January 27, 2017

56 Mana Ada Samanya Nasib Peliwat Dengan Nabi Yusof, Nurul Izzah Ooi!


Kalau terdesak sangat hendak melambung seseorang, suruhlah orang lain yang melakukannya dan bukan ahli keluarga sendiri. Sebelum ini si isteri, DS Dr Wan Azizah telah kagum dengan suaminya sendiri dan mengelar Anwar Ibrahim sebagai 'Anugerah Tuhan'. Hari ini pula, si anak sulung, Nurul Izzah tampil menjawab kenyataan Saiful Bukhari Azlan mengenai bapanya bahawa nasib Anwar Ibrahim sama seperti Nabi Yusuf.

Pertama, jauh bebenor perbandingan yang dibuat oleh Nurul Izzah dengan membandingkan bapanya, seorang pesalah liwat dan kini merupakan banduan di Penjara Sungai Buluh dengan Nabi Yusuf, salah seorang daripada 25 Rasul kekasih Allah. 

Kedua, Nabi Yusuf baju dia koyak di belakang ditarik oleh seorang perempuan bernama Zulaika. Manakala dalam kes Anwar Ibrahim pula, belakang Saiful Bukhari Azlan yang dikoyaknya, dan kedua-duanya adalah lelaki. Bagaimana kita hendak membuat persamaan kedua-duanya?


Sekurang-kurangnya, 'Anugerah Allah' kepada Tun Dr Mahathir diberikan oleh Datuk Ibrahim Ali dan bukannya oleh anaknya DS Mukriz.

56 comments:

Anonymous said...

Petikan dari malaysiakini?

Anonymous said...

Pada pengundi Lembah Pantai... elok bebeno la tukar jer PRU 14 nnti....tuka si janda ni... gila.meroyan...

ted manoff said...

Taklah...dari blog celahgelegar...πŸ’πŸ“πŸ”πŸ²πŸπŸžπŸ•·πŸ¦πŸ¦€πŸšπŸ™πŸŒ

Anonymous said...

Satu menghina nabi...satu nak disamakan ngan nabi...atok ko tuh disahkan penyula bontot jantan...muka tuh 1 jota kali xhensam dri nabi yusuf...kena tunggule kot2 penang boleh ada sultan utk pengampunan...meroyan xsudah2..kok3

ted manoff said...

Lembu kondo...🏒⛔🚫🚳🚭

ted manoff said...

Ryezall... Lawa lagii nurul izzah nii..janda plk tuu..ada peluang lagii kerr...πŸ’‘

Anonymous said...

Wow..da sama taraf dgn nabi yusof pulak dah...hahaha

Anonymous said...

Nampak tu, cuba samakan bapa dia setaraf dg Nabi,
Jangan Nurul, nanti rosak 'akidah !!

Anonymous said...

Kondo kena saman rm200k

Anonymous said...

Lebih Baik Peliwat dari PENYAMUN

Peliwat antara dia dengan Allah

PENYAMUN bukan sahaja dengan Allah tapi dengan rakyat jelata .

Anonymous said...

PEMFITNAH macam kau tuh, macamana pulak di sisi Allah??

Anonymous said...

Nauzubillah... Teruk benar dah keluarga atok peliwat ni...kerana gila kuasa atau taksub dgn bapa sendiri sanggup..berkata yang bukan bukan dan merapu..kita manusia biasa tak sama dgn para rasul...sudah sudahlah..buat keluarga atok peliwat...wan jijah..izzah dan nuha..terimalah Qada dan Qadar Allah..bertaubatlah..jgn dok fitnah orang itu orang ini menganaiya atok peliwat tu...dia sendiri yang gatal nak ikut kaum Nabi Luth..nak buat mcm mana..malulah weei..masa dia tgh seronok..dia tak ingat pun keluarga dia..dia tak ingat pun dosa....so sudah sudah lah

Anonymous said...

Dah dibuktikan ke..kat mahkamah mana tu..dah jatuh hukum..ke...kau silap...penyamun ke pencuri ke kalau hukum hudud..kalau menyamun.. Mencuri potong tangan...tapi kalau meliwat rejam dgn batu samapi mampus..so..fikir sendirilah..cerita kaum Luth..Allah cerita sampai dalam Quran..negeri Sadom habis Allah terbalik kan..dalam Quran ada tak cerita pasal kaum yang mencuri dan menyamun..so..kalau tak tahu jgn pandai2 lebih naik diam lol

Anonymous said...

mana kamu belajar peliwat tu antara dia dengan Allah je ha BAHALOL???

Anonymous said...

Hanya anjing kapir LGBT je yg boleh memikir 'lebih baik peliwat daripada penyamun'.

Suka hati ko lah, Jing oi.

Geng2 fizi, assmin dan aww2 ko yg lain memang penyokong lgbt pun. Antara si peliwat dan Tuhan kata Jing lgbt kapir dapigs tu.....kah kah kah.

Anonymous said...

MELIWAT TU SESAMA MANUSIA. Kalau dgn haiwan tak dipanggil LIWAT. Tu lepas gian banget.

Macam mana puak 93.4% pembangang cakap hubungan meliwat HANYA antara peliwat dan Allah?

Kitab mana dia pakai ni? Kitab WSJ dan SR ke? Atau kitab DOJ US?

Nampak terserlah kebengapan beragamanya ...

Anonymous said...

Ulamak yusuf qardawi pon masih jauh tarafny dri nabi ALLAH YUSUF, ni kan pula nk dsamakan dgn peliwat NUAR BRAHIM..

Semakin BIOL lagi TOLOL awok2 bangla 40k ni..

Kihkihkih

Anonymous said...

dia belajar ngan ayah pin.

ted manoff said...

NOR YAACOB BOLEH CERAHKAN: KERUGIAN ATAU PENCURIAN RM 44 BILLION

Berbagai-bagai kelemahan,penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan  kesilapan dalam pengurusan ekonomi negara oleh Tun Mahathir  telah dibongkar dan didedahkan oleh media  pro BN untuk melindungi "Dosa" PM Najib.

Terkini ialah pendedahan Bekas Penolong Gabenor Bank Negara Datuk Abdul Murad Khalid tentang Bank Negara kerugian AS10 billion (RM 44 billion) kerana terlibat dengan kegiatan Perdagangan mata wang di era Mahathir. Bunyinya mesti billion untuk menutup RM 2.6 Billion.

Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional Tan Sri Mohd Nor Yaacob yang juga bekas Menteri Kewangan boleh memberikan pencerahan dalam perkara ini kerana beliau sendiri terlibat dengan perdagangan mata wang itu sehingga  tersingkir dari Bank Negara bersama gabenornya.

Selain dari itu beliau pernah menjadi Penasihat Khas  kepada Tun Mahathir semasa Tun menjadi Perdana  Menteri dan beliaulah dicari oleh Tun Mahathir ketika negara menghadapi serangan luar yang mahu melumpuhkan mata wang dan ekonomi negara.

Mengapa Mahathir mencarinya walaupun mengetahui "kesilapan" besarnya dan beliau telah memberikan sumbangan besar dalam membantu Mahathir menjadikan negara kebal dalam menghadapi serangan.

Hanya dengan pencerahan oleh Tan Sri Nor Yaacob akan dapat mendedahkan kepada rakyat samaada Datuk Abdul Murad Khalid membuat kenyataan yang menjejaskan nama Bank Negara dan memburukkan Mahathir adalah untuk membalas dendam atau untuk membersihkan namanya yang telah pernah tercalar teruk.

Sungguh malang bagi Najib, orang-orang yang tampil kehadapan untuk membelanya terdiri dari mereka yang diragui reliability dan credibility mereka.

zainudin maidin at 21:05

Anonymous said...

Hantar je Izzah ke PASTI ILMI....(6BULAN CUKUPLAH).....

Anonymous said...

BERANI ker nor yaakob nak "cover criter" kerugian FOREX zman madey tuuu???

Kalu berani sila lah KEHADAPAN..
RAKYAT semua nak dgarrr..

Kihkihkih

Anonymous said...

Astaghfirullahaladzim. Sesat lagi menyesatkan.
Teruk sgt taksub anak Nuar ni dengan papanya yg mcm2 skandal. Menghina Islam dan Kemuliaan Rasul-Rasul Allah SWT dgn disamakan dgn papanya yg jijik kotor itu!

Org2 mcm ni hany abertudung tp hati tidak kenal Islam!

Anonymous said...

Hehe CTS rest jap membalun Madey.. bagus juga kang apa2 hal.. susah macai nnt.. kena pulak skandal BNM pula keluar... RM10billion lesap!
maybe takut katil kt IJN tak cukup ruang semasa musim CNY ni...susah plak kan nt Boboi semua nk berlakon air mata!

Anonymous said...


MANTAN PENOLONG GABENOR BANK NEGARA DEDAH HILANG RM44BILLION OLEH TUN M

KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia (BNM) mencatatkan kerugian sebanyak AS$10 bi­lion (RM44 bilion) melalui ke­giatan perdagangan mata wang sepanjang 1991 hingga 1993, jauh lebih besar daripada jumlah yang dilaporkan bank pusat tersebut.

Bekas Penolong Gabenor BNM ketika itu, Datuk Abdul Murad Khalid berkata, Laporan Tahunan BNM pada 1994 hanya mencatatkan kerugian sebanyak RM9 bilion sahaja akibat kegiatan itu, sedangkan angka sebenar adalah jauh le­bih besar.
Menurut beliau, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) pernah meminta BNM memberi penjelasan tentang kerugian yang dikatakan terbesar pernah dicatatkan dalam sejarah perbankan antarabangsa itu.


“Apa yang pelik, tiada siasatan lanjut dijalankan walaupun kerugian mencecah AS$10 bi­lion. Pihak berkuasa mempersoalkan perkara ini namun ia terhenti di situ,” katanya kepada Utusan Malaysia dan New Straits Times di sini hari ini.

Isu kerugian yang dialami BNM akibat kegiatan perdaga­ngan mata wang itu menggemparkan negara pada 1994 namun tiada tindakan lanjut diambil terhadap pihak yang terlibat. Pada masa itu, pelbagai pihak termasuk bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin mempersoalkan mengapa BNM dilibatkan dalam kegiatan spekulasi mata wang yang beri­siko tinggi untuk mengalami kerugian.


Walau bagaimanapun, pada 3 April 1994, Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, kerugian sebanyak RM5.7 bilion yang dialami oleh BNM dalam transaksi perdaga­ngan wang asing pada 1993 tidak menjejaskan kedudukan kewa­ngan negara.

Abdul Murad menambah, transaksi berbentuk spekulasi melibatkan pelbagai mata wang asing termasuk pound sterling, dolar Amerika Syarikat (AS), mark Jerman dan yen itu direkodkan oleh seorang kakitangan berpangkat rendah BNM.
Beliau memberitahu, sebarang kerugian dalam transaksi berkenaan sepatutnya dilapor­kan kepada Bahagian Akaun BNM namun perkara itu didakwa tidak berlaku.

“Mereka mungkin menyembunyikan maklumat tentang kerugian tersebut dengan memindahkan caj kepada akaun rizab yang lain,” jelasnya.
Abdul Murad berkata, tindakan dalaman juga tidak diambil bagi memastikan pihak yang terlibat menggantikan semula dana rezab BNM yang hilang akibat transaksi berkenaan.

“Tiada jawatankuasa dalam BNM yang memantau transaksi ini. Semuanya dilakukan oleh seorang individu,” katanya.
Beliau berpandangan, kegiatan spekulasi mata wang adalah di luar skop BNM dan bank pusat itu sepatutnya memainkan pe­ranan mengawal peredaran ringgit.
Sehubungan itu, Abdul Murad menggesa pihak berkuasa membuka semula siasatan kes tersebut dan beliau bersedia memberi kerjasama jika diperlukan.



MAMPOS LE MACAI 94 PARSENTTT MAU COVER INI SKANDALL!!! TARING SUDAH PATAH MAAA!!!

kah...kah..kah..kah

Anonymous said...

Kau tu kote lembik, mulut busuk, nak suruh nurul yg lawa tu ludah muka kau ke ted bongok?

Anonymous said...

Nak samakan peliwat tua kuruk haramjadah dengan Nabi Yusuf?...Umpama langit dngn bumi, jauh panggang dari api...Kah kah kah...Sedangkan Nabi Yusuf tidak pernah buat kerja jijik lagi terkutuk menjubur lubang bontot sesama jenis mcm sheikh aljuburi...janda terkutuk ni memang sudah melewati batas...jahanam sial punya betina.

Anonymous said...

Hahaha...nampak sgt la jing922 joborian ni bangang2 belake...hehehe ada hati nak jadik ostad konon...hehehe

Anonymous said...

Bertudung pe ke bendanya...
Tudung stylish jer tu dok bertenggek atas kepala...lengan nampak..baju ketat body nampak...podahhh

Anonymous said...

Mader dah lama tergerak hati benda ni akan bocor jugak suatu hari rakyat akan tahu...hendak tak hendak mader perlukan kuasa politik bersambung kpd boboi utk terus melindungi "bangkai gajah" mader ni...rakyat dah faham dah...

Anonymous said...

Nurul ni peduli apa asalkan rakyat bahlol percaya mcm dia fitnah raja nong cik..
dulu papa dia "anugerah tuhan"..sikit hari lagi "tuhan tu anugerah papa dia" pulak...gila..

Anonymous said...

Nasib baik raja ning cik baik blh maafkan nurul sipenipu ni...
Klw tak mau basah cipap part time kat 4000 rumah urut selangorku nak bayar saman...hehehe

Anonymous said...

Bab menghina nabi ni Nurul siPenipu ni belajar ngan atok uTun mader ler yg pakar...

ted manoff said...

Kahkahkah.. Entah berapa si murad nii dpt dari pm najib... Dh terdesak sgt dh nii..nii tanda2 nk dekat pilihanraya dah...rakyat dh tk sabar nk perubahan...yehaaaa..😸

Anonymous said...

tak betul ke apa yang si murad tu ceritakan???

Kalau tak betul, suruh la atok madey ko tu SAMAN si murad. Bawa kes ke mahkamah dan suruh murad bongkarkan cerita sebenar dan siapa 'upah' beliau sekali...

Amacam ted kentot?? Ada berani suruh atok ko tu hantar writ saman ka???

Anonymous said...

tik tok tik tok.... kes perwaja tak lama lagi pulak ni.

tik tok tik tok....

ted manoff said...

NOR YAACOB BOLEH CERAHKAN: KERUGIAN ATAU PENCURIAN RM 44 BILLION

Berbagai-bagai kelemahan,penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan  kesilapan dalam pengurusan ekonomi negara oleh Tun Mahathir  telah dibongkar dan didedahkan oleh media  pro BN untuk melindungi "Dosa" PM Najib.

Terkini ialah pendedahan Bekas Penolong Gabenor Bank Negara Datuk Abdul Murad Khalid tentang Bank Negara kerugian AS10 billion (RM 44 billion) kerana terlibat dengan kegiatan Perdagangan mata wang di era Mahathir. Bunyinya mesti billion untuk menutup RM 2.6 Billion.

Timbalan Pengerusi Khazanah Nasional Tan Sri Mohd Nor Yaacob yang juga bekas Menteri Kewangan boleh memberikan pencerahan dalam perkara ini kerana beliau sendiri terlibat dengan perdagangan mata wang itu sehingga  tersingkir dari Bank Negara bersama gabenornya.

Selain dari itu beliau pernah menjadi Penasihat Khas  kepada Tun Mahathir semasa Tun menjadi Perdana  Menteri dan beliaulah dicari oleh Tun Mahathir ketika negara menghadapi serangan luar yang mahu melumpuhkan mata wang dan ekonomi negara.

Mengapa Mahathir mencarinya walaupun mengetahui "kesilapan" besarnya dan beliau telah memberikan sumbangan besar dalam membantu Mahathir menjadikan negara kebal dalam menghadapi serangan.

Hanya dengan pencerahan oleh Tan Sri Nor Yaacob akan dapat mendedahkan kepada rakyat samaada Datuk Abdul Murad Khalid membuat kenyataan yang menjejaskan nama Bank Negara dan memburukkan Mahathir adalah untuk membalas dendam atau untuk membersihkan namanya yang telah pernah tercalar teruk.

Sungguh malang bagi Najib, orang-orang yang tampil kehadapan untuk membelanya terdiri dari mereka yang diragui reliability dan credibility mereka.

zainudin maidin at 21:05

Anonymous said...

tik tok tik tok...

beruk 93.4% makin panas jubor.. prooot pun hilang...

Muahahahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Yg buat tuduhan forex ninorang malaysia org kuat bekas bank negara... duduk dan tinggal di malaysia.. anak bini pun tinnggal di malaysia. ...lansung tak babitkan CIA...FBI..DoJ...Singapork Bank..Swiss Bank.. WSJ...StTimes dll... tak payah budak pembancuh kopi kidin.. chang...usam jampari pergi USA pun nk buat tuduhan dan saman pun... yg ni pun tun mamak tulur dia pun bole duduk dalam perut jugakkk.... aljuboori...Tun Daim pun bole saman berasingan terhadap bekas org kuat bank negara... itu pun suma tulur mereka ada duduk dalam perut jugakkkk ka...?
SAMAN segera.....ada brani...?

ted manoff said...

Saman...?xde masa tun m nk saman2 nii..yg penting tuduhan tuu dibuat oleh org yg tercalar imejnya..xde maknanya melayan kerenah org yg hlg kredibiliti nii..yg penting poket murad penuh dgn wang hasil mendedaq dgn pm najib.. Berjuta juga dengarnya...yehaaaaπŸ”

Anonymous said...

hehe... ted kentot dengar dari celah lubang jubor dia... mesti ade berjota-jota punye....

Kesian.. nampaknya atok madey pun pengecut nak saman orang sediaada kat malaysia. Kalau si penuduh tu duduk amerika atau britain faham la susah nak saman....

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Kopipes itu mamak punya blog.Minta tolong satu lagi mamak kasi clear itu banyak kuat auta punya mamak.Ini mesti mamak ted kuntut punya kerja juga.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

Skandal Forex Bank Negara Malaysia 1992-1993

Oleh:Dr Rosli Yaakob


Siapa Dr.Rosli Yaakob?Born in Kampong Kundur, Rembau, Negeri Sembilan in 1952. Currently he is the CEO of Ahsania-Malaysia Hajj Investment and Finance Company Limited, Dhaka, Bangladesh. Obtained his first degree in Economics from UM in 1975. Obtained masters and PHD in the same field from the University of Wisconsin, USA on BNM scholarship. He served BNM for 18 years. Previously served as Senior Vice President, Global Hajj and Umrah Corporation (Labuan) Limited, CEO, Golden Pharos Berhad, Director, Islamic Banking Scheme and Special Project, Abrar Discount Berhad, CEO, Abrar Finance Berhad, part-time lecturer on financial markets and institutions at the University of Malaya and board member of several companies. Areas of expertise included regulation of financial institutions, formulation and implementation of monetary, fiscal and economic policies, liquidity management, Islamic banking and finance and developing business strategies. Writes regularly on economic issues and presents papers in economic seminars. Current research interest is on the return of Gold Dinar as the currency of the Islamic World. 21 July 2007


Artikel di bawah ini petikan dari ucapan beliau:

Pertama, wajarkah Bank Negara Malaysia (BNM) berspekulasi di pasaran pertukaran wang asing?

Tidak. BNM tidak boleh sama sekali terlibat di dalam kegiatan spekulasi di dalam pasaran wang kerana risiko kerugian daripada kegiatan ini amat tinggi. Fungsi sebenar BNM adalah sebaliknya, iaitu, memerangi kegiatan spekulasi. Di dalam pasaran pertukaran wang asing khususnya, fungsi teras BNM ialah menjaga dan melindungi nilai Ringgit Malaysia (MYR) berbanding nilai matawang asing khususnya matawang rakan dagang utama negara seperti Dolar Amerika (USD), Ringgit Singapura, Paun British (GBP), Deutch Mark (DM), Yen, Swiss Franc, French Franc dan sebagainya. BNM mesti melindungi MYR dari serangan spekulatif dan menjaga nilai pertukaran MRY supaya sentiasa stabil dan pasaran wang setiasa cukup kecairan.

Kedua, bilakah BNM mula terlibat di dalam kegiatan spekulasi di dalam pasaran pertukaran wang asing?

BNM mula melibatkan diri di dalam kegiatan spekulasi di pasaran pertukaran wang apabila Tan Sri Jaffar Hussien (arwah) dilantik Gabenor pada tahun 1985. Gabenor-Gabenor sebelum beliau – Tun Ismail Ali (arwah) dan Tan Sri Aziz Taha (meletak jawatan) – semuanya menentang kegiatan spekulasi matawang. Malah, mereka sentiasa mempertahankan BNM sebagai badan yang harus bebas dari campur tangan pemerintahan. Kerana tidak rela dijadikan “budak suruhan” kepada Menteri Kewangan yang mengarahkan Tan Sri Aziz berbuat sesuatu yang bertentangan dengan prinsip dan etika bank pusat, beliau memilih meletakkan jawatan. Mungkin, antaranya, beliau enggan berspekulasi di pasaran wang asing.

Isyarat bahawa BNM akan bersepekulasi di pasaran pertukaran wang asing disebut di dalam satu syarahan yang disampaikan oleh TSJH di Delhi dalam tahun 1989. Beliau menyebut bahawa beliau telah menambahkan dimensi ketiga dan keempat kepada pengurusan rizab BNM, iaitu, mengoptimamkan keuntungan dan membangunkan kemahiran berurusniaga di dalam pasaran wang asing. Sebelum ini, teras utama pengurusan rizab adalah menjaga dan melindunigi nilai MYR dan mengekalkan kecairan di dalam pasaran. Sejak dari itu bermulalah penglibatan BNM dalam kegiatan spekulasi di pasaran wang asing dalam skala besar dengan tujuan menjana keuntangan maksimam sehingga mengkesampingkan teras utama pengurusan rizab.

BNM bukan lagi berspekulasi di dalam pasaran untuk menjaga nilai ringgit tetapi berjudi dengan harapan mendapat untung besar dan segera. Bila ada pihak yang bertanya kenapa BNM berspekulasi secara besar-besaran sedangkan tidak ada mana-mana bank pusat yang berbuat demikian, maka TSJH sering memberi alasan “untuk mempertahankan nilai ringgit dan mengawal inflasi.” Ini terbukti falsu kemudiannya apabila kerugian besar akibat berjudi terdedah dan nilai pertukaran asing MYR merudum dalam tahun 1997-98 diserang spekulator.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

sambungan...

Ketiga, Berapa besar dana digunakan BNM untuk berjudi di dalam pasaran pertukaran asing?

Kerana ketiadaan penyiasatan, jumlah dana terlibat sukar diperinci. Tetapi, pakar-pakar pasaran memang mengetahui bahawa pada satu ketika BNM (sebelum skandal terdedah) adalah pemain terbesar di dalam pasaran pertukaran wang asing di dunia. Lawannya hanyalah George Soros, “penyangak matawang.” Akhbar Reuter pernah melaporkan bahawa BNM adalah “sebuah kuasa yang dominan di dalam pasaran pertukaran wang sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Bahawa, BNM telah menjana keuntungan yang agak lumayan dari kegiatan itu sejak sebelum tahun 1992-93, telah mendorong BNM untuk bermain di dalam pasaran pertukran asing dalam skala yang semakin besar.”

Pedagang-pedagang matawang asing biasanya berjual beli dalam lot USD1 juta, USD5 juta dan paling tinggi USD 10 juta. Tetapi BNM berniaga dalam lot USD 50 juta dan kadang-kadang dalam lot USD1 bilion (dalam istilah pasaran, ini dipanggil satu ela) dalam sehari. Amat jarang sekali peniaga matawang asing berjual beli dalam lot yang besar. Penanding yang paling hampir kepada BNM dalam kegiatan jual beli di dalam pasaran pertukaran asing ini ialah pengurus-pengurus dana Jepun. Itu pun mereka berani bermain paling tinggi dalam lot USD50 juta dan setakat sekali atau dua kali setahun. BNM bermain dalam lot-lot besar ini setiap hari. Ertinya, BNM memang berjudi di dalam pasaran, satu aktiviti yang tidak ada kena-mengena langsung dengan fungsi “mempertahankan nilai ringgit dan mengawal inflasi.”

Strategi BNM ialah membeli dahulu sesuatu matang wang dalam jumlah beberapa bilion USD dan setelah urusan pertama ini selesai (selang beberapa minit sahaja), ia akan membeli beberapa billion USD lagi. Ini menjana kejutan di dalam pasaran dan pedgang-pedagang lain menjadi panik dan akan tergesa-gesa membeli matawang berkenanan. Akibatnya, harga akan naik dan ketika itulah BNM menjual pegangannya dan menjana keuntungan lumayan. Akhirnya, pedagang-pedagang lain akan tahu helah ini dan bila mereka tahu, mereka akan bertindak balas. Maka bertemulah buku dengan ruas.
Dalam tahun 1992, BNM berjudi di dalam Paun British (GBP). Ia membeli dengan jangkaan GPB akan naik nilai. Pada masa yang sama, George Soros membuat “short selling” ke atas GBP (jual dulu dan beli kemudian) kerana dia menjangka nilai GBP akan jatuh di masa hadapan. Jangkaan soros tepat. Nilai GBP jatuh. BNM rugi USD5.5 bilion dan Soros untung USD1.7 bilion. TSJH berbohong dengan mengumumkan bahawa BNM hanya rugi di atas kertas sebanyak RM9.3 bilion. Hanya kemudian (dalam tahun 1993) beliau mengakui BNM rugi RM10.1 bilion.

Pakar-pakar membuat anggaran bahawa kerugian sebesar itu hanya boleh terjadi kalau BNM berspekulasi dalam pasaran sebanyak US27-33 bilion. Jumlah ini 5 kali ganda jumlah rizab BNM pada masa itu dan lebih besar dari nilai asset BNM, iaitu, USD20.7 bilion ketika itu, bermakna BNM sudah bankrap. Ini bukan hendak menjaga nilai ringgit dan mengawal inflasi, ini berjudi sakan.

Perjudian BNM di dalam pasaran pertukaran wang asing ini telah dikesan oleh bank pusat Amerika (Federal Reserve Bank) dan Gabenornya pada masa itu, Alan Greenspan telah menggesa BNM menghentikan segera perbuatan itu. Tetapi, BNM buat pekak badak. Ia terus bermain judi dan akhirnya rugi besar lagi dalam tahun 1993.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

sambungan...

Akhbar “Malaysia Business” melaporkan bahawa pada kemuncaknya, BNM pernah berspekulasi di dalam pasaran pertukaran wang asing sehingga RM270 bilion (USD90-100 bilion). Pedagang-pedagang matawang asing BNM amat agresif dan digelar “pembuli pasaran” (market bully). Mereka seolah-oleh diberi oleh bos mereka cek kosong, berbelanja ikut suka. Yang sebenarnya, yang berjudi itu seorang sahaja, iaitu Nor Mohamed Yakcop. Khabarnya (berita yang hangat di kalangan kakitangan BNM), apa yang beliau buat ialah beliau berjual beli menggunakan komputer orang lain – pegawai-pegawai di bawah beliau. Beliau akan bergerak dari satu komputer ke satu komputer sehingga pasaran melihat BNM mempunyai ramai pedagang matawang asing yang agresif walhal yang agresif hanya seoarng sahaja. Beliau selalu datang mesyuarat lambat dan ketika mesyuarat sedang berjalan, keluar pergi ke kamar dagangan (dealing room). Beliau membuat laporan palsu kepada Gabenor tetapi kerana dia licik, maka Gebenor percaya semua laporan sehinggalah “nasi telah menjadi bubur” barulah Gabenor sedar orang yang dipercayainya selama ini telah bermain kayu tiga dengan beliau, buat cerita dongeng.

Keempat, berapa besarkah kerugian yang ditanggung BNM akibat dari perjudian itu?

Memang sukar diketahui dengan tepat tanpa penyiasatan. YB Lim Kit Siang pernah menyebut di parlimen bahawa jumlah kesemua kerugian ialah RM30 bilion, satu jumlah yang amat menggerunkan. Inilah jumlah kerugian yang paling kerap disebut di kalangan pemain pasaran.

BNM mengakui kerugian sebanyak RM10.1 bilion dalam tahun 1992 dan RM5.7 bilion dalam tahun 1993. Jumlahnya RM15.8 bilion, kira-kira setengah dari anggaran pakar. Jumlah yang diakui oleh BNM itu memang secara muslihat direndahkan. Sebahagian kerugian itu disorokkan melalui menilai semula pegangan emas BNM pada harga pasaran yang telah menjadi lebih tinggi berbanding harga mula-mula ia dibeli dan menilai pelaburan BNM dalam saham tersenarai dan beberapa lagi harta yang lain. BNM juga menggunakan “creative accounting” bagi menyorok kerugian. Kerugian telah ditukarkan menjadi “harta” dengan mencipta istilah baru perakaunan, iaitu, “deferred expenditure” atau “perbelanjaan tertunda” – wang telah dibelanjakan dahulu tetapi akan dibayar secara ansuran kemudian. Ini adalah penipuan. TSJH, seorang akauntan bertauliah, telah menderhakai profesyen beliau sendiri.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

sambungan...

Kelima, siapakah yang bertangungjawab di atas kerugian?

BNM berjudi sakan di pasaran pertukaran matawang asing semasa Tun Daim Zainuddin (TDZ) menjadi Menteri Kewangan. Semua orang maklum, TDZ ini seorang spekulator besar dalam pasaran saham. Beliau menjana kekayaan melalui spekulasi di pasaran saham. Dengan nada angkuh beliau pernah dilaporkan berkata: “Apa yang saya jana di pasaran saham itu hanyalah duit poket saya.”

Diyakini bahawa arahan “pergi buat duit di pasaran pertukaran asing” kepada BNM datangnya dari TDZ dan tentunya direstui oleh Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad (TMM). Umum mengetahui kedua-dua mereka rapat, bagaikan isu dengan kuku. Arahan itu dilaksanakan kerana BNM memiliki seorang Gabenor yang berwatak “Yes Man” bukan macam Tun Ismail Ali dan Tan Sri Aziz Taha. Harus diingat TDZ – kerana gagal menundukkan Tan Sri Aziz Taha dengan arahan tidak munasabah – telah berjaya menekan Tan Sri Aziz sehingga beliau meletak jawatan. Gabenor TSJH pula mempunyai “Yes Man” lapisan kedua, iaitu, Nor Mohamed Yakcop.

Pada peringkat BNM, kerugian gergasi ini adalah tanggungjawab TSJH dan Nor Mohamed Yakcop sepenuhnya. Mereka, walaubagaimana pun mengambil arahan daripada dan membuat laporan terus kepada TDZ dan TMM mengenai permainan mereka di pasaran matawang ini. Pegawai tinggi BNM yang lain tidak tahu apa-apa. Timbalan Gabenor pada masa itu, Tan Sri Dr. Lin See Yan diketepikan. Sesungguhnya, mereka berdua telah terpesong jauh dari batasan (went overboard) dalam memperjudikan harta BNM di pasaran pertukaran asing. Mereka bukan berspekulasi tetapi berjudi secara cuai dan tidak bertanggung jawab dengan tidak mengendahkan langsung tentang keselamatan harta BNM dan harta negara. Mungkin mereka bernafsu besar untuk mengalahkan Goerge Soros yang dikenali sebagai “raja perompak” (robber baron) itu bertujuan memenangi hati bos mereka bahawa mereka mempunyai kepakaran tanpa tolok banding di dalam urusniaga matawang asing.
Jadi, empat orang adalah orang yang harus dipertanggungjawabkan sepenuhnya di atas kerugian gergasi yang ditanggung BNM akibat perjudian di pasaran pertukaran asing – Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, Menteri Kewangan, Tun Dain Zainuddin, Gabenor, Tan Sri Jaffar Hussein dan Nor Mohamed Yakcop.

Bila Dato Sri Anwar Ibrahim mengambil alih sebagai Menteri Kewangan dalam tahiun 1991, BNM memang sudah terperangkap di dalam perjudian di pasaran. Beliau dinafikan maklumat mengenai keterdedahan BNM dalam pasaran pertukaran asing – berapa besar pelaburan, untung atau rugi, semuanya disembunyikan dari beliau. Beliau mendapat maklumat serpihan dari pihak ketiga.

Beliau, seperti yang diakui. pernah meminta maklumat terperinci dari Gabenor TSJH tetapi beliau disuruh pergi memintanya daripada Perdana Menteri. Bila DSAI dilantik Menteri Kewangan, kerugian telah menggunung – “nasi telah menjadi bubur.” Apa yang boleh beliau buat hanyalah memberhentikan pendarahan dan itu beliau telah berjaya buat.
Beliau “membuang” Gabenor dan Nor Mohamed Yakcop dari BNM pada pertengahan tahun 1994 selepas pembentangan laporan Tahunan BNM 1993 yang mendedahkan kerugian dari spekulasi wang asing itu. Beliau juga melarang sama sekali BNM dari bersepekulasi di pasaran matawang asing. Larangan ini berkuatkusa hingga kini.

Penganalisis merasakan beliau akhirnya membayar kos yang tinggi atas tindakan beliau itu – difitnah, dibuang kerja dan dipenjara 6 tahun.

Orang yang memberi arahan supaya BNM berspekulasi di pasaran wang asing adalah TMM dan TDZ dan “kerja kotor” diserahkan kepada TSJH dan NMY untuk melaksanakannya. Jadi, TSJH dan NMY mempunyai pelindung. Sebab itu mereka bebas, tidak didakwa langsung.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

sambungan...

Keenam, Kenapakah orang yang bertanggungjawab dibiarkan lepas-bebas?

Nor Mohamed Yakcop dipaksa meletak jawatan pada Julai 1994, satu hukuman yang amat ringan berbanding jenayah yang telah beliau lakukan terhadap negara. Malah, beliau kemudiannya diberi habuan lebih besar – kembali ke BNM dan menjadi menteri kabinet.

TSJH juga dipersilakan meletakkan jawatan tetapi dengan segera beliau dilantik menjadi Timbalan Pengerusi PNB sebagai habuan. Sejak dari itu, beliau hidup murung – jarang mendapat liputan media – dan dua tahun kemudian beliau menginggal dunia akibat penyakit barah.

Perdana Menteri dan TDZ pula tida siapa yang berani sentuh. Buat penyiasatan mereka tidak mahu. Mereka tidak lut undang-undang.

Ketujuh, kenapakah skandal kerugian pertukaran asing BNM tidak disiasat?

Ini adalah kerana, pertama, pemimpin tertinggi negara nampaknya terlibat dan bersekongkol dalam perjudian ini. Kedua, penyiasataan mungkin mendedahkan banyak kepincangan dan perkara buruk yang boleh membawa kacau bilau politik kepada golongan berkuasa. Ketiga, perincian-perincian skandal ini mungkin terlalu mengerikan (too gruesome) kepada umum dan boleh menyebabkan malu besar kepada golongan berkuasa, sekiranya didedahkan. Keempat, wujud unsur-unsur jenayah di dalam skandal berkenaan yang boleh menyebabkan orang bertanggungjawab masuk penjara bukan masuk kabinet seperti yang berlaku sekarang.

YB Lim Kit Siang telah mencadangan di Parlimen supaya Suruhanjaya PenyiasatanDiraja ditubuhkan untuk menyiasat skandal kerugian pertukaran asing ini tetapi cadangan tidak langsung diendahkan.


Kelapan, patutkah PR (jika memerintah) menyiasat kembali skandal ini?

Di Mongolia, dua orang bekas Gabenor dan tiga orang kakitangan bank pusat negara itu telah didakwa dimahkamah atas tuduhan kecuaian dan melebihi kuasa sehingga menyebabkan kerugian USD90 juta di pasaran pertukaran asing. TSJH dan NMY telah melakukan kesalahan yang lebih besar dan menyebabkan kerugian gergasi, maka sudah sewajarnya mereka di bawa ke muka pengadilan. Mereka mestilah disiasat. Jenayah yang terlibat termasuklah kecuaian, menyalahgunakan kuasa, memalsukan akaun, memesongkan maklumat, pecah amanah, konspirasi dan rasuah.

Aktiviti spekulasi yang dibuat sebenarnya berlawan dengan prinsip-prinsip utama bank pusat. Bank pusat sepatutnya membanteras spekulasi. Manakan boleh BNM melibatkan diri di dalam kegiatan spekulasi di pasaran matawang asing secara besar-besaran?

Kerugian wang rakyat terlalu besar untuk dilupakan begitu sahaja.Maka wajiblah kerajaan PR menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat skandal ini walaupun ia telah terlewat 20 tahun.

Penulis mengucapkan terima kasih kepada Penang Institute kerana memberi ruang kepada penulis untuk berkongsi maklumat dengan orang ramai.

Sekian.

Anonymous said...

Tak oayah nak gebang longkang pasal aljuboori... yg pasti suma dan BERSATU sekaraang ni..... drama bangau oh bangau dalam BERSATU Pakatan Putus Harapan sedang berjalan skg ini.... ada masalah besar ka pada Meddey Kutty.. Daim...Aljuboori nak saman Datuk Murad nih....?

Anonymous said...

kok kok kok kok kok

Anonymous said...

madey dah kasi dedak kelas AAA, nor yaakob cabot lari ke uganda la tu...

Anonymous said...

hohoho... berani ke mamak kerala nak nafikan dakwaan dan SAMAN Dr. Rosly jugak???

Penyokong kuat al-juburi tu....


Kah kah kah kah kah kah...

Anonymous said...

nurul ni keluar ikut lubang mana?

Anonymous said...

Papa dia selalu pakai lubang mana ekk....hikhikhik

ted manoff said...

lubang hidung ko...PrOoTt πŸ’¨ πŸ’¨ πŸ’¨ πŸ’¨ πŸ’¨

Anonymous said...

Marah nampak ted...hikhikhik

Anonymous said...

7:04:00 Si Bahalol bagi komen bahalol

Anonymous said...

Terbaik..Reformasi..beri pencerahan..dr Dr rosly..si kentut tu....dia faham..dan percaya pencerahan dari Dr tu memang betul..tp nak buat mcm mana memfitnah dan selewengkan fakta merupakan...periuk nasi dia sekeluarga..mulia lagi Bangla yang angkut sampah dari si kentut busuk ni...tak nak tukar jawatan k.. Takut nanti mati waktu fitnah orang.. Macm mana tu kentut busuk

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates