August 2, 2010

24 Orang Islam Menyertai Candle Light Vigil! Apa Komen PAS?

Sedih melihatkan Bangsa Melayu Beragama Islam menyalakan api lilin dan menyertai upacara "candle light vigil" untuk memperingati 5o tahun Akta ISA diperkenalkan. Mungkin mereka jahil dengan hukum hakam Agama Islam atau terpengaruh dengan sentimen politik kepartian, tradisi yang boleh mengugat akidah Umat Islam seharusnya dielakkan. Masih banyak jalan dan cara untuk menangani perkara ini dan bukannya dengan menyertai upacara syirik ini.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Penglibatan Orang Islam Dalam Aktiviti Candlelight Vigil. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

  1. Islam melarang umatnya daripada terlibat dalam apa jua amalan yang bersifat ritual atau upacara agama bukan Islam.

  2. Umat Islam dilarang menyertai aktiviti Candlelight Vigil kerana ia mengandungi unsur-unsur tasyabbuh dengan agama bukan Islam yang akan menjejaskan akidah umat Islam.

Rujukan: e-Fatwa, JAKIM.
Mungkin Mursyidul Am PAS yang terkenal, Dato'Nik Aziz Nik Mat boleh menasihatkan umat-umat Islam yang menyertai perhimpunan haram ini semalam di beberapa tempat seperti Amcorp Mall, Petaling Jaya, Georgetown, Penang dan Ipoh, Perak agar menjauhi perkara-perkara yang boleh merosakkan keimanan seseorang. Atau fatwa yang sama dikeluarkan olehnya, "Al Harammu Buatmu, Al Halali Buatku."

24 comments:

Anonymous said...

Tolak PAS, Islam selamat!
Tolak PKR, Melayu selamat!

Sebab apa tolak PAS? Sebab yang terbaru N Ajis telah menjatuhkan taraf Nabi Muhammad setaraf dengan Anwar Ibrahim? Astagfirullah.

Anonymous said...

Cayaa la..mengalahkan bukan orang beragama islam saja.. kat sini tak pernah org kristian pegang lilin sambil diiringi Polis... Tapi kat semenanjung lain uda jadi nya.. memalukan orang melayu sahaja

hangkedee said...

Takebeer Po k Nick .Halalkan lah Celako...celeko...celako

Anonymous said...

itulah padah puak cina muallaf + liberal

Anonymous said...

Peergh ini betul betul kepala babi naik tocang nihh kalau umno haram neraka kafir kalau PAS yang buat tok nik cakap celako calako aku....Babi babi...

Ms Pearl said...

heard bout it this morning
perhimpunan lilin ni hmmm dari 7 to 9pm
sembahyang maghrib entah ke mana ?

Anonymous said...

ko tau mana dorg tak solat? ke ko join pro isa punya program kut...tapi jahat btul la umno siap guna polis untuk mengasari budak2...kesian tgk budak tu menangis menjerit bila ibu dia ditarik polis melayu tunggangn umno haram jadah tu,,,yg dizalimi mlm tu n seluruh rakyat Malaysia ayuh kita berdoa kepada Allah untuk HANCURKAN UMNO..YA ALLAH KAU HANCURKNLAH UMNO YANG MENZALIMI KAMI SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI DAN MAHA MENGHUKUM...AMIN AMIN YA RABBILALLAMIN

yat said...

anaon 9.49

Hang menagrut apa? Orang tgh sembang candlelight vigil yg muslim ikut, ni dok pusing pro-isa lak, nak habaq hang, ada orang sokong ISA, ada x sokong ISA...tu x kisah la, ni muslim dok buat candlelight vigil, lepas tu guna kanak2 pulak, taktik keji....

Anonymous said...

ko la pusing cite...candle vigil ni heboh satu kg...tu yg tak wat candle light pun kat johor tu polis tgkap ape cite bhai...hancurkannnn umnoooo

Anonymous said...

Yat ko tau tak dlm Islam seseorang harus dibicarakan sebelum dijatuhkan hukuman,,tetapi ikut hukum umngok apco seseorg tu tak dibuktikan bersalah dh pun dijatuhkan hukuman iaitu ISA...ada phm??? tu sbb kene mansuhkan akta zalim ni n mansuhkan umno yg zalim tu

Anonymous said...

Yat ko tau tak dlm Islam seseorang harus dibicarakan sebelum dijatuhkan hukuman,,tetapi ikut hukum umngok apco seseorg tu tak dibuktikan bersalah dh pun dijatuhkan hukuman iaitu ISA...ada phm??? tu sbb kene mansuhkan akta zalim ni n mansuhkan umno yg zalim tu

ZOOL@TOD said...

1. mereka kurang faham tentang ISA (sila lihat sejarah dan apa yang berlaku di Indonesia (kes pengeboman Bali) akibat tiada ISA).
2. Mereka tak faham agama (mungkin Islam Liberal kot)?

Wallahhua'lam

yat said...

anon2 dekat atas,

ada ke mati dalam ISA tu? apa pendapat hang dr azhari, nordin mat top, al maunah? kalo ISA tu digubal xdr hal, nak mansuhkan terus tu mada maslah sikit la aku....isu skrang muslim follow candleight vigil, diketuai oleh Uztaz badrul 'bapak setan' amin (taib you tube dia cakap kat dr asri apa)....kalo hang x buat salah macam aku sebaut nama2 kat atas ni, xyah la takut, lain la kalo ada agenda jahat...

Anonymous said...

mmg la takde yg mati dlm ISA tu...tapi cuba klu kene kat ko baru kau tau ko duk dlm tahanan anak bini ko terpisah kat ko cuba ko pkir sikit...klu pengganas tu lain la cite dia,,,ambil la tindakan yg sepatutnya ni org nak berhimpun nak dgr cermah pun kene tgkap...apa yg ganas nya cuba gtau cikit...HANCURKAN UMNOOO

yat said...

so brother,

ISA tu x bersalah, implmentation tu yg salah....ingat la, lagi banyk silent majority sokong isa dari buang masa demonstrasi mansuh ISA, dan apa2 pun, jgn ikut puak kafir candleight vigil, and jgn guna kanak2 sebagai perisai...

aku x akan mengancam keselamatan malaysia, aku bebas mengundi opembangkang pilihanraya nanti, so menjawab persoalan hang, aku x takut kat ISA sebab aku x buat salah...

Cucu Tok Selampit said...

Maaf mencelah. Saya juga bersependapat dengan Yat, "aku tak takut ISA sebab aku tak buat salah.

Anonymous said...

"implementation salah???" so tula jwpn dier...sape yg implement tu??? jwb sikit...bkn stkat ISA disalah implementationkan byk lagi yg klu nak tulis penuh komen aku jer ni...

yat said...

adakah dengan tahan al maunah 'salah'? adakah menahan nordin mat top 'salah'? adakah menahan pengikut ayah pin 'salah'? gubal, bukan mansuh bro...aku nak tanya, tahan pemimpin 'hindraf' salah ke x? kalo benda ni x boleh pikir rasional bahaya atau tidak, xtau la...

Anonymous said...

klu diorang salah silakan tahan masalah nyo skng yg nak dgr ceramah pun nak kene ISA ape ke halnya...ko ni pening la...tu yg aku ckp pihak yg implement tu yg ngok

yat said...

salam, aku x pening bro, ko yg lari tajuk, ni candleigt vigil yg salah dari segi akidahnya....ISA slah ke x, tu cerita lain, skrng ni owner blog ni sembang 'CANDLE LIGT VIGIL', siap ada baca doa lagi kalo dari badrul amin 'bapak setankan asri'...lu yg lari topik dulu

Anonymous said...

Orang kalau nak tunjuk depa pejuang dan pembela bangsa bukan saja candle depa dok pegang, malah salib tu pun depa sanggup junjung sebab nak bagitau kaum kafir yg mereka ni penyokong kaum2 kafir la... Bagral punya melayu... ini la ajaran PAS... parti angkara setan

Anonymous said...

Lepas ni suruh bawa palang salib baru nampak real,,,,

Anonymous said...

mangkuk betul la anon yg tentang isa tu. org yg kena tahan berhimpun tu bukan ditahan bawah akta isa. diorg ditahan sebab berhimpun tanpa permit. lenkali belajar la sikit undang2. ni main blasah je. bodoh betul la manusia mcm ni

jentayu

Keris Bersilang Pedang said...

'Vigil Canld Light' ini ada kaitan dengan Keagamaan.

Muslimin dan Melayu Diseru menjauhkan dari perkara yang boleh mengugurkan Akidah.

http://en.wikipedia.org/wiki/Candlelight_vigil

http://www.missionary-independent.org/candle-services.html

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates