January 15, 2015

8 Senarai Cadangan 11 DUN Baru Untuk PRN Sarawak Bukti Ketelusan SPR

Sebanyak 11 Dewan Undangan Negeri (DUN) baru dicadangkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) dalam menghadapi Pilihanraya Negeri (PRN) Sarawak ke 11 yang dijangka tamat tempoh matangnya pada bulan Jun 2016.

SPR mempamerkan Syor Kajian Semula Persempadanan Bahagian-Bahagian Pilihan Raya bagi Negeri Sarawak bermula 5 Januari sehingga 4 Februari 2015 dilaman web rasmi SPR, di sini dan ianya terbuka untuk sebarang bantahan bersyarat.

Senarai DUN baru yang dicadangkan adalah seperti berikut:

N13 Batu Kitang
N17 Stakan
N18 Serembu
N23 Triboh
N26 Gedong
N40 Kabong
N57 Tellian
N63 Selirik
N66 Murum
N70 Samalaju
N78 Long Lama

Jika diterima tanpa bantahan, jumlah keseluruhan DUN di Sarawak menjadi 82 kawasan dan turut dipamerkan ialah senarai kod baru untuk DUN selepas persempadan semula. Tidak mengira sama ada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN atau PR, mereka seharusnya tidak perlu terlalu resah dengan persempadanan semula ini kerana ini cuma cadangan dari SPR yang boleh dibantah mengikut prosedur yang ditetapkan. Kajian persempadanan semula ini pastinya sudah mengambil kira dari sudut geografi Sarawak yang luas, yang memerlukan sesuatu kawasan yang besar dipersempadankan semula.

Walau gabaimanapun, tindakan SPR mempamerkan senarai bahagian DUN Sarawak yang baru di Pejabat SPR serta di laman web mereka, selain mengikut lunas undang-undang, ianya juga merupakan satu tindakan yang terpuji dan membuktikan SPR tidak ada apa-apa rahsia atau agenda untuk disembunyikan kepada Rakyat. Keterbukaan SPR untuk berkongsi maklumat dengan rakyat tidak boleh disangkal.

Tindakan terbaru SPR ini diharapkan dapat menutup mulut pembangkang dan membuka mata Rakyat bahawa SPR sebenarnya sangat terbuka dalam perkara yang melibatkan tabir urus pilihanraya di negara ini.






8 comments:

ROSMAH MANSOR JKK said...

Usaha Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk menyiasat remaja yang dirangkul dan dicium artis K-Pop terus mendapat kritikan dan sindiran sinis oleh para artis, dan pemimpin gerakan sivil tempatan.

Antara yang paling lantang, pelakon dan pelawak terkenal Adibah Noor yang berkongsi pengalamannya melihat gelagat para “isteri orang” dan “makcik-makcik” ketika berdepan dengan artis pujaan mereka.

“Gadis terpengaruh dengan anasir luar sampai lupa jati diri Islam? Tolonglah.

“Saya pernah lihat para isteri orang, makcik-makcik meraba dan mengucup para artis lelaki tempatan,” katanya di Twitter.


adibah noor kata mak cik mak cik meraba dan mengucup para artis... macam tibai rosmah je... memang panas puak puak umnuuu kena tibai.... CTS terus senyap sunyi... penjilat taik je yang bising.. biasalah baru dapat BRIM.. kah kah k

Anonymous said...

dajjal datang lagi....menceceh lagi. persoalan bapak dajjal tak dijawap. contoh dan tauladan bagi pengikut lgbt.liberal...liberal...liberal. semua bolih rasa...lawan pedang...cat dinding. permasalahan paling besar bagi umat islam. rosjkk jawap tau....rosjkk kan ke lulusan luar negeri.....moralis lagi....

Anonymous said...

Gilir gilir....jap jkk jap sikulim,,,,, dok pikiaq rasanya org yg sama... lawak beso.. Jgn terkejut ada yg terjun bangunan..stress berat..sifat org gila cakap berulang ulang sama aje,,

Anonymous said...

Ya ke... Jawi nak siasat video besi ketum....

Ya ke... Jawi nak siasat video spender putih

Boleh percaya ke.... Dlm pej zakat, pej agama, katanya katanya byk org bulan,,, byk pro pembangkang...

Ya ke....ya ke....ya ke... Bila nak siasat semua kes video hot!!!!!!!!!!! Berita tergempar dr jkk.... Kemungkinan ada penyiasatan VIDEO HOT VS VIDEO BESI

Anonymous said...

Cer tanya jawi cer tanya jawi... Betul ke ada kes video hot vs video besi....cer tanya cer tanya

Anonymous said...

Tak sangka pulak ya, jkk barua dajjal dah sasau, cakap sorang sorang, berulang ulang, hati hati ngan org gila, bila tengok lembu nampak babi

Anonymous said...

Cer tanya cer tanya, ya ke pej agama nak siasat video hot isap kote... Cer tanya cer tanya

Anonymous said...

Apa pun isu mendtg... Tsunami balak dilupa tdk...apa pun alasan dibuat... Tsunami balak dilupa tdk...apapun kecoh direka... Tsunami balak dilupa tdk

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates