebut, kini kita dikejutkan lagi dengan berita syarikat kereta nasional, Proton juga mahu dijual kepada mereka.


Kali ini, syarikat pembuat kereta China, Geely dikhabarkan akan membeli 51 peratus pegangan dalam kilang pembuatan Proton di Tanjung Malim yang sebelum ini menjadi kebanggaan negara kerana kemampuan membinanya tanpa berhutang dengan sesiapa.


Dengan kata lain, kilang itu dibina dengan wang tunai milik Proton sendiri


Mahu tidak mahu dan walaupun cuba disembunyikan daripada orang-orang kampung serta makcik Felda, hakikatnya, inilah satu lagi bahana 1MDB yang menimpa kita.


Disebabkan hutang yang terlalu tinggi, tidak mampu membayarnya serta terdesak ingin mengambusnya sebelum tiba tarikh pilihanraya, maka cara mudahnya  ialah dengan pemimpin kita menukar gelaran mereka lebihnkepada "jurujual".


Sebab itulah, berita mengenai Proton ini tidak akan dijumpai dalam Utusan dan TV3. Kalau boleh biar orang kampung dak makcik Felda tidak tahu mengenainya.


Apabila China sudah menguasai 51 peratus pemilikan Proton, apakah nasib vendor-vendor Bumiputera yang selama ini "cari makan" di situ?


Mampukah mereka terus bersaing dengan vendor-vendor daripada China yang tentu lebih murah harganya?


Adakah juga kilang itu nanti, daripada memasang  dan mengeluarkan model kereta sendiri, akan bertukar menjadi tempat untuk hanya pasang pintu, bonet, cermin dan lain-lain model Geely daripada China?


Maka, apa jadi kepada Proton akhirnya?


Proton jadilah  Ploton jawabnya!!! (SH 04/02/2017).
kluangman at Saturday, February 04, 2017

Anonymous said...

Ted Kentot Sembelit nak lelong BR1M yg dia akan terima 18 hb ni, 20% kurang drp jumlah yg diterima.

Pengiraan contoh: kalau jumlah diterima RM400.00.

= RM400 - (400 x 20%) = RM400 - 80 = RM320 sahaja.

Yg berminat akan dapatlah menolong Ted Kentot meringankan bebanan kewangan semasanya. Inilah sebab mengapa dia tak habis2 meroyan sehingga tak mengerti apa yg dia tulis pun ... Kesian jugak tengok org yg hati hitam ni ye .. tak berkat hidup rupanyanya ..

Anonymous said...

Alang2 nak jual kasi jual la semua...jgn Proton aje. Jual sekali Malaysia termasuk melayu2 yg tak guna satu sen nie. Bela je melayu2 nie mcm bela ayam dgn BRIM, makan free, kain pelikat, milo dan sebagainya supaya tak bising. Jgn lupa jual UMNO sekali kt komunis2 tu sebab jenama UMNO nie mahal diminda org melayu. Asalkan UMNO semua akan benar belaka dan berduyun2 la melayu akan sokong mcm zombie. Melayu nie jgn diberi peluang apa pun sebab apa yg disentuh pasti akan rosak....dgn merapu dia, songlap dia, rasuah dan mcm2 perangai la. Best jugak nak nengok apa jadi kt melayu pasni...hahahahaha. Apa lagi boleh start maki aku dgn kepakaran mencarut korang...kakakakaka

Anonymous said...

Akibat terlalu banyak makan dedak, admin jadi lebih arif pasal proton berbanding bekas penasihat proton sendiri.

Anonymous said...

Ipp dh let go.
Tanah kt sg besi dh selesai.
Proton otw.
Felda, tnb, tabung haji, tm dan segala mcm glc menanti masa.
Jmp org melayu ckp dap cina jahat.
Cina yg sokong mca&gerakan berapa kerat je?

#demi agama bangsa dan negara

Rezal osman penyapu said...

Kalau rezal nk berlawan hujah xde masalah utk saya.
Tp seperti kebanyakan penyokong najib spt keris berayon, ted manoff dan beberapa yg lain.
Komen sekadar meluah rasa tanpa isi.

Lepas xmampu lawan hujah diam membisu

Anonymous said...

Mahataik nih kalo takmelingkop duit rakyat memang tak senang dudok gamaknye...perodua ok je xyah nak bailout bagai.Punahsihat apa kejadah...dia pakai keta import...paksa rakyat pakai proton.JUARA,SAVVY dan TIARA tiga model buat syok sendiri...kok3

Anonymous said...

banyak la 'hujah' ko ted kentot..

Anonymous said...

5:40 am, itu yg dinamakan ALAH BISA TEGAL BIASA.

Dah mendarah mendaging dlm badan, kalau tak buat badan boleh rasa sengal2 sakit2.

Jadi telahan yg dia mmg takut jadi mcm Suharto tu nampaknya dah mula nampak mengeluarkan bunga2.

Sendiri cari sakit, tahankanlah nanti ..

Anonymous said...

PROTON tu bukankah perniagaan...kalau krajaan asyik suntik dana
mampus la nak tanggung tatak untung....keputusan mencari kongsi strategik untuk selamat kan Proton....kalau harap lembu bunga niaga pakai duit krajaan untung lesap syarikat bagi anak dan kroni....kepala hotak hang..ted babi..

Anonymous said...

Sememtara belum Jadi besi buruk, lebih baik jual.

Anonymous said...

Kita jual proton dan digantikan dg yg lebih baik
Fahammm.

Anonymous said...

Cuba suruh dia tanya along

Anonymous said...

Proton tu menyusahkan Najib aje, tiap2 tahun minta duit kat Najib. Jual buang buat apa simpan.

Anonymous said...

ITU bukannya ko punya business

Anonymous said...

Tidak salah kalau kroonie diberikan ruang dan peluang. Namun perlu ada syarat. Oleh kerana bukan mudah untuk menjayakan sesuatu model kalau ianya tertlalu banyak beri ruang dan peluang kepada kroonie. Syarat paling utama haruslah ada kerelaan untuk kroonie tarik diri secara sukarela.

Anonymous said...

Gagalnya Protun di bawah jagaan Matdey Meley, akhirnya menjadi 'nila setitik yang telah membirukan susu sebelanga' dan bakal menguatkan persepsi iaitu politus-politus harus jauhkan tangan mereka dari bisnes2 mega. What say ya.

Anonymous said...

Kroni2 Mahataik yang berbeliun-beliun hartanya pon tak mau beli proton sbb mereka tau stigma proton yang ditinggalkan Mahataik sukar diubati kecuali JV dengan pengeluar kereta global untuk menyakinkan pembeli kenderaan. Baru boleh eksport. Kalau setakat nak paksa rakyat Malaysia nak beli tak jadi.

Osman penyapu said...

Mana berani anak rezal nk sahut cabaran.
Berani terpekik terlolong sahaja

Anonymous said...

Zaman tun dulu, proton pernah adakah kerjasama strategik dgn pengeluar kereta dari Perancis.
Apa kesudahannya kerjasama tu?
Apa hasilnya?

Anonymous said...

Rezal othman penyapu...apa hujah kau?

I LOVE ROSMAH. said...

jangan jual I sudah la..cian ko DAK..kurr..kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

aku harap jawatan PM pon retender..tengok quotation mana yang murah tanpa selit bawah meja...cian ko PENDEDOP...kurr..kokoko

Anonymous said...

Hasilnya bangka.pun takdak...tiara,terang2 kena kelingtong ngan omputih last2 orang malaysia jadi mangsa situa kerala mangkok ayun.

I LOVE ROSMAH. said...

kasian aku nengok admin ryzal ni..apa najib buat sume betoi tanpa gagal..almaklum dapat dedak kepal ..cian kat ko DOP..kurr..kokoko

Anonymous said...

Ooi ted maling identiti.

Aku akan suruh Najib jual ko faham, timbang kira kilo, 1 kilo 1 dirham.

Anonymous said...

Perancis dah tipu dia hudup2, jual engine zaman tok kaduk dulu, pasang dalam kereta proton. Datang kapcai potong bedesup, duk makan asap kapcai saja.

Anonymous said...

Dah pegi umrah pun tak habis lagi perangai iblis ko tu?

Anonymous said...

Penasihat najib ada sahaja akal nak dapat sesuatu tanpa berusaha. Nak kaya cepat + menyamun. Ku nan anak haram tua bangka seluar terlondeh tak mampus2 lagi ada hati nak kuasai penang tanpa bertanding. Kementerian wilayah tak perlu ada. Kalah byk parlimen pun masih boleh jadi menteri. Cilaka punya orang

Anonymous said...

Blogger muda jadi belaan rosmah. Satu apa pun tak tau

Anonymous said...

Kalau nak kat6a gajah putih, ia masih active and kiking
Kalau ProTun itu perniagaan, ia umpama buluh kasap
Kalau nak tolong Melayu ia sekadar manis di mulut
Kalau nak bantu kroni ia menepati sasaran
Kalau nakkan kebanggaan, pembangkang tidak menghargainya
Kalau ikutkan pembangkang dah lama disuruh gulung tikar
Kalau ikutkan sentimen mengarut, biar berkarat usah dijual
Ish, ish berapa banyak kalau dah!

Anonymous said...

Sbb mudah je.... kerana nk "memilik sendirikan" Proton. Kah kah kah

Anonymous said...

Njib xsanggup lgi nk BAILOUT proton..

Proton sepatutny BERDIKARI sendri...

Zman madey bila rugi-SUNTIK..
rugi-suntik
Rugi-suntik
JARUM SUNTIKAN sampai patah n bontot da naik KEMATU kene suntik..

Zman njib,bila rugi terus suntik,xbaik lgi PENYAKIT terus BEDAH n modified bontot..

Itulah PROTON.

Kihkihkih

Anonymous said...

http://careta.my/?p=24292


Perjalanan terakhir proton

Anonymous said...

hutang proton sebanyak 34 bilion termasuk dalam hutang negara tak? macai tak kata ke rakyat kena tanggung.
madey jaga proton asyik kena bailout jer. madey selalu kata melayu selalu nakkan tongkat. macam madey jugak.

Anonymous said...

Haiii kak mah aka ted kentot...hehehe
lama hilang...hehehe

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates