February 27, 2017

24 GST Yang Dikutip Bukan Hanya Untuk BR1M Semata-Mata Pak Kadiaq


Ironinya hampir kesemua pengikut dan pemimpin yang menyertai Parti Cap Bunga Raya akan bertukar menjadi zombies. Mana yang dulunya cerdik, kini bertukar menjadi lembab dan bodoh. Mana tumpahnya bodoh kalau tidak kepada pengikut-pengikutnya kan? Tidak terkecuali Anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Cap Bunga Raya yang dahulunya merupakan bekas ketua pengarang Kumpulan The New Straits Times, Datuk A Kadir Jasin. Beliau menulis di dalam blog beliau,
"BR1M dijangka akan dinikmati oleh tujuh juta penerima dengan jumlah besar RM6.8 juta. Maksudnya apa yang dibagi sebagai BR1M hanyalah sebahagian kecil saja daripada beban GST yang ditanggung oleh rakyat jelata. Kerajaan kutip RM39 bilion tapi bagi balik RM6.8 juta. Itu belum lagi dikira kenaikan harga barang dan perkhidmatan macam saya sebutkan di atas. Jadi kalau kita kaji dan halusi, susah kita nak telan hujah yang kata GST selamatkan negara dan BR1M bantu rakyat jelata atasi kos sara hidup yang melambung."
Pertamanya, BR1M yang diberikan kepada Rakyat yang memerlukan bukan berjumlah RM6.8 juta tetapi sebaliknya berjumlah RM6.8 billion.

Kedua, GST yang dikutip sebanyak RM39 billion bukan untuk kegunaan BR1M semata-mata, malah ianya dipulangkan semula kepada Rakyat dalam bentuk lain seperti dalam gambarajah di bawah.


Mungkin pembangkang menyangka pembangunan dilakukan oleh Kerajaan hanya dengan menggunakan air liur. Mungkin mereka menyangka Kerajaan membina dan menyelenggara jalanraya persekutuan dengan hanya dengan hanya menggunakan kos RM100 per kilometer. Atau mungkin mereka menyangkakan bahawa ubat-ubatan di hospital dan klinik kerajaan dibuat dari daunan pokok di tepi jalan yang diproses dengan lesung batu.

Kita sebenarnya kesian melihat pembangkang yang seakan kehilangan punca untuk menghasut dan memburukkan Kerajaan sehingga menyerlahkan kedangkalan dan kebodohan diri sendiri. Kita biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya. Untuk Pak Kadiq dan seluruh Mat dan Minah Bunga, CTS hadiahkan gambar swafoto di bawah. Jangan meroyan sehingga membawa ke tidur.


24 comments:

ted manoff said...

Betulah tuu..bkn saja brim malah nk byr hutang 1mdb lagii..bukan semua rakyat dpt brim..alahaii apalah yg nk dibangga2 sgt dgn selfie tuu..bkn beri munafaat pun pada rakyat.. Bertambah jelek adalahh...πŸ™ˆπŸ™‰πŸ™ŠπŸ’πŸ‘…πŸ‘…πŸ‘…πŸ‘…πŸ˜πŸ˜œπŸ˜πŸ˜œ

ted manoff said...

NAJIB BENAR2 SUDAH TERDESAK

Siapa pun yang membaca kenyataan Najib Razak mengenai kenaikan harga minyak, perlaksanaan BR1M serta GST dan percubaan membandingkannya dengan Arab Saudi, dapat merasakan beliau dalam keadaan sangat terdesak untuk meraih sokongan rakyat sempena lawatan Raja Salman ke negara ini.

Membandingkan dengan Arab Saudi dalam beberapa perkara ketika Raja Salman berada di sini memperlihatkan Najib dalam kesempitan dalam mengambil kesempatan sehingga perbandingan yang dibuatnya kelihatan tidak kena sama sekali.

Kalau pun mahu membuat perbandingan, Najib sepatutnya membandingkan epal dengan epal juga dan bukan menyamakan pisang dengan kurma. 

Mungkin sebagai satu petanda bahawa harga minyak akan naik lagi pada 1 Mac ini, Najib mengkritik mereka yang bising-bising dengan kenaikan petrol sebanyak 10 sen atau 20 sen, sedangkan kata beliau, di Arab Saudi kenaikannya adalah 50 peratus.

Sebagaimana dilaporkan oleh Malaysiakini, kali terakhir Arab Saudi menaikkan harga minyak ialah pada Disember 2015 iaitu Ron91 sebanyak 20 sen daripada 0.45 riyal kepada 0.65 riyal, manakala Ron95 daripada 0.60 riyal kepada 0.90 riyal.

Berapa harga semasa minyak di Malaysia meskipun kenaikannya cuma 10 sen atau 20 sen?

Berapa pula harga kenderaan di Arab Saudi jika dibandingkan dengan Malaysia?

Maka, adil dan tepatkah perbandingan harga minyak antara Malaysia dengan Arab Saudi yang dibuat Najib itu?

Selain itu, Najib juga mendakwa Arab Saudi turut merancang untuk menyalurkan bantuan wang tunai mirip BR1M kepada rakyatnya, di samping akan memperkenalkan GST.

Sekali lagi, Najib tersilap dan sangat terdesak untuk meraih sokongan rakyat dalam membuat perbandingan sehingga terlupa bahawa Malaysia adalah negara demokrasi, sedangkan Arab Saudi sebuah negara monarki.

Di Arab Saudi, oleh kerana ia pemerintahan monarki dan tiada pilihanraya umum, bantuan yang dihulurkan adalah semata-mata untuk membantu rakyat yang kesusahan dan bukan untuk mendapatkan populariti.

Bantuan yang mereka berikan tiada elemen politik kepartian, tidak disalurkan melalui pejabat parti dan tidak juga digembar-gemburkan berulangkali di televisyen seolah-olah idea yang cukup luar biasa.

Dari segi GST pula, sedarkah Najib bahawa di Arab Saudi, rakyat mereka tidak dibebankan dengan banyak cukai seperti di negara kita ini?

Berapa pula pendapatan per kapita dan gaji asas kakitangan awam di Arab Saudi?

Oleh itu, dapat difahami bahawa jika GST dilaksanakan di Arab Saudi ia adalah bertujuan untuk menampung perbelanjaan bagi kepentingan rakyatnya yang sudah diberi banyak keselesaaan selama ini dan berbeza dengan di Malaysia di mana GST lebih bertujuan mendapatkan wang semata-mata sambil menutup kegagalan Najib dari segi memajukan ekonomi negara.

Anonymous said...

Si dungu xdpt nak bezakan million ngan billion...patutle bisness lingkop...kononnye inilah bakal monteri penerangan...sama taraf taik...fiji,tokkong dan ted kentut.

pelet santet said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Memamg "FAILED"
puak2 cai BIOL ni bile bermain dgn matematik...

Patutny di "frankestein" je otok2 TOLOL cai dedak 93.4%..

Patut ler main FOREX terlungkup..TOLOL rupeny

Kihkihkih

Anonymous said...

Kau copy n paste dari mana ni ted?

pelet santet said...

Kau merepek apa ni seytaaann!

Anonymous said...

6juta dgn 6bilion..
Kalu 6jutA, stakat TAIK GIGI adam rosli n hilmi jerrr..

Huaaaaa

1+1= 6,8juta..
Patutny,OTOK kadir jsin di "DA VINCI"kan di italy..

Kahkahkah

pelet santet said...

Anak exco johor ada kereta harga 15 juta, salah dap ke?

Anonymous said...

Cts salah tulis lah anak haram. Dia cakap 6.8 billion. Anak haram

Anonymous said...

Anak haram. Dia cakap 6.8 billion, cts salah taip 6.8 juta. Anak haram

Anonymous said...

Tahniah najib, dikutuk dihina tp tetap berjaya menyakitkan hati pembangkang dgn muka selamba dgn berbagai cara. Gambar selfie ni saja dh buat macai pembangkang gila babi seumur hidup.hebat najib. Kebencian terhsdap najib adalah hiburan bg kami
Ekeke


Anonymous said...

Sila tgok mlysiakini..

Cts pon cedok kt mlysiakni..
Hehehehe

Kalu LGE bkan 6,8juta da, msti jd 4juta sbb bole "DISKAUN" br1m..

Kahkahkah

Anonymous said...

Cai taraf taik babi...petikan dri meloyakini...yg bagi kenyataan tuh sidungu @ sibiol @ sibodos.

Anonymous said...

Cubalah baca betul2 caption berita dari M'siakini tu. Asyik dah memaki orang je. Orang yg kamu maki tu dpt pahala, kamu dpt dosa.

Anonymous said...

Pelbagi subsidi ditarik.
Biasiswa pelajar ditarik.
Kos rawatan hosp kerajaan juga ada yg naik.
Peruntukan universiti semakin berkurang semenjak wujud gst (baca 1mdb).
Sekolah rosak xde duit nk repair murid2 kena supply kertas A4.
Mesin OMR rosak xde duit nk repair.
Elaun matrik lambat bayar.
Bayaran dari kontrak2 kerajaan juga berbulan2 dh delay.

Hairan juga ya kutipan GST semakin meningkat

Anonymous said...

Saya selalu jugak membaca tulisan akadirjasin ni. Punya la nak menyalahkan kerajaan, semua analisa yang dibuatnya kearah mencari kesilapan kesalahan kerajaan. Benci sangat, dengki sangat dia dg kerajaan UMNO/BN. Sayang sangat dia dengan Turn M. Kerugian pasaran mata wang asing yg berlaku dlm Bank Negara semasa pemerintahan Turn M tak pula di ulasnya. Habis2 beri alasan.... alah itu sudah lama berlalu 30 tahun dahulu...tak perlu diungkit. Tapi puak2 dia mengungkit tak apa pulak tu. Akadirjasin ni betul2 double standard macam taiko dia jugak.




Anonymous said...

Teruskan perjuangan gigihmu CTS..

lee mon tee said...

Org yg sentiasa merasa diri terlebih pandai, terlalu pandai dari org lain, akhirnya akan menjadi terlebih pelupa yg dia telah (ke)habis(an) pandai - BODOH.

Itulah yg terjadi kpd TM, LKS, LGE, AI, dan kpd para penyokong mrk lebih2 lagilah bodohnya, bodoh bertingkat-tingkat.

Kalau nak tau mengapa mrk jadi mcm tu BACA SINI utk tau puncanya ...

Anonymous said...

Selalu mengendap orang punya....seluar sendiri terlondeh londeh.....Itulah A.Kadir.
Satu jari menunjuk empat jari menghala balik.

Anonymous said...

Berselfie dgn Obama, ape yg dapet, yg dapat DOJ US kato klepek@kleptocracy@baham duit rakyat... now bwlerselfie dgn raja saudi pulok...:)

Hai CTS, ingatlah walaupun gst dah ade, tapi hutang negaro semakin melambung, asset strategik negaro, termasok IPP, kem askar dll dah terjual ke china kominis...

Anak2 cerdik yg keluar universiti dibebani dengan hutang puluhan ribu rm, malahan ratusan ribu rm pun ade... keje yg sesuai belum tentu dapat.... tapi kronies maseh lagi import pekerja luar...

Nilai duit negara jatuh mendadak... harga barangan naik mendadak, harga ikan selayang pun dah lebih rm10/kilo..

Fikir2kanlah....

Anonymous said...

PM ke yang suruh naikkan harga ikan?

Anonymous said...

Sdr 9.38am, PM ke yang suruh budak2 yg belajar kat U tu ambil hutang "puluhan ribu rm, malahan ratusan ribu rm pun ade"?

Anonymous said...

masa nak pi masuk u. lembik tengkok mohon ptptn. segala syarat sanggup dipatuhi.
habis belajar. mulut lembik. riba la. macam2 alasan.
kalau tak mau bayar mudah jer. belajar pandai2. dapatkan 1st class degree.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates