January 7, 2017

14 Adakah @AzminAli Ke London Sewaktu Ibu Dirawat Di ICU?

Sebak rasanya membaca posting adik Menteri Besar Selangor, DS Azmin Ali, Umie Hafilda Ali mengenai keadaan Ibu mereka yang sedang nazak mendapatkan rawatan. Amat menyedihkan apabila pada masa tang sama anak lelaki mereka dikhabarkan sedang bercuti di London.

Minions pembangkang mempertikaikan percutian Perdana Menteri ke Perth, Australia. Perdana Menteri menghabiskan masa dengan keluarga yang mungkin hanya sekali (untuk beberapa hari) dalam setahun. Perdana Menteri juga tidak bercuti dengan meninggalkan Ibunya yang sedang sakit.

Waima, Perdana Menteri juga tidak melupakan Rakyat. Sekembalinya dari bercuti dengan keluarga, beliau menghabiskan masa beliau melawat mangsa-mangsa banjir di Kelantan dan Terengganu. Siapa yang zalim sebenarnya?

14 comments:

ted manoff said...

Kesian...dah takde isu lain kerr ryezall.. Terdesak sgt kerr sampaii benda nii pun nk jadi isu..isu jamal campak beg 1juta patut ko ketengahkan ryezall.. Kihkih..buat rugi duit rakyat saja byr bloger bingaii mcm nii..

Anonymous said...

Dah kena tegur, kena kutuk tak lawat mangsa banjir baru najib terhegeh2 pegi tunjuk muka. Belakang2 najib tu muka macam tahi konon prihatin. Ptuihh...

Anonymous said...

Mcm mana jamal sempat kira 1 juta? Kahkahkah..ummi hafilda akan menyalak bila nak dekat pilihanraya je. Dah tau sgt dia nk pau umno.

ted manoff said...

PELANTIKAN TAN SRI SHAHRIR SAMAD: PERDANA MENTERI AKUI PENDEDAHAN MENGENAI KEPINCANGAN FELDA ADALAH BENAR

Saya membaca berita ringkas mengenai pelantikan Tan Sri Shahrir Samad sebagai Pengerusi Felda yang baru menggantikan Tan Sri Isa Samad. Saya mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Shahrir atas amanah yang besar ini dan berharap beliau mengambil sikap terbuka dengan semua pendedahan kepincangan Felda yang saya buat secara bertubi-tubi kebelakangan ini.

Pengumuman Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak yang datang secara tiba-tiba dalam suasana kepincangan kewangan dan pengurusan Felda menjadi bualan rakyat mengesahkan bahawa isu-isu yang saya (dan ramai lagi pemimpin politik dan aktivis Felda yang lain) timbulkan adalah benar. Malah, sejak 3 minggu lalu apabila saya memulakan pendedahan bersiri mengenai kepincangan kewangan dan pengurusan Felda, tidak ada satu pun kenyataan rasmi dari Felda atau Tan Sri Isa Samad yang menjawab angka-angka yang saya utarakan.

Pelantikan mengejut Tan Sri Shahrir Samad seakan-akan mengesahkan masalah kewangan yang meruncing yang dialami Felda dan menjunamnya sokongan peneroka Felda sendiri kepada Umno ekoran prestasi Tan Sri Isa Samad yang tidak memberangsangkan dan tidak popular.

Meskipun begitu, tanggungjawab sebenarnya terletak di bahu Dato’ Seri Najib sendiri kerana pengurusan Felda berada di bawah tanggungjawabnya. Di dalam Jemaah Menteri Malaysia iaitu badan eksekutif tertinggi di negara ini, tanggungjawab menyelia dan memajukan Felda terletak di bawah portfolio Perdana Menteri, maka sewajarnya beliau perlu turut sama meletakkan jawatan atas kegagalan memajukan Felda dan masyarakat peneroka.

Sedang saya mengalu-alukan perlantikan Tan Sri Shahrir Samad, saya juga ingin mengingatkan bahawa beliau tidak boleh mencuci tangan atas segala kerosakan yang telah berlaku bersabit Felda. Malah, beliau perlu menjawab dan menangani segera segala isu yang saya timbulkan iaitu:

1. Keputusan Felda untuk membeli 37% pegangan di dalam syarikat perladangan Indonesia (Eagle High Plantations) yang dimiliki sahabat baik Perdana Menteri pada harga yang 3 kali lebih tinggi, sedangkan Felda tiada wang dan tidak juga mempunyai kuasa penentu dalam membuat keputusan di dalam syarikat baru itu (walaupun mempunyai saham terbesar)

2. Prestasi kewangan Felda yang merudum sejak 2013 dengan kerugian berbilion ringgit setahun, hutang yang mencecah RM6 bilion dan rizab wang tunai yang susut dari berbilion ringgit sebelum itu kepada RM291 juta sahaja (tahun kewangan 2014)

3. Kemampuan Felda untuk menjalankan tanggungjawabnya kepada peneroka Felda apabila kedudukan kewangannya meruncing sedangkan belanja untuk menanam semula kelapa sawit mencecah RM2.5 bilion (berbanding pendapatan dan kerugian yang dicatatkan)

4. Kegagalan projek-projek perumahan Felda yang diwar-warkan oleh Dato’ Seri Najib sehingga sejumlah RM193 juta kerugian khusus kepada program perumahan Felda dicatatkan dalam tahun 2014

Oleh yang demikian, saya menggesa supaya Tan Sri Shahrir Samad dengan segera mengumumkan pembentangan Kertas Putih mengenai Prestasi Kewangan dan Masa Depan Felda di persidangan Parlimen akan datang dalam bulan Mac ini.

Sementara itu, saya akan meneruskan pendedahan mengenai kepincangan kewangan dan pengurusan Felda termasuk satu pendedahan besar minggu depan untuk mengalu-alukan pelantikan Tan Sri Shahrir Samad.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN
7 JANUARI 2017.

Anonymous said...

amboi byknya duit pak jamal campak duit satu juta. ted toad masuk juga kat blog bingai ni. muka tak malu..komunis mana ada malu haha...bodossss

Anonymous said...

muka najib mcm tahi mulut kau bau tahi. letak muka korang berdua depan bersama rasa2 mana yg lebih mcm dan bau tahi..hahaha kau laaa sbb kau tu komunis tahi dajjal haha

Anonymous said...

ted toad kau ni mmg muka bertampal kulit babi mengata blog bingai tapi masok juga d cni apasal. ni mesti cinta kpd blogger CTS senyap2 ye? ye? ye?

ted manoff said...

Bongokk..ryezall nii baguss dan tk byk karenah..berpendirian terbuka..setuju dgn perbezaan pendapat..nk komen pun open..tk suka delete..tuu saja sudahh..yg nii ak kena puji ryezall..🙊Kihkih..😸😾

Anonymous said...

Didik anak sendiri jd prnyokong lgbt, didik ansk angkat jd gay. Didok rakyat jd talibarut DAP. Inilah pemimpin kebanggaan macai pembangkang. Happpptuiiii.

Anonymous said...

9;08

Ko dah cupy&paste satu rencana, kemudian ko sendiri komen. Ini Misti kepala longgar nih!!!

ted manoff said...

Kepada Pembacaku Yang Budiman,

Jika anda terpaksa menggunakan "Anonymous" sebagai pengenalan diri, sila letakkan nama anda atau nama samaran pada penghujung komentar anda. Ini adalah sebagai tanda keikhlasan anda memberi komen atau ulasan.

Sebarang cubaan untuk 'cut and paste' artikel bloggers ProTun dan minions pembangkang dalam ruangan komen akan dipadam. Harap maklum.

Terima Kasih.

Anonymous said...

dia kena masuk jgk sbb DEDAK harian xmasyukk la kalo x reka satu dua baris ayat bg sakit ati.. elok lh dia nk sma2 ikut jejak lngkh Din Penyu yg mati dpn laptop tgh maki dn fitnah org... mudah2an tedkentodd jg mati begitu.. duit haram xberkat hidup ko mkn tu tedlaknat oii

Anonymous said...

Oh..wayang...rupanya asmin ni sampai nak dpt pingat pun tak ingat nama ibu kandung sendiri.. Wah asmin title apa yang patut diberi utk kamu...mmmmm oh..Asmin Jamban The New Tanggang...MB nanti. Umno waktu berkempen kita gelar nama tu nak.. Wan jijah dah jadi nenek kipas kenduri....zuraidah dah jadi.. nenek lampir..Khalid samad dah jadi khalid gereja... Teressa kok dah jadi teresa telbulu bulu... Nurul izzah dah jadi izzah kaki fitnah..tu semua yang diberi rakyat...so asmin..asmin jamban the new tanggang..mb...mami ulas

Anonymous said...

Anak jemuan...apa kata mummy sumpah dia jadi mesin aiskrim besor ada juga faedah...dapat orang selangok makan aiskrim free nak pulak musim panas nih...he3

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates