January 15, 2017

40 BR1M Rasuah, Kekal BR1M, Hapus GST, Kenalkan Kembali SST, Lidah Kerala Betul!!!

Mendengar ucapan perasmian Pengerusi Cap Bunga Raya, Tun Dr Mahathir Mohamed membuatkan jiwa menjadi keliru dan bingung. Ramai yang membuat komen sinis dengan kenyataan Tun semalam bahawa BR1M akan diteruskan sekiranya pembangkang memerintah Malaysia selepas PRU14. Rata-rata pengunjung menjadi bengong kerana sebelum ini Tun telah begitu kuat menentang BR1M dan mengatakan BR1M adalah rasuah. Tun seorang yang fokus dan teliti. Tun mungkin akan meneruskan pemberian 'BR1M' kepada rakyat Malaysia yang mithali seperti Ananda, Vincent dan Francis demi negara. 'BR1M' seperti inilah yang mungkin akan diteruskan oleh Tun agaknya.

Tun juga cuba mengumpan dengan isu sensasi cukai GST yang menurutnya akan dihapuskan dan digantikan dengan SST, cukai lama yang telah meniriskan sebahagian besar pendapatan negara dari cukai korporat dan persendirian yang menyebabkan Rakyat terpaksa menanggung kos yang lebih tinggi berbanding nisbah gaji semasa. Tun hanya bercakap tentang Cukai Jualan tetapi tidak bercakap tentang Cukai Perkhidmatan yang kesemua angka cukai dikenakan langsung dan ditanggung sepenuhnya oleh pengguna itu, tersembunyi dan amat mudah dimanipulasikan. Hapus cukai GST 6%, wujudkan kembali Cukai Jualan 10% dan Cukai Perkhidmatan 6% ka? Bijak sungguh Tun.

Sepatutnya Tun sebagai Mantan Perdana Menteri 22 tahun, sebelum bercadang untuk menghapuskan apa yang pemimpin lain buat, beliau seharusnya menghapuskan komitmen, bala dan beban yang beliau wujudkan ke atas Rakyat iaitu bayaran tol yang ditanggung Rakyat selama berpuluh tahun untuk menguntungkan kroni. Sudah ada desas desus bahawa PPBM adalah singkatan daripada Parti Putar Belit Mahathir. Kesimpulan, Tun sesungguhnya mempunyai lidah India Kerala.


40 comments:

Anonymous said...

Bila si bapak yahudi kerala nak memancing undi Melayu, anak betina pejuang gereja, lgbt dan cium anjing pun mula senyap sunyi....

Bila si bapak yahudi kerala dah dapat undi, anak betina terlajak gereja bolehlah teruskan perjuangan terlajak kapir dan lgbt.

kerala oh kerala....

Anonymous said...

Atok lanun @ bapa ayam @ ulor @ mopti @ u-turn gelaran terbaru...orang lain buat kira haram...dia buat halal...memang dah haramjadah...he3

ted manoff said...

Sudahlah ryezall.. Ko faham tk apa yg tun ckp tuu JIKA PERLU..gst mencengkam rakyat kaya miskin..konon harga brg turun dgn gst tapi lihatlh kesanya sekarang..formula mat maslan 3suku tk jadi..rakyat semakin bijak ryezall.. Takkn mudah lagii utk ditipu..prOoTt💦💦💨

Anonymous said...


Aku dak cakap, org tua ni bukan voleh percaya, dulu cakap lain, hari ni cakap lain, esok2 dia akan cakap lain pula. Yang mana satu nak pakai

Anonymous said...

Weii bahalol..sebelum gst pernah ke harga brg turun..???
Byk sgt makan tulang babi anjing sekor ni... Tu sebab makin hari makin bahalol...

Anonymous said...

kan dah kata...mopti al madey al keralalala brim dedak tu halal. jangan was2.
nanti kalau dia dapat memerintah...dedak untuk keroni pun dia akan tambah.
tersenyum tokey besor gst nak dimansuh. sst bolih cilok lagi.
tol kroni tak mansuh ke?

Anonymous said...

1.11
bahlolnye sedara...sebelum gst kalau beli barang harga 10, bayar 10 sj..zaman gst kalau beli barang rm10, kena tambah 60sen..mana saudara nak? parking kete pun kena gst..kalau nak bangkang pun biar le dengan bahasa yang elok. ini siap tulang babi le. mana kau tahu dia makan tulang babi??

Dulu menteri kerajaan mana yang cakap bila gst diperkenalkan, harga barang akan turun? menteri pasola? menteri bolivia? menteri swaziland?

Jangan serlah kebahlolan saudara sendiri...

Anonymous said...

dari zaman jepun sampai sekarang. cer citer pernah tak harga barang turun. nak kiamat agaknya bila harga barang bolih turun setiap tahun. bapak ted kentut meniaga bolih agaknya.
inilah yang mopti al madey al keralalala kata dulu. melayu dah terbiasa guna tongkat...tongkat hilang melalak meroyan. kalau tanya mopti al madey al keralalala mesti tak ingat punya.

Anonymous said...

yang aku tau tokey kedai cina tu...sepatutnya dia potong sst 10% dulu. kemudian masuk 6% gst. tapi diorang kasi campur sst dan gst. itu pemahaman aku la.....

Anonymous said...

GST mula April 2015, Tahun 2017 pun masih guna alasan GST sbb brg naik. Mmg pergi mana2 kedai pun itu jer alasannya. Cuma kena timbangkan kelojikannya...

ibu rasia said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada DATOK atas nomor yang DATOK
beri 6 angka [663161] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus DATOK.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu DATOK. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan DATOK..
sekali lagi makasih banyak ya DATOK… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi DATOK BOWOH IBRAHIM MAT ZIM,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 2 JUTA RINGGIT , wassalam.

Anonymous said...

Tanda2 poket dh tinggal habuk...kroni2 pula mula meracau...kontrek kerjaan lama tak dapat...(kunun pandai berniga...tanpa kerjaan mula meroyan...ada dedak kuat membazir...beg tangan 400k...beg plastik rakyat kena beli 20sen...terpaksa melanun semula nampaknya.

reformasi juboq rizal said...

INI BUKAN JANJI PENYAMUN

Tentunya ramai yang sudah menonton secara langsung atau rakaman serta membaca teks ucapan Tun Mahathir Mohamad ketika melancarkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia di Stadium Melawati malam semalam.

Berikut disiarkan antara petikan janji-janji yang mampu memberi harapan lebih baik buat rakyat sekiranya kerajaan baru diwujudkan nanti:-
 
103. GST akan dihapuskan secara beransur-ansur dan diganti dengan sales tax ​(cukai jualan) mengikut selera rakyat.
 
104. Nilai matawang akan dipertahan tanpa penjualan Dolar Amerika dalam ​simpanan (reserve) negara.
 
105. Akan kita cipta cara yang lebih berkesan untuk pemulihan nilai matawang ​supaya tidak menekan rakyat, terutama yang mempunyai anak belajar di ​luar negeri.
 
106. Kita akan selidik habis-habisan akan wang 1MDB yang diselewengkan. ​Hutang-hutang baru untuk projek yang membazir akan kita kenalpasti dan ​kita kaji semula dari segi kemampuan kita berhutang. Kita akan kejar semua ​wang 1MDB dan Kerajaan yang telah dilesapkan, yang kita tahu berada di ​tangan orang tertentu.
 
107. Tafsiran FDI, Foreign Direct Investment (pelaburang asing secara langsung) ​akan dikembalikan kepada pelaburan dalam industri pengeluaran barangan ​untuk pasaran tempatan dan eksport.
 
108. Pembelian tanah secara besar-besaran oleh orang asing dengan tujuan ​menempatkan orang mereka akan diteliti dari segi kesan terhadap masa ​depan politik negara.
 
109. Segala salahguna kuasa oleh jabatan atau agensi Kerajaan akan diselidik ​dan pihak yang teraniaya akan dipulih dengan adil.
 
110. Kemiskinan dalam negara akan dikurangkan melalui pengwujudan peluang ​kerja dan latihan kemahiran; melalui pemulihan nilai Ringgit dan ​pengurangan kos sara hidup.

Next
 

Reformasi juboq rizal said...

111. Yang miskin tegar kerana sebab-sebab tertentu akan dibantu dengan wang ​yang mencukupi bagi kehidupan yang dianggap selaras dengan sebuah ​negara yang prihatin.
 
112. Umumnya Malaysia akan mengadakan dasar bebas dari sebarang ikatan ​dengan blok-blok di dunia.
 
113. Tumpuan akan diberi kepada sebarang ketidak adilan yang dilakukan oleh ​mana-mana pihak di dunia. Sebarang rampasan wilayah oleh mana-mana ​pihak akan ditentang oleh Malaysia.
 
114. Percayalah kerajaan yang akan mengganti BN pimpinan Najib mempunyai ​cukup kepakaran dalam bidang pentadbiran, politik, ekonomi, kewangan dan ​kesejahteraan hidup masyarakat untuk melaksana program pemulihan ​negara dalam perkara-perkara yang tersenarai di atas. Kerajaan ini akan ​hormati sistem pentadbiran negara dengan memisahkan kuasa antara ​legislature (pembuat undang-undang dan dasar), eksekutif (pelaksana ​keputusan pembuat undang-undang dan dasar Kerajaan) dan kehakiman.
 
115. Pihak Kerajaan (Perdana Menteri yang dipilih oleh legislature) tidak boleh ​menguasai eksekutif atau judiciary.
 
116. Perdana Menteri pula mesti mendapat persetujuan Kabinet sebelum ​mengemukakan dasar kepada Dewan Rakyat untuk mendapat persetujuan ​majoriti daripada ahli Dewan,
 
117. Kejatuhan nilai Ringgit akan dipulih melalui pentadbiran dan pengurusan ​kewangan negara secara bertanggungjawab (prudent) mengikut aturan ​peraturan. Segala perbelanjaan Kerajaan akan dirancang dengan teliti ​melalui budget yang sah yang dikemuka kepada Parlimen.
 
118. Jabatan Audit Negara akan dibebaskan daripada Perdana Menteri dan ​laporan disampaikan kepada Parlimen, Kerajaan dan orang ramai. Laporan ​audit ​tidak perlu dikemukakan kepada Peguam Negara. Laporan Audit tidak ​akan ​diletak dibawah OSA.
 
119. Penyertaan lebih seratus ribu rakyat dalam tunjuk perasaan Bersih jelas ​menunjuk betapa mereka anggap Kerajaan sekarang adalah kotor, tidak ​berprinsip, tidak bersih.
 
120. Rakyat berkehendak Kerajaan yang bersih. Kita, Parti Pribumi Bersatu ​Malaysia juga sependapat dengan persepsi kebanyakan NGO dan rakyat ​dan ramai daripada kita telah pun menyertai tunjuk perasaan Bersih.
 
121. Parti kita bersama dengan parti-parti pembangkang yang akan tubuh parti ​campuran akan berusaha mendirikan Kerajaan yang bersih, terutama dalam ​pengurusan Pilihanraya di negara tercinta ini. Segala reformasi yang ​diperlukan akan dilakukan.
 
122. Kita akan tentukan rasuah berbentuk wang atau barangan lain tidak akan ​diberi kepada pengundi di apa juga peringkat untuk mendapat sokongan ​dalam pilihanraya.
 
123. Jika didapati BR1M mustahak maka wang ini akan diagih oleh pegawai ​Kerajaan. BR1M tidak boleh dimasukkan dalam mana-mana manifesto ​mana-mana parti.
 
124. Jika dipersetujui oleh rakyat BR1M akan dijadikan bantuan statutory yang ​ditentukan oleh undang-undang dan budget biasa. Perdana Menteri tidak ​boleh tentukan pemberian ini atau jumlahnya, atau cara penyampaiannya.
 
125. Sesungguhnya yang miskin dan daif akan diberi bantuan supaya mereka ​boleh hidup sempurna. Soal mereka sokong atau tidak parti campuran ​pembangkang tidak akan diambilkira dalam bantuan yang akan diberi.

137. Kami berikrar akan berpegang kuat kepada amanah untuk menyelamatkan negara ini, dan berpegang kepada perlembagaan negara untuk memelihara hak dan kedudukan orang Melayu dan pribumi lain tanpa merampas hak kaum-kaum lain.

Ingat, ini bukan janji-janji penyamun yang mudah untuk kita ragui, tetapi tekad seorang pemimpin yang pernah cemerlang, disanjung dunia dan kata-katanya boleh dipercayai selama 22 tahun beliau memimpin negara ini.

Jika dulu Tun Mahathir mampu melakukannya, yakinkan bahawa beliau juga berupaya melakukannya sekali lagi untuk Malaysia ini. (SH 15/01/2017).
Shahbudin Husin at 08:48

Anonymous said...

Anon 1:20
Hanya org mcm kau yg senang ditipu dan dikelentong pakatan harapan.
Yg menyokong BN tu fhm dan tau bagaimana sistem tu berjln.
Yg membantah tu tak fhm tp nk sume free dan murah. Dlm ertikata lain..bengap.

ted manoff said...

Bongok..mmg harga brg naik lps perlaksanaan gst..ko macaii mana tau fikir...boodoooo

Anonymous said...

1.26
menteri kerajaan mana yang cakap harga barang akan turun bila GST diperkenalkan? saudara tak jawab pun..mahathir ke cakap? muhyiddin ke cakap?
jawab dulu sebelum nak condemn org..

Anonymous said...

1.57
sistem pe yang korang faham tu? cakap biar habis..pe yang pakatan harapan tipu? duit 1mdb tak hilang ke? duit 2.6b tak de dalam akaun najib ke? 3 firma audit tarik diri dari audit akaun 1mdb tipu ke? cuba saudara cakap tipu kat mana?

ni nak minta pencerahan dari penyokong najib yang tak kena tipu oleh najib ni.

Penderma duit tu sorang ke? atau ramai? penderma tu transfer duit dari bank mana ke akaun najib? sila jawab kalau saudara bersama org yang betul...

ted manoff said...

Sebenarnya ryezall..Dragon ball ada 7biji semuanya..yaa 7biji semuanya...😹😹

Asa Loan said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Anonymous said...

R.J.Rizal
Kami semua redho Dan bersyukur dg apa yang ada sekarang, Dan Allah berjanji sesiapa yg bersyukur akan di tambah rezekimya.


Anonymous said...

Kalo ko pandai sangat, aku nak tanya berapa modal asal 1MDB???

Anonymous said...

Kalau madey ikhlas dia misti nyatakan seseorang PM hanya di hadkan untuk dua penggal saja. Kemudian ganti org lain.

Anonymous said...

Bila yang tinggal dalam umno hanya ulat taik macam kau..3 juta ahli?? Kahkahkah..dah kemaskini ke data ahli terkini? Masing2 berebut taik najib. Hari2 makan taik. Hidup bergelumang najis.

Anonymous said...

Ulat taik umno..harga barang memang tak turun. Tapi naik mendadak slps pengumuman GST sampai skrg. Mana mat maslan anak haram tu? Dia mampus orang kencing atas kubur

Anonymous said...

Najib memang celaka

Anonymous said...

Najib nak berkuasa brapa penggal?

Anonymous said...

1mdb ada report duit mereka hilang ke? bukan mopti al madey al keralalala ke yang tipu macai?

Anonymous said...

Ah jib & jamal jamban dah mampos ke belum?

Anonymous said...

Kalau Mahathir tak cakap berapa penggal, maka penyokong BN tidak akan berubah selera untuk mengundi pakatan.
So keputusan pru ini seperti lama saja.

Anonymous said...

Alhamdulillah.. Mereka masih panjang umur..kenapa tanya ohh lupa maklumlah 2 nama tu amat digeruni oleh DAP..dan sekutu yang sewaktu dgn nya..maklumlah Pru 14 tak berapa lama lagi.2 nama ni akan nenyebabkan pembangkang hilang banyak kerusi..InsyaAllah..kan anon 3. 57 pm..tengok Umno steady jer..kau letak wan jijah kau letak kit siang kau letak sapa pun Umno tetap dapat sokongan besar..yang banyak kalah ni sbb letak Mca ngn Mic..kalau letak Umno..menang jugak..mcm pkr dan pas dan dap menang sbb Pas lepas ni... Kita tengok jerlah..parti cap ni sapa nak sedekah kerusi...

Anonymous said...

Nama je pengerusi...kursi hari pertabalan agong pun kena tarik balik...oh ya kerusi ap pagoh ngan kerusi adun ayer hitam tak kan nak buat reta benda sendiri...tolongle pulangkan balik eek...duit gaji elaun ap/adun tu boleh disedekahkan utk rakyat miskin...jgn lupa bagi balik tau !!!!!!

Anonymous said...

Begitu ramai yg nk jd kuncu2 kelab anjing2 neraka ni kenapa? Bermula ted kentut sampai anon2 yg x sedar diri. Napa x tnya kemana wang brim disalurkan? India dan negara timur tengah pn ikut buat gst. Sibuk tanya kenapa sekarang susah x macam dulu. Sebabnya korang ni jenis x tu bersyukur dan x punya sifat baiat terhadap pemimpin. Yg korang baiat atok kerala tu wat ape? Bukan dia yg berkuasa sekarang. X taat pd perintah Allah, rasul kemudian ulil Amri. Nk mati dlm keadaan jahiliah ke aper??

Anonymous said...

Org gelar ko gila ko marah tp ayat2 dlm respon ko ni mcm ditulis oleh org gila. Ko tahu tak, 25 tahun dulu masa harga gula 50 sen sekilo tak pernah mas tu org kata harga gula murah. Masa bila harga barang turun bro, masa mahathir jd pm? Berapa pendapatan ko masa tu dan apa kereta ko pakai berbanding sekarang? Tunjal sikit dahi ko tu sblm menulis agar lebih nampak cerdik dan agak rasional.

Anonymous said...

Anon 1:20pm
Tahukah anda 'bahlol' adalah nama wali Allah yg cerdik dan bijak. Org arab masa dulu bila marah anak, dia akan sebut 'bahlol' agar anaknya menjadi baik dan bijak macam 'bahlol'. Bukan macam anda yang menggunakan bahlol yang dikiaskan sebagai bodoh untuk menghina orang. Biar kurang makan orang kata, jangan kurang ajar. Pergilah belajar agar ayat anda tidaklah mcm insan tiada tatasusila dan tak ada mak bapak ajar adab.

Anonymous said...

Pemimpin pembangkang dh pening kepala. Makin byk parti baru pembangkang ditubuh.. perlu ke parti byk byk mcm tu yg tujuannya ialah sbb masing masing nk jadi PM....Pembangkang tgh menipu rakyat. Sbb tu tak boleh menang. Allah tak redho kpd sifat dengki dan mementingkan agenda sendiri...

Hehe...hidup BN dan UMNO...

Anonymous said...

GST ok ajer...tapi dirosak oleh pemikiran pesong pembangkang yg dengki
Mereka ni nk mainkan sentimen rakyat. Semua disalahkan GST....

Anonymous said...

walaupun maddey tu munafik tua kutuk nak mampos tak sedar diri tapi dia tak pernah pun kerja menjubo lubang bontot mcm nuar aljubori.

ted manoff said...

nii contoh ayat saekor macaii...tk kisah walaupun ditipu..🙊🙈

Anonymous said...

belom...bapak ko mampos dulu kot...

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates