January 26, 2017

23 Kenapa @cmlimguaneng Takut Sabah Mengadakan Pilihan Raya Negeri?


Tindakan Setiausaha Agong DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Joseph Lim Guan Eng yang mempertikaikan cadangan Kerajaan Barisan Nasional (BN) Sabah yang ingin mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah seawal April ini, agak dangkal dan pelik. Beliau dipetik Free Malaysia Today (FMT), di sini, mempertikaikan tindakan tersebut yang disifatkan beliau sebagai tindakan politik Kerajaan Pusat dan bukannya sebagai kehendak dan kepentingan Rakyat.

Mungkin beliau terlupa bahawa pada bulan Julai tahun lepas,  Setiausaha Agung DAP ini pernah merayu kepada parti PKR supaya dapat membuat keputusan bersama-sama untuk menyokong diadakan PRN di Pulau Pinang secara mengejut. Joseph Lim  pada masa itu secara terbuka merayu kepada kepimpinan tertinggi PKR agar menerima rancangan mereka untuk mengadakan PRN, namun akhirnya ditolak mentah-mentah. Baca laporan FMT, di sini.

Dalam pada itu, parti komponen BN, MCA bersetuju jika Sabah mahu mengadakan PRN lebih awal dan yakin BN berupaya untuk menang besar. Presidennya, DS Liow Tiong Lai, berkata majoriti kerusi BN yang dimenangi di Sabah sebelum ini menunjukkan rakyat Sabah percaya kepada apa yang sudah dilaksanakan BN di negeri berkenaan.

Katanya, pelbagai projek daripada Kerajaan Persekutuan untuk pembangunan negeri berkenaan sudah dirancang bersama, antaranya Kementerian Pengangkutan meluluskan peruntukan lebih RM2 bilion untuk pembangunan bersepadu projek pelabuhan Sabah selain, projek pembangunan Rangkaian Landasan Keretapi Sabah dan Sarawak.

Joseph Lim sepatutnya bersikap terbuka seperti Presiden MCA. Seharusnya, sebagai seorang Ketua Menteri, beliau tidak sepatutnya sibuk dengan hal ehwal negeri lain. Tidak seperti Ketua Menteri Pulau Pinang ini yang parti-parti gabungan Pakatan mereka takut mengadakan PRN kerana masalah rasuah yang melanda dirinya, Kerajaan Pusat tiada masalah untuk memberikan lampu hijau kepada Kerajaan Sabah untuk mengadakan PRN lebih awal dari PRU14.

23 comments:

Anonymous said...

Di sabah dah gelabah dengan kemunculan parti warisan. Banyak sangat kes songlap bn skrg ni. Rakyat dah tak percaya. Duit kerajaan pun makin kontang.

Anonymous said...

Bekas ketua pegawai eksekutif TH Heavy Engineering Bhd Nor Badli Munawir Mohamad Alias Lafti mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan atas lima pertuduhan pecah amanah bernilai RM2.57 juta di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

Nor Badli Munawir, 50, didakwa melakukan kesalahan dengan anak syarikat Tabung Haji itu kira-kira empat tahun lalu.

Tuduhan itu melibatkan pengeluaran empat cek bernilai RM400,000, RM570,000, RM430,000, RM600,000 dan RM575,800 antara April hingga Oktober 2013.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di pejabat TH Heavy Engineering Fabricators Sdn Bhd di Level 23, Tower B, Menara UOA, Bangsar, Kuala Lumpur.

Hakim Madihah Harullah menetapkan ikat jamin RM400,00 dengan seorang penjamin.

- tq rafizi..akibat pendedahan anda, kena tangkap jugak kaki songlap TH.

Anonymous said...

kah kah kah kah.... kat sabah hanya ada bn dan warisan je kan??

Kenapa dapig yang gelabah puyoh lak tu....????

Muahahahahahahaha

Pkr rileks je...

Parti pas lagi selamba buat tak reti je...

Huih, banyak parti rupanya kat sabah. 3 penjuru, 4 penjuru, 5 penjuru... jangan terbulu-bulu...

Anonymous said...

raspussy... apa jadi kes 'rasuah betina' kat selangor?? Betul-betul ke atau gurauan opera cina??

Anonymous said...

Rpiji sepatutny mnjdi EDITOR URTV..suke berGOSIP cam pompuan...

Sokseksoksek...
Kihkihkih

Anonymous said...

Rpiji sepatutny mnjdi EDITOR URTV..suke berGOSIP cam pompuan...

Sokseksoksek...
Kihkihkih

Anonymous said...

Sprm dh lepaskan duit umno.
Bleh la buat plihanraya.

Juta2 rampas sprm kata no further action.
Biasa yg ajaib2 ni berlaku bila mendapatkan cop mohor sultan bugis

Anonymous said...

3:05.....Rakyat Sabah langsung tak gelabah dengan kemunculan parti warisan taik sbb rakyat tak hingin berada dlm kepompong taik mcm kau.

Anonymous said...

Eh eh blogger Cucu Tok Kepit tak highlight lg ker kes BMF??!!..bahalol bahalol Cucu Tok Kepit kan sedia memberikan komen bahalol standard air kumbahan dan yang sekandang dengannya

Anonymous said...

ted kentot bahalol dah tak mampu copy paste artikel blog bongok celah kangkang ke?

Anonymous said...

mana parti pembangang yang nak bertanding kat tanjung datu ni?? Takkan sekor pun tak berani, ye tak...

Minta anon 3:05 tu masuk bertanding la, kita tengok siapa yang gelabah...

Anonymous said...

"Pededahan CIA tu bermotifkan sukan"bersih sekap amanah...oops awat ni asyik melalut tak tentu hala.

Anonymous said...

Ada kah nama sheikh aljubori tu nama saintifik bagi anwar? Betul ke anwar seorg peliwat? Tapi kenapa semasa adengan sek ngan cina doll langsung takde adengan jubo menjubo, adakah pasal lubang jubo cina doll tu tak basuh lepas berak menyebabkan sheikh aljubori tak hingin nak meliwat jubo cina doll tu. Tanya jer...tak kan tanya pun tak boleh.

Anonymous said...

Duit felda curi, felcra curi, mara curi, tekun curi, tabung haji curi..babi punya umno. Letak kepala2 penyamun jadi pengerusi, cadangan tak masuk akal dibuatnya.

Anonymous said...

Bodoh punya sabah. Orang semenanjung tak peduli hal kau bodoh. 2nd class

Anonymous said...

al-jubori takde ky jelly tak selera dia nak menjubo. Soal nama saintifik tu pergi tanya mat sabumah...

Apapun tahniah kerana akhirnya mengakui adegan seks dengan chinadoll adalah anwar al-juburi..

Anonymous said...

ntah... bodoh punye shafie bedal. Parti 2nd class

Anonymous said...

93.4% blogger mengong kaki tempang tengah bincang apa tindakan seterusnya ...

atok u-turn tua kutuk dah tergali tulang babi bmf, susah puak 93.4% mengong ni nak cover. mcmana ye? tarik atas bawah terbukak, tarik kebawah atas terbukak.

dengar citer hampir suma setuju dorang pegi rehat kat kedai todi pekena 2 3 gelas sorang kemudian tutup dgn air ketum, baru hebat sikit ..

Anonymous said...

tabung memali pun orang umno nama mat sabumah yang songlap... tu lagi kepala penyamun perut boroi..

Anonymous said...

Bang, cerita kerugian forex pun bakal meletup tu... harap macai-macai 93.4% standbykan ambulans dan katil kat IJN. Mana la tau ada yang tersungkur pulak nanti....

Tik tok tik tok...

Anonymous said...

PPBM tengah pujuk rayu PAS utk berkerjasama dlm PRU bagi kalahkan BN.

Kira2 PAS dah lupakan kes Memali dah le tu. Ajaib dan hebat sakti Atok U-Turn, menyamai kesaktian dajjal pulak spt diceritakan dlm hadis.

Dah habis PRU nanti sambong balik kutuk PAS, sama ada menang atau pun kalah. Kalah lagilah teruk, bukan setakat kena hamun, salah2 PAS roboh terus dikerjakannya.

Heran jugak pemimpin PAS ni ye? Jgn terjadi pulak Memali 2.0 sudahlah ..

Anonymous said...

dengan dapig, atok madey dapat gelaran ular @ bapak ayam.

Dengan pas pulak, atok madey dapat anugerah 'diktator angkuh'.

Tapi muka memang tak tahu malu, dua-dua atok madey tetap nak pancing...

Anonymous said...

SIAPA yg MENGARAHKAN ibrahim LIBYA dan PENGIKUT diTEMBAK matiii dlm insiden MEMALI???

Pak polisi suke2 kot..MAIN tembak2 n smbunyi2..

Kihkihikih

SIAPAAAAAAAA??????

Semoga SOALAN ini berlegar2 utk ahli2 PERTUBUHAN VIRUS biol..
Hehehehe

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates