August 10, 2013

12 Cina Tapau Hidangan Hari Terbuka Raya - Tak Tahu Adab Atau Tak Tahu Malu?


Dalam sejarah Rumah Terbuka Aidil Fitri, belum pernah terjadi orang-orang yang datang beraya di Rumah Terbuka Aidil Fitri, membawa bekas makanan yang kosong untuk membawa balik makanan yang disediakan. Kalau iye pun nak "tapau", biarlah tuan rumah yang masukkan dalam bekas makanan. Bagaimanapun, hidangan di rumah terbuka bukan untuk ditapau. Makan di situ cukup la. Kenapa perlu sampai hendak bawa balik? Hadap sangat ke? 

Ini perbuatan tidak beradap dan biadap dan boleh diklasifikasikan sebagai mencuri. Takkanlah disebabkan puak-puak ini sibuk dengan dakwat kekal untuk mengelakkan undi dua kali di dalam PRU13 yang lepas, hingga memaksa dakwat kekal turut dikenakan ke atas mereka untuk mengelak mereka dari "mencuri" makanan? Sebelum ambil makanan, celup jari dalam dakwat kekal, duduk makan dan kemudian balik!!! Sosial etika masyarakat Malaysia kini sudah menjadi semakin nazak dan pupus.

12 comments:

Anonymous said...

Bro,
Diaorng ni opportunist & tak tau malu. Aku still ingat sometime ago office aku buat pesta durian utk kasi customer makan. A few thousand jugak kitaorng spent & hundreds customer yg datang. Org kita datang siap tolong kopekkan durian tu lagi. Tapi bangsa ni datang siap bawak durian tu masuk dlm bonet kereta.. Padahal ada dah banner bgtau dlm semua bahasa bgtau hanya makan disitu aahaja...ironynya, diaorng tu bukan customer kitaorang pun!!!!

Zack

Anonymous said...

Kesian.

Panas Onic said...

Kalau kau tengok tempat aku tiap-tiap tahun buat rumah terbuka Aidilfitri, buka jam 8.00mlm, yang penuh bawah kemah ialah puak-puak ni jer, sebab Melayu sibuk ngan sembahyang maghrib. Dalam masa tak sampai 2 jam, makanan dah habis, siap tapau, air mineral diorang boleh angkut guna troli bayi.

Aku dok perati yang cepat habis kena tapau ialah curry dan rendang, sebab masakan ni meemang resepi Melayu. Yang sedap dibalun dahulu.

Anonymous said...

Aku keje dgn kompeni katering selalu berhadapan dgn situasi mcm ni,smp Kena jaga buffet,kadang2 majlis tu xde Kena mengena dgn diorg pun selamba diorg ambik mkn pastu tapau,Bila tegur diajaknya bergaduh plak

Anonymous said...

Dicadangkan jangan buat majlis rumah terbuka hari raya. Ini lah perangai tak tamadun dan gelojoh puak makan khinzir. Memang banyak cerita perangai buruk kaum ni yang kita dengar dari kawan-kawan yang buat majlis rumah terbuka.

Anonymous said...

Saya syak ini CINA-sentiasa-TAMAK/BONGKAK DAPBIAWAK/PKR! Maklumlah, bangsa PENDATANG yg dibawa British-Zionis laknat, diajaq MENYAMUN/MEROMPAK hak Bumiputera di bumi PUSAKA tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British-Zionis lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, adalah perkara BIASA!

Sebab itu juga mereka boleh MENYAMUN Singapura dari Tanah Melayu pusaka kita dan lansung MENINDAS Bumiputera Melayu/Islam S'pura, tanpa rasa kemanusiaan, apalagi rendah diri!

MAKCIK Tempurung – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

DNA pelahap ni dah mmg ada dalam darah Cinabeng...

usin said...

KESIAN, NAMPAK SANGAT PELAHAP DAN TAK ADA MARUAH. BANGSA APA TU? KALAUPUN BANGSAT, JAGALAH MARUAH BANGSA AWAK TU...

Anonymous said...

Alahai...jangan lah kita buka aib bangsa lain dan tutup aib bangsa sendiri. Orang melayu pun ada gak perangai mcm ni. Kenapa tak nak ceritakan di sini. Pergilah mana2 majlis jamuan makan...tgk lah siapa yang paling ramai tapau makanan sehingga tetamu lain ada yang tak dpt makan. Setakat aku menghadiri majlis sebegini yang aku lihat hanya bangsa melayu yang suka tapau makanan. Tahun lepas...Jabatan Perpaduan buat satu majlis makan durian...yang hadir semua melayu. Siap tapau berplastik2 (plastik sampah warna hitam yang saiz besar) masuk lam boot kete. Kalau kita nak buat komen biarlah adil walaupun terkena kat bangsa sendiri. Lagi satu tak payah lah kita gelarkan mereka ni puak makan khinzir sbb Allah yang jadikan mereka sebagai bangsa cina yang dibolehkan memakan daging khinzir.

Anonymous said...

Red bean army.

Anonymous said...

aku juga penah tngok satu family tu tapau makanan time bukak pos...yg pelik tu anak beranak bawak tupperware masuk dlm beg..mcm2 dema amik..x malu sungguh..

Anonymous said...

sbb Allah yang jadikan mereka sebagai bangsa cina yang dibolehkan memakan daging khinzir.Monday, August 12, 2013 12:26:00 PM

Ko biar betul...istimewa kejadian orang cina ni Allah bolehkan makan babi.
Ko ni islam ke idak?
Agak2 nak cover jadik melayu pun.
Sudah lumrah geng ni memang mcm semut dapat gula kalau ada tumah terbuka ni.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates