October 4, 2016

37 PAN Adalah Parti Islam Yang Membawa Idea Baru, Betulkah?


Menurut Datuk Husam Musa, ahli baru dalam parti PAN, PAN adalah satu parti Islam yang membawa idea segar di dalam arena politik negara. Oleh itu tidak hairanlah apabila Presiden PAS membuka Cawangan baru di Pahang menggunakan mercun papan.

Tambah teruja apabila membaca 'page' Amanah Kawasan Ketereh, parti PAN juga terlibat di dalam mengedarkan minuman keras kepada orang asli. Kita akui bukan semua orang asli beragama Islam. 

Walau bagaimanapun, tidak perlulah bersubahat untuk mengedarkan minuman keras untuk mengambil hati dan cubaan memancing undi dari komuniti orang asli. Mungkin inilah idea segar 'Parti Islam' PAN yang Datuk Husam Musa maksudkan?

Nota kaki: Artikel asal 'page' di bawah telahpun diedit setelah menyedari minuman keras bukanlah sebahagian daripada idea segar PAN. Hahaha.

37 comments:

ted manoff said...

Yehaaaa...1

Anonymous said...

segar bugar dlm idea baru utk MENIPU rakyat dan MEROMPAK hasil mahsul negara mcm dia balun projek kambing Jamnapari dulu!

BODOH bin BAHLOL lah sape yg pecaya dgn bisikan syaitan2 topeng manusia ini!

mana ada 'pembaharuan' idea utk Agama jika kaki sebelah sudah menempah neraka dgn KUFFAR HARBI!

Johan said...

if you write anything against Najib you are just seekers of the truth, while if you write anything against Pakatan Harapan or Mahathir you are pemakan dedak (eater of chicken feed).

Johan said...

if you write anything against Najib you are just seekers of the truth, while if you write anything against Pakatan Harapan or Mahathir you are pemakan dedak (eater of chicken feed).

Anonymous said...

Ide baru islam???
Mmg MELUNGKUP lah jwabnyaaaaaaa.
Hahahaha

Ulamak ke FULAMAK ada dlm PAN???
Kahkahkah

Anonymous said...

Idea baru yg dimaksud janpari tu ... mrmasukksn idea syiah dan pluralisma murtad.....

Anonymous said...

Najib yg tipu rakyat...duit derma raja arab...tol tak naik...rakyat dihulukan..

Anonymous said...

Dlm umno bersepah pluralist..kepala perompak dibiarkan bebas..

Anonymous said...

Pembantu seorang menteri Australia adalah antara sembilan warga negara itu yang ditangkap kerana memakai seluar dalam Jalur Gemilang di Litar Antarabangsa Sepang kelmarin.



Jack Wakler, merupakan kakitangan Christopher Pyne, Menteri Pertahanan Industri Australia.

Perkara itu sedang diuruskan oleh Pesuruhjaya Tinggi Australia di Malaysia, kata jurucakap Pyne kepada media Australia.

“Sehingga kita mendapat gambaran jelas mengenainya adalah tidak bijak untuk membuat ulasan lanjut,” katanya dipetik MalaysiaGazette.

 

 



Komen

Anonymous said...

Minuman keras idea segar umno asalnye..

Anonymous said...

Kejamnya PAS Kelantan, Angkara Pembalakan Orang Asli Minum Air Tercemar, Makan Nasi Takde Lauk, Lalui Jalan Berdebu.



Serahkan bebelan hari ini kepada yang-yang arif. Harapnya selepas PAS / Kelantan membaca penulisan ini mereka kembali ke pangkal jalan = insaf dalam isu pembalakan / penghapusan hutan.

Hujah Nik Amar.


 
Premis-premis hujah I,II,III.

I. Hujah penulisan.  ------------------------------------------ 




Pinky, Banjir Kanchanaburi dan Pembalakan di Kelantan. 

Gambar ini ku rakam semasa penghujung tahun 2014. Jambatan keretapi kayu itu adalah sisa buatan tangan buruh paksa projek penjajah Jepun, sebahagian daripada projek Death Railway bermula dari Thailand ke Myanmar. Kita boleh memilih untuk kesini sendiri atau mengambil pakej Erawan National Park, perjalanan keretapi diatas Death Railway, gua yang jadi tempat berlindung buruh paksa dan apa tah lagi satu tempat aku tak ingat. 

Kami pilih ambil pakej sahaja. Diketuai oleh Pinky, tour guide yang garang ya amat. Pantang tok nenek dia orang lambat. Dan kami lambat masa nak pi Erawan, makan jeling dia lah. Masa dah sampai sini baru dia macam ramah mesra sikit. Aku dok sama dengan dia dekat gua tu sambil pandang luar, tiba-tiba dia buka mulut. 

"You know, long time ago, Kanchanaburi affected by really big flood. Water rise really high. Property damage, and we're suffer from slow economy after the flood. After that, public and government review deforestation policy. They mapped location for people taking wood and gazette so many forest. Of course there are still people taking wood from Erawan. Heavy punishment for illegal deforestation activity too."

Waktu itu banjir besar sedang melanda Kelantan. Kawanku disana mesej aku rumahnya kurang bekalan makanan. Dari kejauhan aku cuma mampu bantu beri nombor-nombor yang tertera untuk urusan bantuan. Kelmarin negara dikejutkan dengan sikap melampau pembalak ke atas Orang Asli di Gua Musang, satu demi satu laporan pembalakan haram di kawasan Lojing dan berdekatan didedahkan. 

Soalannya sampai bila Kerajaan Kelantan akan betul-betul bertegas untuk melihat betapa tidak islamiknya penerokaan hutan ini? Kanchanaburi sudah belajar, dan mereka meneroka aktiviti ekonomi yang kurang impak terhadap alam sekitar. Mereka amat bergantung kepada sektor pelancongam berdasarkan sejarah dan alam sekitar. Chalet-chalet di atas Sungai Kwai adalah keistimewaan mereka. Sungai Kwai adalah denyut nadi rakyatnya. Mereka menjana pendapatan daripada bersihnya sungai tersebut. 

Pada tahun 2016, negeri Kelantan diyakini akan mendapat bekalan air bersih dengan sempurna 10 tahun lagi menurut exco negeri setelah kerja-kerja pembangunan loji dll siap. 

Ku fikir cukuplah rakyat Kelantan tinggal dalam kenyataan tak apa bekalan air macam tu, janji kerajaan memerintahnya, tetap kerajaan PAS. Semuanya berkait rapat antara polisi penebangan hutan, pembekalan air bersih dan banjir besar. 

Aku tak berapa jelas hal kerajaan negeri dan kerajaan pusat ini, tetapi potensi ekonomi kreatif boleh diterokai lebih lagi. Hutan boleh menjana potensi ekonomi yang lebih lagi, bukan dengan cara menggondol semata-mata. 

Semua negeri digesa untuk berhenti mencedarakan hutan. Tak perlu ganti hutan dengan kelapa sawit atau durian. Hutan membekalkan kita air bersih, udara segar dan keseimbangan suhu. Beralihlah ke arah ekonomi lebih kreatif,

Anonymous said...

Sebab apa baju merah harus DISEKAT dari berarak???

Kenapa baju kuning DIBOLEHKAN dari berarak???

satu pihak dibolehkan n satu pihak lagi disekat???

Mngapa baju kuning di BOLEHKAN menjahanamkan kereta pronda n mmijak gambar hadi n njibb???

Kenapa baju merah disekat dari menarik bendera bersih???

Renung2kan....jwpan dtngan anda...

Kehkehkeh

Anonymous said...

Presiden PAN kena tangkap khalwat dgn bini orang pun adalah hasil idea umno jugak.

Anonymous said...

hari nak maki. setan gondol anak bajang mak kau ijau. baru dapat air dah kena berhenti lagi. nak mandi tak bolih basuh berak tak bolih nak masak basuh kain pun tak bolih. ngalahkan orang asli kat gua musang lagi. orang asli air keroh pun masih ada air. kalau macam ni..kena atur anak dara yang comel lote duk depan rumah. nanti ada yang berdesup sampai hantar air.

Anonymous said...

Anon 1041..

HHAHAHA ..kalu ko sokong pembngkang kt slngor hari tu mmng PADAN MUKE...
Kihkihkih

Org slngor bole mnumpang rumah MB ZMIN membasuh BERAK n baju..

sori bro terkutuk ko.

Anonymous said...

Kepala lanun kat dlm ppbm..hehe

Anonymous said...

Dan pan bongok sambung ke...hehe

Anonymous said...

Dambaan dap...melayu barua liberal...utk assmin anak dara tak mandi 3 hari tolong viralkan......

Anonymous said...

bro...aku haram tak akan sokong pembangkang ni walau macamana sakit hati aku kat sesetengah pemimpin umno... aku tak pernah nak pangkah pun pembangkang ni. jangan jadi seperti jiran2 aku...dulu bukan main sokong sangat pembangkang ni...marah konon pemimpin umno ni rasuah la. bla bla bla....bila pembangkang dah jadi kerajaan apa dapat. tak dapat jugak nak tumpang jadi kaya. menyerongin jer bro....masa ni air tak ada...tau marah. aku padankan jer diorang ni. aku ajak diorang mandi kat rumah mb. tersengih2. yang aku tau...PADAN MUKA. cao...

Anonymous said...

PAN parti politik berteraskan Islam? Bongok betul Husam ni. Jawab dulu perangai Mat Sabu tu Islamic sangat ke?

Anonymous said...

Husam sedang meroyan nak cari sokongan yg tak kunjung tiba.

Anonymous said...

Pemimpin tak kira dari parti politik mana pun kalau tak amanah....Allah hina mereka kat dunia lagi...contoh...shafiee aapadahal...jatuh jeti sewaktu melawat kawasan sendiri tu..jeti dah usang...nampak sangat terhinanya...contoh lagu Muhyiddin dah dekat jadi Pm tu...Tpm...kena pecat dah tu ada kes dgn asoh nika gee...lagi..Husam...jamnapari...kambing...semua ke laut maklumlah dah akhir zaman.so ingatlah jadi pemimpin ni ikhlas amanah..bnyak lagi contoh tapi...cuma nak beri ingatan...kita tunggu pulak cerita penutup azmin..berjuta rakyat Selangor berdoa ni sbb Air....

Anonymous said...

Husam jamnapari...ko lembu jho lo

Anonymous said...

HARAP NAJIB TIDAK TERKEJUT

PPBM dilaporkan akan mengumumkan jumlah keahlian yang berjaya didaftarkannya dalam tempoh dua minggu lagi.

Mukhriz Mahathir sebelum ini mendakwa jumlah keahlian PPBM sudah mencecah angka 500 ribu orang, manakala Anina Saadudin pula mengatakan cetakan borang keahlian peringkat pertama sebanyak 200 ribu sudah habis diedarkan dan memerlulan ia diulang cetak lagi.

Kemudian, pendaftaran secara dalam talian turut sudah berfungsi sepenuhnya. Pendaftaran biasa di seluruh negara juga terus rancak meskipun mendapat pelbagai halangan serta cabaran.

Berapa agaknya jumlah keahlian PPBM yang bakal diumumkan nanti?

200 ribu, 500 ribu atau lebih daripada itu?

Jika Najib Razak pada minggu lalu berbangga mengumumkan pertambahan jumlah keahlian UMNO seramai 6,000 orang, semoganya beliau tidak terkejut apabila PPBM mengumumkan jumlah keahliannya nanti.

Jumlah 6,000 yang dibanggakan Najib itu mungkin masih kecil jika dibandingkan dengan bilangan ahli UMNO sendiri yang keluar parti sejak PPBM diluluskan pendaftarannya.

Blog ini pernah menulis bahawa sekiranya menjelang akhir tahun ini, PPBM dapat mendaftarkan ahli seramai kira-kira 350 ribu atau 10 peratus daripada jumlah keahlian UMNO, ia lebih daripada memadai sebagai isyarat BN sudah menemui titik penamatnya.  (SH 05/10/2016).

Anonymous said...

SIAPA SEBENARNYA LEBIH MAHU MUKHRIZ JADI PERDANA MENTERI?

Apa agaknya mimpi buruk yang sering menghantui pemimpin-pemimpin UMNO sejak kebelakangan ini?

Ingatkan hanya Salleh Said Keruak atau Abdul Rahman Dahlan saja yang selalu tampil dengan idea atau kata-kata meracau, rupa-rupanya Annuar Musa juga, sejak dilantik menjadi Ketua Penerangan UMNO menggantikan Ahmad Maslan, seperti turut dijangkiti masalah yang sama.

Semalam Ahli Parlimen Ketereh itu dilaporkan mengalu-alukan sekiranya Mukhriz Mahathir mahu menyertai semula UMNO jika benar bercita-cita mahu menjadi Perdana Menteri.

Kalau betul Mukhriz nak jadi Perdana Menteri, tidak mustahil. Kalau nak balik, kita boleh bincang, katanya lagi.

Kenapa UMNO tiba-tiba ambil berat sama ada Mukhriz mahu jadi Perdana Menteri atau tidak?

Tidakkah UMNO sendiri sudah ada beberapa nama yang mengidam untuk menjadi Perdana Menteri, antaranya Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussien serta Khairy Jamaluddin?

Mengapa perlu dipelawa Mukhriz yang sudah dipecat daripada UMNO untuk menyertai semula parti itu dan digambarkan seolah-olah hanya melalui UMNO, seseorang itu dapat menjadi Perdana Menteri?

Bukankah pemimpin UMNO sendiri selalu mengecam tindakan Tun Mahathir Mohamad yang didakwa tidak habis-habis campurtangan dalam politik negara, meskipun sudah bersara sejak 2003, dengan menggambarkan ia untuk memastikan Mukhriz dapat menjadi Perdana Menteri?

Lalu, kenapa sekarang UMNO sendiri seperti memberi laluan kepada Mukhriz untuk menjadi Perdana Menteri?

Ataukah kenyataan Annuar itu menggambarkan ketakutan UMNO terhadap penerimaan rakyat kepada PPBM, lalu cuba menunjukkan sikap lunaknya supaya parti itu terus berkuasa?

Sesuatu yang Annuar, pemimpin UMNO atau macai berbayarnya mesti sedar ialah, majoriti rakyat sudah hilang keyakinan terhadap UMNO, BN dan kerajaan yang sedia ada.

Sebagaimana mereka sudah menunjukkan keinginan melakukan perubahan melalui isyarat 52 peratus undi popular menolak BN dalam pilihanraya 2013 lalu, iltizam itu semakin meningkat sekarang ini berikutan pelbagai masalah yang semakin buruk membelenggu kepimpinan Najib.

Kalau pun ditakdirkan UMNO dan BN terus kekal berkuasa, ia bukanlah disebabkan penerimaan rakyat sudah berubah atau mereka menerima Najib sebagai pemimpin yang baik dan boleh dimaafkan, tetapi lebih kerana berlakunya perpecahan di antara musuh-musuhnya.

Namun demikian, semua itu sedang diuruskan  sekarang kerana parti-parti pembangkang juga tidak mustahil menjadi lebih bertolak ansur lantaran memikirkan  keinginan perubahan di hati majoriti rakyat, lebih-lebih lagi Tun Mahathir turut sedang menggunakan pengalamannya selama ini untuk tujuan yang sama.

Dalam soal ini, yang penting bukan soal sama Mukhriz dapat menjadi Perdana Menteri atau sebaliknya, yang jauh lebih utama ialah kejayaan menyingkirkan Perdana Menteri sedia ada.

Bagi sesiapa yang inginkan perubahan dan seterusnya membawa kebaikan kepada rakyat, menjadi Perdana Menteri mungkin merupakan impian, tetapi memegang jawatan itu atas tiket UMNO yang telah dibusukkan ke seluruh dunia oleh Najib, bukanlah lagi suatu kebanggaan.

Maka, Annuar tidak perlu bersusah-payah melobi  mana-mana pemimpin PPBM, termasuk Mukhriz untuk ditonjolkan menjadi Perdana Menteri atas tiket UMNO. Yang perlu beliau risaukan ialah ada lagikah hayat politik Najib dan UMNO selepas ini?  (SH 04/10/2016).

Anonymous said...

Rasanye najib lagi islamic...dah acap kali ke mekah..taja orng kg naik haji dengan duit hutang...rompak duit 1mdb

Anonymous said...

DOSA krajaan slngor menurunkan KUBAH MASJID..

KTIADAAN air d slangor..
Allah maha besar.

Anonymous said...

Kehkeh...sebab baju merah tongong...mat salleh hina jalur gemilang si merah tido...tunggu duit...cina jho lo rompak pun simerah dengan jamal samseng tido..

Anonymous said...

uuuwweeekkkkk.....

Anonymous said...

Kenapa tak brani repot polis tangkap kepala lanun..

Anonymous said...

Utusan Usah Fitnah Kakitangan Awam

Saya merujuk kepada berita Utusan Online (pautan: http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/mbsa-roboh-menara-azan-1.390536) berkenaan perobohan menara telekomunikasi haram di Surau Ar-Raudhah Setia Alam oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Pihak MBSA TIDAK merobohkan menara masjid seperti yang didakwa oleh pihak Utusan Online. Laporan oleh pihak Utusan Online adalah berbaur fitnah dan berniat untuk memperlekehkan kakitangan awam dari MBSA yang bertungkus-lumus untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada warga Shah Alam.

Saya terkejut sekali pihak Utusan Online tergamak memaparkan tajuk sedemikian rupa dengan niat mempolitikkan dan memburukkan perkhidmatan awam yang hanya menjalankan tugas yang diamanahkan mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada.

Mewakili pihak MBSA saya mengutuk sekeras-kerasnya laporan tersebut dan menuntut pihak Utusan Online menarik balik laporan tersebut dan juga meminta maaf kepada pihak MBSA serta kakitangan awam dengan serta-merta.

Kami dari MBSA tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang jika pihak Utusan Online gagal membuat seperti yang dituntut.

Muhammad Shakir Ameer
Ahli Majlis
Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)

Anonymous said...

Cai masih hepi tapi pemimpin2 umno dah ketakutan..

Anonymous said...

Takut pe kebendany..BAJU MERAH smakin garang n mnunjukkn taring...hantar geng rempit pon da cukup mmbuatkn bersih GABRA n LARI LINTANG PUKANG..

Kahkahkah

Anonymous said...

yam seng..!!

Anonymous said...

Tak kan ajak budak blur tu je.
Pak long yiddin tak pelawa sekali....tu bakal pm tak jadi
29 julai 2016...jgn lupa atok
lanun manale tahu nak lepas gian jadi pm.....kena sindir pun masih tak paham lagi....

Anonymous said...

Di selngor,kubah msjid yg x berlesen akn dturunkan n dmusnahkan...

Pusat judi,mesin kuda,kilang haram dBIAR BERLELUASA tanpa sekatan..

Itulah slngor..
Xpayah nk TIPU lah kubah dturnkann mnara kmnikasi.
Rakyat x bodohhh..

Anonymous said...

Cai dedak TOTO maneny..
Diam mmbisu..
Xdpt dedak ker???

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates