February 28, 2017

65 34 Penduduk Tolak Projek Residensi Kerinchi, Apa Kata "Penghasut"


Pada April 2012, penghuni flat 4 tingkat Kampung Kerinchi diarahkan untuk berpindah atas alasan pembangunan namun 34 daripada mereka tidak berpuas hati dengan cadangan Kerajaan pada masa itu. Kini seramai 408 penduduk flat empat tingkat Kampung Kerinchi yang mengikut gesaan kerajaan untuk berpindah mendapat sebuah unit pangsapuri baru dengan berkeluasan 900 kaki persegi.

Antara keistimewan yang diperolehi oleh 408 penduduk flat ini adalah:

1. Berbanding kediaman sebelum ini yang hanya mempunyai sebuah bilik atau tiada bilik, kini menjadi tiga bilik tidur serta dua bilik air. 

2. Antara kemudahan yang disediakan termasuk surau, medan selera, taman permainan, taska, dewan serba guna dan kolam renang.

3. Sebelum ini flat itu hanya mempunyai empat tingkat tetapi kini dibangunkan semula sebagai pangsapuri moden 18 tingkat.

4. Dianggarkan nilai sebuah pangsapuri Residensi Kerinchi bernilai RM500,000, jauh berbeza dengan satu unit flat yang didiami penduduk terdahulu iaitu sekitar RM50,000.

5. Penghuni baru itu turut menerima skim yang membantu mereka sebelum berpindah ke rumah baru, antaranya elaun pindah keluar ke rumah transit di PPR Kerinchi sebanyak RM5,000 dan pindah masuk ke Residensi Kerinchi sebanyak RM8,000.

6. Kediaman ini sepatutnya siap pada Mac 2016. Sejumlah RM1,250 sebulan untuk tempoh lapan bulan diberikan kepada bakal penghuni disebabkan kelewatan projek.

7. Bantuan persekolahan, mengangkut barang berpindah dan kenduri kendara turut dibantu oleh Pemaju kepada penghuni yang terlibat ketika mendiami di rumah transit selama enam tahun.

Residensi Kerinchi dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri, DS Mohd Najib Tun Razak pada 27 Februari 2017. Malang nasib 34 penduduk berkenaan yang termakan hasutan Ahli Parlimen Lembah Pantai. Apa kata penghasut dalam hal ini. Malaysiakini baca di sini, melaporkan YB Nurul Izzah Anwar berkata,
"Jika Najib hendak politikkan isu perumahan, pembangunan rakyat, jangan sampai menyakiti hati mereka (penduduk) lagi dengan sindiran yang tak perlukan. Najib saya sarankan hormatilah hak penduduk, harapan dan maruah orang kawasan Kampung Kerinchi lebih-lebih lagi rakyat Malaysia."
CTS kata,

Pencarum Tabung Haji dengar temberang Rafizi Ramli baru sedar rugi.
Penduduk Kerinci dengar temberang Nurul Izzah baru sedar rugi.
Penuntut dengar temberang pembangkang kata Kerajaan tidak ada duit, tarik diri dari kursus, sekarang baru sedar rugi.

Padan muka. Dengar lagi cakap depa.

65 comments:

Anonymous said...

PADAN MUKA.

Anonymous said...

34 org yg BIOL tu bior dorg MENUMPANG drumah ADAM DISNEYLAND...

Mase ni lah nk tnjuk mmbntu RAKYAT yg susahhh..

Kihkihkih

Org TOLOL mmg patut TERIMA HUKUMAN..

Org lain dapat RUMAH korg yg BIOL MELOPONGGGGG..

Huaaaaaa

Anonymous said...

Respek kemahuan rakyat yang mahu hidup ala gelandangan dalam keadaan Mamat Am@k hidup di alam fantasi ala Disney Land? Wakakaka

Anonymous said...

Sanggupkah ap tuh menumpangkan 34 mangkok berayun di istana segambutnya?xserik-serik dikencing...terimalah nasib tuh atas kebiolan mereka...papa,mama dan anak terbukti kaki fitnah dimahkamah pun masih nak sokong...

Anonymous said...

Tugas wakil ra'yat ialah meyakinkan ra'yat untuk terima perubahan kearah kebaikan dan bukan berpuas hati dengan kehidupan yang statik semetelahan ada pihak yang tampil membantu. Kalau penolakan bantuan itu lahir secara asli ia tetap tolak tuah. Kalau ia ada kaitan kelainan politik ia juga tak masuk akal untuk sesiapa jua menolak penambahbaikan yang tak mungkin datang berkali-kali dalam seumur hidup. Nyerongeng, nyerongeng juga tapi usahlah kerana politik, insan itu dalam kerugian.

Anonymous said...



Kita syukur byk2 sbb PM ni xm mcm PM 22 tahun ada aku kesah ko ade rumah ke tak..janji anak aku billion2 projek mau masuk.. cina2 bukit mesti kasi kaya utk pasti undi masuk...


tapi dlm kecelakaan minah janda Izzah puaka ni hasut penduduk, dia boleh menjawab lagi.. rasa mcm nak PELEMPANG pun kalau aku lah sebagai penduduk sini.. mau aku ludah muka betina janda haram jadah ini..

cuba lihat macai2nya berkompul mengutuk2 lagi PM wpun bantuan diberi tak kira siapa


Meloyakini : https://www.malaysiakini.com/news/374018

Anonymous said...

satu kezaliman dan ketidak adilan rakyat pula pada pemimpin apabila menafikan usaha dan nikmat yg diberikan oleh pemimpin yg baik dan ikhlas spt DSN.

Memang ukuran keihlasan itu mutlak milik Allah, tp dr segi adatnya kesungguhan DSN membela rakyat susah tidak boleh dinafikan lagi

Tapi rakyat yg zalim dan jahat pula sentiasa menipu Allah dgn mengatakan ini tak cukup ini tak cukup..pemimpin bg apa pun asyik pandang buruk.

Sedngkn pemimpin pakatan rosak spt Izah janda ini tak perlua buat apa2 usaha berkesan..hanya cukup jadi puaka laknatullah.. kemudia rakyat dihasut spy sokong mereka2 ini beramai2

Yg menjatuhkan bapanya dgn penuh hina ialah MAdey..tp krn jhtnya perjuangan mereka.. MAdey skg jd teman satu bantal.. Najib jgk yg diserang.

ini politik ala jahiliyah! ditunggangi oleh rakyat yg zalim dan jahat. Bukan semua rakyat baik sbb itu org2 jahat ramai skrg! dan pemimpin jht pun ramai!

Anonymous said...


Saudi Aramco labur AS$7 bilion di RAPID Pengerang
February 28, 2017

(www.ismaweb.net/2017/02/saudi-aramco-labur-as7-bilion-di-rapid-pengerang/)

KUALA LUMPUR, 1 Jamadilakhir 1438H, Selasa – Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelaburan Saudi Aramco sebanyak AS$7 bilion dalam sebuah kilang penapis minyak yang ditubuhkan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) di Johor.

Keputusan itu dibuat selepas perbincangan antara Eksekutif Kanan dari Petronas dan Saudi Aramco untuk memaju dan mengendalikan kilang penapis minyak berkenaan menerusi projek Kompleks Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) di Pengerang.

Pelaburan tersebut bagaimanapun telah dipersetujui dalam mesyuarat dua hala antara Najib bersama Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud, semalam.

Diijadualkan petang ini akan diadakan majlis tandatangan kerjasama perlaburan itu sekaligus menjadikan Aramco pelabur individu terbesar dalam RAPID di Johor.

Projek RAPID itu dijangka mula beroperasi pada suku pertama 2019.

Najib antara lain mengharapkan agar kerjasama dengan Arab Saudi ini tidak dipolitikkan oleh mana-mana pihak.

“Apabila kami ke China, kami dituduh menjual kedaulatan kami. Saya tertanya-tanya apa yang akan mereka katakan sekarang, memandangkan Arab Saudi sudah membuat pelaburan di Malaysia.

“Adakah mereka akan kata kami jual kedaulatan kepada Arab Saudi?,” soal Najib.


HABISLAH MALAYSIA NAJIB JUAL KAT PAK ARAB PULAK... KAHHH..KAHHH...KAHHH...

Madey mgkin tk keluar bilik satu minggu.. MALU atau SESAK NAFAS?!!

Anonymous said...

Best baca komen bila..rba dah mati kutu..tiap hari sebijik penumbuk singgah muka dioarang... Doshomm...mula Kedatangan Raja Salman ni pulak cerita Residensi Kerinchi..aduh..nak fitnah apalagi ni..semuanya mcm tak menjadi.. Patutlah Apek Kit Siang pun bengang

Anonymous said...

PADAN MUKA.

Anonymous said...

MEKASIH pd. YAB PM Orang Asal/Indigenous/Bumiputera Islam/Melayu tercinta kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abdul Razak serta PEMAJU yg. berINTEGRITI/PEMURAH mcm. ni ke atas projek "Kondo" utk. memBANTU rakyat BUMIPUTERA MISKIN/SEDERHANA kita di KPG. KERINCI kita ni! Harapnya "maintenance" TAK akan diREMEHkan selamanya termsk. penjagaan KOLAM RENANG & dibiaqkan PEKERJA2 ASING menDOMINASI & tinggal sampai 10-15 org. satu flat di masa akan dtg.! Begitu juga, mulai sekrg. SETIAP projek PERUMAHAN RAKYAT MISKIN/SEDERHANA mesti disediakan KEMUDAHAN2 KOMUNITI ASAS spt. TAMAN2 LUAS (termsk. utk. aktiviti berBASIKAL/berSUKAN) serta DEWAN KOMUNITI (utk. segala jenis MAJLIS termsk. KENDURI KAHWIN)!

Lihat di - http://peraktoday.com.my/2017/02/penantian-penduduk-kampung-kerinchi-berakhir/

Penantian penduduk Kampung Kerinchi berakhir

Posted on Monday, February 27, 2017

(Tok Landak)

din pagoh said...

Aik komen syok sendiri ke,raja salman bagi rakyat malaysia mkn free ke? Apa pasal najit plk dpt kredit? Najit punya pasai mat mazelan kena maki kaw kaw, jamal dah mampos belom?

Anonymous said...

PEMBETULAN:

MEKASIH pd. YAB PM Orang Asal/Indigenous/Bumiputera Islam/Melayu tercinta kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abdul Razak serta PEMAJU yg. berINTEGRITI/PEMURAH mcm. ni ke atas projek "Kondo" utk. memBANTU rakyat BUMIPUTERA MISKIN/SEDERHANA kita di KPG. KERINCI kita ni!

Harapnya "maintenance" TAK akan diREMEHkan selamanya termsk. penjagaan KOLAM RENANG & dibiaqkan PEKERJA2 ASING menDOMINASI & tinggal sampai 10-15 org. satu flat di masa akan dtg.! Begitu juga, mulai sekrg. SETIAP projek PERUMAHAN RAKYAT MISKIN/SEDERHANA mesti disediakan KEMUDAHAN2 KOMUNITI ASAS spt. TAMAN2 LUAS (termsk. utk. aktiviti berBASIKAL/berSUKAN, SURAU2-VAN2 JENZAH/DEWAN KOMUNITI yg. CANGGIH (utk. segala jenis MAJLIS termsk. KENDURI KAHWIN)serta tpt. LETAK MOTOSIKAL juga yg. berBUMBUNG (yg. sering diABAIkan)!

Tok Landak.

Nota: 34 PENDUDUK tu patutnya SAMAN si BETINA PKRHOMO KURAP tu - kerana diTIPU bulat2!

Anonymous said...


Itu bukti apa bila kemuliaan seseorang diangkat Allah wpun berjuta cuba menghinanya. Ingat sikit ke penghinaan demi penghinaan cacian turun macam air kencing dlm blog media2 pakatan. Terutama Meloyakini. Asal pantang ada muka Najib je diorng akan berpusu2 maki caci semahu2nya.

Taksedikit fitnah yg dijanakan oleh mereka melalui 2.6billion imdb.

Tapi dgn izin Tuhan mencurah lagi dtg pelaburan dr Arab Saudi. mereka juga ada perisik dan ada penganalisis politik.. ingat lekeh ke negara teluk. tp Mereka yakin dgn DS Najib seorang yg telus dan boleh diangkat sbg rakan.


Juga dikhabarkan penghapusakan ISA adalah atas nasihat Madey. Rupanya baru fhm Madey dr awal Najib naik lagi cuba remote control kan Najib. Dgn agenda tersembunyi nya. ISA tiada rupanya utk beri peluang dia rally pd Najib menghasut rakyat dgn mcm2 fitnah.


Ini semua impian madey semakin kelam. Boboi pun tak kelihatan membela bapanya semasa di boo dan di hina di forum otai reformasi!

Malulah.. jadi BANGSAT menghina diri pd dapig kafir celaka.. akibat menghina brim sbg dedak.. dia yg sgt terhina skrg!

Wassalam

Anonymous said...

KEPALA BUTOH lu si dinHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI-puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si BANGKAI2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng HOMO JUBOQ BABI/kok-maria GILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR2 TEPI JLN./gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/tony puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

Anonymous said...


aku sokong supaya 34 yg biol aritu bangkit dan saman betina janda anak puaka Ketom ni. Mulutnya celupar bagai nak mampos.. hasil kerja zero.. mummy dia kerja selfie dgn kipas jepun.. dua2 ekor ini mau disimbah dgn air longkang.. tak guna hidup menipu rakyat dn fitnah!

Anonymous said...

MEKASIH pd. YAB PM Orang Asal/Indigenous/Bumiputera Islam/Melayu tercinta kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abdul Razak serta PEMAJU yg. berINTEGRITI/PEMURAH mcm. ni ke atas projek "Kondo" utk. memBANTU rakyat BUMIPUTERA MISKIN/SEDERHANA kita di KPG. KERINCI kita ni!

Harapnya "maintenance" TAK akan diREMEHkan selamanya termsk. penjagaan KOLAM RENANG & dibiaqkan PEKERJA2 ASING menDOMINASI & tinggal sampai 10-15 org. satu flat di masa akan dtg.! Begitu juga, mulai sekrg. SETIAP projek PERUMAHAN RAKYAT MISKIN/SEDERHANA mesti disediakan KEMUDAHAN2 KOMUNITI ASAS spt. TAMAN2 LUAS (termsk. utk. aktiviti berBASIKAL/berSUKAN, SURAU2-VAN2 JENAZAH/DEWAN-BAS2 KOMUNITI-yg. CANGGIH (utk. segala jenis MAJLIS termsk. KENDURI KAHWIN)serta tpt. LETAK MOTOSIKAL juga yg. berBUMBUNG (yg. sering diABAIkan)!

Tok Landak.

Nota: 34 PENDUDUK tu patutnya SAMAN si BETINA SUNDAL PKRHOMO KURAP tu - kerana diTIPU bulat2!

Anonymous said...

Wah lame xantar komen,sibuk menulis warkah ke?itule dolu bukan main sombong angkuh lagi...hilang sombong angkuh tinggal bodos...kah kah kah

Anonymous said...



Sultan Johor tibai2 kaw2 MAdey Kutty tiba2 Din Pagoh skandal dgn bini org ini pulak yg terase.. terhegeh2 ungkit habis jasa yg bukan jasa.. macam bangang surat terbuka pd Sultan Johor.

Syukurlah Din Pagoh pelakon tamil ini telah dihambat keluar dr UMNO.. org ini rupanya duri dn perosak dlm UMNO dulu.. bakteria penyakit. Skrg semua puak san aangkut masuk dlm kapal mereka.. tggulah saat meletup teburai busuk!

Anonymous said...

Anon 6.15pm, KELAKAQ betul - tapi aku SETUJU sgt! Kedua BETINA SUNDAL PKRHOMO KURAP ni memang CELAKA habis - kerana depa, 34 org. tu dah MELOPONG!

Tok Landak.

Anonymous said...



think thank pemegang kunci dedak mamak tgk pikir cmne nk spin cerita2 ini..

dh makin tak logik kalau nk kencing pon.. kalau ckp jual malaysia kt china mmg nampak jalan sbb konon2 racist cina masih kuat.

Tp nak ckp najib jual kat Arab, mmg super biol lah.. nampak sgt lah skrip mengencing.

Kerinchi plak.. minah puaka janda tu kemain dgn teresa kok kepala2 penghasut utk gagalkan projek tu.

Kill two birds with one stone! INI KALILAH!! macaiiiii!

kah..kah..kah...

din pagoh said...

Maaf sekadar bertanya, siapa yg jual tanah2 dijohor kepada syarikat singapura? Adakah bangsa johor mampu beli rumah jutaan ringgit? Kenapa ank exco johor ada kereta mewah jutaan ringgit?

Anonymous said...



Maaf sekadar bertanya.. macam mana buleh 3 ekor anak Madey dilantik dalam 400 buah syarikat?
macam mana Mokhzani boleh pakai wang Petronas untuk bail out company Konsortium Perkapalan Berhad dgn sewenang2nya.. dn skrg man adia hasilnya?

Kenapa asal anak madey je dihalalkan rompak segala2nya.. merobek hasil mahsul negara. dan tidak ditangkap.

Sekurang2 org lain ditangkap bila terbukti.

Judi FOREX macam mana? sekadar bertanya saja.. takkan boleh lepas mcm tu sahaja wang negara?


Sekadar bertanya saja.. tanah di Johor ni kuasa PM ke kuasa Sultan?

Anonymous said...



terhegeh2 din pagoh mendedak ptg2 ni..
bernanah hati lah lihat projek Aramco Petronas gagal di disabotaj..

kenapa pulak projek bernilai RM31 BILLIOn tu 3 ekor anak Madey tak boleh masuk lagi dh.. papa kedana la jwbnya.. terlior lihat kontrak sub con berbillion tak boleh masuk kocek..

kah..kah..kah.. sekali kena boo ejek dgn otai reformasi.. PADAN MUKA!

Anonymous said...


oklah tu .. dia jual tanah ..

kalo dia jadi ejen jual tanah sekangkang kera celah kelangkang tu kan lagi terok?

atau din pagoh dah jadi pelanggan no 1.

Anonymous said...

Hahahaha

Sape yg TOLOL n BIOL skrang???

1) adakah glongan 93.4%..
2) adakah glongan 6.6%..

JAWAPAN di kepala OTAK anda semuaa..

JANGAN MARAH yer skadar SOALAN utk mnambah ilmu shja..

Kihkihkihkih

Anonymous said...

PI MAMPOS lu si dinHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI-puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

Yg. si mudinGILA SEKS yg. JUAL tanah2 BANGSA BUMIPUTERA/ORANG ASAL/INDIGENOUS Islam/Melayu dulu kat SingaPORK - TAK pula lu TERLOLONG aaahh??!!! Lagipun, si PENJILAT madey/mudin CELAKA ni mesti masih ada kat Johor tu!

Tok Landak.

Anonymous said...

34 penduduk asal flat kg kerinchi sebenornya sayang ketat2 ngan "residen evil si nurul"sebab tuh bagi undi masa pru 13 lalu...siap bagi bonos lagi...xbanyak rm 20,000 je sebulan...sayang sungguh ngan sinurul tuh.

Anonymous said...

INI BUKAN COOOBAAANNNNN.... INI BETUL BETUL KENA MAIN... BUKAN COOBAAANNNNN.... INI BETUL BETUL PADAN MUKA..... 34 PENGHUNI YG RUGI INI BUKAN COBAAAANNNN.... INI BETUL BETUL KEJADIANNNN.... JANHAN ASYIK COBAAANN ... COBAAANNNN... COBAANNNNN.... YANG PENGHASUT DUDUK MEWAH DU ISTANA BUKIT SEGAMBUT... INI BUKAN COBAANNN.... HUAAAAHUAAAAHUAA.......!!!!

Anonymous said...

PEMBETULAN:

PI MAMPOS lu si dinHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI-puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

Yg. si mudinGILA SEKS yg. JUAL tanah2 BANGSA Bumiputera/Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu dulu di JOHOR, kat Tokey2 PENJAJAH/PARASIT/LANUN SingaPORK - TAK pula lu TERLOLONG aaahh??!!! Lagipun, si PENJILAT madey/mudin CELAKA ni mesti masih ada kat Johor tu!

Tok Landak.

Anonymous said...

Hahahaha

Sape yg TOLOL n BIOL skrang???

1) adakah glongan 93.4%..
2) adakah glongan 6.6%..

JAWAPAN di kepala OTAK anda semuaa..

JANGAN MARAH yer skadar SOALAN utk mnambah ilmu shja..

Kihkihkihkih

Anonymous said...

Setakat anak exco pakai kereta mewah biasalah DIN PAGOH bongok.
Ini baru jawatan dlm amk dah duduk rumah jutaan ringgit itu yg beruk pun naik heran.

Anonymous said...

Tu la nasib. Dpt pembangkang tak berkualiti....., pariah DAP...


Anonymous said...

jual nasi lemak je boleh beli banglo disneyland.. din bongok.. ko buka mata sket.. mcm bute kayu je posting ko tu!

kah..kah...kah.. sekadar nak bertanya.. Boboi Mockeris kt mana skrg? kt umah ke kt australia??

ted manoff said...

SIAPA KATA LAWATAN RAJA SALMAN SUDAH MELENYAPKAN ISU WANG RM2,600 JUTA?

Sebagaimana yang dijangka, lawatan Raja Salman bin Abdul Aziz al-Saud, pemerintah Arab Saudi ke negara ini akan cuba dimanfaatkan sebaiknya, antara lain untuk mengambus isu wang RM2,600 juta yang diterima Najib Razak melalui akaun peribadinya.

Tidak saja penyokong dan pengampu Najib serta askar siber 6.6 peratus yang ghairah berbuat demikian, bahkan seorang profesor universiti juga bersikap sama.

Hujah mereka tidak lain ialah jika wang yang diterima Najib itu bukan benar-benar derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, tidak mungkin Raja Salman sanggup mencemar duli mengadakan lawatannya ke Malaysia ini.

Makna kata, hujah mereka ialah dengan datangnya Raja Salman itu ia dengan sendirinya mengesahkan wang yang diterima Najib itu adalah derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi.

Malah Profesor universiti yang tak pernah dikenali itu berkata lagi, kehadiran Raja Salman bukan saja mengesahkan wang itu datang daripada keluarga Diraja Arab Saudi, malah juga diberikan berdasarkan pencapaian dan usaha Najib memartabatkan Islam di negara ini dan juga di peringkat global.

Amboii...agak-agak lerr dan pandanglah kiri kanan dulu kalau ia pun nak mengampu Najib sampai begitu tinggi!!

Kalau Anwar Ibrahim tidak berada di penjara ketika ini, pastilah digelarnya profesor sedemikian itu sebagai "profesor kangkung" yang bukan saja mencemarkan nama universiti, tetapi juga ketamadunan ilmu dalam menilai sesuatu perkara.

Jika diimbas kembali, walaupun tidak dinamakan siapa kerabat Diraja Arab Saudi yang didakwa memberi wang kepada Najib itu, paling mungkin ia adalah Putera Turki Abdullah al-Saud, pemilik PetroSaudi yang diketahui ada urusniaga dengan 1MDB.

Kerabat-kerabat yang lain tidak mungkin boleh dikaitkan dengan derma kepada Najib kerana mereka tidak ada apa-apa urusniaga atau kepentingan untuk berbuat demikian.

Bak kata Tun Mahathir Mohamad, orang gila pun tak mungkin sedia menderma sebanyak itu tanpa apa-apa sebab, lebih-lebih lagi jika difahami perangai orang Arab itu sendiri.

Ayah Putera Turki, Raja Abdullah al-Saud adalah Raja Arab Saudi sebelum Raja Salman dan sudah meninggal dunia pada penghujung 2015 yang lalu.

Sebaik Raja Salman menaiki takhta, antara tindakan yang diambilnya ialah memecat Putera Turki sebagai Gabenor Riyadh untuk mengukuhkan lagi cengkaman kuasanya.  

Dalam konteks ini, jika pun ada yang masih mempercayai wang RM2,600 juta itu sebagai derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, Raja Salman jelas telah lama menjarakkan dirinya dengan perkara tersebut.

Dalam erti kata lain, lawatan beliau ke Malaysia tidak boleh lagi dikaitkan dengan mana-mana kerabat yang mungkin boleh dikaitkan dengan Najib.

Selain itu, harus juga difahami bahawa lawatan Raja Salman bukan saja ke Malaysia, tetapi juga ke Indonesia, Jepun dan juga China. Di Malaysia, singgahnya beliau hanya empat hari berbanding di Indonesia selama 10 hari, termasuk berehat di Bali selama enam hari.

Tetapi di Indonesia, mereka tidak kecoh-kecoh dengan lawatan Raja Salman kerana Jokowi tiada apa-apa yang mahu dibersihkan dengan kunjungan Penjaga Dua Kota Suci itu.

gBi said...

BENGONGGGGGG

Anonymous said...

OI si tedHOMO JUBOQ BABI ('t' huruf kecik), TAK pula lu TERLOLONG psl. si TUAN BABI lu, si rejim2 KANIBAL/NECROPHILIA IS-rael/NA*O yg. asyik MENYERANG/MENJAJAH/MEMBUNUH/MEROGOL (termask. MEROGOL mayat2)/MEROMPAK/memPERDAGANGkan ORGAN2 - dlm. GENOSID yg. TAK habis2 ke atas DUNIA KETIGA & di abad ini ke atas DUNIA ISLAM keseluruhannya, aahhh???!!!!

KEPALA BUTOH lu si tedHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI- puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP/madeyBANGSAT anak BERANAK JAMBAN- si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si BANGKAI2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng HOMO JUBOQ BABI/kok-maria GILA BABI BETINA2 SUNDAL-PELACUR2 TEPI JLN./gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/tony puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/BABIga SUNDAL KURAP!!

Jadi, PI MAMPOS lu si ANAK HARAM KAFIR HARBI dr. MAK PELACUR SUNDAL TEPI JLN. /BAPAK HOMO JIJIK si BABI2 HANYIR-penuh NANAH lu yg. diSONDOL BERGILIR2 oleh si SAMSENG2 DAPJUBOQ BABI anak beranak KEPARAT lu!

Anonymous said...

dulu lg org dah ckp org yg percaya ckp2 pembangkang ni setaraf binatang tahapmpemikiran mrk.. dan tak layak hidup sbg manusia jd lembu lg baik.. main percaya je apa org hasut ada otak tak nak pakai.. hati penuh dgn hasad dengki.. ko ingat najib tu setaraf ngan ko nak merembat duit rakyat.. dia tu anak seorg PM tun razak.. bkn anak terbiar mcm setgh pemimpin pembangkang tu.. hidup dgn fitnah.. dlm kepala nak jd pemimpin sbb nak merembat duit rakyat bkn nak membantu rakyat...

ted manoff said...

Petronas Jual 50 % Pegangan Saham Rapid Pada Aramco


Petronas akan menjual pegangan dalam projek penapisan dan petrokimia yang diusahakannya kepada Gergasi minyak Arab Saudi Aramco dengan jumlah pelaburan keseluruhan AS$7 bilion (RM31.10 bilion).

Dalam kenyataan bersama, syarikat-syarikat itu berkata Aramco akan membeli 50 peratus saham dalam aset-aset dan usahasama terpilih dalam projek Penapisan dan Pembangunan Petrokimia Bersepadu (Rapid) di Pengerang, Johor.

Majlis menandatangani kerjasama itu secara rasmi disaksikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Raja Arab Saudi Raja Salman, yang sedang dalam rangka lawatan ke Malaysia, lapor Reuters.

Aramco akan membekalkan sehingga 70 peratus daripada keperluan minyak mentah manakala gas asli, kuasa dan kemudahan lain akan disediakan oleh Petronas, menurut kenyataan itu.

Anonymous said...

Mamak dulu cuma pulun hasil PETRONAS untuk anak cucu dengan kroni-kroni dia saja.

Kesian Mamak!

ted manoff said...

Kesiann..6.6 makin sasau..diesel naik harga salah dap juga kerr..kikikikikiki😄😃😃😅😅😆

Anonymous said...

meroyan? sakit hati? tulislah sekehendak hati. asal hati terubat. asal jangan jadi sewel.

Anonymous said...

Nuar berahim nak digelarnya profesor? Ho ho ho ho..... grad pun cukup2 makan. Yoyoyo lebih baik ted kentut jadi profesor. Profesor serba tahu.

Anonymous said...

PADAN MUKA.

Anonymous said...

PADAN MUKA.

Anonymous said...

Salah rafizi sebab dulu dia yg cadang pada kerajaan supaya harga minyak ikut harga pasaran dunia.

Anonymous said...

sibuk bos...sibuk ngan nika gee.

Anonymous said...

Teori bongok rafizi: harga minyak turun, harga barang turun. Tapi kartel cina dap ni mana nak turunkan harga barang. Talaa untum maa.

Anonymous said...

Usaha kerjaan membuka peluang pekerjaan utk rakyat...jv petronas memproses minyak mentah utk pasaran china...malaysia dh jdi pengimpot minyak mentah...masa duit petronas banyak dibelanja mcm duit mak bapak punya...bailout sana sini.Cai2 xdpt meroyan meracau rega minyak xnaik.Mungkin petronas boleh buat kajian taik antik boleh diproses jdi minyak kot.

din pagoh said...

"Kutipan GST tahun 2016 kira-kira RM39 bilion. Bilangan isi rumah di Malaysia 6.35 juta. Jadi bayaran purata GST setiap isi rumah kira-kira RM6,141 setahun.

“Ini anggaran kasar sebab perniagaan pun bayar GST. Saya tidak tahu peratusan GST yang dibayar oleh pengguna dan perniagaan."


BR1M dijangka akan dinikmati oleh tujuh juta penerima dengan jumlah besar RM6.8 bilion (diperbetul).

Maksudnya apa yang dibagi sebagai BR1M hanyalah sebahagian kecil saja daripada beban GST yang ditanggung oleh rakyat jelata. Kerajaan kutip RM39 bilion tapi bagi balik RM6.8 bilion (diperbetul).


Itu belum lagi dikira kenaikan harga barang dlan perkhidmatan macam saya sebutkan di atas.

Jadi kalau kita kaji dan halusi, susah kita nak telan hujah yang kata GST selamatkan negara dan BR1M bantu rakyat jelata atasi kos sara hidup yang melambung.

Pasal apa saya kata macam itu? Pasal kutipan GST sekadar tampung sebahagian kecik hasil kerajaan yang jatuh merudum akibat kemerosotan harga minyak dan komoditi.


Sebaliknya, beban yang ditanggung oleh rakyat jelata akibat pengurusan ekonomi yang terlalu sangat utamakan sistem pasaran bebas bebankan rakyat jelata, khususnya golongan pendapatan rendah.

Sebab itu lah bilangan pemohon dan penerima BR1M melambung.
BR1M Rebat Cukai
Nak bagi mudah faham, saya kata macam ini: Kerajaan ambil banyak duit rakyat melalui GST dengan tangan kanan dan bagi balik sikit melalui BR1M dengan tangan kiri.

Apa yang rakyat dapat dalam bentuk BR1M adalah duit mereka sendiri. Dalam bahasa perniagaan dan percukaian dipanggil rebat (rebate).

Jawapan jangka sederhana dan panjang kepada masalah ekonomi negara kita sekarang adalah kita berusaha kembalikan kepercayaan (trust) pelabur dan pengguna kepada pentadbiran negara.

Kepercayaan pelabur asing dan tempatan merudum akibat skandal macam 1MDB, SRC International, hutang negara dan hutang kerajaan yang terlalu tinggi dan  manipulasi institusi-institusi negara bagi melindungi Najib.

Pelabur dalam dan luar negara bukan tak percaya kepada kita pasal kita pencuri, penyamun, penyangak, kawar dan  jemuan haramzada.

Orang tak percaya kepada kita pasal Jabatan Kehakiman Amerika (DoJ) kata, MO1 (Malaysian Official 1) atau Pegawai Nombor 1 Malaysia adalah seorang kleptokrat.

Kleptokrat adalah daripada bahasa Greek bererti pemimpin yang curi duit negara dan duit rakyat jelata.

Anonymous said...

bukan semua orang bijak meramalkan masa depan. ada orang ramalkan majalah/peper adalah masa depan lalu dipulunnya majalah dan peper sana dan sini. kini ramalannya meleset dan mula jadi sersau. makanya untuk apa percayakan orang yang telah pernah buat kesilapan dan kini tersersau?

Anonymous said...

dulu Meley dihasut oleh dinosaur yang Dap itu adalah begitu dan begini yakni tak layak dijadikan itu dan ini. alih-alih dinosaur buat Uturn dan di sebalik semua yang negatif tentang Dap, tup-tup dinosaur panggil Dap 'baginda'. muahahaha

Anonymous said...

Masa madey klepet duit petronas kena sapu bawah karpet ke?Duit tuh patutnya dibagi rakyat bukannya kongsi anak beranak ngan kroni...masaalah kemiskinan dpt dikurangkan bila duit tuh dibagi pada yg hak...bukan klepet sendiri-sendiri.

Anonymous said...

klentitokrasi tu yang suka gentel klentit nika gee.

din pagoh said...

Zaman najit ni semua benda nk dijual! Hajamjadah khairulryezall ni! Melabur abah kau!

Anonymous said...

Pembaca budiman,

klepet duit Petronas/GLC/khairat kematian dsbnya adalah juga menepati definisi kleptokrasi kerana Petronas/GLC adalah milik rakyat.

pengklepetan yang berlaku lebih 15 tahun yang lalu bukan bermakna kleptokrasi tidak berlaku

15 tahun dahulu tidak ada undang-undang kleptokrasi makanya tidak ada yang 'sangkut' dalam konteks kleptokrasi.

tidak sangkut bukan bermakna kleptokrasi tidak berlaku. kleptokrasi berlaku cumanya pelaku terlepas keduniaan.

adalah anih bila jurnalis veteran tidak sedar akan keadaan ini. atau buat-buat tidak sedar.

Anonymous said...

...whatever

Anonymous said...

PEMBETULAN:

PI MAMPOS lu si dinHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI- puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP/madeyBANGSAT anak BERANAK JAMBAN- si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

Yg. si yidinSEMBAB-siGILA SEKS yg. JUAL tanah2 BANGSA Bumiputera/Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu JOHOR, kat Tokey2 PENJAJAH/PARASIT/LANUN SingaPORK - TAK pula lu TERLOLONG aaahh??!!! Lagipun, si PENJILAT2 madey/yidin CELAKA ni mesti masih ada kat Johor tu!

Tok Landak.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

PI MAMPOS lu si dinHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI- puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP/madeyBANGSAT anak BERANAK JAMBAN- si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

Yg. si yidinSEMBAB-siGILA SEKS yg. JUAL tanah2 BANGSA Bumiputera/Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu JOHOR, kat Tokey2 PENJAJAH/PARASIT/LANUN SingaPORK - TAK pula lu TERLOLONG aaahh??!!! Lagipun, si PENJILAT2 madey/yidin CELAKA ni mesti masih ada kat Johor tu!

Tok Landak.

Anonymous said...

PEMBETULAN:

PI MAMPOS lu si dinHOMO JIJIK PENYAMAQ–si PENJILAT JUBOQ BABI- puak TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP/madeyBANGSAT anak BERANAK JAMBAN- si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG HANYIR dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

Yg. si yidinSEMBAB-siGILA SEKS yg. JUAL tanah2 BANGSA Bumiputera/Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu JOHOR, kat Tokey2 PENJAJAH/PARASIT/LANUN SingaPORK - TAK pula lu TERLOLONG aaahh??!!! Lagipun, si PENJILAT2 madey/yidin CELAKA ni mesti masih ada kat Johor tu!

Tok Landak.

Anonymous said...

Terbukti...pembangang hearsay mmg banggang...apa nak hairan..

Anonymous said...

Lawan tetap lawan walau aku jadik gelandangan...aku tetap bongok...hahaha

Anonymous said...

Pandainya din pagoh buat kira2..
Dah ajar Lge guna exel blom?...hehehe

Anonymous said...

Zaman mader semua kroni dan klepet...
Hajamjadah din pagoh ni! Melabur abah kau!

Anonymous said...

terbaik bro....komen paling win...

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates