February 7, 2010

11 Beza Pelajar Melayu Dan Pelajar Cina

Sewaktu pelajar-pelajar Cina sibuk mentelaah pelajaran, pelajar-pelajar Melayu bertebaran di jalanan dengan ideologi politik sempit.

Sewaktu pelajar-pelajar Cina sibuk berdebat mengenai tesis cendiakawan mana yang terhebat, pelajar-pelajar Melayu sibuk berdebat Timbalan Naib Canselor mana hendak mereka turunkan.

Sewaktu pelajar-pelajar Cina insaf mereka harus belajar besungguh-sungguh untuk mengubah nasib keluarga, pelajar-pelajar Melayu alpa dan lupa diri bahawa mereka dari keluarga merempat, berhutang sana sini untuk menyambung pelajaran.

Sewaktu pelajar-pelajar Cina berbangga dengan CGPA cemerlang dan Sijil Dekan digengam, pelajar-pelajar Melayu berbangga dapat mengambil sesuatu subjek dua tiga kali akibat mengulang kerana gagal.

Sewaktu pelajar Cina tamat pelajaran di Menara Gading dengan Ijazah Kelas Pertama dan menjadi Pelajar Terbaik, pelajar-pelajar Melayu berbangga dengan Ijazah Kelas Ketiga dan Ijazah Am, seperti mentor mereka, CIFU Anwar Ibrahim.

Akhirnya, pelajar-pelajar Cina berbangga dengan pekerjaan yang baik seperti Pengurus, Doktor, Saintis dan sebagainya, anak-anak Melayu berbangga dengan gelaran Penganggur Terhormat dan menyambung kerja mereka sewaktu di kampus sebagai PENDEMONSTRASI JALANAN.

Siapa yang mereka salahkan selepas itu? Kalau tak UMNO, pastinya kerajaan Barisan Nasional!
Nota: Luahan hati penulis dan gambar adalah berdasarkan rencana Malaysiakini, di sini.

11 comments:

Overseas Grad said...

Student Melayu local Uni BODOH.

Wenger J. Khairy said...
This comment has been removed by the author.
TAIPINGMALI (TM) said...

Depa tu anak-anak orang Pas. mak bapak berjuang di kampung, depa berjuang di universiti.....pecat saja.....budak2 yg tak mengenang budi tu

Anonymous said...

wei..ada sape2 majikan nak amik dorang kerja..
nanti dalam kerja asik bangkang bos aja..
toksah carik pasal la..


manbeepee

Anonymous said...

maka jadilah mereka seperti wenger J khairy yang selalu sibuk beri komen diblog orang lain maklumlah blog sendiri less visitor.

maka jadilah mereka seperti wenger j khairy yang dangkal berhujah dengan teori separuh masak disokong oleh data data yang tiada kaitan dan membuat kesimpulan yang dia sorang yang bijak .

maka jadilah mereka seperti wenger j khairy yang merasakan dirinya seperti ekonomis yang hebat ,menongkah arus bahawa orang seperti Tun tidak berkelayakan walaupun apa yang dia fikirkan langsung tak terarah.

maka jadilah mereka seperti wenger j khairy yang cuba memperbetulkan keadaan walaupun tidak cukup pengetahuan .

Anonymous said...

hah..eloklah tuh..
budak2 melayu buat demo...
kang kena buang sekolah...
bole lah terus jadik gengster..

akal kurang la budak2 nih..
dah dibagi peluang belajar nak demo plak..politik la.. ape la..
belajarlah dulu..ini ilmu kurang dah belagak pandai nak ajar orang..
esok2 xde keja ..susahkan mak bapak..
kalo korang nak berdemo lbih baik toksah belajar...tempat korang tu bagi budak2 lain yg betul2 nak belajar..pastu yg korang plak berdemola puas2...
korang ingat dgn berdemo tu korang leh dapat ijazah kelas 1 ke...
korang ingat bakal majikan suka n bangga ngan pekerja yg suka berdemo ke..

Anonymous said...

wenger J khairy
sudah la tu. kata nak melayu bersatu. mula kan la dengan anda.
sudah la.

Siddiq Azani said...

bro kairul, nice new templates!

Wong Pencen said...

Adakah mungkin kerana ketika pemimpin-pemimpin masyarakat Cina sibuk berusaha membantu pelajar Cina, pemimpin-pemimpin masyarakat Melayu pule tengah sibuk hentam menghentam sesama mereka sehingga terlupa membela nasib pelajar Melayu?

Juga harus diingat bahawa majikan pada masa ini dan masa hadapan sudah tidak lagi menggemari pekerja yang sekadar tahu berkata 'ya bos'. Negara juga memerlukan generasi berani yang mampu memperjuangkan perubahan ke arah yang lebih baik.

Tidak semestinya berdemo ini menepati sifat yang diperlukan tetapi kelainan sebegini mungkin ada kebaikannya.

Anonymous said...

adakah dengan berdemo negara mampu melahirkan pekerja yg baik...
kalau macm tu..
adakan subjek demo kat sekolah..
ha..ha..
lu fikir2kan la...

Anonymous said...

boleh tak tembak sekor-sekor kepala diaorg nih...

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates