July 15, 2016

208 Majlis Bandaraya Pulau Pinang Buta Bahasa Malaysia?



Kita faham kalau Ketua Menteri Pulau Pinang buta Bahasa Malaysia sebab beliau Cina DAP. Kita juga faham sekiranya Kerajaan Negeri Pulau Pinang turut buta Bahasa Malaysia kerana mereka Kerajaan DAP. Kalau kata EXCO Kerajaan Tempatan tidak faham Bahasa Malaysia kita boleh terima, tapi takkan Datuk Bandar yang berbangsa Melayupun tidak faham Bahasa Malaysia? Sudah tidak dapat dibezakan Pasar Awam dan Pasar Awan? Jangan jadi seperti Nga Kor Ming, 'dibatut ular' dan 'bahtah politik'! Oh bahasaku ...

208 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 208   Newer›   Newest»
cucu nek tempoyak said...

WAJAR KE DAP DAN REDBEAN AJAK RAKYAT BENCI UMNO atau
Wajar ke pemimpin dan cai UMNO ajak rakyat benci DAP...

SATU PANDANGAN DARI SUDUT X

Dalam berpolitik yang matang perlu ke kita diajak benci membenci parti A atau parti B.

Kalaupun ada pemimpin yang buruk akhlak di parti tersebut, yang perlu disingkirkan adalah pemimpin atau pemimpin-pemimpin tersebut.

Jika pun parti itu mempunyai pemimpin yang dianggap tidak menyumbang kepada kebaikan, parti tetsebut tidak perlu dibenci, tidak perlu hasut rakyat dengan benci sebaliknya tunjuklah contoh yang baik dan lebih penting bina kekuatan untuk tewaskan parti tetsebut secara demokrasi atau setakat yang dibenarkan oleh undang undang.

Jika di dalam parti A sendiri ramai pemimpinnya buruk akhlak, apakah berkesan jika pemimpin tersebut menghasut rakyat membenci parti B dan sebaliknya.

Sebagai contoh...
Pemimpin DAP dan UMNO... Apa status akhlak pemimpin mereka (?)
Wajar ke mereka menghasut rakyat dan menanam rasa benci antara satu sama lain...



# gunakan otak tengah untuk mengulas...terima kasih
kluangman at Thursday, July 14, 2016

Anonymous said...

pasar awan pun OK yakni tak salah dari segi nama. cumanya ada ke peradaban atas awan di Penang? kah kah kah

Anonymous said...

Kalau pembangkang di Malaysia betul-betul kredible, dah lama umno/bn lingkup.
Kalau pembangkang yang ada sekarang, jgn berangan nak takluk Putrajaya, silap haribulan negeri yg dikuasai sekarang boleh dirampas oleh ubn semula.
Pembangkang di Malaysia tak boleh diharap, semua bodoh.

Anonymous said...

Lulusan sjkc tak dapat bezakan n dan m.Sama yg tulis dikenderaan perdagangan.... barang sendiri dan sendirian.

Anonymous said...

Betul tu..KITA PERLU PEMBANGKANG YG BIJAK DAN BERHEMAH

PEMBANGKANG YG ADA SEPERTI BABI KELAPARAN YANG HANYA BERMIMPI NAK TIDUR DI PUTRAJAYA..

Anonymous said...

Siapa ‘Tunggang’ Orang Melayu?
Oleh Mohammad Fakhrurrazi Mohd Rashid
‘Jangan jadi kuda tunggangan DAP’. Itulah ungkapan yang sering digunakan oleh pemerintah Melayu kepada rakyatnya. Malah mereka mengatakan bahawa Melayu akan lebih bangsat sekiranya orang Melayu tidak menyokong UMNO. Hakikatnya, sudah berapa lama merdeka sekali pun, sudah tukar Perdana Menteri sekalipun, kita masih mendengar keluhan orang Melayu yang kecewa dengan taraf hidup mereka sendiri.
Persoalannya, siapa ‘tunggang’ orang Melayu sebenarnya?
Pemikiran Orang Melayu
Orang Melayu kebanyakannya terkenal dengan sikap ketaatan kepada pemimpin. Tidak kira pemimpin itu melakukan kesalahan, sukar bagi masyarakat Melayu untuk mengkritik atau melawan pemerintahnya. Orang Melayu sejak turun-temurun lagi telah menerima sifat kehambaan itu sendiri.
W.E Maxwell telah mengkaji dan mengenalpasti beberapa peribahasa Melayu yang membuktikan ‘kehambaan’ orang Melayu itu sendiri. Contohnya, peribahasa ‘anak-anak ikan kecil menjadi makanan ikan besar’ yang bermaksud orang bawahan sentiasa menjadi hamba orang atasan. ‘Siapapun yang menjadi raja, tanganku ke dahi juga’ bermaksud walaupun pemimpin bertukar ganti, orang Melayu tetap taat kepada tuannya.
Pemikiran ini merupakan ‘saka’ kepada generasi Melayu hingga kini. Politikus elit Melayu juga menjadikan pemikiran ‘taat’ orang Melayu untuk mencengkam kekuasaan mereka. Orang Melayu tidak mempunyai jalan untuk mengubah nasib dan bergantung penuh kepada kerajaan bagi mencari makan. Oleh sebab pemikiran seperti ini, orang Melayu tidak pernah percaya diri mereka itu mempunyai hak dan kuasa. Akhirnya, pemimpin terus meninggi dan rakyat Melayu menjadi hamba. Pemikiran ini telah memerangkapkan orang Melayu untuk maju ke hadapan dalam pelbagai aspek hingga hari ini.
Kesengsaraan Orang Melayu dalam Politik
Dalam politik Melayu, golongan elit dan bangsawan sebenarnya untung. Pemimpin Melayu, khususnya UMNO, mudah mengekalkan kuasa dengan pemikiran ‘taat’ orang Melayu. Tahap kepercayaan ini sehingga setiap keputusan diletakkan hak dan kepercayaan sepenuhnya kepada pemerintah untuk melaksanakannya. Budaya pemikiran seperti ini telah membelakangkan lagi orang Melayu dalam berpolitik.
Sistem menerima diri sebagai ‘hamba’ itu sendiri telah membentuk sebuah masyarakat yang tidak produktif. Walaupun mereka mempunyai idea dan kuat bekerja sekali pun dalam politik, mereka tetap akan kekal di bawah. Insan yang pandai ‘mengipas’ elit sahaja mempunyai peluang, itu pun sekerat.
Akhirnya secara mudah, orang Melayu dituduh oleh pemimpin sebagai Melayu mudah lupa, Melayu malas dan bangsat. Walhal, pemimpin Melayu itu sendiri telah menindas orang Melayu sehinggakan mereka malas untuk bekerja kerana akhirnya mereka tidak memperoleh apa-apa, tetapi orang atasan yang untung. Mereka tidak mempunyai pilihan lain selain taat kepada pemerintah untuk terus hidup. Itulah yang berlaku dalam UMNO hari ini. Masa berubah, tetapi konteksnya masih sama.

Anonymous said...

Kesengsaraan Orang Melayu dalam Ekonomi
Ekonomi merupakan aspek utama yang diperjuangkan oleh Melayu sejak dahulu lagi. Daripada Dasar Ekonomi Baru (DEB) hingga Model Ekonomi Baru, ekonomi masih menjadi isu kritikal dalam komuniti Melayu. Bebanan ekonomi ini tidak dirasai oleh golongan pembesar, elit dan kapitalis Melayu yang menikmati hasil yang berlipat kali ganda dengan hasil tender dan projek yang ada.
Syed Hussein Alatas pernah mengkritik DEB kerana dasar ini menghasilkan golongan kapitalis Melayu kerana perpindahan aset negara diberikan kepada golongan Melayu ‘tertentu’ untuk memastikan penglibatan 30 peratus orang Melayu dalam ekonomi. Untungnya pada kelompok ‘kecil’ yang kaya, bukan rakyat biasa.
Dasar yang ada sebenarnya hanya menguntungkan golongan elit Melayu dan bukan rakyat biasa. Mereka kini terbeban dengan kos kehidupan yang semakin membimbangkan. Jika dahulu mereka terpaksa memberikan hasil tanaman kepada pembesar sebagai cukai perlindungan, kini mereka terbeban dengan pelbagai cukai yang menelan duit kocek sendiri. Kalau dulu mereka mempunyai tanah dan rumah, tetapi kini dua-dua perkara ini lesap dari pandangan.
Kesempitan ini memaksa mereka bergantung kepada pemimpin politik untuk mendapatkan kedudukan dan pendapatan dengan jalan yang lebih mudah. Ini berlaku dalam kalangan kontraktor kelas F, yang terpaksa membayar ribuan ringgit semata-mata untuk mendapatkan tender kerajaan. Lebih mudah lagi sekiranya mereka membantu ahli politik ‘berkempen’ untuk partinya bagi mendapatkan projek. Tetapi, keuntungan kontraktor ini hanya beberapa kerat sahaja. Lain semunya dikaut oleh ahli politik Melayu.
Siapa ‘Tunggang’ Orang Melayu?
Orang Melayu akan mula sedar sekiranya mereka tidak mendapat impak yang efektif dalam pembangunan negara. Hasil keuntungan ekonomi Malaysia hanya mengenyangkan perut pemimpin dan golongan elit Melayu. Pemimpin Melayu itu sendiri telah menunggang orang Melayu ke jalan yang gelap selama 58 tahun. Walau pun orang Melayu mempunyai hak keistimewaan dalam perlembagaan, mempunyai jumlah majoriti, dan menjadi Perdana Menteri, tetapi orang Melayu masih gagal membangun dalam sudut ekonomi dan politik. Mengapa perkara ini boleh terjadi?
Lebih menghairankan lagi apabila orang Melayu masih menyalahkan pihak lain seperti etnik Cina dan pembangkang dalam kemunduran mereka sendiri. Mereka tidak pernah menyalahkan pemimpin Melayu yang secara terang-terang memakan keuntungan dan memundurkan rakyat Melayu sendiri. Ini semua hasil daripada ‘saka’ warisan dan pemikiran yang ditanam oleh pemimpin Melayu demi mempertahankan kuasa serta kekayaan mereka.
Hakikatnya, orang Melayu sukar untuk berganjak mengubah nasib mereka kerana masih takut akan perubahan kepada bangsanya sendiri. Perubahan minda ini akan mengambil masa 100 tahun. Selagi ada lagi pak menteri UMNO dan keturunan Melayu ‘tua’ yang menanam pemikiran ini, selagi itu ia akan kekal bermasalah kepada generasi akan datang.
Persoalannya, Adakah orang Melayu masih larat ‘ditunggang’ UMNO lagi?
Mohammad Fakhrurrazi Mohd Rashid adalah pelajar tahun akhir, Kajian Politik dan Pemerintahan UNIMAS.

cucu nek tempoyak said...

Goldman Sachs - Bank Yahudi Pujaan Hati Najib dan 1MDB ..... dan Umno
Kita kalau buat pinjaman bank untuk modal perniagaan, kita akan diminta serahkan satu kertas kerja di mana antara lain, kita diminta terangkan apa kegunaan pinjaman yang dipinta itu. Kalau minta 1 juta, maka kita akan senaraikan tujuannya untuk apa. Contohnya, nak beli barangan niaga, nak besarkan operasi syarikat dan sebagainya sesuai dengan jumlah 1 juta yang dipohon itu.

Bank kalau berpuashati syrat2 dipenuhi dan yakin dengan kemampuan projek yang disebutkan itu, akan keluarkan dana 1 juta. Bank berharap dengan bantuan modal itu, bisness kita akan maju dan kita mampu bayar balik pinjaman beserta bunganya. Dan bank juga berharap kita akan jadi pelanggannya yang bagus ..... demi masa depan bersama yang lebih cerah. Kita pun seronoklah dapat 1 juta ......

Bagaimana kalau ada bank yang terlebih baik, tolong buatkan kertas kerja untuk kita lagi ? Siap buat pengiraan bagai tentang barangan yang kita perlukan, kemudian tolong uruskan dengan penjamin lagi.... semua bank yang buat ! Kita goyang kaki je ..... siap semua, kita sain, dapat duit dan boleh mulakan bisness ..... peeeergh !

Kenapa baik sangat ? Kenapa kita yang dipilihnya ? Manager bank takde anak beranak sanak saudara jiran ke yang boleh dia tolong terlebih dahulu ? Kenapa kita yang tidak kenal pun dengan manager bank itu yang mahu ditolong ? Wujud ke bank sebaik itu ?

Wujud beb ! Memang ada bank sebaik itu. Tak percaya tanya Najib.



Nama bank itu Goldman Sachs, sebuah bank Yahudi berpusat di Amerika. Yahudi ? ? Ya .... bank Yahudi ! TAKBIR !!! Siapa kata Yahudi jahat ? Tengok..... punyalah baik bank Yahudi ni, semuanya dia tolong uruskan buat 1MDB ketika nak buat pinjaman masa nak beli IPP dulu.

Harga belian IPP pun dia yang tolong congakkan selaku perunding kewangan. Rundingan dengan penjamin pun dia yang uruskan. Najib cuma sain jer. Peeeergh ! HIDUP YAHUDI !! Teriak orang Umno .....ngan orang Pas.

Tapi caj bank Yahudi ni tinggi sikitlah sebab dia yang uruskan semuanya. Dari jumlah pinjaman USD3.5 bil, Yahudi ni ambil USD302.50 juta atau 8.6%. Kos kewangan ini ditolak siap.

Takperlah kot .... masih ada dekat USD3.2 bil lagi. Bilion tuh ! Sapa nak bagi pinjam senang2 macam tu ? HIDUP YAHUDI !!! Teriak orang Umno ...... dan orang Pas.

So, Najib pun berlengganglah pergi bank nak sain kontrek sambil memuji2 bank Yahudi itu .....

TAPI ..... kata bank Yahudi itu, memanglah kita bagi USD3.2 bil sesudah tolak caj kewangan. Tapi kena tolak USD1.367 bil ( 39.1% )sebab nak bagi deposit kepada penjamin. Tanpa penjamin, 1MDB takkan layak nak dapat pinjaman sebanyak itu. Nama 1MDB hampeh ...

Maknanya, dari amaun 3.5 bil yang dipinjam, 1MDB hanya dapat 1.83 bil jer ( 52.3% ). Kalau guna contoh awal di atas tadi, kita buat pinjaman 1 juta, kita hanya terima 520 000 jer.

Pulak ..... TAPI, kata bank Yahudi itu lagi, namanya pun deposit, 1MDB boleh dapat balik !

Ooooooh.... OKlah kalau macam tu. Meh sini aku sain, kata Najib. HIDUP YAHUDI !!! Teriak orang Umno ..... dan orang Pas.

TAPI ..... apa lagi ? 1MDB kena bagi option kepada penjamin untuk beli saham IPP yang 1MDB cadang nak beli tu. Bukan free, penjamin kena bayarlah ..... Oooooo OK, meh sini kontrek tu, aku nak sain.

Baik betul bank Yahudi itu kan ...... Punyalah orang Yahudi nak tolong sebuah negara Islam seperti Malaysia. Siapa sangka .... HIDUP YAHUDI !!! Teriak orang Umno ..... dan orang Pas.

Dipendekkan cerita, antara syarat nak senaraikan Edra, syarikat yang 1MDB tubuhkan untuk jaga IPP yang dibeli itu, tidak boleh ada sebarang tuntutan ke atas pemilikan Edra. Memang dari awal lagi plan nya nak senaraikan ( IPO ) Edra. So, kenalah dilupuskan Option yang diberikan kepada penjamin itu .....

Pulak .... kalau dah tahu dari awal lagi nak IPO, kenapa setuju dengan Option ? Entahlah .... masa nak sain tu mungkin tak terfikir ke tahap itu lagi. Duit nak masyuuuuuk, tak fikir panjang dah.

KHAS BUAT NEK TEMPOYAK!!

Unknown said...

Apa2 pun tulisan cina dan hindu dah jadi wajib di setiap papan tanda pasar awam atau astaka awam milik mppp. Salah satu kejayaan perubahan yg di bawa dari singapor. Syabas dap dan pkr

Anonymous said...

Bro, kalau setakat aksi pembangkang di malaysia setakat ini, tiada sebarang sesuatu yg boleh dibanggakan. Kerja pembangkang di negara kita hanyalah 'membangkang' setiap isu yg dicetuskan oleh kerajaan. Tiada yg lain selain membangkang. Langsung tidak belajar dari keupayaan parti pembangkang di luar negara. Sebab itu dlm pilihanraya umum negara luar, parti pemerintah sering bertukar. Di Malaysia? Malangnya pemimpin pembangkang di Malaysia, sebab tidak gunakan sepenuhnya otak yang ada untuk berperanan sebagai pembangkang yang akhirnya nanti boleh jadi pemerintah yg baik.

Anonymous said...

Cerdik mcm kau ni patut jd perdana menteri.

Tapi apasal cuma jd anjing pengesan Dap saja?

Oooo...level ketua PAN, spm gred 3. Lupa pulak tadi.

Anonymous said...

Bahasa jiwa bangsa..
Bahasa melayu bahasa kebangsaan boleh blah...tukar bahasa kebangsaan kepada bahasa cina...
Orang melayu pun cakap bahasa melayu rojak...

I LOVE ROSMAH. said...

tulisan satu hal,raja lanun camner plak? kurr..kokoko

Anonymous said...

apadohal bapak lanun kalau datuk lanun pun dah tubuhkan parti baru, kik kik kik

Anonymous said...

Atok lanun dh dpt gelaran baru ketumbar(ketua umum baru)kata husin lempoyang

Anonymous said...

Babi gila dr gng semanggol dah kluar.

Anonymous said...

Maharaja lanun buat pakatan baru. Raja lanun turun gred

REFORMASI Taik Anjing said...

Pasar awan ni ada jual air hujan tak??? Kalau ade beri kat anjing kokoko bagi hilang sikit benak dia yang semakin teruk tu....

Muahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Atok lanun bergabung dengan raja liwat... Jangan katakan boleh buat najib letak jawatan... Duduk malaysia pun najib tak berani dah... Tragis beb....

Muahahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Ketumbar ok lagi... Kalau jadi ketuat (KEtua Umum Atok Tua) ted kentut aka anjing kokoko tetap sokong juga....

Muahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

KESIAN.... RAJA LIWAT SUDAH MARAH-MARAH SAMA KETUAT

Anwar telah menulis sepucuk surat yang memberi amaran kepada pemimpin PKR tentang bahayanya bekerjasama dengan Mahathir. Anwar juga melabelkan Mahathir sebagai seorang pemimpin yang zalim dan paling korup sebagai mantan Menteri Kewangan.

"Bukan sahaja tidak menyesal, Mahathir menunjukkan sifat terkutuk dalam diri beliau dengan meneruskan serangan peribadi", kata Anwar.

Anonymous said...

Jangan lupa boikot perniagaan2 yang mengutamakan tulisan cina!

I LOVE ROSMAH. said...

halah pendedok sume dh balun dedak dr atok lanun sampai la raja lanun.tu yg benak semulajadi samapu anak cucu...kurr..kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Semestinya bro... Nak beli barang kat mana-mana boleh, cuma ABCD - Asalkan Bukan Cina Dapig...

Karang ada la anjing pembangang yang melompat dengar ABCD tu....

Wakakakakakakaka

REFORMASI Taik Anjing said...

Atok lanun pun tabur dedak ke????

Kah kah kah kah kah.... Dulu kini dan selamanya la ye... Kesian kat pakatan pembangang... Makan dedak juga... Kurr...Kokokoko

I LOVE ROSMAH. said...

hamboi pandai pendedop reka teka silangkata ye sambil gelak kuat kuat.baru lepas mendedak lahap lahap ke? kurr..kojiko

Anonymous said...

Aku masuk ni pun dgn harapan dapat menyaksikan persembahan anjing sarkis dapigs lompat2...

Ros dedak....bila nak buat show??

REFORMASI Taik Anjing said...

Hanya raja liwat je yng tak makan dedak atok lanun tu... Raja liwat makan karipap sambil hirup kopi je... Tapi lepas menyontot jambu....

Muahahahahahahahaha, tul tak freethinker anjing kokokoko???

REFORMASI Taik Anjing said...

Nak tengok anjing tu buat show selalunya lepas tenagh malam jam 2 pagi ke atas.... Show depan reban dia...

Wakakakakakakakama

I LOVE ROSMAH. said...

aikk...masa ko kecik bapak ko dh ajor mendedak ngan atok dedak kan? skang ko ajor la ank cucu ko plak supaya dedak dlm darah tak bertukar kaler...kurr...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Teka silangkata siapa anjing terbaik dapig ke???

Jawapannya semuanya dah tau le anjing kokokoko...

Wakakakakakakaka

I LOVE ROSMAH. said...

nak tengok pendedop melompat lompat kena titik lagi...kurr...kokoko

Anonymous said...

Ros dedak, mak bapak ko dan atok nenek ko bagi ko duit raya tu maknanya ko tu pemakan dedak la, Jing oi!

Itu Tuan kapir ko, DAVID nga kormin yg cakap tu, Jing!

REFORMASI Taik Anjing said...

Atok aku ngan bapak aku ajor supaya makan nasi.... Tak tahu la pulak bapak anjing ko kata nasi tu dedak.... Nampaknya ko ngan bapak ko memang keturunan BENAK TAK SUDAH la.....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Tersentap ke, Jing?

Anonymous said...

Gabungan parti pembangkang baru terdiri dari ramuan2 yg bukan saja telah dan hampir tamat tempoh, malah secara otomatik boleh jadi racun bila dicampurkan bersama.

Tujuan hanya satu - jatuhkan kerajaan UBN (bawa erti: gulingkan Najib). Pada mrk Najiblah yg buat negara boleh bangkrap dsbnya.

Utk kalahkan UBN mrk tau ianya tidak mampu dilakukan melalui peti undi, jadi cara mudah ialah merencanakan huruhara, dan kalau lebih cantik lagi utk mrk sekiranya terjadi pertumpahan darah antara kaum atau seumpamanya. Maknanya bukan secara demokratik. Apapun gabungan ini takkan bertahan lama, walau apapun mrk lakukan ...

Anonymous said...

Ros Dedak, mak bapak atok nenek ko tak bagi ko duit raya masa ko budak2 ke, Jing?

REFORMASI Taik Anjing said...

Kah kah kah kah.... Titik syok sendiri ke????

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Maaf....nak Tambah skit...

Cian ko, Jing.

REFORMASI Taik Anjing said...

Takde kot bro... Mak bapak atok nenek anjing tu bagi babi goleng je... Lahap pulak bila dapat hidangan tu...

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Patut lah anak betina kerala tu begitu sayang dan dekat di hati dengan perjuangan gereja dan lgbt....
Rupa2nya si bapak Kerala tu pun dlm diam selama ni berpuak dengan kapir harbi. Cuma sebagai 'presiden' parti Melayu Islam ketika itu, maddey kerala tak boleh berpihak kepada kapir harbi secara terbuka.
Setakat salurkan berbillion2 kpd VINCENT tan...kemudian VINCENT tan salurkan kpd pejuang2 gereja dapigs.

Ros Dedak, lompat tinggi2 skit!

Anonymous said...

Ros Dedak, ko tak pernah terima duit Raya? Patut la dengki semacam jer..

Cian ko, Jing.

REFORMASI Taik Anjing said...

Dari tukang eja, tukang buat, tukang tampal, tukang periksa dan tukang luluskan semuanya graduate dari skjc la tu.... Tak syak lagi... Janji tender diorang dapat, betul ke tak, belakang kira...

REFORMASI Taik Anjing said...

La... Ingatkan prof mana la punya kajian tadi... Budak hingusan punya rupanya... Kajian prof aziz bebiri dah tak laku ke???

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Kapir harbi kristian evangelist ni memang anti Islam. Suruh belajar Bahasa Melayu dan mempraktikkan Bahasa Melayu, haram berdegil tak nak buat. Tapi, kenapa nak cetak kitab dorang dalam BAHASA MELAYU dgn Kalimah Allah di Semenanjung? Untuk siapa membaca? Nak orang Melayu membaca kitab dorang?
Tak cukup setakat menggalakkan budak2 lgbt memeluk anjing dan berbuka puasa dalam gereja?

Ros dedak, yg ni pun ko tak nak lompat ke?

Anonymous said...

Hari ke 5 Malaysia bangkrap, madey akan ambil alih Putrajaya melalui gabungan baru pembangkang ygmana beliau sebagai chief yg digelar KETUAT - KETUA UMUM ANJING TUA.

REFORMASI Taik Anjing said...

Anjing kokoko penganut freethinker, dia tak kisah pun pasal bible ke atau Al-quran. Kitab panduan dia ikut logik akal je... Halal haram pun bukan dia peduli...

Betul tak cakap aku ni anjing kokokoko...??? Kalau diam tandanya SETUJU....

Muahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

I like....

Anonymous said...

Itulah satu2nya PASAR terapung diawang2an di Malaysia. Kira ok lah tu ..
Tang yg tampal huruf tu dah pastilah keluaran sjkc, mana tau nak eja pun, makna pulak tentulah kelaut ..

Jadi kita jgn "TELBULU-BULU" nak buat komen ..

Anonymous said...

Hari ke 5 Malaysia bangkrap, madey akan ambil alih Putrajaya melalui gabungan baru pembangkang ygmana beliau sebagai chief yg digelar KETUAT - KETUA UMUM ANJING TUA.

Anonymous said...

melayu, cina dan india? yg mana satu melayu konpius pakcik

REFORMASI Taik Anjing said...

Lambat betul la nak tengok anjing kokoko melompat malam ni.... Nak tunggu kul 2 pagi nanti semua dah masuk tidur, hanya tinggal anjing tu meroyan seekor diri depan reban....

Muahahahahahahaha... Agaknya anjing tu temankan tuan tokong dia yang serabut pasal kes mahkamah tu kot... Superman dapig pun dah keluar parti haram jadah tu... Tinggal je anjing kokoko bangang abadi yang jadi tukang salak buat peneman....

Muahahahahahahaha...

I LOVE ROSMAH. said...

ko stress ke DOP? rindu nk kena titik ke?tak serik?...nah rm2.60 p beli dedak setahil...kurr..kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

dedak...kurr...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

DOP tu singkatan untuk DAPig of Pokemak ke?????

Muahahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Tengah tabur dedak cap KETUAT ke tu?????

Muhyidin, shafie, mukhriz, mahfuz, lim kit siang, azmin ali suka sangat tu....

Muahahahahahahaha

I LOVE ROSMAH. said...

DOP..DAK..DAPIG tu sama perngai la DOP.cuma ko baka DEDOP KACUK DEDAK keluar la baka DOP N DAK.tabiat mendedak lain macam zaman raja lanun sulawesi ni....nak dedop..nak..nah...kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

haa...ko pendedak junior tak penting...abaikan...kurr..kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Alahai anjing kokoko..... Setakat komen-komen macam tu ko kata dah berjaya 'titik' kan kami????

Tuan tokong ko tengok pun geleng kepala je... Bayar elaun mahal-mahal, hasilnya tetap ZERO takde peningkatan yang sokong DAP dan parti haprak dalam PH tu.... Kesian betul la....

Kah kah kah kah kah kah

REFORMASI Taik Anjing said...

Ko tengah meroyan apa tu anjing kokoko??? Macam orang gila je ko punye falsampah matematik tu.....

Muahahahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Hehehehe.... Anjing kokoko freethinker dah gelabah la tu....

Memang sah jenis anjing takde pegangan agama... Semua dia main belasah je....

Kah kah kah kah kah kah

I LOVE ROSMAH. said...

genius tak aku? stress ke DAK? best tak kena titik? kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

tu citer reban je.apa aku pedulik hal dorang pembangkang selagi raja lanun kat atas tak bertukar selagi tu la pendedak kena titik ngan aku.ko takde point nk titik aku.cian tahik hanjing YE DAK..kurr..kokoko

Anonymous said...

Ros Dedak mmg genius, pasal dia keturunan 'genie'.

REFORMASI Taik Anjing said...

Tu la... Kesian REFORMASI yang raja liwat laung-laungkan selama ini.... Semuanya dah jadi tahik anjing... BODOH je siapa yang ikut raja liwat tu dari tahun 1998 hingga sekarang... Dari REFORMASI dah jadi pengikut dedakian atok kerala pulak.... Tragis betul kan....

Muahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Aah... Genius tahap babun tonggek atas tanah....Memang tak boleh disangkal lagi...

Muahahahahahahahaha

I LOVE ROSMAH. said...

reformasi ke lbgt ke frethinker ke mader ke itu urusan pendedop...yg menyusahkan aku dan melayu kat mesha ni adalah raja lanun n pendwdak nyer.melayu skang nak jadi apa DOP? lanun sulawesi tu cam mangkok apa tindakan pendedop? tak pernah berjawab peserta pendedak kat sini.kurr...kokoko

Anonymous said...

Dah sumbang ke ketabung RM5b yg Madey tengah usahakan tu utk jatuhkan Najib, naikkan boboi botak berkilat jadi PM dan tubuh parti baru dan biayai gabungan pembangkang baru?

Kalau tak sumbang lagi mcm mana nak jatuhkan org yg dipanggil lanun tu .. ini tujuan baik, jadi cepat2 buat sumbangan .. cakap aje tak guna ..

REFORMASI Taik Anjing said...

Apa yang 'lanun sulawesi' susahkan ko selama ni??? Dia buat ko tak cukup makan ke?? Tak cukup kain baju ke?? Dia roboh reban ko tempat selalu berteduh tu ke?? Dia tak bagi ko kerja ke??? Cer cite sikit nak tahu juga apa masalah ko dengan 'lanun sulawesi' tu sampai meroyan tak sudah pagi-pagi buta depan reban hari-hari.... Besar sangat ke kesusahan ko tu....

Muahahahahahahaha

I LOVE ROSMAH. said...

bongok nyer la sekor DAK ni.ko tak tau baca ke? mader nak buat 100 parti pon lantak dia la bukan urusan aku.tapi parti ameno terbesar melayu sedang menjahanamkan n membodohkan melayu buat masa sekarang ni.paham DAK?..kurr..kokoko

Anonymous said...

tak, aku tak paham pun apa bijik butir yg kao cakap, mungkin kao aje yg paham sendiri. yg aku nampak pembangang pembengong yg makin jahanam sejak madey masuk kacau daun, nak jadi ketua. semua jadi dungu, ikut aje ..

umno makin tambah kuat dan bersatu dibawah pimpinan Presiden skrg YB Haji Datuk Seri Mohd Najib bin Abdul Razak. terbukti dgn kemenangan2 besar dlm prn sarawak, prk sg besar dan kuala kangsar. terima kasih PM ku ..

kao masih dialam mana ni?

I LOVE ROSMAH. said...

cuba2 kuar reban ko buat survey org melayu kat bandar n kampong n pasar malam n peniaga n penduduk flat n melayu pendpatan sedrhana,rendah.nak citer kat ko buang masa je DOP.tak luak pon dedak kat sisi ko tahik hanjing...ye DAK.kurr...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Betul tu... Aku pun setuju atok madey buat parti biar sampai 100 pun... Lagi mudah BN nak menang besar pada PRU-14 nanti.... Ini bukan pendapat tinjauan macam dari lubang bontot ted kentut tu... Ini realiti dari PRK Kuala Kangsar, Sungai Beaar dan PRN sarawak...

Kalau BN menang pun bukan urusan ko juga kan wahai anjing kokoko??? Ke kalau pembangang kalah baru jadi urusan utama ko meroyan kat sini....

Muahahahahahahahahaha

I LOVE ROSMAH. said...

tu la mendedak over sgt.pendedop ingat kemenangan atas label si lanun tu ke.label ameno yg memenangkan dia.serawak tu mintak mcm2 naik lemak .menang pun atas label kepimpinan denan satim bukan najib lanun.ko paham ke DAK?..kurr..kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Laa... Suruh buat survey pulak... Ingatkan macam dah ada senarai panjang berjela tadi....

Muahahahahahaha... Tiang gol tu ke kanan lagi ek, bola masih boleh lepas lagi tu....

Kah kah kah kah kah....

Anonymous said...

mmg lah ramai Melayu yg tak sokong tapi % nya terlalu kecik. mrk ni terdiri dari penyokong lgbt, puak liberal, munafik agama, melayu dapigs dan seangkatan dgnnya. org2 Melayu mcm kao.

nak heran apanye? jadi kao pun kenalah sama2 jengok2 keluar dari gua kulit siput mati yg kao pakai tu, barulah tau apa yg terjadi kat dunia luar ..

REFORMASI Taik Anjing said...

Sarawak menang atas label kepimpinan denan satim....

PRK Kuala kangsar dan sungai besar pula menang atas label mana pulak??? Takkan la atas label atok kerala.... Cer cite sikit....

Agak-agak nak alih tiang gol tu, terlangkupkan tiang terus pun boleh, pasti bola tak masuk terus.....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

soalnya kao tak boleh terima realiti .. sbb kao hasad dengki dgn PM Melayu yg secara diam2 tlg org2 Melayu.

kalau dia tlg kao sorang2 mungkin barulah kau junjung dia sampai tak jejak tanah .. mentaliti org mereng otak.

kalau aku pun aku boleh labelkan cthnya Mahathir tu Bapak Segala Kroni, Bapak Penyamun Harta UMNO, Negarawan Dedak dll.

I LOVE ROSMAH. said...

tiang gol lagii...kenapa la bongok sangat su tahik hanjing ni.nak mintak simpati kat aku ke DOP? ko bongok aku tak bleh tolong DOP...kurr..kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

pendedop mana nak campor ngan masyarakat.sembang ngan rakan sereban memang la ko tak tau apa berlaku.ilmu bongok ko tu jgn tunjuk depan ank bini tau...kurr...kokoko

Anonymous said...

jing lgbt dapigs lagi teruk, mana berani campur dgn masyarakat, mmg alamatnya kena pelangkonglah .. itu yg tak berapa tau apa yg berlaku didunia luar .. yg tau kurr ...kokoko bunyi ibu ayam .. atau hanya menyalak dari dlm reban?

I LOVE ROSMAH. said...

kukuhkan ameno tu dgn tukar pm DOP.baru sume benda bleh jalan.dapig tu sap sap soi bleh kena pijak.nak harap sibibir merah basah lanun tu takdw pelior DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

oklah malam ni kita tukar si bibir merah tu jadi bibir pink pulak. ok?
lepas tu kita ajak dia tidur ... kita sama2 mimpi indah masing2 ... bye !!

Anonymous said...

MahaLanun meroyan hasil melanun 22tahun najib dok titik....

Anonymous said...

Kesian papa non...menyepi di sg buloh...asamin buat bodo jer nasihat papa non...skang semua pembangang ketepikan papa non....pembangang utamakan mahaLanun 22tahun

Anonymous said...

Bukan duit raya...dedak raya klw ikut fahaman ros dedak..

Anonymous said...

Vincent Tan sebagai pemegang amanah dedak Ketuat sudah mula menabur dedak utk pendedop termasuk ros dedak

Anonymous said...

Hehehe mcm tu jer Ros dedak dah perasan "titik" konon....
Panas je kak ros kena titik....lompat2 pun dah tak bermaya

REFORMASI Taik Anjing said...

Tak mampu si anjing kokoko nak jawab soalan aku... Jawab la, PRK kuala kangsar dan sungai besar tu BN menang atas label apa pulak??? Sebab bernasib baik ke atau sebab atok kerala sokong parti kuali ke???

Aku faham la kemahiran ko tu anjing kokoko mengalih tiang gol, nak jawab soalan orang ko tak reti punye....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Ros dedak mana idea hasutan baru ko...asyik2 merapu raban jer...bosan ler asyik ko jer kena titik

Anonymous said...

Madey buat parti tu urusan madey..
Tapi dedak madey tu urusan ros dedak yer Dak Dop...

Anonymous said...

Otak melayu lembu umno dah berkarat kena dedok..ha3

Anonymous said...

Hehehe...melopong ros dedak kena titik...kehkeh

Anonymous said...

Pemimpin2 umno doh kayeraye..kamu taik anjing ape ade?

Anonymous said...

Ros dedak...sampai bila lah ko nak jadi pendedop Dapig 24/7 menghasut....bangga sgt ler hasil tangan ko tu....

REFORMASI Taik Anjing said...

Kah kah kah kah.... Sejak bila la urusan umno ni jadi keutamaan buat anjing kokoko freethinker tu???

Selama najib jadi presiden parti, umno tak pernah kukuh ke?? Kalau buat pilihanraya, umno selalu kalah ke????

Kah kah kah kah kah.... Genius betul anjing kokoko buat lawak pagi-pagi buta ni.....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Penasihat najib pun yahudi APCO

Anonymous said...

Ros dedak...sampai bila lah ko nak jadi pendedop Dapig 24/7 menghasut....bangga sgt ler hasil tangan ko tu....
Lepas tukar Najib ko nak tukar sape plk...sama ler ko dgn mahaLanun tu...sampai skang semua PM dia nak tukar....

REFORMASI Taik Anjing said...

Bagi anjing kokoko, dengan cara dia alih tiang gol tu maksudnya dia berjaya titik pengomen pro kerajaan la... Tu ikut KPI yang telah ditetapkan oleh tuan tokong dia.....

Muahahahahahahaha

Anonymous said...

Dia makan tahik jo lo

REFORMASI Taik Anjing said...

Aku ade REFORMASI yang dah jadi taik anjing....

Muahahahahahahaha...

Pemimpin parti lain semua kayap ke.. Takde harta, takde duit???? Cuba ko jawab soalan aku tu bagi pihak anjing kokokk boleh tak anus 7:43...???

I LOVE ROSMAH. said...

runsing betoi baka pendedop ngan komen genius aku.jangan tersedak dedak udah.hirup la kopi tu sambil cicah dedak palet tu..ok DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

Yang lebih merungsingkan bila atok peliwat@ketum diliwati atok lanun@ ketuat
tercirit-cirit dlm istana yg ada 1000 pintu.

REFORMASI Taik Anjing said...

Kah kah kah kah kah... Komen genius syok sendiri kan anjing kokoko.... Tuan tokong ko tengok komen-komen ko boleh buat dia tercirit seminggu....

Muahahahahahaha

Anonymous said...

Cian ko, Jing.

REFORMASI Taik Anjing said...

Kalau ikut aning kokoko, dia nak ber PM kan manusia freethinker macam dia juga.... Calon yang paling sesuai pastinya raja liwat... Tidak syak lagi....

Muahahahahahahahaha

Anonymous said...

Ros dedak tak jawab ke kenapa mak bapak atok nenek dia tak bagi duit Raya?

Anonymous said...

Atau mak bapak atok nenek Ros Dedak jenis agih hadiah dedak pagi2 Xmas?

Anonymous said...

Korang ingat siapa lagi 'genius'? Ros Dedak atau geng sjkc Pasar AWAN?

Anonymous said...

Maddey nak jatuhkan PM Najib sebab boboi
DAPIGS nak jatuhkan PM UMNO sebab agenda kristian anti Islam
Mareena maddey dan SIS nak jatuhkan UMNO sebab agenda gereja dan lgbt
khairudeen nak jatuhkan PMNajib sebab nak settle hutang muflis

Ros Dedak nak jatuhkan PM UMNO sebab ..anjing lgbt kapir dapigs yg setia.

Anonymous said...

Ros Dedak dah tak nak lompat2 kat sini ke? Dah berbalik ke Dr.MIM Novandri?

No more Jing here?

I LOVE ROSMAH. said...

komen pendedop yg tak penting...kipiDAK DOP...kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

komen pendedop yg tak penting...kipiDAK stress DOP...kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

sila lompat2 tinggi tinggi DOP.komen ulang tayang.komen kualiti sikit sikit besar hampas dedak je aku layan.kipiDAK stress DOP...kurr

I LOVE ROSMAH. said...

ehhh ..lupa..cian ko DOPS...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Baru bangun tidur ke anjing kokoko??? Bagi komen macam anjing mabuk je....

Muahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Komen ulang tayang tu hanya anjing kokoko je yang buat... Lepas bangga kononnya komen dia cukup genius... Padahal masuk bakul sampah je layaknya...

I LOVE ROSMAH. said...

admin sekor,blog ada dua,pendedop sekor pake byk nama...teruskan stress DOPS..cian ko DOPS.kurr...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Alahai... Ko kutuk diri sendiri ke tu??? Ted kentut dan ko tu bukan anjing yang sama ke... Tak payah nafikan la... Rakyat malaysia bukannya bodoh macam anjing-anjing freethinker macam ko tu... Bagi komen pun syok sendiri je....

Muahahahahahahahaha

Anonymous said...

Ros Dedak, malu ke nakmjawab soalan duit raya atau hadiah Xmas?

Cian ko, Jing.

Anonymous said...

Ros Dedak.....macamana rasanya dapat bos baru yg ko panggil mahataik dan mahafiraun dulu?

Anonymous said...

HIDUP LGBT!HIDUP GERRJA!HIDUP DAPIGS! HIDUP PAPA KUTTY! - mareena maddey

Anonymous said...

Ros dedak bagi post merapu tapi anggap dia dah "titik" konon...hehehe...dah mcm sewel lak aku tengok ros dedak nie...

Anonymous said...

RD, mana 'kawan' ko si ted kentut?

Anonymous said...

Dahsyat yer org klw dah termakan dedak Dapig nie yer mcm ros dedak...
Dap lah maksum
Dap lah suci
Dap bersih
Dap lah amanah
Org lain semua salah
Org lain semua rasuah
Org lain semua dedak
Org lain semua haprak...
Eeeee....mintak simpang ler dedak ajaib dapig nie

Anonymous said...

Dahsyat idea spin ko yer ros dedak...konyg talam 10 muja ko nak spin kat org lain....
Ko ni anjing dapig paling tinggi pangkat ni...

Anonymous said...

HAHAHAHA....ni baru LAWAK ANTARABANGSA.....tak masuuk wsj, sibuk brexit...ayam berlaga gigi je dlm reban...mantap

Anonymous said...

Ros dedak...tak tanya betul2 ni...
Ko tak jemu2 ke menghasut membenci Pemimpin Islam hari2 bersengkang mata ni...rasa ko lah kan klw ko berjaya menghasut seluroh rakyat malaysia benci Pemimpin Islama...ko dah puas ke blom yer...

Anonymous said...

Ted kentut hangit takut kena belasah..demam teruk, org mkn lemang ketupat rendang, ted kentut belasah dedak, tu yg tak bangun....menggigil seram sejuk

Anonymous said...

Ros dedak bosan sangat dah ayat dedak mamok ko tu...next

Anonymous said...

Jgn dah meninggal udah laaaa... kurang vitamin asik telan dedak..

Anonymous said...

Seronok tengok RD lompat2...lagi tinggi dia melompat, lagi ramai penyokong2 UMNO datang mempertahankan Kerajaan Islam.

Pening kepalaq anjing lgbt kapir dapiQs nak putar2 dan spin2.

Anonymous said...

Jap lagi talam 10 muka ros dedak tukar le nama pakai ted kentut plak...ko dah seru nama ted kentut dah tu...

Anonymous said...

RD adalah nama 'manja' ROS DEDAK di blog Novandri...

Anonymous said...

Ros dedak bila plak nak pki nama
Ibu suriati Dukun 4D tu...lps tu cakap org gila nombor 4D...busuk betul hati hitam ko tu...

I LOVE ROSMAH. said...

teruskan ngamok DOPS..pendedop hanya sekor nyamar smp 300...mana 3juta peserta pendedop?sume dh serik kena titik ke DOPS..sila bertempik kuat kuat DOPS..suka tgk korang lompat2 stress berjemaah.cian ko DOPS...kurr...kokoko

Anonymous said...

Mengikut kepercayaan murtad2, sedangkan nak tukar2 Agama pun ikut suka sedap hati apa lagi setakat nak main tukar2 nama jelmaan Ros Dedak....sarp sarp soey maaah!

Anonymous said...

YAAAAAHHH....TU DIA...LOMPATAN ROS DEDAK YANG PERTAMA!

NAK LAGI! NAK LAGI!

Anonymous said...

Ros Dedak, yang komen tadi tu nak kira ko tengah 'titik' kitorang ke???

KAH KAH KAHx44

NAK LAGI! NAK LAGI!

LAWAK!!!!!!

I LOVE ROSMAH. said...

ko runsing apa DOP? nak dedak? aku lambung dedak ko lompat ye...123 up DAK...good DOP...cian ko DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

Lompatan kedua ko, kurang menarik, Jing...setakat ulang2 dan nasi tambah idea orang lain....

Jangan Malas, Jing! WORK WORK WORK! Jangan hampakan perjuangan kapir lgbt dapigs!!

Anonymous said...

ted kentut, ko menjelma la pulak...Ros Dedak dah macam mereng skit. Biar dia rehat dulu...ambik ubat sakit hati dan ubat jiwa tak tenteram dulu.

I LOVE ROSMAH. said...

ye ke DOP?nak nangis la tu..takyah minta simpati dr aku DOP...p hisap dedak tu lompat 2 kali...shioohh...cian ko DOP...kurr...kokkoko

I LOVE ROSMAH. said...

nak merayu ke DOP?ko pendedop tak penting sila cuba lagi DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

Jing, hisap dedak tu, macamana, Jing? Sama macam hirup bak kut teh ke?
Dengar citer geng2 kapir dapigs ko nak ajak ko berbuka dengan bak kut teh ari tuh....sedap tak?

Anonymous said...

Steady la Ros Dedak. Lepas 2 hari kena 'titik'...hari ni tak nak makan umpan suruh tukar2 jelmaan. Dah berkali kali2 seru ted kentut pun tak dapat pancing.
Maklum lah...bukan senang nak memperbodohkan si 'genius' macam Ros Dedak ni...

KAH KAH KAHx44

I LOVE ROSMAH. said...

nak tisu tak DOP? lap sikit airmata tu buat malu pendedop lain je.oh ye pendedop lain tu ko jugak kan DOP? blog 2,pendedop sekor.cian ko DOP..kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

ko kena kejutan budaya ke DOP?sekor lagi tak tercapai otaknya hasil skil titikan aku.jngan malu ngaku DOP..cian ko DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

KAH KAH KAH

Lompatan Double summersault dari Jing. Aduh...sakitnya kena 'titik' Ros Dedak.

KAH KAH KAHx44

Anonymous said...

Jing, sambil ko sebok 'titik' aku, ko jangan lupa plak menjalankan tugas menghasut dan memfitnah! Tak kan 'genius' macam ko tak boleh multitask, Jing oi.

Meh aku tolong ko.."1MDB! Najib Undur! Hidup lgbt! Hidup sjkc! Hidup Tuan Dapigs!"

Cian ko, Jing.

Anonymous said...

Dah lepas ni...kita jgn layan ted si kentut busuk dan ros uganda...biar jer..bila admin tulis satu articke kita beri pendapat yang bernas dan ada fakta baru kita tunjuk yang kita ni Melayu yang ada ilmu dan bolwh berfikir takat asyik nak lawan jer borak mereka yang cetek ilmu tu tak kemana...asyik ulang siar jer...memang sakit hati bila baca so kita skip jer...jgn baca komen si red bean tu..ingat.yang baca blog ni pun ramai pelajar ipta dan ipts..biar mereka boleh berfikir dan buka minda mereka ok...ikhlas dari mami ulas

Anonymous said...

betul tu ..

kalau kita ikut cara Ros Dedak komen, seolah-olah kita pulak yg nampak mcm Ros Dedak mabok todi.

Ros Dedak dah mcm radio burok, bunyi berdengong aje ..

Anonymous said...

PAS tak viralkan isu kerugian TH pun........?
Perkongsian bersama Khasom B.

aku tinjau page politik, pas tak viralkan isu kerugian TH pun,,
sayang betul kat Najib & kroni ye,,

Banyaknya hutang THHE,,

Tindakan dua syarikat antarabangsa minggu lalu memfailkan dua petisyen berasingan untuk menuntut hutang mereka dari TH Heavy Engineering Berhad (THHE) berjumlah RM35.5 juta menyebabkan saham THHE telah menjunam ke paras terburuk dalam sejarahnya, semasa berita ini ditulis, saham THHE diniagakan pada 6.5 sen sesaham.

Menurut Naib Presiden yang juga Setiausaha Agung PKR, sepanjang bulan Februari 2016, beliau telah memberi tumpuan kepada kedudukan kewangan Tabung Haji dan risiko-risiko kewangan/pelaburan yang perlu ditangani dengan segera demi kepentingan pendeposit dan jemaah haji.

Antara lain beliau mempersoalkan pelaburan-pelaburan yang merugikan pendeposit seperti Silverbird Berhad (pembuat roti High 5 yang kini terbukti gagal buat kali kedua), Felda Global Ventures dan penglibatan Tabung Haji membeli Ramunia Holdings Berhad (kini dikenali sebagai TH Heavy Engineering Berhad atau THHE).

"Minggu lalu, dua syarikat antarabangsa telah memfailkan dua petisyen berasingan untuk menuntut hutang mereka dari THHE.

" MIB ITALIANA S.P.A sebanyak USD 1,266,496.80 atau RM5.1 juta, manakala Orwell Offshore Ltd sebanyak USD 7, 607,440.74 atau RM30.4 juta," katanya dalam satu siaran media hari ini.

Ekoran dari dua petisyen menuntut hutang yang berjumlah RM35.5 juta ini katanya, saham THHE telah menjunam ke paras terburuk dalam sejarahnya yang diniagakan pada 6.5 sen sesaham.

Rafizi sebelum ini telah memberi amaran bahawa prospek jangka panjang pelaburan Tabung Haji di dalam THHE adalah buruk memandangkan prestasi kewangan THHE yang lemah selama ini akan diburukkan lagi akibat pasaran minyak mentah dunia yang terus kekal rendah.

"Perkara ini kini disahkan apabila bukan sahaja saham THHE diniagakan pada harga terendah, penganalisa pasaran juga telah memotong unjuran prestasi kewangannya dan menasihatkan pelabur menjual saham-saham THHE. Firma saham Maybank Kim Eng dalam nota pelaburan bertarikh 8 Julai 2016 memotong unjuran perolehan THHE bagi tempoh 2016 hingga 2018 sebanyak 16% - 32%," katanya.

Anonymous said...

Beliau juga telah memberi amaran sebelum ini bahawa pergantungan THHE kepada satu-satunya projek besar iaitu menyediakan kemudahan FPSO (floating production, storage and offloading) untuk disewakan kepada konsortium JX Nippon dan Petronas Carigali (75%:25% pegangan) yang mengendalikan lapangan gas Layang adalah sangat berisiko tinggi kerana kelewatan-kelewatan yang telah berlaku.

"THHE sepatutnya menyiapkan FPSO itu pada awal 2016 tetapi telah dilanjutkan tempohnya hingga ke pertengahan 2016 (iaitu sekarang).

"Sehingga kini tidak ada tanda-tanda bahawa FPSO itu akan siap, malah ada dakwaan bahawa ada masalah teknikal yang menyukarkan kerja-kerja menukar FPSO milik THHE untuk menepati spesifikasi teknikal seperti di dalam kontrak dengan consortium JX Nippon-Carigali," katanya.

Lebih buruk lagi menurutnya, masalah kewangan dan aliran tunai terhad yang dihadapi oleh THHE kini bermakna ia berhadapan risiko melanggar kontrak dan tidak dibayar jika ia gagal memenuhi syarat-syarat kontrak yang ditandatangani.

Berhadapan keadaan ini beliau menyeru supaya Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri memberi jawapan kepada rakyat terutamanya pendeposit Tabung Haji mengenai langkah-langkah beliau untuk menyelamatkan Tabung Haji dari kerugian berganda ini.

"Kerugian sebanyak RM554 juta pendeposit Tabung Haji yang kebanyakannya dari kalangan orang miskin dan warga emas bukanlah sesuatu yang boleh didiamkan sahaja," katanya.

Beliau juga menyeru supaya kepimpinan baru Tabung Haji di bawah Dato’ Johan Abdullah mengambil pendekatan yang berbeza dalam menangani pandangan timbang tara dari Ahli Parlimen sepertinya.

"Oleh kerana analisa dan amaran-amaran saya telah terbukti benar, saya menyeru supaya Tabung Haji menarik balik laporan polis mengenai perkara ini yang telah dibuat terhadap saya sehingga menyebabkan saya didakwa di mahkamah kononnya memfitnah Tabung Haji sedangkan apa yang saya ulas itu kini telah berlaku," katanya yang juga Ahli Parilimen Pandan.

Posted & copy by RAKYAT MARHAEN at 6:20:00 PTG

REFORMASI Taik Anjing said...

Alahai... Raspussy punye cerita kartun masih ade juga anjing pembangang yang percaya. Cerita jet dengan rosmah dah masuk tong sampah ke??? Tak laku nak jual, iye tak....

Muahahahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

Yang alami kejutan budaya tu adalah anjing meroyan seekor diri depan reban pagi-pagi buta....

Lebih-lebih lepas parti yang dia jangka menang boleh kalah teruk lepas PRN sarawak dan PRK kuala kangsar dan sungai besar....

Berani tak anjing kokoko tu nak nafikan....

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

Tiap2 hari menghasut, menipu dan memfitnah. Anjing2 dapigs tak nak ke cuba satu kali memenangi hati pengundi dengan turun padang membantu rakyat...macam UMNO/BN?

Kalau tak menipu, menghasut dan memfitnah satu hari, boleh mampos kot.

Anonymous said...

Jangan biarkan anjing dapigs memfitnah dan menghasut sesuka hati. Dulu si Ros Dedak tu selalu lepak kat Dr.Mim..satu hari berpuluh puluh hasutan dan copy and paste dia...macam2 jelmaan. Last2 kena terajang kat sana dia lari ke sini. Sekarang dah kena terajang kat sini, dia cuba intai2 balik kat sana.

Kepada pembaca2 yg nak 'biarkan' anjing2 dapigs ni menghina, menghasut dan memfitnah....senang2 baca la blog2 pro dapigs. Samada bahasa Melayu atau english. Kat sana dorang bebas menghina, menghasut dan memfitnah. Macam2 'gelaran' diberi kepada orang Melayu, orang UMNO, BN, Islam dan pemimpin2. Orang macam Ros Dedak ni, ada beratus ekor kat sana. Itu belum lagi campur blog2 bahasa cinabukit dan bahasa kerala lagi tuh!

3.24 dan 3.27 adalah contoh terbaik hasutan2 anjing2 dapigs. Copy paste dan ulang2.

Terpulang lab kalau nak biarkan atau nak lawan balik....

Melayu memang baik hati....semuanya 'takpe' dan 'biarkan'. Tu yg Ros Dedak suka masuk menghasut dan menghina.

Anonymous said...

Terimakasih saudara 3.38 dan 3.41 yang tampil bersuara bila ada bunyi anjing menyalak menghasut dan memfitnah.

Anonymous said...

Redbin menghina -biarkan
Redbin menghasut -biarkan
Redbin memfitnah -biarkan

Kalau berbalas dengan redbin nanti kena tuduh mabok todi macam redbin.

Sepatutnya,
Alvin tan ajak makan bak kut teh -biarkan
ah moi pijak gambar2 pemimpin2 Islam -biarkan
Ngakormin hina amalan duit raya -biarkan
Cinapek cakap Laut cina Selatan milik China -biarkan

Nak tunggu sampai Agama, bangsa, budaya dan bahasa dah tergadai baru nak bertindak? Masa tu dah terlambat.

Hanya di Malaysia dan singapura(now singapork) budaya 'biarkan' subur dalam Melayu kita.

Anonymous said...

Bodoh lembu taik anjing..

Anonymous said...

Redbin tu HAMno punye..dari saberi chik sampai salleh kruak tak ambil tindakan..rafizi fitnah lagi tapi tak sorang pun berani ambil tindakan..

I LOVE ROSMAH. said...

hamboii... pendedop bikin miting mcm ramei rupe nyer sorang sorang.dah ngadu kat ayahanda lanun kita DAK? aku agen kepada sape DAK? paham erti TITIK DAK?jangan lompat tiang gol... cian DOPS..kurr...kokoko

Anonymous said...

Babi hutan dr gng semanggol, arahan masuk kerja awal hari ni

I LOVE ROSMAH. said...

pendedop mana paham IQ? kira pon tak paham nak percaya raspussy.takyah citer kat DOPS.sume bongok sebut KURR je kat dorang.cian DOPS...kurr...kokoko

Anonymous said...

PAN dah gadai, tak cukup duit nak tebus balik.

Anonymous said...

Setakat 'genius' koko kurrr...tak payah la nak citer pasal IQ, Jing oi.

I LOVE ROSMAH. said...

cara pala hotak ko pikir tu satu pon tak mengena DOP..sila dail hotak ko lagi skali..terus main berteka teki ye DOPS...cian ko DOPS..kurr..kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

panas? kena titik? nak lagi?dh gitu aja...cian ko DOP..kurr..kokoko

Anonymous said...

Jing, sambil2 'titik' jgn lupa hasut plak!

Anonymous said...

Titikan ros dedak adakah bisa seperti dibatut ular?ko kena batah jika tidak.

Anonymous said...

Jangan cakap pasal singapork..buat malu jer..singapork tak ada minyak,gas,sawit,balak,emas,getah boksit,ayam,itik dan lembu lebih maju dari malaysia..

I LOVE ROSMAH. said...

makasih umi nasihat kat DOPS sume.mami kena tabur dedak lebih sikit pastu sebut KURR.dorang ni bebal sikit mami.tu je nasihat sy yg genius ni...cIan DOPs...kurr...kokoko

Anonymous said...

Setakat maju dan kaya tapi orang Melayu kena tindas....

Anonymous said...

Biarkan.....jangan jadi mabok todi macam Ros Dedak.

Anonymous said...

Bangsa apa yg maju? Melayu?
Melayu singapore setakat jd artis kat Malaysia yg tak maju ni aje...

Anonymous said...

Biarkan...jangan jadi mabok todi macam Ros Dedak.

I LOVE ROSMAH. said...

mabok ke kena titik? cian ko DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

Sambil2 'titik', jangan lupa menghasut pulak, Jing. Jangan tak buat kerja...

Anonymous said...

Tak nak selang seli dgn copy paste ke, Jing? Tak sempat ke?
Sebab 'genius' tengah sebuk 'titik' ke?

I LOVE ROSMAH. said...

FGV bila nak untung DOPs? asik bagi dedak kt org kg je DOP.najib curi duit mana plak DOP? cian DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

Curi duit kg manggis kot.....

I LOVE ROSMAH. said...

bapak buat FELDA .anak mencuri harta FELDA.cian ko DOP...kurr..kokoko

Anonymous said...

Najib curi duit terowong tanah tambak haram la...bukan dapigs.

I LOVE ROSMAH. said...

najib lanun takde telor DOP.ada kuasa taknk guna kasi lanyak la DAPIG.najib lanun tau curi duit je DOP.sayang lanun ketat2 DOP..cian ko DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

Singapork jgn sebut laa..buat malu age..singapork tak ade minyak,gas,sawit,balak,boksit,emas,getah,teh,ayam,itik dan lembu jauh lebih maju dari 1malaysia..

Anonymous said...

Wah...dah dapat approval dari HQ untuk mengeja dapiG....tahniah!

Anonymous said...

Singapork tu leih maju dari segi apa tu, Jing? Dari segi tak boleh bunyi azan? Dari segi politik dan ekonomi dimonopoli oleh satu kaum?
Memanglah singapork tu menjadi kebanggaan kapir dapigs....sedara Papigs maaaah.

I LOVE ROSMAH. said...

bila nak bako lagi kertas duit semayang cina DOP?pendedop beli ngan DAPIG ke? tu je kemampuan otak pendedop? pekik la DOP idup melayu depan lanun.cian ko DOP....kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

singapork pemberian penternak ameno DOP? lanun soh bersyukur apa yg ada,jgn jeles kemajuan singapork DOP? sayang ketat2 lanun tu.Allah jadi no 2 yer DOP? cian DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

"Allah jadi no.2"?

Bawak bertenang, Jing.

I LOVE ROSMAH. said...

tak bersyukur kat lanun tu ke DOP? tu ajaran penternak ameno DOP? mencuri pon kena syukur DOP.cian ko DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

Bawak bertenang, Jing. Tak salah ko nak lepaskan geram. Asalkan jangan sekali terlintas dalam pikiran ko yang kita nak jadikan 'Allah no.2'.

Tarik nafas....let go.....tarik nafas.....let go.

Bila dah sedia, sambung balik.

I LOVE ROSMAH. said...

kitab kita mungkin sama DOP tapi lanun sudah bikin salah tafsir DOP.pemakan dedak buta DOP.sayang ketat2 taat kat lanun tu DOP.cian ko DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

Jangan Sayang ketat2 taat setia kpd Raja Liwat lepas tu tetiba Sayang ketat2 taat setia kpd Raja Kroni, cukup.

I LOVE ROSMAH. said...

raja liwat bekas penternak ameno DOP?takde kene mengena ngan otak genius aku DOP.teruskan umpan dedop baka ameno lanun tu..sila dail otak bongok ko lagi skali ye DOP...cian ko DOP.kurr...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Raja liwat tu umno dah buang jauh-jauh anjing kokoko... Siapa yang kutip lepas tahu raja liwat tu tegar meliwat??? Kalau sel otak ko boleh berhubung, pasti ko boleh jawab dengan tenang... Tapi kalau asyik nak alih tiang gol, aku sarankan lebih baik ko pergi mampus....

Muahahahahahahahaha

REFORMASI Taik Anjing said...

IQ anjing kokoko lagi teruk... Nak jawab soalan mudah dah ada pilihan ABCDEF pun berbelit-belit sampai sudah....

Aku yakin sel-sel otak anjing tu tak pernah berhubung sejak 10 tahun lepas..... Tu lambang KEBANGANGAN ABADI anjing dapig berkenaan....

Muahahahahahahahaha

I LOVE ROSMAH. said...

bekas graduate universiti ameno memang cenggitu DOP.mendedak sambil lompat tiang gol pon hak asasi pendedop.ye DAK...cian ko DOP...kurr...kokoko

REFORMASI Taik Anjing said...

Tak sempat jadi bekas graduate umno pun... Awal-awal si raja liwat tu kena tendang dari umno... Tapi tak sangka, kolej yang raja liwat selalu kutuk tu la jadi tempat dia bergantung harap... REFORMASI katanya... Jurusan baru yang diambil raja liwat adalah menjerit dan menyalak tengah jalan... Hari-hari meratib REFORMASI, KONSPIRASI, MAHAZALIM, MAHAFIRAUN, ANJING KERAJAAN.... Tapi sayang, sekarang ada pulak anjing pembangang kata no more REFORMASI... Mungkin perkataan tu dah layak masuk tempat perlupusan sampah gamaknya....

Muahahahahahaha.... Kesian kan raja liwat tu, graduate dalam penjara pulak sekarang ni.....

Kah kah kah kah kah kah

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 208   Newer› Newest»
 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates