January 18, 2017

89 Din Pagoh Bersuara Isu 'Forest City', Beliau Dakwa Gadai Tanah Pusaka


Presiden Parti Cap Bunga Raya, Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) akhirnya terjaga dari tidur dan hari ini membuat Kenyataan Media mengenai isu 'Forest City'. Saya amat berminat mengenai kenyataan media beliau di para 14 yang berbunyi:
14. Yang ditakuti ialah apabila pemimpin yang berkuasa menghadapi bebanan wang dan hutang yang berbilion sanggup menggadai tanah pusaka kepada orang asing untuk menyelesaikan tanggungannya. Maka hilanglah milik kita kepada orang lain! Apakah Bandar Malaysia milik Malaysia? 
Persoalan yang ingin kita tanya kepada TSMY, tanah pusaka siapa yang ingin kita gadai? Forest City akan dibina di atas tanah yang ditambak / ditebus guna di Selatan di atas laut (reclaimed land). Adakah tanah pusaka TSMY atau mana-mana individu yang terlibat berada di dalam laut? Tanah Forest City adalah adalah hasil tambakan laut (lihat ilustrasi di bawah) dan tidak melibatkan tanah darat yang sedia ada.

Adakah ini tanah pusaka datuk nenek kamu TSMY? Atau apakah nenek moyang TSMY berketurunan dugong? Mengenai pertanyaan TSMY mengenai status tanah berkenaan, kita terpaksa merujuk kepada Kanun Laut Negara dan bukan Kanun Tanah Negara kerana tapak Forest City masih di dalam laut!


KENYATAAN YB TAN SRI MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
1. Aziz Kaprawi tidak perlu persoal kesetiaan saya kepada DYMM Sultan Johor.
2. Sebagai anak Johor, sudah tentulah saya tumpahkan taat dan setia saya kepada Raja dan Negeri Johor. Selain itu, menjunjung kemuliaan dan kedaulatan institusi Raja-Raja Melayu juga adalah sebahagian daripada matlamat perjuangan parti saya yang jelas termaktub di dalam perlembagaannya. Jadi, jangan persoalkan kesetiaan saya kepada Sultan Johor.
3. Isu yang berada di hadapan kita sekarang bukan isu kesetiaan. Isu pokoknya kedaulatan. Ia adalah soal prinsip. Apa prinsip kita mengenai kedaulatan negara dan kepentingan rakyat? Adakah penjualan tanah-tanah kepada syarikat asing untuk dibina rumah-rumah kediaman yang kemudiannya dijual sebahagian besarnya kepada rakyat negara asing memenuhi kepentingan rakyat negara ini? Bagaimana pula tanah-tanah ini yang dimiliki secara kekal oleh rakyat negara asing tidak mendatangkan ancaman kepada kedaulatan negara? 
4. Sejarah mengajar kita bahawa penjajahan bermula dengan tindakan pemerintah menjual sebahagian daripada wilayah negerinya kepada pihak asing. Akhirnya, wilayah itu jatuh ke tangan asing dan hilanglah kedaulatan negeri ke atas wilayah itu. Wilayah yang telah hilang ini tidak dapat diperolehi semula oleh negeri itu. Inilah pengalaman yang dilalui oleh negeri-negeri Melayu ketika British datang ke tanah air kita dengan Syarikat Hindia Timurnya. Inilah juga persoalan pokok yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir dan ianya amat berasas.
5. Ada pihak yang mengatakan bahawa penjualan tanah-tanah ini kepada syarikat asing dari negara China adalah pelaburan asing. Apabila saya mengkritik dasar ini, saya dituduh anti pelaburan asing. Tidak kurang juga ada media tempatan mengecap saya anti-Cina.
6. Saya tahu apa maksud pelaburan asing dan saya antara orang yang bertanggungjawab membawa masuk pelaburan asing ke Malaysia ketika saya berkhidmat sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Malah, ketika saya menjadi Menteri Besar Johor, saya juga mengetuai banyak delegasi ke luar negara untuk membawa masuk pelaburan asing ke negeri Johor. Orang Johor pasti ingat negeri Johor membangun dengan pesat pada ketika itu.
7. Pelaburan asing berlaku apabila syarikat luar negara datang menanam modal di negara kita. Mereka membuka kilang-kilang pembuatan di negara ini, menggunakan bahan-bahan mentah tempatan untuk menghasilkan produk-produk samada untuk dieksport atau dijual di pasaran tempatan dan menggaji pekerja-pekerja tempatan. 
8. Kerajaan menyediakan tanah untuk mereka mendirikan kilang-kilang tetapi tanah ini tidak dimiliki secara kekal oleh syarikat-syarikat asing ini. Tanah-tanah ini dimiliki secara sementara dan apabila tempoh pajakan tamat, ia mesti dikembalikan semula kepada kerajaan. Daripada pelaburan asing ini, rakyat mendapat manfaat dari segi peluang-peluang pekerjaan, pemindahan teknologi dan limpahan ekonomi di kawasan sekitar. Di samping itu, negara tidak kehilangan tanah kepada syarikat asing.
9. Apa yang berlaku di Forest City adalah sebaliknya. Syarikat asing tidak menanam modal, sebaliknya membeli tanah-tanah untuk dibangunkan dan dijual. Para pekerja terdiri daripada warga asing yang sebahagian besarnya didatangkan dari negara China dan bahan binaan juga dari negara China. Malah para pembeli unit-unit kediaman berjumlah 700,000 unit kesemuanya juga sebahagian besarnya adalah warganegara China. Juteru, apa manfaatnya kepada rakyat dan negara Malaysia selain keuntungan yang diperolehi oleh syarikat-syarikat yang menjalin usahasama dengan syarikat China?
10. Sebenarnya, yang berlaku di Forest City bukanlah pelaburan asing, tetapi penjualan tanah kepada syarikat asing. Ketika saya menjadi Timbalan Perdana Menteri, saya mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tanah Negara yang dihadiri oleh semua Menteri Besar dan Ketua Menteri. Dasar kerajaan pada ketika itu ialah tanah-tanah yang dijual kepada pelabur asing mestilah tidak berstatus hak milik kekal. Ini penting supaya tanah-tanah ini tidak jatuh ke tangan pihak asing.
11. Adakah dasar ini telah tidak dipatuhi oleh kerajaan negeri Johor ketika meluluskan penjualan tanah-tanah di Forest City kepada syarikat asing? Atau adakah dasar mengenai pemilikan tanah oleh orang asing telah berubah? Persoalan ini perlu dijawab oleh kerajaan negeri Johor dan kerajaan Persekutuan.
12. Ya soal tanah adalah bidang kuasa negeri tetapi apakah kerajaan negeri boleh mengenepikan dasar pemilikan tanah oleh warganegara asing dan sekatan-sekatan yang biasa dikenakan ke atas pemindahannya boleh diketepikan begitu sahaja hanya dilihat dari sudut keuntungan wang ringgit semata-mata tanpa mempedulikan soal hak dan kedaulatan negeri?
13. Isu pokok ialah keselamatan dan kedaulatan negeri dan negara. Adalah menjadi suatu kewajiban, malahan ianya amanah yang saya dan PPBM harus pikul untuk mempertahankan bumi Johor dan Malaysia dari jatuh dimiliki oleh orang asing. Apa jadi kepada negeri kita jika semakin banyak tanah kita terlepas ke tangan asing disebabkan kealpaan kita untuk mempertahankannya! Tanah Besar China mempunyai agenda tertentu untuk menawan ekonomi wilayah termasuk rantau ini menerusi Gagasan Laluan Suteranya. Itulah juga yang diperingat oleh Tun Mahathir
14. Yang ditakuti ialah apabila pemimpin yang berkuasa menghadapi bebanan wang dan hutang yang berbilion sanggup menggadai tanah pusaka kepada orang asing untuk menyelesaikan tanggungannya. Maka hilanglah milik kita kepada orang lain! Apakah Bandar Malaysia milik Malaysia? 
15. Bagi saya, kesetiaan tidak bersifat membuta tuli. Ia mestilah berpaksikan kepada prinsip kebenaran. Itu juga yang diajar oleh agama Islam. Ketika kedaulatan negara sedang tergugat dan kepentingan rakyat terancam, maka sebagai seorang warganegara yang setia kepada raja dan negara, tanggungjawab saya adalah untuk bercakap benar.
MUHYIDDIN YASSIN
18 Januari 2017

89 comments:

Anonymous said...

kenapa Cap Bungah tidak bukak mulut apabila si Tokong buat sesuka hati ke atas tanah di pulau Mutiara ialah kerana Cap Bungah sedar urusan tanah adalah urusan negori sdn bhd. dalam kata lain Cap Bungah boleh buka mulut tetapi ia hanya akan dihurungi oleh lalat dan langau yang ada di pulau berkenaan semata-mata. muahahaha

Anonymous said...

Sian ko mat jenin...karier politik dh kira abis...komen pun mcm baru kena air ketum...bukan tanah sekangkang kera din pagoh ooiii.Buat le kerja baru ...pencari lubang cacing...kok3

Anonymous said...

serupa juga hal di sebalik RUV 355 iaitu ia adalah urusan sdn bhd namun bagi pencebuk ie penyibuk isu inilah yang akan jadi buah mulut siang dan malam 24/7 kerana isu sebegini yang akan memberikan banyak pangkahan. bukti? haha kalau nakkan bukti tunggulah kehadiran mereka di Tanjung Datu dan Air Tawar. kah kah kah

Anonymous said...

Betul tu. DAP juga jual pada Cina2 China, Indonesia dan Singapore. Kenapa tak bising?

Anonymous said...

"Bagaimana pula tanah-tanah ini yang dimiliki secara kekal oleh rakyat negara asing tidak mendatangkan ancaman kepada kedaulatan negara?"

Patutlah Uncle Sami lar nih menggelatar lutut! Rupa-rupanya punyalah banyak tanah yang dimiliki oleh orang asing secara kekal di Kota New Yolk!. Denger tuh!

Anonymous said...

Pulau pinang mana ada tanah rizab melayu? Kalau ada jual tanah milik melayu tu atas kehendak melayu itu sendiri. Kalau kena halau pun kes duduki secara haram berpuluh tahun atas tanah milik orang lain.

Anonymous said...

Berpuluh tahun pandang ke Timur tak pernah nampak pun ada anak tempatan yang tak tahan persaingan malah anak tempatan yang dulunya tak nampak adanya ruang tetapi apabila ada ruang otomatik, begitu mudah untuk masuk dan seterusnya memiliki. Setakat nak hendel 100 syarikat itu kacang ajer, 200 pun kacang juga malah yang hendel sampai 500 pun ada. Makanya usahlah diperkecilkan kemampuan 'anak' sendiri.

Anonymous said...

Midin...mcm kisah sangat negara kita ni..dia sebenarnya terdesak nak selamatkan kompeni anak2 dia..bestari net..mykad..semua bakal ganti orang..begitu juga atok terlajak tua tu..betul ke dia dah tak ada opis kt klcc..hina betul orang layan dia mcm gitu kan tapi nakbuat mcm mana.. Hina lagi gelagat dia sokong Cina Dap komunis..ingat Bukit Kepong..ingat chin peng ingat kit siang

Anonymous said...

Pekung pemimpin UMNO Pulau Pinang terdedah apabila didapati mengaut keuntungan peribadi sebanyak RM5 juta dalam tempoh tiga bulan sahaja hasil jualan 10 ekar tanah milik 31 pemilik tanah Melayu di Kampung Terang, Balik Pulau, Pulau Pinang.

Pemimpin UMNO yang dikaitkan ialah Timbalan Pengerusi UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir dan pengarah pilihan raya BN Pulau Pinang, Datuk Omar Faudzar.

Tanah bernilai RM8.6 juta tersebut dipindah milik daripada 31 pemilik tanah Melayu kepada Maison Heights Sdn Bhd pada 31 Januari 2012 lalu.

Maison Heights Sdn Bhd telah ditubuhkan pada 6 Mac 2009 untuk tujuan pembinaan, tanah, pelaburan dan pemajuan hartanah serta perdagangan am dan mempunyai modal berbayar RM1 juta dan dimiliki oleh Musa dengan saham bernilai RM500,000, Omar dengan RM499,999 sementara adik Omar, Harun mempunyai saham RM1.

Maison Heights Sdn Bhd telah menjual tanah tersebut kepada Kay Pride Sdn Bhd pada 16 Mei 2012 dengan harga RM13.5 juta.

Anonymous said...

Ganti dgn sapa? Habibur rahman kadir shah? Blogger captain M? Kahkahkah..kepala hotak kau

Anonymous said...

Muhyiddin sebenarnya menutup fakta bahawa bahawa pemimpin Umno dan kerajaan BNlah yang telah menggadai sejumlah tanah di negeri Johor kepada kerajaan Singapura pada awal tahun 1980-an lagi dan ‘pengkhianat terbesar perjuangan orang Melayu’.

Pemimpin Umno pada waktu itu telah menyerahkan tanah seluas 51,170 hektar kepada Singapura dengan bayaran RM350 juta.

Muhyiddinlah orangnya yang bertanggungjawab menggadai tanah-tanah orang Melayu kepada Singapura.

Pada tahun 1980 sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar dan waktu itu Musa Hitam jadi Timbalan Perdana Menteri tiada siapa pun tahu didedahkan bahawa pada tahun 1981, kerajaan Johor di bawah Muhyiddin telah menyerahkan tanah di kawasan Sungai Lingu iaitu di Bandar Tenggara Johor sebanyak 51,170 hektar kepada kerajaan Singapura.

Yang menyatakan demikian ialah wakil rakyat Pasir Mas, Ibrahim Ali ketika berucap pada majlis Ceramah Perdana Menentang Penghinaan Terhadap Islam di perkarangan Maahad Tahfiz Wa-Tarbiyyah Darul Iman, Tok Jiring pada tahun 2006. .

Katanya, kawasan tersebut tidak jauh dengan Kota Tinggi yang merupakan kawasan hamparan air seluas 51,170 hektar.

Menurutnya, kawasan berkenaan dipajak kepada kerajaan Singapura selama 60 tahun dengan kadar bayaran RM350 juta dan tidak dibenarkan sesiapa pun memasukinya sekarang ini.


http://anwaribrahimblog.com/2009/08/23/johor-terpaksa-membayar-ganti-rugi-kerana-muhyiddin/

Anonymous said...

yang pasti bukan ganti dengan madey & anak-beranak co. dan kroni-kroninya....

Anonymous said...

ARKIB : 21/07/2012
Dua pemimpin UMNO sangkal dakwaan jual tanah harga tinggi



PULAU PINANG 20 Julai - Dua pemimpin UMNO Pulau Pinang menyangkal dakwaan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri, Datuk Abdul Halim Hussain mengenai penjualan tanah seluas 4.04 hektar milik penduduk Kampung Terang di Balik Pulau kepada pemaju dengan harga RM13.5 juta pada Mei lalu.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Ketua UMNO Bahagian Bukit Gelugor, Datuk Omar Faudzar menafikan tuduhan Abdul Halim itu dan menyifatkan ia pembohongan bagi mencari publisiti.

Menurut Omar, dakwaan Abdul Halim bahawa syarikatnya, Aseania Group Sdn. Bhd. (Aseania Group) membuat keuntungan dalam masa empat bulan dengan menjual tanah penduduk pada harga RM13.5 juta pada Mei lalu selepas dibeli dengan harga RM8.5 juta pada Januari lalu adalah tidak berasas.

Ini kerana, katanya, syarikat itu membeli tanah terbabit pada 1 Oktober 2010 dengan harga RM22 sekaki persegi sebelum menjualnya pada 10 Januari lalu pada harga RM33 sekaki persegi.

"Kami terpaksa menjual tanah itu kerana mendapat tekanan hebat kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang telah menyenaraihitamkan syarikat kami serta tiga syarikat lain iaitu JKP Sdn. Bhd., UDA Land dan Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda).

"Bagi mengelakkan sebarang masalah untuk membangunkan tanah itu, kami mengambil keputusan menjualnya kepada pemaju yang berminat bagi mengelakkan terpaksa menanggung kerugian membayar pinjaman bank sedangkan ia tidak boleh dibangunkan," katanya pada sidang akhbar di pejabat Barisan Nasional (BN) negeri, di sini hari ini.

Omar yang juga Pengarah Urusan Aseania Group menambah, pihaknya kesal dengan tindakan kerajaan negeri yang seolah-olah cuba menyusahkan syarikatnya yang ingin membangunkan sebidang tanah di Bandar Perda dekat Bukit Mertajam dengan projek rumah berkembar namun diarahkan dibina rumah kos rendah dan kos sederhana.

Jelasnya, Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) juga mengeluarkan syarat agar syarikatnya membayar premium sebanyak RM516,000 ke atas tanah terbabit.

"Kenapa syarat tambahan untuk bayaran premium dan pembinaan rumah kos rendah itu hanya dikeluarkan kepada syarikat kami sedangkan ia tidak dikenakan kepada pemaju lain.

"Begitu juga isu tanah di Kampung Terang yang pasti dikenakan syarat sama sekiranya tidak dijual, sekali gus merugikan kami," ujarnya.

Dalam pada itu, Musa menempelak Abdul Halim yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri yang didakwa membuat tuduhan tanpa usul periksa malah bertindak seolah-olah jurucakap serta 'kuda tunggangan' Guan Eng untuk menekan projek-projek BN.

Katanya, Abdul Halim harus menjawab beberapa persoalan terlebih dahulu sebelum mampu menjadi pejuang antaranya isu tanah di Kampung Genting, Balik Pulau yang dicadangkan untuk pembinaan sebuah universiti swasta dan cadangan pembinaan hospital swasta di atas tanah seluas 0.4 hektar di Taman Manggis, dekat sini.

"Abdul Halim juga dicabar membina rumah kos rendah dan sederhana di Balik Pulau selain tidak berdiam diri berhubung isu tanah Bayan Mutiara yang dijual di bawah harga pasaran oleh kerajaan negeri.

"Kalau beliau mampu menjawab cabaran saya ini, baru saya boleh sokong beliau sebagai pejuang sejati untuk orang Melayu di Balik Pulau," katanya

Anonymous said...

Lim Guan Eng Jual Tanah Kepada Syarikat Singapura

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng didakwa telah menjual tanah kepada syarikat daripada Singapura.

Perkara itu berlaku beberapa bulan pada tahun lalu, dedah Lim Sian See hari ini.

“Pada bulan Mei 2015 kerajaan Pulau Pinang menjual 100% 20 ekar tanah bernilai RM30 juta kepada Jabil Circuit Singapore Pte Ltd di mana syarikat induknya berpusat di Amerika Syarikat.

“Dan pada Julai 2015 Kerajaan Pulau Pinang diberitakan memberikan hakmilik 49% dari sekeping tanah seluas 6.8 ekar kepunyaan kerajaan yang bernilai RM11.3 bilion kepada GLC Singapura Temasik dan EDIS,”dedahnya dalam Facebook hari ini.

lim-temasik2

Penulis turut melampirkan tiga pautan artikel berkaitan dengan perkara tersebut.

http://www.edis.sg/news-article-5.html
http://www.thesundaily.my/news/1506276
http://www.thesundaily.my/news/1418320

Lim Sian See membuat pendedahan itu sebagai menjawab kritikan daripada tiga pimpinan pembangkang, Rafizi Ramli (PKR) Tony Pua dan Liew Chin Tong (kedua-duanya dari DAP) yang mendakwa ‘aset negara telah terjual apabila 1MDB menjual 24% daripada projek Bandar Malaysia kepada syarikat dari China.

Sedangkan, projek Bandar Malaysia itu masih lagi dimiliki oleh warga Malaysia sebanyak 76% di mana kerajaan pusat dan negeri menguasai 57%.

Bidasnya, berbanding dengan projek Bandar Malaysia bagaimana pula dengan langkah Kerajaan Pulau Pinang yang kehilangan 100% dan 49% hak pemilihan kepada Singapura.

“Kedua projek (di atas) di mana 100% dan 49% kini dipunyai syarikat Singapura tidak dilabelkan sebagai “jual negara” sebaliknya pelaburan asing luar negara?

“Dan entah bagaimana, 24% daripada Bandar Malaysia yang dijual kepada sebuah syarikat China dianggap sebagai ‘jual negara’ dan bukan pula pelaburan asing dari luar negara ?

“Aku tak paham,”katanya.

bandar-malaysia

Tambahnya lagi, proses penjualan Bandar Malaysia dilakukan secara telus iaitu melalui tender terbuka antarabangsa yang diuruskan oleh syarikat pihak ketiga.

“Adakah Pulau Pinang menjual kedua-dua bidang tanah melalui tender terbuka juga? Tidak kelihatan seperti itu,”katanya lagi.

Anonymous said...

kah..kahh..kah macai Madey Chap Bunga Layu kantoi spin nak alih isu..puihh

Sudah leee Din Pagoh oii.. bek ko gi cuci najis skandal dgn bini org dlu sebelum bicara pasal kedaulatan tanah..

Semua tahu kuasa tanah ni milik kerajaan negeri.. sbb tu Tokong Lim Sial Dapig boleh gila2 jual tanah billion2 pulau jerjak pd company asing..

cer citer celah mana pulak jual tanah milik krjn johor utk bayar hutang krjn pusat?? kalau la ye pun jual mcm tu?

Din Pagoh.. ko mmg blur dan biol.. patut le berkali2 dlm kabinet jelaskan isu 1mdb.. last2 ko jwb xtahu..!! BONGOK!!

Anonymous said...


Lim Babie Eng mana suka pakai tender2 ni.. sbb tu dia berkenan pd Banglow Miss P.. kaw2 punya diskaun.. sbb lepas tu boleh direct award Taman Manggis pd company Miss P.. girl simpanan nya..

macai pgayr apa kesah.. jual tanah ke jual babi ke.. janji tk lebih dr atok liwat.. kah..kah..kah

Anonymous said...

Kalau Derma Tok Arab RM2.6B pun tak bising, setakat forest city tak ada isu punya. Nak halalkan derma tu supaya tak nampak macam rasuah, bubuhlah kononnya dari tok arab walaupun tok arab sebenar hanyalah Khadem Al Qubaisi iaitu rakan seleweng PetroSaudi. Takut kena bagi balik wang derma kat UMNO atau kerajaan, buat-buat pulangkan balik bakinya. Level bodoh apakah ini? Mungkin ko boleh bodohkan puak UMNO yang masih tinggal sebab puak ni memang bodoh piang, tapi tak perlulah ingat nak perbodohkan seluruh rakyat Malaysia. Lepas tu, buat-buat cari satu persatu isu lain supaya rakyat boleh lupakan isu derma tok arab ni. Memang confirm UMNO hancur sebab setitik nila.

Anonymous said...

klu dh seleweng dh lama berbukti. tp macai madey dihantar pusing satu dunia last2 bwk balik sex tape Anina..

tk ge giler madey nyayok ke situ plk..die tlupa igt ni zaman usung tilam Shamsidar dgn Nuar kot..
hehehehe...chaii.. ko bru bangun tdo ke chai? tetibe trigt derma arab?

Anonymous said...

Dan confirm juga kau memang bongok

ted manoff said...

Haha.. Panas kerr caii..prOoTt💨💨💥💢💦

Anonymous said...

Wow citer broker tanah...dri thn 80an...berjota untung...tanah rakyat jdi mangsa...bagi komen ikut sedap mulut...forest city...tanah tambak laut din pagoh bukan...bukan tanah hutan...bukan juga tanah semak samun elli...terkangkang.KONON PERJUANG HAK RAKYAT...HAMPEH.

Reformasi juboq rizal said...

PERJUANGAN TUN HAMPIR SELESAI...
Izinkan aku dengan satu madah...

Sebagai bekas PM 22 tahun yang banyak jasanya (walaupun benci, janganlah tunjuk bodoh sombong untuk menafikannya ) Tun mempunyai lokus standi untuk bersuara dalam apa jua isu.

Walaupun tanpa jawatan dan kuasa, pengaruh dan senjata Tun adalah berlandaskan hujahnya bukan sahaja kenyataan,  tuduhan atau dakwaan akan sesuatu perkara tetapi juga sarat dengan jawapan balas, segera dan tepat selepas dikritik (ada buat homework).

Samada serangan dari atas atau bawah,  Tun masih di atas kuda perjuangan, tangan kiri memegang erat panji,  tangan kanan dengan panahnya.

Isu kepentingan rakyat dan kenegaraan menjadi pilihan perjuangan Tun mengatasi isu remeh temeh seperti dipersepsikan nyanyuk, perkauman, kenegerian,  kroni, kecewa,  cemburu atau dendam.

Dengan meninggalkan nikmat hak dan keistimewaan mantan,  Tun kini sarat dengan hinaan dan cacian. Jika kerusi pun ditiadakan,  kubur sudah tentu kena korek sendiri.

Hukum akal,  Tun tidak akan lama menongkat langit atau  sebok kumpul harta, tetapi biarlah sebelum pemergiannya, beliau sempat saksikan sesungguhnya kita terutama golongan muda adalah pewaris perjuangannya yang belum selesai.

Sebagai pemimpin,  harta dan pangkat tidak akan diiring bersama masuk ke liang lahat, yang dibawa masuk adalah dosa mencuri dan menyamun harta rakyat.

kluangman at Tuesday, January 17, 2017

Anonymous said...

Cai 748
Derma arab najib da BELI korma ler cai 2 taun lpas mase posa..

Ko xingt ker??
MeNtEDARAH korma.berkotak 2 pastu buat bodoh biol

Cerita lgi hal korma 2.6b..xsudah 2

Kihkihkih

Anonymous said...

Mahathir Tak Kisah Jika Beliau Ditangkap...

Chedet jawab Sultan Johor (Versi BM)

Saya TIDAK tahu jika benar YMM Sultan Johor mencabar saya berkenaan pembangunan Johor Bahru.

Mungkin ini hanya The Star yang mentafsirkan titah Sultan Johor sebagai cabaran terhadap saya.

Tetapi sekiranya YMM Sultan menafikan baginda mencabar saya, saya ambil kira laporan The Star sebagai benar.

Saya akui saya agak terbatas. Sementara orang boleh berkata apa saja tentang saya, dan saya sangat mengalu alukan kebebasan bersuara sedemikian, saya harap dengan maklum balas terhadap cabaran baginda saya tidak akan ditangkap dan dipenjara tanpa bicara.
Tetapi jika terdapat perbicaraan, silalah tangkap saya..

Sekarang ini, apa saya kata? Tidak lebih hanya mengulang semula laporan Bloomberg. Saya hargai mengapa Bloomberg tidak dicabar mahupun dinafi.

Apa yang Bloomberg kata mengenai laporan bertarikh 22 Nov tahun lepas?

Dilaporkan bahawa syarikat Cina dari China akan membina Forest City di JB yang boleh memuatkan 700,000. Dilapor lagi bahawa kapal terbang yang dipenuhi dengan Cina China diterbangkan untuk melihat model bersaiz manusia dan mereka akan membeli hartanah di Forest City.

Saya merasa ragu jika Melayu Johor dan Cina membeli atau akan membeli pangsapuri tersebut. Tidak mungkin kebanyakan orang Malaysia akan membeli semua hartanah ini.

Bloomberg di dalam laporan yang sama memaklumkan bahawa 60 pembagunan lain bersamaan Forest City, juga telah dijual kepala orang Tanah Besar Cina.

Melihat semula pada tahun 1819, apabila Sultan Ali, tidak memajakkan Singapura kepada British, Temenggong yang menandatangani pajakan tersebut. Lihatlah Singapura hari ini. Sebahagian dari Johor telah menjadi negara asing - pesat membangun tidak menjadi hal, tetapi ianya negara asing.

Terdapat lebih banyak dari jutaan orang asing duduk di JB Forest City dan 60 pembangunan lain. Tempat baru ini tidak menjadi negara asing tetapi akan mendadaknya peratusan orang asing. Jika mereka tinggal lebih lama, mereka bakal layak diberikan kewarganegaraan Malaysia.

Ya, saya mempromosi pelaburan langsung asing (FDI). Tetapi ia bukanlah mengenai pembelian tanah di Malaysia, membangunkan dan menjual tanah kepada orang asing yang akan tinggal di sini.

FDI adalah berkenaan dengan pelaburan dalam industri permbuatan. Syarikat Malaysia akan membina bangunan dan rakyat Malaysia bekerja di dalam industri tersebut. Mereka ini akan peroleh kemahiran dan memulakan perniagaan pembuatan mereka sendiri.

Kontraktor Malaysia sudah cukup berupaya dalam membina segala jenis bangunan dan membagunkan tanah. Kita tidak memerlukan orang asing untuk melakukan semua ini. Lihatlah Malaysia hari ini.

90% atau lebih dari bangunan baru dan pembinaan adalah hasil syarikat rakyat Malaysia sendiri. Majoriti pembelinya adalah orang Malaysia, dan mereka adalah rakyat yang sememangnya hidup di situ.

Tetapi apabila orang asing membeli tanah, di situ tidak akan ada pengaliran masuk modal. Kebanyakan wang dipinjam. Dan mereka boleh membuat perniagaan dengan bank mereka sendiri.

Apa jua hasil syarikat asing dapati akan menjadi asing dan memberi kesan kepada pengaliran keluar modal.

Apabila pengenalan skim di mana anda boleh membeli hartanah di China dan percuma sebuah rumah pangsa atau rumah di Malaysia, tidak ada keuntungan didapati di Malaysia. Oleh itu, tidak ada hasil cukai dibayar kepada Kerajaan Malaysia.

Biarlah kesemua transaksi dibuat secara telus. Terbitkan semua dokumen tentang pelaburan, jumlah pekerja, negara asal mereka, pembeli, bank-bank yang menjadi sumber wang dan kesemua dana asing. Lakukan semua ini dengan jujur. Jangan sembunyi.

Jadi biarkan Transparency International memeriksa dokumen rasmi yang didedahkan. Biar rakyat lihat dokumen ini sebagai bukti ketulenan.

Dasar pandang ke timur bukanlah berkenaan dengan meminta Timur untuk membeli tanah di Malaysia, membangunkan dan menjual kepada rakyat negara tersebut. Ya, kita menggalakkan orang asing menjadikan Malaysia sebagai rumah kedua. Tetapi jumlahnya amatlah sedikit.















.

Anonymous said...

chai chap bunge kodi xde modal nak spin. Mkloom lah prk pru menghambat mreka.

tenyeh citer 2.6 billion sudah 500 hari lebeh.. 2.6billion derma Arab vs 100 billion duit negara lesap/main forex judi ap cer cai??
22 tahun menyamun..ko jilat xhingt apa2.. bongok nma nye tu!

Anonymous said...

Mahkamah NZ dengar bantahan keluarga Jho Low Jumaat ini

18 Jan 2017, pagi 10:42 (Dikemaskini 18 Jan 2017, pagi 10:47)

Keluarga ahli perniagaan kontroversi Malaysia, Jho Low akan membantah penyitaan aset bernilai NZ$230 juta, di Mahkamah Tinggi di Auckland, New Zealand, pada pagi Jumaat ini.

Ini berkenaan dengan penyitaan aset oleh Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat.

Mereka mendakwa memiliki secara langsung aset yang terbabit dalam siasatan berkaitan 1MDB, laporkan NZ Herald hari ini.


Anonymous said...

mamak tua sekor ni mmg makin kronik.. hbis dgn semua org di ank brgaduh..
lps tu skit2 cbr org suh tangkap dia. psiko je lbh nk trik simpati.

xkn la pdrm nk tngkp bks penyangak terhormat yg umo dh 91 terlajak ke kubur. byk lg polis nk pkir dr mlyn si tua penyangak ni. biar la dia mereput sendri2..

Anonymous said...

dr Sgpork pegi ke FBI, pastu DoJ. skg buah KIWI plak..

kah..kah..kah. chai det mamak kje ratib jhlow2.. kah..kah..kah chai!

modal dedak expired!

Anonymous said...

Barua2 mamakdey on duty overtime ekk.. gelabah tu nk PRK ke PRU. xde isu nk main. korek2 basi pn basi lh.. jamah sesame macai.. dedak masyokk!

din pagoh said...

Jamal dah mampos belom?

Anonymous said...

Haha.kiwi pulak yer..kita tunggu jerlah..kesianlah dgn Rba ni..harap itu ini..yang kononnya boleh babitkan Pm Najib..habis dah Pm kita tak bersalah.. kau pusing sana kau goreng sini..masih tak dpt..cari bukti..cuba lagi halim..putar lagi...

Anonymous said...

klu asal sifat madey tu org yg amanh dn btul xsuka pnyelewengn, bkn skrg ni yg die gedik sakan nk citer psl 2.6bllion psl DS Najib.. pasti dh kes Perwaja Steel-Maju Holding dan lesap duit 10 billion Bank Swiss tu dia akn korek smapi lubang cacing utk cari siapa penyamun..sbb dia PM dn ada kuasa besar msa tu..

tp cer tgk kes2 penyelewengn di zmn dia jd PM.. semuanya kambus senyap..

aikk npe skrg alim sgt konon nk cuci dosa umno? muntah hijau weihh!

Anonymous said...

Al-Keralalok hidup lagi ke?

Dia jadi ketua gerombolan melacurkan fikiran puak pakatoon.

Anonymous said...

Malu aku nak ngaku UMNO, korupsi presiden sudah terkenal satu dunia. Yang dok terima habuannya makan duit haram saja. Lepas presiden dah bersara, masa tu baru puak UMNO dok maki presiden terdahulu. Walhal, yang dok tutup taik presiden depa juga. Inilah tahap mentaliti puak UMNO bodoh. Depa cuma dok pikiaq habuan untuk harini. Esok lusa lain cerita. Memang puak ni lagi hina dari DAP lah.

Anonymous said...

Panjang sgt le cerita dongeng ko..malas baca...

Anonymous said...

Hehehe ted bongok...dah bolah kentut ye...buasir dah sembuh?...hehe

jho jib said...

Hidup najib! Mati umno!

Anonymous said...

Ye..menyamun utk anak beranak 22thn...hehehe

Anonymous said...

Spina perancis pun mcm tunggu buah tak jatuh2...dah kuar cerita dongeng mahkamah NZ plk...hehehe

Anonymous said...



Sian Melayu PP terpaksa lari membeli rumah di Kulim, Sg Petani kerana kos rumah terlalu mahal di PP dan mereka tak mampu lagi untuk membelinya. Tak mustahil Melayu akan pupus dlm masa terdekat ini.

Anonymous said...

jhow low punya slh knpa plk nk sabitkan ke Najib?
tp sampai skrg Jho Low pn xkena2 tngkap lg..

heran bin ajaib aku dgn plot wayang mamak paria ni.. ending xrealistik.. ayang xjadik!

22 tahun menyamun.. yg kita nampak 400 company anak dia balun.. yg xnmpk? skandl2 Bank Bumiputra dlu.. kambussss snyp.. malu aku mngaku org UMNO zmn MAdey jd PM.. pmsamun!

Anonymous said...

Madey korap tak pe..
Org lain tak bleh...

Sejarah...
Semua PM dan timbalan PM malaysia musuh madey..kecuali klw boboi jadik PM madey sokong...hehehe

Anonymous said...

lge gadai giler2 tanah di Penang awat din pagoh dgn madey tk menyalak2 itu gadai kedaulatan negara? negeri yg xde Sultan.. lglh senang gadai kedaulatan..

so amacam chai?? wayang tarak laku kaa??

Anonymous said...

Maka lengkap lah 100% penguasaan cina di PP...bagosss

Anonymous said...

ko kire sndiri le bpe byk timbln madey, semua di tendang murah..bg die xbetul xbagus xmoral.

dia sorg je yg bagus? dia naik jd PM melalui UMNO. xde UMNO nth2 klinik Maha pn xlaku!

Anonymous said...

sjk pm 22 tahun tu jd pm.. xde dia kesah plak psl takut tanah trgdai pd cina.. penang jd darul cina zmn madey jd pm.. spaa brani lawan madey mahafiraun? sultan pn dia cantas..

so skrg ni dia msih rsa aura2 jd pm mahazalim.. mcm xpencen lg kah..kah..kah

Anonymous said...

Nak disumbat atok kerala tuh dlm penjara buatpe.Menghabiskan duit rakyat adele,Yang seko kat dlm tuh pun sikit punya putar alam.Sakit mcm nak mampos...last2 keluor masok mcm bapak dia punya jail...siap boleh mkn angin lagi kat penang baru2 nih.Situa kerala lagi le banyak akal keling dia...menyusahkan aje.

Anonymous said...

tunggu bapak ko kojol dulu

Anonymous said...

Dah pernah jd menteri besar & timbalan perdana menteri pun masih bodoh lagi.. Ini manusia jenis hati dah rosak..

Anonymous said...

akibat termakan dedak madey import khas dari kerala... tu yang benak semacam je

Anonymous said...

pencacai dapig macam ted kentot kata rumah kat penang murah-murah... lebih-lebih yang takde swimming pool, dapat murah rm3 juta... siapa nak bagi beb...

Anonymous said...

nak jadi ketua pemuda pun tercirit...

Anonymous said...

Puak UMNO ni takut betui dengan Dr Mahathir. Asalkan dia buka mulut, semua UMNO kecut perut. Maklumlah 22 tahun jadi presiden. Kalau nak dibanding dengan Najib bagai langit dengan bumi. Memang patut takut pun, PRU12 dulu pun UMNO bermusuh dengan Dr Mahathir, tumbang terus 5 negeri. Itu baru kes korup budak tingkat 4. Kali ni, tak tahulah apa nak jadi, korup berbillion-billion, yang buat pulak presiden parti. Dah tu, ada parti direct dibawah dia, lagi banyak puak UMNO dok seranah dia, lagi kuat dia. Bodoh UMNO bukan sebarang bodoh, bodoh yang tak dapat diajar lagi. Confirm yang ada akal yang waras akan campak terus UMNO dalam longkang.

Anonymous said...

Mamak rupanya tukang jual tanah melayu di pulau pinang..patutlah licin.

Anonymous said...

Mamak tak payah sembang pasal umno. Masuk kimma la

Anonymous said...

Mamak penang mengaku umno..haha

Anonymous said...

Ada juga mamak tongkang yang beli tanah kerajaan yang dicuri oleh 1MDB.

Anonymous said...

Orang taknak ambil tahu pasal penang. Mamak, kau pegi jual rojak la pundek

Anonymous said...

Tak payah cerita bab kehilangan tanah milik orang melayu kat pulau pinang. Orang melayu pantang dapat habuan yang tinggi, semua sanggup dijual. Bukan setakat tanah, maruah pun sanggup digadai. Bila dah terjual, kenapa nak bising pula. Perkara yang sama berlaku dalam UMNO, asalkan dapat habuan, presiden korupsi pun sanggup dipuja. Bila presiden hilang kuasa, baru menyumpah macam presiden tu tak pernah wujud dalam parti pun. Bodoh gila.

Anonymous said...

Triumph hampir ditolak oleh Republikan tapi diterima oleh warga AS kerana satu sebab yang jelas iaitu retoriknya masuk sanubari. Keadaan di sini tidak begitu. Retorik lokal berpaksikan populariti dalaman tanpa menghiraukan sama ada retorik itu masuk sanubari mereka di luar sana atau tidak. Bila retorik mereka di tolak dan sekaligus gagal meraih kerusi terbanyak, bukan diri sendiri yang di persalahkan sebaliknya pihak yang menolak mereka pula yang dipersalahkan. Makanya kalau cai2 ada keprihatinan suruhlah mereka ini menuntut dari Triumph. Mungkin nasib mereka dan anda jua akan berubah selepas ini. Yakinlah.

Anonymous said...

Dulu bukan main marah & bantah singapura tambak laut..siap haramkan eksport pasir ke singapura. Kononnya menjejaskan nelayan dan ekologi. Sekarang dah terbalik..apa dia buat sapa boleh bantah.

Anonymous said...

Patutlah tentang pembinaan jambatan bengkok & penghapusan tambak johor..buat pulau lebih banyak untung.

Anonymous said...

Apabila ada pihak buat janji eloknya jangan telan bulat-bulat sebaliknya kunyah terlebih dahulu agar anda tidak tertelan janji janji kosong. Janji terbaru di pasaran ialah janji nak pupuskan tol. Bunyinya macam real dan menguntungkan walhal tersirat dot dot dot. Ingat Bro, tidak ada yang percuma lantaran penjanji perlu kepada banyak material untuk balas budi totok, kroni dan penjilat. Nak lebih jelas cuba anda kaitkan antara air percuma dan pembelian syarikat air pada harga tidak munasabah. Nah kalau dah mula sedar, cuba anda kira berapa untungnya buat anda (lebih lebihpun 20 cc padu air) dan berapa pula buat mereka (where sky is the limit)?

Anonymous said...

Yg. si PENJAJAH PARASIT ZIONAZI BerSHIT-DAParasit punya KURANG AJAQ nak JUAL Negara ISLAM kami ni pd. IS-rael-MOSSAD/SOROS-NA*O; TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aaahhh?!!

OI si TERORIS2 GILA BABI si HOMO2 JIJIK PENYAMAQ ZIONIS PENJILAT2 ANJING2 TERORIS PENJAJAH ZioNAZI CASH-is-KING DAParasit-KULI2 si rejim PENGGANAS KANIBAL/NECROPHILIA ISrael/ZIONIS ni - TAK pula TERLOLONG mcm. PUAKA psl. dpt. RASUAH yg. berBILLION selepas dok lahap TAIK rejim TERORIS KANIBAL/NECROPHILIA Israel/ZIONIS aaahhh??!!

Dan TAK juga si PENJAJAH TERORIS DAParasit ni nak SAMAN Razali kalau berita ni TAK benaq?! Dasar si PENAKUT! Di - http://www.pisau.net/terima-dana-1-2billion-dari-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/ , Terima Dana 1.2Billion Dari Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman, Published on 17/08/2016 in DAP by pisau!

Itulah, bilalah juga si SPRM tu nak MENYIASAT si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAParasit RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-CIA/NA*O ni yg. boleh dapat RASUAH sbnyk. USD 300 JUTA (RM 1.2 BILLION) dari rejim TERORIS KANIBAL/NECROPHILIA IS(IS)rael tu - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAParasit yg. diKETUAI si TODI-puaKA, di LATIH oleh TERORIS MOSSAD dan si KM spt. TONGGENG eng boleh pula asyik jumpa DUTA IS(IS)rael, serta IS(IS)rael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson – utk. MENAKLUK Selat Melaka; sbg. laluan UTAMA Submarin2 NUKLEAR HARAM IS(IS)rael/NA*O (yg. berPUSAT di Diego Garcia), serta sbg. laluan UTAMA perkapalan industri MINYAK/GAS laut dalam yg. berBILLION(“oil/gas CHOKEPOINT”) yg. MENYAMBUNGkan Lautan PASIFIK-HINDI hingga ke Laut MERAH/MEDITERRANEAN (utk. ke ISrael/Barat)!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

DAP Terima Latihan Dari Mossad?

January 4, 2016 By WakeUp Malaya

Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
—–
Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya.....

Jadi, PI MAMPOS lu kat JAMBAN si TERORIS PENJAJAH/PENYAMUN ZIONIS DAParasit KURAP lu tu!!

Anonymous said...

Tentulah si TERORIS2 HOMO/PORNO PENJAJAH PENYAMUN/PERASUAH/PEMBUNUH DAParasit/PKRHOMO dok MENGGILAI si JANTAN YidinSEMBAP GILA SEKS ni – yg. MIANG nak MAMPOS ni , TAK pula SEDAQ DIRI; masih nak jadi PEMIMPIN Bumiputera konon – lu diTUDUH buat JENAYAH ZINA dgn. BETINA SUNDAL yg. disyaki EJEN ZIONIS-MOSSAD/DAParasit– sampai memBAHAYAkan tugas lu (sbg. antara bekas pemimpin tertinggi negara dan UMN*) dulu, utk. melindungi BANGSA, AGAMA & NEGARA; tak pula lu SEDAQ DIRI si YidinSEMBAP OI?!!! JIJIKnya org. tua HIPOKRIT & PENGKHIANAT ni! TAK bermoral lansung - lepas tu BERANGAN nak jadi PM -PI MAMPOS si JANTAN KITOL MIANG oi!

Dan sekrg. bekas Kapten BETINA-no-1 parti BumiHOMO Bersatu-GILA SEKS pula dok Skandal SEKS juga! TERUKnya!

Jadi, si YidinSEMBAP dan si BETINA SUNDAL ni, kami dok tunggu ni (kami akan terus BANGKITkan isu ni), bila lu nak SAMAN suami BETINA SUNDAL MOSSAD tu, RPK dan dll – JANGAN hanya tuduh itu FITNAH! Inikan Malaysia, bukan Barat (akibat "Free Speech" PALSU depa); jadi bolehlah SAMAN! Takkanlah loyar2 JAMBAN yg. berlambak dr. TERORIS PKRHOMO/DAParasit lu tak boleh bagi khidmat GUAMAN yg. PERCUMA no! Lu kan PENJILAT GALAK depa; mcm. si LANUN/PENYANGAK/PENYAMAQ/PERASUAH/PEMBUNUH-madey ANAK BERANAK Berijazah JAMBAN tu! Lihat di - http://tunkuaisha.blogspot.com/2016/06/divorce-case-linked-to-top-politician.html, Divorce case linked to top politician postponed, Monday, June 20, 2016:

A divorce case involving former deputy public prosecutor Stanley Clement Augustin and his wife Nika Gee Siew Yee at a High Court here has been postponed.

A new date for the proceedings has yet to be fixed. Neither the parties nor their lawyers were present on Monday morning. The case was to be heard before Justice Datuk Siti Mariah Ahmad.

Augustin had applied for a divorce last year after alleging that his wife had an affair.

He had on Dec 7, 2015, made a Statutory Declaration (SD) claiming that his wife had engaged in an intimate relationship with a prominent political figure from Johor (name as Muhyiddin by RPK).

The SD claimed that Gee met the politician overseas and had received financial and material benefits from him.

The accused politician has, however, called the allegations slanderous, adding that it was ill-intentioned and unfounded.

(Tok Landak)

nek tempoyak said...

Butuq pak hang!

Anonymous said...

yang jual tanah kepada singapork tu mamak ke? Sejak bila tokong berbangsa mamak pulak ni??

Anonymous said...

mamak madey tak masuk kimma pun..

Anonymous said...

mamak madey apsal masa muda tak masuk kimma eh??

Anonymous said...

yang marah singapork tu tambak laut adalah mamak madey al-kutty

Anonymous said...

pala bana ted kentot

Anonymous said...


Ko ingat tambak tu kat langit atau kat singapura ke. kan kat perairan malaysia juga. Bodoh punya org.

Anonymous said...

yang tak nak ambil tau pasal penang tu hanya penjilat dewa tokong je

Anonymous said...

harta jho low kena sita, peduli apa dengan kami pun

Anonymous said...

Zmn Mamak Madey yg mengarahkan dasar menghalau org Melayu yg tak mau beri laluan untuk projek 'PEMBANGUNAN'. TS Koh Tsu Koon hanya melaksanakan apa yg Madey suruh.. kalau tak dia pun kena fitnah dan ditendang!

Madey amat FOBIA dan BENCIKAN status dan definisi TANAH REZAB MELAYU!
salah satunya mungkin dia 'teras hati' sebab dia keturunan Mamak Kerala. Dan anak2 dia perlukan tanah-tanah ini untuk terus kaya melalui Taikun2 Cina Kroni!

Tiba2 skrg Madey seperti bangun dari KOMA. meracau bercakap pasal tanah Melayu tergadai? aikk.. dia yg gadai selama 22 tahun.. sampai Genting Highland senang2 jadi hak milik Goh Tong! seketul bukit tanah tanggi..

begitu ekslusifnya cina bg Madey sampai benda yg tak penting seperti pusat hiburan dan judi pun dia mau bagi Cina!


Tanah di Iskandar Malaysia melibatkan Sultan Johor. Madey memang cari nahas dengan keluarga Sultan Johor!

gaduh dengan Najib belum habis.. dia tambah musuh dr Istana pulak.. Madey memang buat TABIAT!

Anonymous said...

Macai chap bunya layu tak sudah2 meratib Jho Low2.. stau dunia mereka pusing.. akhirnya Jho Low sja yg mereka ratib.. mana dia Najib??

jika Jho Low buat jenayah.. apa kena mengena Najib?

Madey merompak utk anak2 dia..tp sampai skrg tk kena tangkap pun?? boleh je? kan??

Anonymous said...

Atok U-Tun tu dewa maksum, semi-god utk penyokong2nya, mana ada buat salah sikit pun.

Dia hanya buat U-TURN, meracau, meroyan, adu-domba, acah org suruh tangkap dia, dan lain2 hal merepek dan mengarut. TAPI dia tak pernah buah salah dan buat dosa. Clean shit ..

Kik kik kik

Anonymous said...

Inilah contoh perangai Atok U-Tun dari dulu hingga skrg tak berubah-ubah ..

Kpd bangsa cina beratus ribu mungkin berjuta org diberi peluang, ditunjuk ajar dan dididik utk dijadikan jutawan dan bilionar.

Kpd org Melayu/Bumiputera disogokkan aneka jenis judi, Toto, Lumba Kuda, Magnum, supaya terus-terusan jadi pengharap dan tukang mimpi indah mat jenin.

Dan skrg, pencacai Atok Tua U-Tun pulak belajar sikit2 ambik alih tugas perbodohkan org Melayu/Bumiputera dgn mempromosi nombor ghaib. Nak bagi org Melayu tambah miskin lah tu !!!

Anonymous said...

OOOO bandar yang di sibukan tu merupakan pulau buatan...memang geliga sultan dan pentadbiran joor dan najib Kebaikannya adalah 1. Tanag

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

SEBAB UTAMA KENAPA FOREST CITY DISERANG

1. Projek Forest City yang merupakan sebahagian daripada Iskandar Malaysia, sebenarnya secara tidak disedari ramai sedang diserang oleh gergasi media ekonomi, Bloomberg.

2. Artikel Bloomberg yang digunakan oleh Tun Mahathir untuk menyerang Forest City mempunyai muslihat yang tersembunyi dalam usaha untuk menggagalkan projek tersebut.

3. Mengapa projek Forest City ini diserang?

4. Sebab utama adalah kerana ia merupakan pesaing utama sebuah lagi hub ekonomi terbesar di rantau ASEAN iaitu, Singapura.

5. Persaingan ini telah dianggap ancaman ekonomi terbesar kepada Singapura dan mereka menggunakan pengaruh media yang ada untuk memburuk-burukkan projek Iskandar Malaysia melalui ulasan ekonomi, artikel dan sebagainya.

6. Situasi ini hampir sama yang dihadapi oleh 1MDB apabila mereka diserang oleh media ekonomi sewaktu hendak menerbitkan IPO pada tahun 2013 yang lepas.

Anonymous said...

Ooooo bandar yang di sibukan tu merupakan pulau buatan...bukan atas tanah johor....memang geliga sultan , pentadbiran johor dan DSN...Kebaikannya: 1. Sebagai penampan awal dari strategi tentera 2. pelancongan... nak pergi kedarat kena naik boat atau helikopter .. sebab yang duduk disitu kebanyakan orang asing dan kaya raya..(tukaran wang asing)..Jika cerdik cuba buat bisnes...amat menguntungkan...harap diberi peluang kepada Melayu berniaga...juga mestilah ada masjid dan tempat penyeberan..penerangan agama... sekali lagi saya ucapakan syabas.

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

7. Sebelum itu, kita lihat dahulu siapakah yang menulis artikel Bloomberg yang bertajuk $100 Billion Chinese-Made City Near Singapore ‘Scares the Hell Out of Everybody’ yang diterbitkan pada 16 November 2016.

8. Penulis artikel tersebut adalah Pooja Thakur Mahrotri, En Han Choong dan dibantu oleh Emma Dong yang mana Pooja dan Han Choong merupakan jurnalis ekonomi yang berpangkalan di Singapura, manakala Emma Dong jurnalis Hartanah Bloomberg berpangkalan di China.

9. Penulis yang menjadi tumpuan adalah En Han Choong yang kebanyakan daripada artikel beliau mengkritik ekonomi Malaysia dan juga bertanggung jawab terhadap beberapa artikel menyerang 1MDB, pasaran saham Malaysia malah turut mengulas tentang politik Malaysia termasuk kepimpinan Perdana Menteri. [Baca: China projects to hit Singapore]

10. Projek Forest City dan Iskandar Malaysia sebenarnya telah mendapat ancaman daripada Singapura sendiri yang memperlihatkan banyak media mengulas tentang pengalihan pelaburan daripada Singapura kepada Malaysia.

11. Tindakbalas daripada Singapura juga telah dijangkakan oleh pelabur dan kebanyakkan daripada mereka sedar dan bersedia tentang perkara ini

SINGAPURA TERANCAM DENGAN PEMBANGUNAN DI JOHOR

12. Malah, beberapa komentator rancangan televisyen di Taiwan mengulas bahawa pelaburan China akan membahayakan pegangan ekonomi Singapura.[Baca: China successfully plot Singapore into recession]

13. Ada juga penganalisis ekonomi rantau Asia berpendapat bahawa pelaburan China ini merupakan satu ‘hukuman’ terhadap Singapura kerana memihak kepada Amerika Syarikat dalam banyak perkara terutamanya tentang pertikaian Laut China Selatan.

14. Bukan setakat itu sahaja, China juga telah mengurangkan hampir separuh kapal kargo mereka daripada memasuki Pelabuhan Singapura. [Baca: China projects to hit Singapore]

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

15. . Maka tidak mustahil bagi Singapura yang melindungi banyak pelaburan daripada Amerika Syarikat menggunakan media seperti Bloomberg untuk menyerang Malaysia dan pelaburan yang bakal membawa keuntungan besar.

16. Ini juga termasuk media terbesar Singapura, The Straits Times yang menyerang projek Forest City ini dengan pelbagai andaian dan tuduhan terutamanya tentang alam sekitar.

16a. Projek Forest City juga yang dibangunkan dengan tambakan laut, turut menambahkan keluasan tanah di negeri Johor yang semakin hampir dengan sempadan Singapura.

16b. Penambakan laut ini juga memaksa Singapura mengalihkan laluan kapal kargo, mengkaji semula kedudukan strategik ketenteraan dan pelbagai lagi yang melibatkan kepentingan negara tersebut.

17. Secara jelas dengan rujukan kepada artikel daripada media antarabangsa menunjukkan ketakutan Singapura terhadap pelaburan China di Malaysia.

18. Kebiasaanya juga, dalam perperangan ekonomi seperti ini, wakil tempatan dari dalam negara akan digunakan untuk turut menyerang pelaburan tersebut seperti mana yang berlaku terhadap 1MDB iaitu YTL menggunakan media The Edge (Tong Kooi Ong) dan Tony Pua untuk terus-menerus menyerang 1MDB agar 1MDB gagal untuk menerbitkan IPO dan juga seperti serangan terhadap kapal selam Scorpene yang diterajui oleh Nurul Izzah di parlimen yang mendesak supaya kekuatan dan keupayaan Scorpene ini didedahkan kepada umum untuk tujuan risikan tentera Singapura.

19. Adakah kali ini pelabur Singapura dan Amerika Syarikat yang mempunyai kepentingan pelaburan di Singapura menggunakan Tun Dr. Mahathir sebagai jurucakap untuk menggagalkan projek Forest City dengan menyebabkan kepercayaan pelabur asing terhadap projek ini menurun?

20. Adakah Tun Dr. Mahathir kini menjadi agen kepada Amerika Syarikat yang dahulunya AMAT beliau benci dan sering mengatakan bahawa media barat tidak boleh dipercayai sama sekali?

REFORMASI Juboq Anwar Ibrahim said...

21. Ini kerana tuduhan beliau terhadap Forest City adalah berdasarkan artikel yang diterbitkan oleh Bloomberg Asia yang ditulis oleh individu yang mempunyai kecenderungan untuk mengkritik Kerajaan Malaysia.

22. Adakah di dalam perjuangan songsang untuk menjatuhkan YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak, beliau sanggung menggadaikan maruah beliau kepada Amerika Syarikat dan menjadi keldai tunggangan Yahudi?

23. Ini adalah beberapa perkara yang terfikir apabila mengetahui tentang serangan media asing terhadap projek di Malaysia.

Anonymous said...

Itulah cerikdnya strategi Krjn Johor/ Sultan Johor dn Kerajaan Pusat DS Najib. Xpyah nk bising2.. kita buat ada strategi.

tp malangya mamak haram jadah ni menyalak membocor strategiknya projek ini. sbb apa? sbb anak dia tk buleh sesen pun.. mau bg 1 billion.. senyap lah mamak haram jadah tu!

din pagoh? blh kwn dgn Mat Sbon lah.. bg bini org diam lah die!

Anonymous said...

Dedak AAA dh abis...bagi ratu claire sr...terpaksale jdi barua bloomberg...sambil ambil kesempatan isu baru forest-city...memberi persepsi buruk kpd rakyat...CHAP BUNGA HAMPIR MAMPOS sebelum pru14...indonesia dibawah presiden jokowi juga memberi persaingan pada spork...membina infrastructure merentasi wilayahnya...perlabuhan tanjung periuk menjadi mimpi ngeri bagi spork.

Anonymous said...

pendedak2 madey bile habis pelaburan dedak masing2 diam.

SR dulu kemain galalk taun 2015 kaw2 attack Najib siang mlm

WSJ pun sama..
masuk thn 2017.. pendedak2 MALBORO Madey Haramjadah ni semua diam? dedak expired?

why? 3 ekor anak madey tu kalo jd pembangkang pn xpe sbb harta makan 10 ktrunan madey sediakan.

cucu paling kecik pn ada Yatch/ kapal layar. sebiji bukannye hage mcm keta kancil.. tp itulah kekayaan madey.. mana dia dapat??? turun dr langit ka???

Anonymous said...

Madey Hj Malboro skg tgh pening..
dia lost fokus utk burukkan najib tp sudah terheret DYM Sultan Johor. Najib senyum je sbb Madey Malboro gopoh.
Skrg xpsal2 Najib dh kurang beban dr serangan Madey Hj Malboro!
yg paling bodoh tak guna ialah Mockeris Botak.
dr zaman dlm UMNO sampai dlm chap bunga layur, dia still pampered boy.. anak manja.. apa pun tarak buat.. semua DADDY Hj Malboro yg buat.. xde lngsung tanjak jd leader.. LEMBAB! bgus lagi Mahposs Bean yg wpun bodoh tp berani juga terjah!

kah..kah..kah..kah!

Anonymous said...

ni sebijik kes pengerang dulu. Kaum cina datang pengerang bising-bising berdemo kerana kononnya marah jirat cina kena pindah akibat pembangunan rapid. Tapi sebenarnya yang datang demo adalah cina singapork, tak mau pembangunan rapid di pengerang dijalankan. Bakal menggugat operasi penapisan minyak mereka di singapork....

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates