December 8, 2015

25 Mufti Perlis 'Flip Flop' Dalam Isu Berkabung


Mufti Perlis, Dato Dr Mohd Asri Zainal Abidin di dalam blognya, Minda Tajdid, pernah menulis,
"Maka amalan berkabung sempena kematian pembesar atau kerabat istana bukanlah dari ajaran Islam. Bahkan menyanggahi apa yang ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. Mereka yang meninggal pada hari ini tidak lebih mulia dari insan-insan soleh bermula Rasulullah s.a.w dan selepas baginda. Jika kematian mereka pun umat tidak berkabung kerana mematuhi arahan Rasulullah s.a.w, apakah kita merasai pembesar dan kerabat yang meninggal pada zaman ini lebih mulia dari mereka?! Sama sekali tidak. Kepada Allah kembali segala urusan!" Sila baca di sini.
Sewaktu majlis perkebumian Tunku Jalil, Tengku Laksamana Johor, Mufti Perlis kelihatan memakai lilitan putih di kepalanya. Apabila nitezen di laman sosial mempertikaikan tindakan beliau memakai lilitan putih di songkok sebagai tanda berkabung, beliau membuat penjelasan bahawa beliau hanya mengikut protokol rasmi. 

Mufti Perlis yang selama ini berjuang melawan bida'ah dan sering menyalahkan semua orang tewas dengan 'protokol rasmi'. Untuk rekod, Mufti Perlis ini telahpun membuang posting penjelasan beliau mengenai isu tersebut yang sempat di'screenshot' seperti di bawah daripada laman sosial Facebook beliau.

25 comments:

gabenor johor said...

takut jugak dia dgn protokal DUNIAWI..ingatkan berani sangat

Anonymous said...

Dia mufti ooooo.... Kena kat dia takpa kena kat kita haram

Anonymous said...

Kalau hanya pasai 'protokol' saja maka kira sifat 'munafik' lah tu! kan....kan...kannnn?

Zakaria Ali said...

Munafik lagi pee eem kita najib anak nazak

Anonymous said...

Dr Maza satu2nya mufti yang ada PHD semua dia betoi beri alasan yang bodohhhh.

Oasispg said...

Kalau x btul dakwaan ko zakaria maka ko lh munafik. Yg pasti sifat khawarij tu memang nmpk jelas paa ko

Ted Manoff said...

Mufti Kentut namanya tu...

Ted Manoff said...

Jadi Mufti Munafik kira apa..gaji besar Bro.itu yg penting

Ted Manoff said...

Najis Kalo munafik kira Okey jugak..dia bukan ahli ugama..ni ahli ugama yg quote ayat Quran sana sini dan hadis sana sini itu la yg paling Bangsat nak Mampos. .

Anonymous said...

Mami ulas,bagi saya mufti perlis ni mufti cap ayam.....cakap depan lain cakap belakang lain.....commonlah mufti perlis kalau kau rasa kau betul ...kenapa takut.....kenapa pakai songkok berlilit.....itu namanya kau mufti berani cakap belakang2 ...mufti tak ikhlas.... Mufti mulut laser....pleaselah mufti maza,kalau boleh kau ikut mufti negeri2 lain boleh berkata bila perlu dan kalau tak ada apa2 nak cakap lebih baik kau diam .itukan pesanan rasulullah saw.

Anonymous said...

Mufti bila bercakap biarlah berfikir dulu...jangan tergesa2. Berkabung sebagai tanda menghormati jangan di salah tafsir. Yang penting niat kita... jangan tergesa2 menafsir dan jangan tergesa2 memberi pandangan.

Anonymous said...

Takut langgar protokol..? Kelakarlah mamat ni..

Anonymous said...

Nak bercakap benar sampai delete posting asal ye... Hebat mufti gila glamour ni..

Anonymous said...

cari makan.....

SAINS RANTING AGAMA POKOK. said...

nak bezakan ilmu agama ngan personel pon tak reti korang ni pastu kutuk ahli agama.tu hal personel dia tanggung tapi bab hukum dia bercakap benar.tu la ikut sangat perangai ketua penyamun si najib tu.sampai 2.6b pon dianggap derma terima bulat2 bodoh berkekalan je korang ni.kokoko

SAINS RANTING AGAMA POKOK. said...

nak bezakan ilmu agama ngan personel pon tak reti korang ni pastu kutuk ahli agama.tu hal personel dia tanggung tapi bab hukum dia bercakap benar.tu la ikut sangat perangai ketua penyamun si najib tu.sampai 2.6b pon dianggap derma terima bulat2 bodoh berkekalan je korang ni.kokoko

Anonymous said...

Bukan tak dapat bezakan tapi bila bercakap tu biar betul.kejap buat lain nanti kata lain.ini melambangkan seorng mufti dibolehkan menyamar.sekejap jadi keldai sekejap jadi kuda macm tu? Walau pun itu hukum tapi hukum itu bukan hukum yang yang berat pun. Dibuat tak berdosa ditinggalkan pun tak dapat pahala.tapi kerana busuk hati si maza ni....time orang tengah berdukacitalah time tulah dia nak tunjuk kehebatan dan ketinggian ilmunya konon.sebenarnya niat nya dah salah.dia sengaja nak.mwnyakitkan hati.secara langsung.tak boleh ke dia nak beri komen....esok2 ke.....kau ingat mufti johor tu bodoh ke? Tapi berkabung ni bukan kita buat apa cuma membaca ayat2 al quran.beri sedekah makan anak yatim tak dosa kan

Anonymous said...

kalau hati dah ada tanda bangga dengan keduniaan, ahli agama ke ahli kuat ibadah (abid) ke.... tetap kena samabar dengan api neraka..

tak tau la pulak kalau ahli agama tu maksum macam nabi...

Lagipun bak kata bagero-amin, asri ni bapak setan... 'ahli agama' dengan 'ahli agama' mungkin boleh keluar label begitu kot...

kah kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

PAYAH KALO DAH JADI PENGIKUT NAJIB 2.6B NIH.HITAM SUNGGUH HATI KORANG YE.SILAP2 SOLAT JENAZAH PON KORANG TAK RETI.HAHA

Anonymous said...

Ade sape yang mampus tu??

Bapak ko ke??

Anonymous said...

alhamdulillah bapak aku dah mati aku mandikan,solatkan dan tanamkan.
TAPI KALO KO YANG MATI ELOK MASUK TONG DRUM N SIMEN JE TERUS ATAU BOM C4 KASI HANCUR BUAT BAJA POKOK PISANG BELAKANG UMAH AKU.
SEKURANG KURANG ADA ORANG MASIH MENGINGATI KO.....HAHAHAHAH

Anonymous said...

Ooo... Cara nak kuburkan anjing dapig begitu caranya...

Terima kasih wahai anjing atas maklumat ko..

Lagi satu.. Bapak ko mati kene pelangkung dengan tokong ke???

Bukan ape.. Setahu aku, kalau manusia dah berpisah roh dari jasad tak dipanggil mati, tapi meninggal dunia...

Ni bapak ko mati eh.. Anjing la tu

Kah kah kah kah

Anonymous said...

KO DAH LUPA KE AKU DAH PIJAK PALA BAPAK KO...KO TENGOK JE KAT BAWAH MEJA NYOROK TAKUT....HAHAHAHAH

Anonymous said...

kat mana tu??

Dalam mimpi ko ke anjing???

kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

jngn bisinglah pasal maza tu...tak payah layan sangat...ramai dah tau kan sikap dia tu. nanti hilang bgitu je...telan dek zaman. jom buat kerja lain yg lebih penting.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates