February 12, 2013

23 Ustaz Azhar Idrus Pun Potong Kek Semasa Sambut Hari Lahir - Belajar Dengan Nik Aziz Nik Mat Ke?



Biarlah gambar berbicara. Semakin banyak pertuduhanliar dan fitnah diberikan kepada UMNO oleh PAS, semakin banyak Allah dedahkan kebobrokan pemimpin-peminpin PAS. Selama ini UMNO dituduh dengan pelbagai tuduhan. Tidak Islamik. Kebaratan. Amalan mengikut jahilillah. Nah, sekarang Allah balas tunai! Dewasa ini, berlumba-lumba pemimpin-pemimpin PAS mengejar keduniaan. Semakin ramai pemimpin-pemimpin PAS hanyut dengan budaya-budaya kebaratan tanpa mereka sedari.

Gambar-gambar di atas adalah diambil daripada sambutan hari lahir Ustaz Azhar Idrus ke 49. Diadakan bersama juak-juak PAS. Kenapa memotong kek hari lahir dijadikan sebahagian daripada sambutan kelahiran oleh mereka-mereka yang mendakwa diri mengikut hukum hakam dan cara hidup Islam. Sejak bila pula memotong kek menjadi sebahagian daripada cara hidup Islam. Ini sunnah Rasulullah SAW? Ini sambutan yang diamalkan oleh para sahabat dan ulama-ulama muktabar?

Mungkin budaya yang diterapkan oleh Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat yang memotong kek di rumah Karpal Singh dan memberi kek kepada seorang Pastor Gereja menjadi ikutan dan sumber aspirasi buat anak-anak buahnya. Mana tohmahan yang mereka labelkan kepada Tun Dr Mahathir sebagai taghut kerana menyambut hari lahir dengan memotong kek bersama cucu-cucunya. Di atas dunia lagi Allah telah menunjukkan perilaku buruk dan cakap tidak serupa bikin juak-juak ini.

23 comments:

malayoo mudah lupa said...

Akhir zaman ....

Anonymous said...

sekarang ni pun agaknyer kalau n.ajis kata okay berzina tapi dengan syarat kena tutup aurat semasa projek itu pun aku rasa para ahlul pas pun akan turut ikut bersetuju.

Anonymous said...

potong kek salah ke?,.... atau kalau tak potong kek salah jugak ke? Rezeki kan, yg penting masuk molot je, hehehe

Pak Jabit

Anonymous said...

Potong kek tak salah. Kadang2 orang potong pulut. Tetapi yang salahnya apabila orang lain terutamanya pemimpin umno potong kek, ramai pengikut pas tak cukup mulut mengutuk dan mengeji. Sekarang akibat itu Allah pulangkan balik kpd orang pas semula.

mohd. natar said...

... agak agaknya macam mana bunyi lagu harijadi yang dinyanyikan oleh orang orang itu ye? ...

Zakir said...

dunia akhir zaman...

Shah Cali Othman said...

Potong kek salah ke? Potong apam balik Lak Macam mana? Salah jugak ke? Mak2 kita yg dok Potong kek Kat umah tu pun salah Gak ke?
Adoiiyaiiiii!!! Yg salah tu tiup lilin la bro.. sadisnye la haiiiii..

Anonymous said...

doprang nyanyi mcm lagu besdey citer pramli kot..allah selamatkan kamu...allah selamatkan kamu...

Anonymous said...

Mcm ni la mentaliti anak muda Amanu...org cakap jahil Kan marah...potong kek salah ape?
Tiup lilin Yg salah...dah jahil nak byk sembang pulak
..Amanu...Lihatlah Anak mudamu...jahilnye...

Anonymous said...

POTONG KEK TAK SALAH, YANG TAK CERDIKNYA NIK AZIZ NAK PI GOSOK BONTOT KARPAL SINGH.APA INGAT KARPAL SINGH TU BODOH KE?AKU NAK ALLAH TAALA TUNJUK KAT ATAS DUNIA NI BALASAN PADA TOK-TOK GURU ATAU YANG RASA DIRINYA ULAMA YANG GILA DUNIA TAK KIRA LAH DARI PARTI PAS ATAU UMNO

Anonymous said...

Karpal Singh mmg tak bodoh...Ko tu Yg BODOH...pas tidak umno tidak..abih tu, ko sokong MCA ke bodoh?

Anonymous said...

potong kek tak salah tiup lilin plak yang disalahkan, kalau tak tiup camne nak potong kek pastu camne nak makan kalau lilin menyala bodoh... lain kali tak perlulah nak menghina perbuatan orang lain , ada ke dlm quran mengatakan tak bole tiup lilin atas kek.. itu hanya simbolik je bukan ada kena mengena dengan keagamaan pun.. Tapi kalau seseorang tu nak anggap sebagai ritual keagamaan itu dia punya pasal la.. asalkan kita orng islam tak menganggap ia satu ritual agama sebaliknya hanya sekadar hiburan dan riadah bersama keluarga dan rakan2 semata-mata sudah. dosa pahala allah je yang tentukan.

Anonymous said...

Ko ni mmg BEBAL....gambo atas tu ade ke lilin? Sbb tu org kata ptg kek tak salah...Yg salah tiup lilin...Yg ko merapek Meraban ni ape...kalu lilin masih menyala, sumbat je dlm mulut ko tu...BEBAL!

Anonymous said...

itulah ye..ustaz ngajor kat depan korang si macai nih main baling roket..knyit2 main mata..
nak buka mulut nak kenakan orang tu biorlah berilmu..kan dah nampak BODOHNYA macai..
Yang haram & mengikut Kristian?Yahudi tu ialah bila kita TIUP LILIN atas kek.
Adoii..napa la ko ni macai...dungu tolol terserlah...

Anonymous said...

Maka jawabnya berdasarkan beberapa orang ulama’ kitab-kitab terbaru (ulama’-ulama’ yang lama tidak menyebut tentang perkara hari jadi ini) diantaranya seorang ulama’ besar di Universiti al-Azhar melalui kitabnya ‘yas a luu naka fiddin’ hukumnya bida’ah yang harus.

Bida’ah kerana tiada contoh yang dibuat pada zaman Nabi Muhammad S.A.W. . Harus pula kerana tiada ayat, nas atau hadis yang melarang menyambut hari jadi maka harus asalkan biarlah dengan cara yang tidak bercanggah dengan Islam.

Hukum meniup lilin ini adalah haram kerana amalan ini tiada dalam agama lain melainkan agama kristian. Barangsiapa yang mengikut satu adab yang lazim untuk sesuatu kaum sahaja maka termasuk kaum itu. Dalam ayat yang lebih mudah 'Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka ia dikira termasuk ke dalam golongan itu. (Riwayat Ahmad dan Abu Dawud dari Ibnu Umar r.a)'

Setengah ulama’ mengatakan boleh buat kek tetapi tidak boleh tiup lilin dan bernyanyi. Sebaiknya berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W. . Sesiapa yang berselawat ke atas atasku (Nabi Muhammad S.A.W. ) sekali maka Allah akan mengampunkannya sebanyak 10 kali dosa-dosanya.

Bersyukurlah kerana Allah masih memberikan kita peluang untuk hidup bukannya bergembira sedangkan semakin banyak hari jadi yang kita sambut untuk diri kita semakin tua umur kita dan semakin dekat kita dengan hari kematian kita maka patutkah kita bergembira, bertepuk tangan atau seumpamanya..
ada nampak lilin??? tlg kaji sblm post ok..

Anonymous said...

haha...bodoh giler sape yg post....

Shuhada Addenan said...

Haha..mung nak suh ALLAH tnjuk sgt kan? mung tnggu hari akhirat nty kt padang mahsyar..smua ALLAH akn tnjuk lake,skrin bsor ag boh. Mse tu nape hok pemimpin yg mung kagum bangga ngt oor buat mse ats dunia ni pon smua org akn tahu. Bereh?!

Shuhada Addenan said...

Haha..btol tu...xyh tiup pon xpe...ambk buku kipas kuat2,padam jugak api tu. Pstu blh la mkn.haha..nk snang lg,xyh psang lilin..haha

zam said...

Khairul ryezal anda sangat la bodoh!sekian terima kasih

Anonymous said...

Semua bodoh. Orang skrg sibuk cari duit, kamu orang bising2 cerita politik mesti korang semua orang miskin kan ?

Anonymous said...

Assalamualaikum semua, kepada mereka2 yg x puashati dgn UAI potong kek diminta muhasabah diri sblm anda membuat komen....UAI tu Ustaz bkn guru tadika...UAI tahu batasan Islam...kalau nk jadi ASWJ jgn ambik sekerat je hukum Islam...

Anonymous said...

Hahahaaa mu bodoh..kna bljar ni..politik punya pasal kbodohan yg dinmpakkn..astagfirullah..

Anonymous said...

Over gila mamat blog ni. Commom ah toksah buat terok sngt. Sebab politik punya psl ja hg dok buat teruk tara mana . Jgn perbodohkan diri sahabat :)

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates